PDA

View Full Version : HNGD: Epiphone Les Paul bigsby :)



ackm
30 juli 2010, 15:49
Ik had hem al een korte tijd maar heb hem zojuist terug met een Bigsby erop :)

Vind hem er echt geweldig uitzien en blijft redelijk in stemming zolang ik er maar niet teveel aan hengel

Fotow:

http://i32.tinypic.com/6eon6b.jpg

bloodgulge2
30 juli 2010, 15:56
cool.
Met een andere bridge blijft het zaakje wel wat beter in stemming, maar dat is misschien geen vanzelfsprekende mod aangezien die bruggen vast gemaakt zijn op lp's.

ackm
30 juli 2010, 16:17
cool.
Met een andere bridge blijft het zaakje wel wat beter in stemming, maar dat is misschien geen vanzelfsprekende mod aangezien die bruggen vast gemaakt zijn op lp's.

De brug is al vervangen. De brug die er standaard opzat zou snel ontstemmen nu zit er een 'roller' brug op.

bloodgulge2
30 juli 2010, 16:26
De brug is al vervangen. De brug die er standaard opzat zou snel ontstemmen nu zit er een 'roller' brug op.

Ah ja dan ben je 'set' he :p
Al eens naar de nut gekeken? veel stemmingsproblemen zitten daar.

ackm
30 juli 2010, 16:44
Ah ja dan ben je 'set' he :p
Al eens naar de nut gekeken? veel stemmingsproblemen zitten daar.

Nee nog niet. Zou ik die ook moeten vervangen? Of kan ik hierbij die methode met het potlood gebruiken? Of is dat weer ergens anders voor?

bloodgulge2
30 juli 2010, 16:50
Die methode met het potlood is inderdaad daarvoor maar is geen permanente oplossing. Zeker voor tremologebruikers. Ik heb geen idee van de qualiteit van die nuts v epiphone, maar je kan altijd eens een andere nut in laten zetten. In het ergste geval is er geen verschil. Er zijn grafieten nuts (van zelfde materiaal als potlood) die dus continu 'smeren' (lees; glad zijn). Daar hoor je alleen maar goeie dingen van, zeker van les paul eigenaars. Maar dan weet je dat je hem zo stemvast mogelijk hebt gemaakt. De tuners zijn geen boosdoeners denk ik.

ackm
30 juli 2010, 17:07
Die methode met het potlood is inderdaad daarvoor maar is geen permanente oplossing. Zeker voor tremologebruikers. Ik heb geen idee van de qualiteit van die nuts v epiphone, maar je kan altijd eens een andere nut in laten zetten. In het ergste geval is er geen verschil. Er zijn grafieten nuts (van zelfde materiaal als potlood) die dus continu 'smeren' (lees; glad zijn). Daar hoor je alleen maar goeie dingen van, zeker van les paul eigenaars. Maar dan weet je dat je hem zo stemvast mogelijk hebt gemaakt. De tuners zijn geen boosdoeners denk ik.

Nee zitten Groovers op dat zijn wel redelijke toch?
Ik ga het iig ff met het potlood proberen en anders koop ik wel een keer een nut , wat voor een prijs moet ik dan aan denken?

bloodgulge2
30 juli 2010, 17:22
Nee zitten Groovers op dat zijn wel redelijke toch?
Ik ga het iig ff met het potlood proberen en anders koop ik wel een keer een nut , wat voor een prijs moet ik dan aan denken?

Die tuners zijn wel in orde. Die nuts heb je voor een goed tientje, plus dan nog kosten van werktijd om hem uit te vijlen voor je snaren. Dat laatste hangt af van waar je het laat doen

Soef
30 juli 2010, 22:59
Ik heb ook een Epi met een Bigsby en moet zeggen dat de mijne daar weinig last van heeft.

Vergeleken met een Floyd vind ik de Bigsby weinig doen dus da's altijd hard werken aan die hendel :metal:

ackm
30 juli 2010, 23:20
Ik heb ook een Epi met een Bigsby en moet zeggen dat de mijne daar weinig last van heeft.

Vergeleken met een Floyd vind ik de Bigsby weinig doen dus da's altijd hard werken aan die hendel :metal:

Hey,

Ja ik begin het ook minder te merken als vanmiddag , zitten ook gelijk nieuwe snaren op en die ontstemmen in het begin wel vaker dus misschien is dat het meer.
Maar ik ben sowieso blij dat ik het gedaan heb , ziet er tof uit en ook heel bruikbaar zolang ik er maar niet teveel aan hengel :)

bloodgulge2
30 juli 2010, 23:48
Ik vind dat een bigsby meer een vibrato met je noot of akkoord doet, terwijl een tremolo echt naar andere noten gaat en duikbommen kan maken..
Hoe je je snaren erop legt kan ook al veel doen aan stemvastheid

Duhsjaak
31 juli 2010, 08:07
Hi
Het kan zijn dat de vorige post hier ook op doelt, in dat geval sorry.
37.5 jaar Bigsby gebruik heeft mij geleerd dat een grafiet topkam OK is, maar dat je er vooral op moet letten niet te veel windingen van de snaar op je stemmechaniek te hebben zitten. Hoe minder hoe beter.
Eigenlijk is de truc precies zoveel te doen dat je snaar goed op/in het mechaniek zit. Hij mag (logisch natuurlijk) er niet uit slippen. Maar hij mag er ook niet te vaak omheen zijn gewonden. Veel mensen denken juist hoe vaker, hoe beter hij vastzit, maar dat is op het gebied van goed toon houden niet het geval dus. En zeker niet bij het gebruik van Bigsbies.
Ik heb zo'n kleintje, zo'n B weet ik veel. Wat klinkt dat mooi hè? Daar kan ik nou helemaal blij van worden.
Succes!
Groet Gus a.k.a. Duhsjaak

Pirate
31 juli 2010, 10:21
hey maar als je er net nieuwe snaren op hebt dan is het toch normaal dat hij in het begin ontstemt? ivm oprekken enzo?

Soef
31 juli 2010, 17:23
Nog belangrijker is om de snaren zo recht mogelijk onder de geleider rol te leggen voordat je begint met stemmen. Anders gaat het langzaam aan schuiven en dan blijf je stemmen.:noob: