PDA

View Full Version : Singlecoil hummie voor in strat



Il_Falco
30 juli 2010, 22:01
Hoi,

Ik heb een leuk financieel meevallertje gehad en wil een beetje investeren in mijn strat (richwood, speelt goed, dus ja het is de moeite!)

Ik ga de slagplaat veranderen (white pearl) en de brugpickup vervangen. Hierover gaat mijn vraag. Informatie:
Budget: 80 € voor de pu.
Sound: rock, hard rock, pop, ska, punk.
rest van gear: H&K matrix 100, (toekomstig: jca 20H) en HB 2x12 v30's.
Pedalboard: o.a. mxr distortion III, hardwire sc-2 en bad monkey.

Ik zocht op thomann naar humbuckers in singlecoil versie. Hadden mijn interesse: SD little 59 en SD JB jr. Ik kon niet kiezen tussen de twee. Ik heb eventjes rondgevraagd en de meningen waren verschillend. Ook kwam dan de Dimarzio Tonezone S en de SD Cool rail aan bod. Nu zie ik door het bos de bomen niet meer.
Wie van jullie heeft ervaringen met deze pu's en heeft eventueel ook in deze situatie gezeten?

Erik70
30 juli 2010, 23:47
ja... ik kon ook moeilijk een keuze maken. Als je de omschrijvingen van alle pu's moet geloven zijn ze allemaal het beste. Uitendelijk gekozen, en achteraf tot volle tevredenheid, voor de SD lil' 59.
Onlangs op een fender hotrod '57 gespeeld wat zo'n dimarzio tonezone in zit. Klonk ook goed, maar meer singlecoilachtig. De 59 heeft naar mijn idee meer dat hunbuckergeluid.

En ja, wat ze ook beloven. Het verschil met een "echte" humbucker (groot formaat bedoel ik dus) hoor je echt wel. Die zijn toch warmer en vetter.

Rooker
31 juli 2010, 00:16
ja... ik kon ook moeilijk een keuze maken. Als je de omschrijvingen van alle pu's moet geloven zijn ze allemaal het beste. Uitendelijk gekozen, en achteraf tot volle tevredenheid, voor de SD lil' 59.
Onlangs op een fender hotrod '57 gespeeld wat zo'n dimarzio tonezone in zit. Klonk ook goed, maar meer singlecoilachtig. De 59 heeft naar mijn idee meer dat hunbuckergeluid.

En ja, wat ze ook beloven. Het verschil met een "echte" humbucker (groot formaat bedoel ik dus) hoor je echt wel. Die zijn toch warmer en vetter.

Dan had je bij die Hot Rod '57 de bridge tonepot dicht moeten draaien dan kom je dacht ik toch een heel eind in de buurt bij een humbucker;).

vulvasonic
31 juli 2010, 01:27
Ook ik gebruik al jaaaaaaren de little '59 in een van mijn strats en in m'n tele. Ik heb 'm alleen op de site van Seymour Duncan kunnen vergelijken met de JB (de SC-sized versie dus) en daarop kun je horen, althans dat was mijn conclusie, dat de JB veel beter is in het clean en net ietsjes minder voor het scheurwerk. Ik zocht 'm echter voor een goede scheur, vandaar mijn keuze voor de Little '59. Je moet dan wel je andere elementen gebruiken voor een mooi clean geluid, want nogmaals, daar valt ie nogal in tegen.

Natuurlijk klinkt een full sized humbucker voller en zo, maar ik vind de Little '59 juist perfect. Dat element laat zich heel makkelijk kleuren, terwijl een full sized humbucker vaak toch iets te dik is voor wat ik wil.

Ik heb op basis van een paar sampletjes op de DiMarzio site nog sterk overwogen om voor een andere strat een ToneZone S aan te schaffen, omdat die gitaar meer laag nodig had dan wat de '59 kan geven. In de karakteristieken van de ToneZone S staat te lezen dat dit element veel meer laag heeft (precies wat ik zocht dus) en de sampletjes lijken dat te bevestigen. Deze sampletjes zijn echter opgenomen met andere apparatuur (andere gitaren, versterkers, instellingen), dus dat kan een scheef beeld geven. Als ik dan hierboven leest dat de ToneZone S meer neigt naar het geluid van een single coil dan de little '59, dan ga ik dan ook meteen twijfelen. Het verbaast me wel, maar het bevestigd het idee dat de opnames onder heel andere omstandigheden tot stand zijn gekomen, want op de site hoor je echt een bruut scheurgeluid.

Wat dat betreft is de mogelijk om op de site van SD meerdere elementen, onder dezelfde voorwaarden, en dus met dezelfde spullen, rechtstreeks met elkaar te vergelijken wel zo prettig. Bij vergelijkbare elementen spelen ze zelfs dezelfde licks. En dan is de Little '59 toch wel de ruigste van het stel. Ruiger en voller ook dan de hotrails bijvoorbeeld.

Voor mij is de '59 ideaal. Als ik een mooi clean geluid wil schakel ik over naar het halselement op de gitaar. Maar voor het ruige werk is dit precies wat ik zocht. De harmonische boventonen tover je met het grootste gemak uit je vingers.

Een echt eerlijk vergelijk blijft moeilijk natuurlijk. De ene gitaar is de andere niet. In een ideale situatie zou je ze alledrie even in je plank moeten kunnen zetten en steeds even hetzelfde deuntje moeten opnemen, zodat je later terug kunt luisteren naar wat ze doen en welke het beste is voor wat je zoekt.

Voor mezelf ben ik er uit. Als ik ooit weer een strat of tele koop, dan zet ik er meteen een Seymour Duncan Little '59 in. :D

RS-Rik
31 juli 2010, 10:17
Volgens mij lijken alle SC sized HB's van SD best wel op elkaar.


Kep n strat met in de nek een JbJr (die wordt wel een beetje wollig met veel overdrive, zoals kutgeluid omschrijft) en in de brug een Hotrails. Die hotrails zijn wat mij betreft wel erg goed, ze zijn hot, maar ze articuleren wel heel goed en hij blijft goed getemd als je de gain wat omlaag schroeft, het is helemaal geen all-metal ruig en hard element