PDA

View Full Version : Demo opnemen op 16 sporen recorder HULP!!!



frankpaul1
2 mei 2003, 17:22
OK, het zit als volgt, we willlen met onze band een demo opnemen op een AKAI DPS 16. Deze kan 8 sporen tegelijk opnemen + 2 digitaal. Nu willen we een "livedemo" op gaan nemen dus eigenlijk alles tegelijk inspelen. En eventueel later nog wat overdubs doen. Hoe kun je dit het beste afstellen met:

1x zang
2x gitaar
1x bas
1x drum

Hoe kan ik het beste de drum opnemen op 3 a 4 sporen? Enz..

Bedankt

Super Slinky
8 juni 2003, 13:59
Ik vraag me af waarom je je demolive wil opnemen? Met 8 sporen ben je dan zeer beperkt. Zou je niet liever gewoon een guide maken en dan alle instumenten apart opnmen? Dan kun je de drums uitstekend opnemen met 8 sporen simultaan. bijvoorbeeld:
1x bassdrum, 1x snaredrum, 2 x overhead, 4 x toms

Live opnamen zijn ook lastig te corrigeren.

Speeddemon
8 juni 2003, 14:35
makkelijk,

Track 1: Kick
Track 2: Snare
Track 3: Overhead L
Track 4: Overhead R
Track 5: Basgitaar (evt D.I.)
Track 6: Gitaar 1
Track 7: Gitaar 2
Track 8: Zang

Evt. naderhand extra gitaarsoli, backing vocals of synths overdubben.

Gebruik voor overheads condensator mics, die hebben wel phantompower nodig (maar ik geloof dat de DPS16 dat wel aan 2 inputs kan geven...)

vincentvdlocht
11 juni 2003, 17:14
Wat misschien nog makkelijker is, als je gebruik maakt van een mixer, kun je ook ipv 2 overhead een stereo mix maken van de toms+overhead

Bates15
11 juni 2003, 18:16
Als je drumer een beetje knap kan slaan hoef je de snare niet eens te micen. Je overheads en een kick zijn dan genoeg. Moet je wel heel erg goed luisteren naar je overheads voordat je begint met opnemen.

Super Slinky
11 juni 2003, 18:29
Maar goed het blijft toch een feit dat hoe minder microfoons ze gebruikt hoe minder je achteraf apart aan kunt werken. Draai je de EQ van de snare dan bij dan gaan de bekkens en hi-hat mee.
Ook is het zo dat je bij live opnamen misschien fouten achteraf niet kunt wegpoetsen omdat er ook interferentie is van andere instrumenten.

ik kies toch voor apart opnemen. Met 16 sporen moet je een heel eind komen. En je kunt alles wegschrijven tegenwoordig. Dus maak je de uiteindelijke mix bijvoorbeeld in de computer.

Een voordeel van live opnemen kan zijn dat het wel echt live gaat klinken omdat je het enthousiasme van iedereen hoort.

sleep_to_saturate
16 juni 2003, 09:55
Ik zal je zeggen dat het je nooit gaat lukken alles apart te krijgen behalve als je alleen hetgene speelt wat je op gaat nemen en dat is onmogelijk.
Probeer jij maar eens de hi-hat op te nemen zonder snare erin. Of de crash zonder toms. Het blijft altijd een beetje aanmodderen.
Het belangrijkste mijns inziens bij drums opnemen zijn de microfoons. Voor de kick moet je gewoon een kickdrum mike hebben, anders kan je eq'en wat je wil maar de attack zit er nooit goed in.
Als je dan ook nog 2 condensators voor overhead en een goeie dynamische voor de snare/hihat.
Dat maakt al een hele hoop goed, je kan met zangmicrofoons zo goed mogelijk met de plaatsing schuiven totdat je een ons weegt maar het resultaat blijft altijd "had ik nou maar voor de kick dat gebruikt, enz.."
Mochten de microfoons op dit moment niet mogelijk zijn zou ik het simpel houden en met 1 of 2 goede microfoons het totaal geluid opnemen.

frankpaul1
20 juni 2003, 20:48
Bedankt voor de hulp. Ik ga alles even proberen, toch tijd genoeg.