PDA

View Full Version : Soldeertin hecht niet aan draad



tridderauser
30 juli 2010, 16:43
Hallo,

Ik ben een paar draadjes aan elkaar aan het solderen op mijn oude Ibanez, ze zaten gewoon inelkaar gedraaid, maar nu hecht het tin niet aan de draadjes.
Heeft iemand deze ervaring ook gehad, zo ja, hoe heb je dat opgelost?

Ik heb het met twee verschillende soorten tin geprobeerd, een met en een zonder harskern, beide keren hetzelfde resultaat.
De bedrading is overigens geen koperdraad maar iets anders, weet niet wat precies maar het is grijs van kleur.

Alvast bedankt voor de hulp.

Dennis

forceps
30 juli 2010, 17:22
Ontvetten! Ik heb een potje met soldeervet, werkt prima.
Gebruik geen S39, dat is veel te sterk spul!

oigun
30 juli 2010, 17:28
Je moet zorgen dat de draadjes heet genoeg zijn en dan harskern soldeer ertegen houden. Misschien is de punt van je soldeerbout vuil zodat de draadjes niet heet genoeg worden(als de bout heet is even afvegen met een vochtig groen schuurponsje)

lcvanderhelm
30 juli 2010, 20:14
Volgens mij ,ben je nu bezig om plastic te solderen.Ik ken geen grijze geleiders.Bij meeraderige kabel heb je wel eens een plastic middenkern.

jan jansen
30 juli 2010, 20:32
Hallo,

Ik ben een paar draadjes aan elkaar aan het solderen op mijn oude Ibanez, ze zaten gewoon inelkaar gedraaid, maar nu hecht het tin niet aan de draadjes.
Heeft iemand deze ervaring ook gehad, zo ja, hoe heb je dat opgelost?

Ik heb het met twee verschillende soorten tin geprobeerd, een met en een zonder harskern, beide keren hetzelfde resultaat.
De bedrading is overigens geen koperdraad maar iets anders, weet niet wat precies maar het is grijs van kleur.

Alvast bedankt voor de hulp.

Dennis

lijkt me wel de buitenkern van plastic....hou er een aansteker of brandende lucifers onder.....en anders de boel gewoon vervangen...

jan jansen
30 juli 2010, 20:33
lijkt me wel de buitenkern van plastic....hou er een aansteker of brandende lucifers onder.....en anders de boel gewoon vervangen...

ehh buitenmantel.....de kern zit binnenin...:cheerup::cheerup:

tridderauser
31 juli 2010, 15:47
Volgens mij ,ben je nu bezig om plastic te solderen.Ik ken geen grijze geleiders.Bij meeraderige kabel heb je wel eens een plastic middenkern.

Het is toch echt een grijze kern in die kabel, ik kan er niets anders van maken. Misschien komt het omdat de gitaar gebouwd is rond 1974, dat er toen een ander soort kabel gebruikt werd of dat koper verkleurd, wat mij sterk lijkt.
De kabel is trouwens een 2-aderige kabel waarbij de ene een stuk dunner is dan de andere, dit zal wel normaal zijn bij gitaren maar dit is de eerste die ik uitelkaar gehaald heb dus dat weet ik dan weer niet.





Maar om het verhaal af te maken, ben weer bezig geweest en het spul zit vast gesoldeerd. Al ging het stukken moeilijker dan bij "normaal" draad en het ziet er eigenlijk ook niet uit maar zit toch onder de slagplaat dus niemand die het ziet. En vast is vast...

En mocht ik in de toekomst alles willen vervangen qua bedrading, wat voor soort kabel kan ik hiervoor gebruiken? Is dit gewoon verkrijgbaar bij de bouwmarkt of word hiervoor een apart soort kabel gebruikt.

Alvast bedankt.

D.

Dirk_Hendrik
31 juli 2010, 16:17
Ontvetten! Ik heb een potje met soldeervet, werkt prima.
Gebruik geen S39, dat is veel te sterk spul!

Niks ontvetten. Geen vet in de buurt
Potje soldeervet. Laat me raden.... je bent er nog niet achter maar het is een broertje van S39. Categorie zure, corroderende en dus doorwerkende soldeerfluxen.

Voor alles wat je met elektronica doet gebruik je een flux op rosin basis. Die kun je krijgen bij de betere elektronicahandel.

Voor de TS.
Je bent aan het stoeien met zwaar geoxideerde, waarschijnlijk verzinkte draden. Dat je tin niet wil hechten komt door die oxide. Die moet je dus weghalen. De bovengenoemde middelen zijn paardemiddelen van de allerbovenste plank en geven je op de lange termijn een hoop terugkomende narigheid. Volgende keer even naar de elektronicahandel voor wat "flux". Kun je meteen ook je draad halen. Bedrading voor elektronica komt niet van de bouwmarkt.

no 1 hops
31 juli 2010, 16:18
waarschijnlijk heb je te maken gehad met gecorrodeerde kabel.

daar kun je weinig aan doen, eigenlijk moet je de kabel vervangen.
(maar als dit de kabel van de pickups is dan heb je evt een probleem als je kompleet nieuwe aan de pups zelf wilt zetten.)

ik wil nog wel eens wat wasbenzine gebruiken om te zien of de kabel weer schoon word.

nieuw kabel gewoon bij een electronica winkel halen.
zelf gebruik ik regelmatig oude kabel van pc voedingen of telefoon kabel

tridderauser
31 juli 2010, 16:31
Het zal dan wel een gecorrodeerde kabel zijn want overal waar gesoldeerd is zit dezelfde grijze kabel, dan zal alles vervangen moeten worden.
Het ging inderdaad om de kabel die aan de pickup zit, heb eigenlijk weinig zin om daar een nieuwe aan te zetten want volgens mij zit de pickup deksel vast met een soort van epoxy.

Ik zal wel even kijken wat ik ga doen, waarschijnlijk volgende week alles opnieuw gaan bedraden. Als ik het goed begrijp kan daar dus telefoonkabel voor gebruikt worden.

forceps
31 juli 2010, 16:43
Niks ontvetten. Geen vet in de buurt
Potje soldeervet. Laat me raden.... je bent er nog niet achter maar het is een broertje van S39. Categorie zure, corroderende en dus doorwerkende soldeerfluxen.

Voor alles wat je met elektronica doet gebruik je een flux op rosin basis. Die kun je krijgen bij de betere elektronicahandel.

Hmm, dat potje zat bij de soldeerbout toen ik die kocht? Gebruik dat potje al meer dan 5 jaar en heb nog geen problemen gehad met de kabels e.d. die ik tot nog toe gesoldeerd heb...

Dirk_Hendrik
31 juli 2010, 17:24
Dus als het bij je bout zit is het goed?
Serieus, het wel en niet gebruiken van soldeermiddelen en welke waar en om welke reden is best de moeite van het verdiepen. Ik heb hier pedalen gehad die jarenlang netjes hebben gewerkt maar ermee gekapt zijn. Probleem gevonden, pook er op... en de klassieke geur van te zure schoonmaakmiddelen. Vaak gecombineerd met het moeten schoonmaken van de printbanen die zwart beginnen uit te slaan.

forceps
31 juli 2010, 18:42
Hmm, misschien moet ik me daar dan wat meer in verdiepen... heb net effe de slagplaat van m'n strat gedraaid, daar heb ik alles een jaar of 5 geleden van gesoldeerd, en dat zag er nog prima uit (vergeleken met een fabrieksgitaar, geen verschil zichtbaar).

Op zich natuurlijk een kleine investering om wellicht een hoop ellende te voorkomen in de toekomst, dus bedankt voor de tip!