PDA

View Full Version : Akoestisch op z'n gat?



Flipkoos
30 juli 2010, 16:48
Ligt het aan mij, of denk ik ten onrechte dat er steeds minder gebruikers van het forum ook daadwerkelijk actief zijn?
Veel nieuwe topics zijn een beetje steeds hetzelfde (HNGD, welke gitaar voor zo- en zoveel geld, mag ik stalen snaren op mijn klassieke gitaar...enz...).
Ik krijg het idee dat sinds het vertrek/verlies van enkele kopstukken 'akoestisch' langzaam in slaap sukkelt. Ik noem bijvoorbeeld het tragische verlies van Gert de Meijer, het vertrek van Eltjo (Picker) en in voor sommigen negatieve zin Hans k...die altijd weer lekker de gemoederen wist los te schudden. Of is de akoestische gitaar steeds minder populair, nu de poppy Jack Johnson-liedjes op zijn retour zijn en de Tommy Emmanuel-hype wat gestild lijkt....?
Of zijn we gewoon een beetje uitgeluld....

Ik ruil mijn mening graag in voor een betere....

Mitch
30 juli 2010, 16:54
Komkommertijd heet dat. Ieder subforum op ieder forum heeft er wle eens last van. En kijk, een post van mij vind je hier zelden dus zó hip is Akoestisch nu ineens :cheerup:

--=HANS=--
30 juli 2010, 17:28
Twee zielen één gedachte Flipkoos! Ik heb de laatste tijd vaak het zelfde gedacht. Hans K, aka Shidan aka Bleep aka Liesje aka wie zal het zeggen kon er idd wel wat van, z`n vriendin Cathy trouwens ook. Die is de afgelopen weken met haar "de kracht van de gedachte" topic weer prominent aanwezig in OT.
Het valt mij ook op dat de vragen meestal betrekking hebben op de keuze voor een min of meer budget gitaar. Vandaag vroeg iemand of we hem even wilden melden welke gitaar het beste bij hem past............:???: Ik reageer er maar niet meer op en denk dat meer mensen er op die manier tegenaan kijken.
Laten we het maar op pruimentijd houden!

RB-1
30 juli 2010, 18:13
Ik geef het toe:
van mijn instrumenten speel ik nog het minst akoestisch gitaar, maar dat is toch nog minstens 1 keer per maand. (OK, ik speel elke dag banjo en/of mandoline...:soinnocent:)

Wat mij opvalt is dat zo weinig mensen (behalve dan enkele djenge-djeng akkoordenraggers) met plectrum spelen.

Fingerpicking speel ik alleen in de Scruggs-stijl, met een thumb- en twee fingerpicks. Voor de rest alles met plectrum, met de techniek die ik van de mandoline heb....

Eigenlijk heb ik pas leren spelen toen ik een gitaar had, die heel licht speelde en waar desondanks alle noten goed uitkwamen (een D-28). Pas toen begreep ik waarom ik daarvoor niet verder kwam.

Vandaar ook mijn reserve bij de zoveelste vraag over budget instrumenten.

Er zijn er weliswaar enkele die heel aardig meekomen, maar de grote hoop is echt brandhout.

Maar goed, laten we aan de andere kant blij zijn, dat er nog mensen zijn die het willen proberen.

Plant
30 juli 2010, 19:44
Komt misschien omdat er in tegenstelling tot elektrische gitaren niet zo heel veel aan te versleutelen valt. Het lijkt wel of bijna geen mens een elektrische gitaar standaard houd, maar er altijd wel een nieuwe pup inzet of hardware verandert en daar advies bij nodig heeft of ervaring wil delen.

Verder dan een beetje afstellen of brugzadeltje / topkammetje vervangen voor been / TUSQ komt het bij een akoestische gitaar doorgaans niet. Hooguit een elementje erin? En daar is inmiddels al zoveel over geschreven dat alles zo langzamerhand met de zoekfunktie te vinden is en anders word men daar wel op gewezen.

Dan hou je vanzelf alleen nog topics over met "vondsten op zolder bij opa" of "mijn eerste gitaar, wat moet ik kopen?".

Cue Zephyr
30 juli 2010, 21:06
Ik ben zelf alleen actief hier bij de akoestische gitaren. Ik ben daarom ook lid van het Acoustic Guitar Forum, waar echt al het akoestische volk zit. Over het algemeen zitten er wat oudere mensen heb ik het idee, de jongeren spelen allemaal elektrisch gitaar.

freekick
30 juli 2010, 21:14
Ligt het aan mij,
Of zijn we gewoon een beetje uitgeluld....

Ik weet zelfs geen antwooord.
Je zal dus wel gelijk hebben!

G.G.
30 juli 2010, 21:22
Ik ben zelf alleen actief hier bij de akoestische gitaren.

En het mooie dames topic.








:seriousf:

Thyrif
30 juli 2010, 21:58
Zelf ben ik hier ook niet vaak te vinden, maar dat is meer omdat ik voornamelijk elektrisch speel. En voor akkoestische dingen pak ik de hummingbirdkopie van mn pa, of de 57/58 hofner senator die hier logeert (ook van mn pa).

Ooit nog wel interesse voor een leuke spaanse en leuke singlecut steelstring, maar nu nog even niet denk ik. Maar nu we het er toch over hebben, en jullie duidelijk behoefte hebben aan een adviesvraag die niet meteen binnen het budget deel valt, toch even een poging:

Leuke singlecut steelstring gezocht. Heb al wel eens een Takamine bespeeld, was erg lekker, zo rond de 500 euro, ongeveer wat voor budget ik op het oog had (onder de 600 is fijn), maar zijn er nog andere merken en types die ik zeker moet proberen voor ik dit najaar de gitaarwinkel binnenloop en per ongeluk de Takamine mee neem?

Git Aar
31 juli 2010, 14:22
Nog enkele redenen;

-Vacantie
-Crisis
-Zomertijd
-Zoekmachine

Op marktplaats is ook niets te beleven. Overwegend prularia.
Of handelaren/spammers.

GlobalWarming
31 juli 2010, 14:30
En de meest voorkomende vragen zijn al aan bod gekomen, je kan moeilijk blijven vragen stellen of topics openen. Ze zijn 95% de tijd al aanbod gekomen.
Als je wilt kan ik nog wel een topic openen over een vraag die er al is geweest maar die ik graag nog eens zou willen stellen, misschien zijn er nieuwe antwoorden ... :chicken:

bleep
1 augustus 2010, 14:09
Hallo Peter,

Ik ben hier voor mijn gevoel al een eeuwigheid niet meer geweest. Moderatoren zouden mijn inlog tijdstippen code en IP kunnen checken. Het is Zondag en ik waaide wat over de Deventer boekenmarkt zit ik thuis een cornetto te eten. Start de computer op en druk op wat knoppen. Ik denk dat mijn laatste in kijkje wel 8 maanden geleden is.

Zie ik bovenaan het akoestische forum dit topic.

'Peter als je me roept kom ik'


Mobiele telefoons en gitaarnet communicatie kunnen over een tijdje overboord.
Waar moeten mensen in vredesnaam nog hun geld mee verdienen of zich druk over maken.


Dag Dag jongens tot later en een dikke kus.


Hans




P.S. Het zal wel 'onze oude ovation' koorts zijn die ons heeft verbonden. Jeugdzonden zijn voortreffelijk en gelukkig ook geneesbaar. LOL

paulusdeBKB
1 augustus 2010, 16:23
Tsja, ik weet ook niet waarom dit subforum zo rustig is. Paar weken geleden nog een topic geopend over elektrisch versterkte klassieke gitaren maar dat wist ik ook niet levend te houden door gebrek aan reacties. En dat terwijl daar nog niet zo heel veel over is geschreven.

't is jammer. Laten we hopen dat het weer wat aantrekt na de verkansie.

axmaster
1 september 2010, 12:37
Ik ben zelf al heel lang niet meer op dit forum geweest. Het heeft vooral te maken met al die topics over (inderdaad) 'welke gitaar past bij mij', 'mijn vingers doen pijn' etc. Hele relevante vragen als je begint met spelen, maar voor iemand die al wat langer speelt niet bijster interessant. Dan maar liever naar het 'acoustic guitar forum' waar meer spelers lijken te zitten die al wat langer spelen (alhoewel de topics daar soms over wel heel kleine details gaan).

En misschien komt het ook wel dat akoestische muziek na de vreselijke (electronische) 80er jaren moet knokken om aandacht met al die andere tijdsbestedingen. Ik zag laatst op internet (youtube, geenstijl?) iemand die muziek maakte met allemaal samples op zijn pc. Het ventje was 10 jaar! (en wie ben ik om te zeggen dat dat 'fout' zou zijn). Maar de kans is niet zo groot dat zo'n jongetje en al zijn vriendjes een 'echt' instrument gaat spelen. En dus ook niet dat ze ooit op dit forum komen.....

Ben benieuwd wat er gebeurt als de babyboomers allemaal gestroven zijn. Forum zo goed als dood, veel goede en goedkope gitaren, en relatief weinig akoestisch gitaristen.....?

Peter

Berti
1 september 2010, 13:08
ach jongens.
zo erg is het allemaal toch niet?
zelf ben ik terug na een afwezigheid van ehhh bijna twee jaar.
dus eerst weer even eelt kweken en kennis wat oppeppen (en gitaar laten afstellen zodat ie meer naar mijn zin speelt binnenkort).

maar ook mensen die nog niet lang spelen, zitten met vragen, en natuuuuuurlijk komen ze dan hier.
en hier zitten dan de echte doorgewinterde jongens met soms ook best nog veel tech kennis (waar ik dus niet bij hoor aangezien ik een meid ben met weinig tech kennis).
dus zijn wij dan zo beroerd om te helpen, word je daar dan zo moe van? :) nee toch? (afgezien van dat er een zoekfunctie is en het soms lijkt dat die niet wordt gebruikt door de newbies)

op het andere forum waar ik op zit (non guitar maar ierse folk) ja daar gaat het doorlopend over instrumenten/ speelstijlen/ artists, al jaaaaren en is men nog niet uitgepraat.
maar is dan ook een tamelijk klein wereldje naar verhouding.
TOCH KOMEN WE DAAR DEZELFDE NIEUWELINGEN TEGEN MET DEZELFDE VRAGEN, en die helpen we gewoon hoor.
hier lijkt de focus ietsje anders te liggen.
misschien zit het hem daarin, en is het daarom voor de meer ervaren jongens en meisjes *kuch* op den duur niet boeiend meer?

dingen veranderen maar acoustisch ligt m.i niet op zijn gat.
en het is ook de bijdrage die je zelf levert die het gaande houdt.
en het is een rustige periode van het jaar.
vakanties net weer voorbij.

eens zien.... :)

Dippides
1 september 2010, 19:38
Eigenlijk heb ik pas leren spelen toen ik een gitaar had, die heel licht speelde en waar desondanks alle noten goed uitkwamen ( een D-28 ). Pas toen begreep ik waarom ik daarvoor niet verder kwam. Dat geeft de burger weer moed.

Yanniick
1 september 2010, 21:35
Ik speel zelf eigenlijk vrijwel alleen nog maar akoestisch, behalve als ik met de band speel.

Ik ben dan ook altijd het meest geinteresseerd in het Akoestische gitaar forum, maar helaas zijn het inderdaad meestal advies vragen voor budget gitaren e.d. Waardoor ik meestal snel weer doorklik uit het forum.

cjm
16 oktober 2010, 15:18
Ligt het aan mij, of denk ik ten onrechte dat er steeds minder gebruikers van het forum ook daadwerkelijk actief zijn?
Veel nieuwe topics zijn een beetje steeds hetzelfde (HNGD, welke gitaar voor zo- en zoveel geld, mag ik stalen snaren op mijn klassieke gitaar...enz...).
Ik krijg het idee dat sinds het vertrek/verlies van enkele kopstukken 'akoestisch' langzaam in slaap sukkelt. Ik noem bijvoorbeeld het tragische verlies van Gert de Meijer, het vertrek van Eltjo (Picker) en in voor sommigen negatieve zin Hans k...die altijd weer lekker de gemoederen wist los te schudden. Of is de akoestische gitaar steeds minder populair, nu de poppy Jack Johnson-liedjes op zijn retour zijn en de Tommy Emmanuel-hype wat gestild lijkt....?
Of zijn we gewoon een beetje uitgeluld....

Ik ruil mijn mening graag in voor een betere....

tja, wat wil je "mooie gitaar gekozen van €80". Dan is acoustisch echt aan het einde van de cyclus. Het mag allemaal geen drie kwartjes meer kosten.
Ik heb nog een halve container Lamaq gitaren gehad voor €100/€200 en zonder verlies kunnen doorverkopen.
Maar, gelukkig heb ik mijn GeoffMuldaur/Martin 0018H nog :B

Is het erg dat het Tommy geleuter voorbij is? Persoonlijk vind ik van niet.

Gitaarspelen is zo leuk: zoek eens op youtube "deltabluestips" of zijn site
http://www.deltabluestips.com/

Blend
19 oktober 2010, 20:53
Dacht al dat het aan mij lag:seriousf:

Namen die ik is zijn Pais, Picker en inderdaad Hans.

Waar zit iedereen?