PDA

View Full Version : signaalpad ceriatone 18/36 watt marshall clone ef86



larsje
30 juli 2010, 13:12
hi,

ik heb laatst mijn mxr + pedaal gefixt met een zelfgemaakte audioprobe. Nu dacht ik, het moet toch mogelijk zijn om mijn ceriatone ook door te meten met die probe. Op het ef86 kanaal (de meest rechtse) zit een akelige ruis die ik niet wegkrijg, soldeerpunten gecheckt, etc. Het normale kanaal heeft geen ruis, dus het moet in de pre-amp zitten.

Is dit mogelijk? en zo ja kan iemand mij het signaalpad vertellen?

http://www.ceriatone.com/images/layoutPic/marshallLayout/36WEF86NewCeriatone.jpg

Alvast bedankt!

G.G.
30 juli 2010, 13:24
Je schema kan ik ff niet zien. Maar ik zou denken vanaf input naar rooster naar anode via koppelcondensator naar het rooster van de volgende trap. Ben wel een beginner op het gebied van buizen versterkers, dus check mijn verhaal wel even.

Pepe
30 juli 2010, 13:29
Met mijn non technische kennis zou ik zeggen:
pentode en octal buizen zijn sowieso ruisgevoeliger, een schoon signaalpad is cruciaal. Er de produktie van de EF is niet altijd consistent, de nieuwe JJ's schijnen de minste uitval te hebben. Gebruik je een tube shield?

cluseau
30 juli 2010, 13:49
Gebruik je een tube shield?
Afscherming heeft alleen effect op brom en niet op ruis.

@Lars, we hebben het toch wel over ruissssshhhhhh he? Ik heb gemerkt dat vele GNers het verschil niet weten waardoor wij ons hoofd zitten te breken op iets wat een heel andere benadering vereist. Ik kan me ook herinneren dat je hier al langer mee bezig ben en ook een eerder topic over hebt.

Een penthode kanaal heeft vanwege zijn hoge gain normaal gesproken meer ruis dan een triode, vergeet dat niet. Je zou eens een vergelijkende meting moeten verrichten met een andere ceriatone maar denk dat er niets aan de hand is. Btw heb je al een anodeweerstand van goede kwaliteit?

Frans.

larsje
30 juli 2010, 13:49
ja vandaar dat ik het check, dit is al de 2e ef86 die ik getest heb, maar het ruist echt te hard. ik gebruik geen tubeshield (of is dat het afschermkapje bovenop de buis?).

ik ga even checken op internet waar de anodes zitten, etc.

larsje
30 juli 2010, 13:51
het gaat om ruissssh en inderdaad wilde hem gaan wegbrengen toen ik erachter kwam dat jezelf ook een audioprobe kon maken, vandaar.

cluseau
30 juli 2010, 13:52
ik ga even checken op internet waar de anodes zitten, etc.

pin 6, heeft er maar één

Frans.

larsje
30 juli 2010, 14:05
hi, ben gaan meten vanaf de input, daarna op pin 9, niets aan de hand. Daarna pin 6 en daar ontstaat een flinke ruis, echt van zo'n beetje niets naar maximaal. Dus nog voor de weerstand zelf.

cluseau
30 juli 2010, 14:14
hi, ben gaan meten vanaf de input, daarna op pin 9, niets aan de hand. Daarna pin 6 en daar ontstaat een flinke ruis, echt van zo'n beetje niets naar maximaal. Dus nog voor de weerstand zelf.

Had niet anders verwacht. De schakeling zelf veroorzaakt de ruis. Als de anodeweerstand van slechte kwaliteit is ontstaat daar de ruis. Ik meen dat we dat in je vorige topic ook besproken hebben.

Verder heeft het ef86 kanaal geen enkele hoogaf demping meer en gaat rechtstreeks via een brightcap (is ook ruis bevorderend voor het gehoor) naar de fasedraaier. De gain in de ef86 is behoorlijk hoog en zal zeker meer ruisen dan het tmb kanaal.

Het enige advies dat ik kan geven zonder het ding op de testbank te hebben is monteer een goede anodeweerstand, geen koolshit van 20%.

Recent was er nog iemand met deze amp, (link) (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=137203) neem even contact met hem op voor vergelijking.

Frans.

larsje
30 juli 2010, 14:21
Hi,

De anode weerstand is de 220k?

grt. lars

nb. zoiets?

http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?cPath=47_102_107&products_id=933

driesp
30 juli 2010, 14:21
Als ik van m'n ef86 kanaal het volume op halverwege zet, is er ook veel ruis hoor. merkbaar meer dan op het tmb kanaal. Normaal denk ik, is ook erg high gain.

cluseau
30 juli 2010, 14:29
Als ik van m'n ef86 kanaal het volume op halverwege zet, is er ook veel ruis hoor. merkbaar meer dan op het tmb kanaal. Normaal denk ik, is ook erg high gain.

Precies, misschien kunnen jullie een keer vergelijken zodat Lars niet zijn hoofd zit te breken op iets dat normaal is.

@Lars, dat is idd de anode weerstand. Je kan een ander type proberen maar ik denk dat het je niet gaat helpen. Als je de ruis zo zwaar iritant vindt hang dan een capje van 1nF/600V over de anodeweerstand. Kost dat je weer teveel hoog dan ietsje kleiner maken. Beetje compromis sluiten.

Frans.

larsje
30 juli 2010, 14:39
oke, zal ik proberen. Maar hoe kan het dan dat die ruis ontstaat al voor de weerstand, dus direct 'uit' de buis?

grt. lars

driesp
30 juli 2010, 14:43
moet je eens niets inpluggen, volume vol openzetten en eens tegen de buis tikken. Dan hoorje wel hoeveel omgevingsruis ie opneemt

cluseau
30 juli 2010, 14:59
oke, zal ik proberen. Maar hoe kan het dan dat die ruis ontstaat al voor de weerstand, dus direct 'uit' de buis?

grt. lars

De buis en de weerstand staan in serie op de voeding. Hierdoor zal er een spanningsdeling zijn op het knooppunt anode - weerstand. Als er onzuiverheden in het materiaal zitten (die zitten er ongetwijfeld) dan zal dat spanninsvariatie veroorzaken op dat knooppunt. Als die variatie maar snel genoeg gaat ervaren wij dat als ruis. Zowel de buis als de weerstand kunnen daar voor zorgen. Als de buis iets in load varieerd heb je dus een veranderende spanning op het knooppunt. Dat geld ook voor de weerstand. Die laatste kun je zo veel mogelijk aan doen door een zo zuiver mogelijk type te nemen. De buis kun je weinig aan veranderen. Hooguit zijn er wat exemplarische verschillen welke nauwelijks wat uitmaken.

Frans.

larsje
30 juli 2010, 15:40
oke, dank je. Het wordt me (zonder technische kennis) allemaal wat duidelijker.

Ik heb het signaal gevolgd tot in de volumeknop en daar wordt de ruis inderdaad iets minder als ik hem lager zet. Halverwege is de ruis erg luid.

Daarnaast zal ik die bright cap eens terugzetten, die had ik weggehaald en daarnaast de 1N600V over de anode heenzetten, wellicht scheelt dit iets. Ik heb nu de originele buis die ceriatone mee heeft gestuurd er weer ingezet. ik had een tweede gekocht van electro harmonix, maar dat maakte niet uit qua ruisverschil. Ik zag er nog een te koop staan van JJ, die is wel iets duurder. Je geeft aan dat dat niet veel uitmaakt als ik het goed begrijp.

Heb je een advies welk type weerstand ik het beste kan kopen en wellicht ook waar?

grt. lars

cluseau
30 juli 2010, 16:27
Daarnaast zal ik die bright cap eens terugzetten

Heb je een advies welk type weerstand ik het beste kan kopen en wellicht ook waar?


Die bright cap terug zal de ruis ervaring alleen maar doen toenemen.

Probeer eens koolfilm weerstanden. Tis een mogelijkheid hoewel ik denk dat je er niet veel mee opschiet. Vergelijk hem maar eens met die van driesp.

Frans.

larsje
30 juli 2010, 19:01
hi,

Driesp heb je misschien een soundclipje van dat ef86 kanaal?

zijn er nog meer tips om die ruis iets in te dammen of was het dit?

grt. lars

driesp
30 juli 2010, 19:42
Zal na het weekend eens een soundclip maken.

larsje
27 augustus 2010, 10:23
oke, wat geëxperimenteerd en het is volgens mij gelukt! met de 500pF lukt het me een groot gedeelte van de ruis weg te nemen. Hij zit nu op hetzelfde niveau als het andere kanaal waar ik wel tevreden over was.

cluseau
27 augustus 2010, 22:35
oke, wat geëxperimenteerd en het is volgens mij gelukt! met de 500pF lukt het me een groot gedeelte van de ruis weg te nemen. Hij zit nu op hetzelfde niveau als het andere kanaal waar ik wel tevreden over was.

Oke Lars, succes dus? Als je ermee kan leven lekker laten zitten. Voor gitaarfrequenties is het nauwelijks van invloed.


Frans.