PDA

View Full Version : Waarin staat Sweet home Alabama



Taff
30 juli 2010, 11:26
in wat voor toonsoort staat sweet home alabama,
dit lied gaan wij doen met de band, en net zoals alle andere solo's, imroviseer ik deze. Want gewoon een solo naspelen, kan bijna iedereen

maar staat dit lied nou in G of in D
(had het even opgezocht en er kwam geen duidelijk atwoord uit)

Little Jay
30 juli 2010, 12:48
ff geluisterd op YouTube. Akkoorden zijn D - C - G.

Toch lastig te definiëren met dit soort nummers omdat er de akkoorden als drieklanken zonder toevoegingen worden gepakt en daarom een beetje op zichzelf staan (het is niet een V - IV - I progressie). Je zou kunnen beargumenteren dat het nummer steeds moduleert tussen de akkoorden en dus drie toonsoorten heeft, dus D, C en G.

Maar met een G mixolydische ladder kun je aardig over de 3 akkoorden heen soleren, dus ik zou zeggen de toonsoort is G.

terrasbeest
30 juli 2010, 13:17
G myxo = C majeur.Maar het zal wel ' passen' denk ik.

Little Jay
30 juli 2010, 13:50
G mixo is natuurlijk inderdaad Cmaj, maar ik zat een beetje mee te pielen en de F# klinkt wel heel erg G majeur-ig, zelfs over het D-akkoord vind ik 'm meer een passing tone naar het C akkoord, dus ik pakte al snel een F..... En een C majeur ladder past ook niet echt, kleurt anders. 1-3-5 dingetjes per akkoord klinkt het best.

Dus dan hou ik het er toch maar op dat het nummer door 3 toonsoorten heen fietst....

gibson-strato
30 juli 2010, 14:16
Toonsoort = g majeur.
E mineur of e mineur pentatonisch voldoet toch hierover?

hole
30 juli 2010, 15:03
The guitar solo in the song is actually played in the wrong key. Producer Al Kooper noticed that Ed King played the solo in the key of G instead of D, the first chord in the progression. He was so vexed that he took to tune to California, and played it for his guitarist friend Michael Bloomfield. In fact, the song is in G, and King himself rips the exuberant, melodic blues lines in the E minor pentatonic Blues scale, which in the song functions as the G pentatonic scale. (from Guitar Edge magazine - July/August 2006

Discussie hierover op ander forum (http://www.jbonamassa.com/forum/viewtopic.php?id=6695)

Arjan12
30 juli 2010, 15:07
Als ik op mijn gehoor af ga zou ik toch liever in D mineur pentatonisch spelen dan in E mineur.

Eezz
30 juli 2010, 15:17
Hoewel je theoretisch kunt beargumenteren dat dit nummer in G staat (Waarbij de trappen dan zijn: V - IV - I) voelt het D akkoord wel erg als thuiskomen, ik zou dus stellen dat het nummer in D staat. De trappen zijn dan I - verlaagde VII - IV. Voor een solo zou ik afwisselen tussen D majeur pentatonisch en D mineur pentatonisch, zoals je dat bij een bluesje ook zou kunnen doen. Diatonische toonladders of modes (mixolydisch etc..) kunnen wel maar deze stijl schreeuwt wat mij betreft echt om pentatoniek.

terrasbeest
30 juli 2010, 18:34
In een majeurtoonladder zitten drie majeurakkoorden : de I , de IV en de V.
De IV en de V liggen een toon uit elkaar, net zoals de C en de D in SHA, en dan is de G de I. Als je die logica volgt heb je een nummer in G majeur.

Tot zover FWIW een analyse, maar eigenlijk : hoe belangrijk is dat voor een nummer als dit.Als je hier gaat knoeien met kerktoonladders ben ik niet zeker of ik het resultaat wel zou willen horen. Eerlijk : toen ik nog dit soort muziek speelde, had in nog geen idee van toonladders, en ik heb net m'n gitaar even op de schoot gelegd en het nog eens gespeeld, en ik weet nog steeds niet 'wat' ik daar speelde.....:seriousf::seriousf:

Little Jay
30 juli 2010, 19:10
Maar als de toonsoort G zou zijn, dan had het D-akkoord een D7 moeten zijn, en dat klinkt juist niet vind ik.

terrasbeest
30 juli 2010, 19:26
Maar als de toonsoort G zou zijn, dan had het D-akkoord een D7 moeten zijn, en dat klinkt juist niet vind ik.

Het zijn drieklanken hé. Het Is G C en D, niet Gmaj7,Cmaj7 en D7.

aaronstonebeat
30 juli 2010, 21:02
D Mixolydisch: d e fis g a b c d. Ik zou zeggen dat het stuk daarin staat.
Af en toe een knipoog naar D Dorisch: d e f g a b c d.

terrasbeest
30 juli 2010, 21:21
D Mixolydisch: d e fis g a b c d. Ik zou zeggen dat het stuk daarin staat.
Af en toe een knipoog naar D Dorisch: d e f g a b c d.

Yep, al wist ik dit 'toen' niet eens.Djeez, rock theoretisch verklaard!!!!

Arjan12
31 juli 2010, 01:17
Zouden de jongens van LS er ook zo over hebben nagedacht? Waarschijnlijk dachten ze gewoon 'Ej, dit klinkt kickuh!'

aaronstonebeat
31 juli 2010, 01:33
Nee, vast niet. Ze zullen een paar grepen hebben gekend die goed bij elkaar klonken.
Maar muziektheorie is al heel oud en probeert dus al verdomd lang 's mensen muzikaal gedrag te beschrijven en zo mogelijk te verklaren. Het verbaast mij dus niet zo heel erg dat de akkoord- en ladderkeuze van Lynnerd Skynnerd wat dat betreft valt te plaatsen.

Als ik het op een bepaalde manier interpreteer, zijn het zelfs maar twee akkoorden, D en G:

D - D/C - G

D/C is D7 met de 7 als bas.
(tussendoor komt C natuurlijk wel voor als overgangsakkoord van G naar D)

-=JEROEN=-
31 juli 2010, 03:44
Heerlijk hè, al die muziektheoretici bij elkaar?! :seriousf:

Ik blijf het interessant vinden! Dus als iemand anders nog een andere invalshoek heeft: GRAAG!!!

Ik heb zelf helemaaaaal nog niet geluisterd, maar theoretisch is dit inderdaad een inkoppertje:

D - C - G = V IV I in G majeur

Ik zal eens gaan luisteren of ik er ook D myxo in kan horen.


Is dit onderstaande correct?

D myxo = 1 2 3 4 5 6 b7 = d e fis g a b c
I = D
ii = Em
iii* = F#dim (???)
IV = G
v = Am (wordt hier dan toch A (V) van gemaakt voor de leidtoon functie?)
vi = Bm
bVII = C

terrasbeest
31 juli 2010, 11:42
Zouden de jongens van LS er ook zo over hebben nagedacht? Waarschijnlijk dachten ze gewoon 'Ej, dit klinkt kickuh!'

Dat was ook mijn punt : toen ik het gisteren weer eens probeerde ,had ik geen idee van 'wat' ik eigenlijk speelde, en alhoewel ik al eeuwen niet meer aan dit nummer had gedacht ,ging het als vanzelf. Het ritme had ik wel wat last mee.

@ Jeroen : waar haal je die ' constructie' vandaan? Je zet de vijfde trap op I ?

terrasbeest
31 juli 2010, 11:51
Ik speel de akkoorden zo dat de D op de 2de snaar/3de fret blijft staan voor alledrie de akkoorden.
Dat maakt van het C-akkoord technisch dus een Cadd9.

aaronstonebeat
31 juli 2010, 12:34
Ik heb die C eigenlijk altijd meer als een D7/C ervaren. Maar ook daarover zou je eindeloos kunnen soebatten, denk ik.

terrasbeest
31 juli 2010, 12:40
Ik heb die C eigenlijk altijd meer als een D7/C ervaren. Maar ook daarover zou je eindeloos kunnen soebatten, denk ik.

En volstrekt overbodig eigenlijk:soinnocent:

aaronstonebeat
31 juli 2010, 12:47
En volstrekt overbodig eigenlijk:soinnocent:

Hoezo? Verklaart u nader.
Ik vind het alleen al interessant om te zien op hoeveel verschillende manieren je er tegenaan kunt kijken; helemaal los van de vraag of de componist het zo heeft bedoeld.

terrasbeest
31 juli 2010, 13:43
Ik had het over het ' eindeloos ' blijven doorgaan of het nu een Cadd9 is of wat anders.

-=JEROEN=-
31 juli 2010, 14:56
@ Jeroen : waar haal je die ' constructie' vandaan? Je zet de vijfde trap op I ?
Ja, D = I en vandaar verder denken. V is dan Am, want zodra ik daar A van maak, ben ik de mixo feel kwijt.

Geeft weer een andere kijk op de zaak.
Zo wordt een overbekend I-IV-V-I of ii-V-I schema ineens I-IV-v-I of ii-v-I

IntiRock
4 augustus 2010, 09:06
Niet te moeilijk maken... het is inderdaad rock dat gewoon lekker klinkt in de horen en het zou me sterk verbazen dat er een hele akkoordenprogressie gemaakt is van de song :-p Ik las ooit eens een artiest die schreef: rock zijn 3 akkoorden en heel veel 'attitude', ben ik ook volledig mee eens :-D Soit, wij hebben dit nummer moeten leren voor een jam bij de gitaarles en zonder franjes: D - C7 - G -G (zoals zoveeeeeeeeeeel nummers) Franjes van 7's kan in rock altijd naar smaak toegevoegd worden. Het was een jam én dus werd er gesoleerd: in eenvoudig G toonaard... Weer niks spannends dus jammer genoeg :-) Hulp voor het vinden van de scale kan je ook vinden in de noten van de zanglijn... ooow, het is ook gewoon allemaal in de sol majeur scale... Not too much thinking guys... just loads of attitude while playin' and singin' SWEEEEEEEEEEET HOMMMEEEE ALABAMAAAAAAAA... :rockon:

Little Jay
4 augustus 2010, 09:41
@IntiRock:

Ja, ja, bij het spelen van het nummers vergeten we de theorie wel en denken we alleen aan rednecks in General Lee t-shirts (de juiste attitude voor deze song?) en spelen we met onze kloten, maar het is toch juist leuk om de theoretische achtergrond te doorgronden? Het één sluit het ander toch niet uit?

aaronstonebeat
4 augustus 2010, 13:12
Niet te moeilijk maken... het is inderdaad rock dat gewoon lekker klinkt in de horen en het zou me sterk verbazen dat er een hele akkoordenprogressie gemaakt is van de song :-p Ik las ooit eens een artiest die schreef: rock zijn 3 akkoorden en heel veel 'attitude', ben ik ook volledig mee eens :-D Soit, wij hebben dit nummer moeten leren voor een jam bij de gitaarles en zonder franjes: D - C7 - G -G (zoals zoveeeeeeeeeeel nummers) Franjes van 7's kan in rock altijd naar smaak toegevoegd worden. Het was een jam én dus werd er gesoleerd: in eenvoudig G toonaard... Weer niks spannends dus jammer genoeg :-) Hulp voor het vinden van de scale kan je ook vinden in de noten van de zanglijn... ooow, het is ook gewoon allemaal in de sol majeur scale... Not too much thinking guys... just loads of attitude while playin' and singin' SWEEEEEEEEEEET HOMMMEEEE ALABAMAAAAAAAA... :rockon:

Grotendeels mee oneensch.
Dit onderdeel heet 'Speeltechnieken & Theorie'. Vragers en reageerders vinden het hier leuk om op de theorie in te gaan. Zeggen dat theorie hier niets toevoegt, is een non-opmerking.
Muziektheorie probeert (al eeuwen) een specifieke vorm van spontaan menselijk gedrag (muziek) te beschrijven; dat staat dus in principe helemaal los van de vraag of het oorspronkelijke gedrag door de persoon of groep in kwestie van tevoren aan de hand van die regels doordacht is. Daarbij misschien ten overvloede: die regels zijn descriptief ipv prescriptief; beschrijven tegenover voorschrijven.

G-ionisch en D-myxolydisch zijn qua tonen hetzelfde. Maar als je het onderscheid negeert, ga je volledig voorbij aan de akkoordfuncties.

C7 hoor ik echt niet; volgens mij wordt in het hele stuk niet één bes gespeeld.

terrasbeest
4 augustus 2010, 13:43
C7 is nonsens.C7 komt uit F majeur.
Theorie in dus duidelijk niet overbodig, he maske.

IntiRock
5 augustus 2010, 13:31
C7 is nonsens.C7 komt uit F majeur.
Theorie in dus duidelijk niet overbodig, he maske.

Klopt het is geen C7, het is Cadd9... mijn excuses hiervoor...

MSNL
5 augustus 2010, 22:08
Als je naar de noten kijkt die in de akkoorden zitten, kom je op D myxolydisch of G ionisch
Maar bekijk je het als een blues dan kun je er een D pentatonisch mineur over spelen.

Gebruik dit soort theorie als basis en luister vooral wat goed klinkt en wat niet!!!!

In een aantal posts eerder melde iemand dat er in heel het nummer geen Bb gespeeld wordt, maar probeer maar eens de G mineur pentatonisch toonladder te spelen als het G akkoord gespeeld wordt.......
Kan heel lekker klinken........

heavy-metal-thunder
5 augustus 2010, 22:25
Als je naar de noten kijkt die in de akkoorden zitten, kom je op D myxolydisch of G ionisch
Maar bekijk je het als een blues dan kun je er een D pentatonisch mineur over spelen.



een paar jaar terug had Kid rock een hit met ??? (naam vergeten), een mix tussen Sweet home en Werewolfs in London. Die solo staat volledig in D penta (als ik het me nog goed herinner). Het is mss eens interessant om verschil in feel tss beide scales te voelen?

aaronstonebeat
5 augustus 2010, 22:30
Als je naar de noten kijkt die in de akkoorden zitten, kom je op D myxolydisch of G ionisch
Maar bekijk je het als een blues dan kun je er een D pentatonisch mineur over spelen.

Gebruik dit soort theorie als basis en luister vooral wat goed klinkt en wat niet!!!!

In een aantal posts eerder melde iemand dat er in heel het nummer geen Bb gespeeld wordt, maar probeer maar eens de G mineur pentatonisch toonladder te spelen als het G akkoord gespeeld wordt.......
Kan heel lekker klinken........

Ik beweer helemaal niet dat het niet zou kunnen; als je wil en handig bent, kun je elke toon gebruiken.
Maar dat voegt naar mijn idee niets toe als de vraag is 'Waarin staat ...?'. Ik ga dan uit van de originele opname en probeer daar iets zinnigs over te zeggen. Niet elke mogelijke jam of liedjes die ervan afgeleid zijn.