PDA

View Full Version : opzoek naar een 2*12 cab



Soul.
30 juli 2010, 02:51
Hoi, zoals het topic al zegt, ik ben opzoek naar een 2*12 cab.
Ik heb momenteel een 4*12 cab van laboga geladen met v30's, zalige cab! love it. Maar ik zou hem in het repititie kot willen laten omdat ik hem niet altijd heen en weer wil sleuren. Daarom dacht ik van een 2*12 cab te kopen om thuis te spelen. Ik speel met een 6505 amp.
Ik dacht eerst aan framus 2*12 omdat die toch wel redelijk goedkoop zijn, en ook v30's heeft. Maar blijkt dat deze cab 100w is en m'n 6505 120w. ik speel wel niet op beest volumes zoals bij een repetitie dus denk ik dat m'n amp die framus niet zo snel zal dood maken of ben ik mis?
Ook lijkt de 2*12 van Vader mij wel nice, maar die kost dan weer dubbel zoveel.
Ik speel vooral metal, death metal en nog meer metal.. soms ook vivaldi.. met fuckloads veel gain.. Vivaldi was een echte metalhead imho ^^

Enige suggesties? Alvast bedankt

Heynis
30 juli 2010, 05:21
Een 120W amp op een 100W cab lijkt me eerlijk gezegd niet zo'n probleem.Ik mag tenminste aannemen dat je niet alles permanent op 10 (of 11) hebt staan?

Soul.
30 juli 2010, 10:48
nah op 1-2 en mijn buren haten me nu al ^^

Mr. Dynamite
30 juli 2010, 10:52
Misschien dat je een (eventueel) 2dehandse ENGL 2x12 op de kop kan tikken. Deze trekken metal wel behoorlijk goed vind ik. weegt wel wat ;)

peter_heijnen
30 juli 2010, 10:55
nah op 1-2 en mijn buren haten me nu al ^^
Dan zou je waarschijnlijk zelfs een 50 wat cab kunnen gebruiken, dus over die 100 watt hoef je bij thuisgebruik echt geen zorgen te maken.

Thiez
30 juli 2010, 10:59
Idd een 2x12 engl cab. klinkt retestrak en het ziet er netjes uit. Het weegt wel ff wat maar zolang je hem thuis gewoon laat staan is het geen probleem. En anders is hij altijd nog lichter dan de laboga.

Misschien een orange 2x12? Dat beukt ook flink en komt 2e hands ook nog welleens voorbij op marktplaats. Zijn er ook in het zwart tegenwoordig voor de metalheads :P

Soul.
30 juli 2010, 11:00
thuis moet ik hem toch niet verplaatsen dus mag hij wel wat wegen : )
nieuw gaan die engls voor dezelfde prijs als de vader 212. Moeilijke keuzes toch altijd ^^

Mr. Dynamite
30 juli 2010, 11:07
Tja je zou hem 2ehands kunnen halen, zo nu en dan komt er wel eens eentje voorbij, zijn de speakers ook mooi ingespeeld. En die dingen kunnen toch maar weinig stuk dus :ok:

Vader heb ik nog nooit gehoord, lijkt me wel echt een metal cab

Soul.
30 juli 2010, 11:23
dus van die framus zou ik beter wegblijven dan?

Mr. Dynamite
30 juli 2010, 11:45
Ehm, hij klinkt voor zen geld zeker heel goed. Maar hij is volgens mij niet echt geschikt voor metal, iig minder dan die vader/engl. Je zult het toch zelf even moeten horen maar ik vond hem beter voor wat classic rock achtige zeg maar ;)

Soul.
30 juli 2010, 11:48
ok geen framus dus : ) zal dan wss een engl of een vader worden.

of zijn er nog cabs waar ik aan zou moeten denken?

Mr. Dynamite
30 juli 2010, 12:02
Tja Mesa beukt ook wel lekker vind ik maar die zijn ook wel wat prijzig..
Verder vind ik dat je met de meeste cabs wel metal kan spelen maar met de 1 wel wat beter dan de ander. Een maat van me heeft zon goedkope Laney 2x12 van 220 euro ofzo. Tis niet als de mesa cab van onze mede gitarist maar het is goed te doen :ok: Ik denk dat je qua speakers met V30 sowieso wel goed zit en mij lijken van die GK100 ook wel lekker maar die zie je niet zo veel

Thiez
30 juli 2010, 12:09
Ik zou niet voor de Laney GS212IE ofzo gaan. Die 2x12 cab heb ik ook gehad. Voordeel is dat hij erg licht is. Maar nadeel vind ik dat hij aardig schel klinkt. Zijn seventy80 speakers. Heel transparantie weergave wel maar dat maakt je sound al snel vrij scherp.

Ik zou engl en orange zowizo wel uitproberen. Zeker de 2x12 van orange beuken voor een 2x12 erg goed. Hele volle dikke sound.

Soul.
30 juli 2010, 12:22
idd orange lijkt me ook wel nice ^^ en iemand zei dat ze ook int zwart kome voor de metalbands, wel ik zou gewoon vol trots met zijn flashy orange color gaan staan pronke hoor ^^

dus orange, engl en vader.. mesa vind ik een beetje te duur naar mijn smaak.. wss dat je al 200euro voor het merk plaatje betaald :p

UnDefined
30 juli 2010, 12:33
idd orange lijkt me ook wel nice ^^ en iemand zei dat ze ook int zwart kome voor de metalbands, wel ik zou gewoon vol trots met zijn flashy orange color gaan staan pronke hoor ^^

dus orange, engl en vader.. mesa vind ik een beetje te duur naar mijn smaak.. wss dat je al 200euro voor het merk plaatje betaald :p

Agreed over dat naamplaatje, ga maar voor de Orange :P
Die kast komt hier ook later nog 1 of meerdere keren te staan :soinnocent:

Soul.
30 juli 2010, 12:42
op thomann.de staan ze beiden de engl en de orange, ik zie dat orange twee versies heeft, een met open back die 110 euro goedkoper is.. waarom? :o

big dooley
30 juli 2010, 12:46
als het alleen voor thuis is, lijkt mij een harley benten G212 vintage al genoeg... die heeft ook vintage 30's

ik heb er zelf ook eentje en ik moet zeggen, dat ze erg goed in elkaar zitten... zeker voor die prijs

maar die framus cab ook V30's heeft, dan is ie dus eigenlijk 120 watt.. V30's zijn 60 watt per stuk

laccio
30 juli 2010, 12:48
niels van everything burnt down? of anders heb je exact dezelfde setup als hem :p

maar ook de 2x12 V30 cabs van Fame, het huismerk vn Musicstore, kosten maar 200 euro en zijn ook niet slecht en voor thuis moet je geen GEWELDIG geluid hebben dat op een optreden gewenst is. In dat opzicht kan je ook altijd een 1x12 cab overwegen en zou ik sowieso voor een tweedehands cab gaan die al ingespeeld is.


Lol met dat van die open back :p ik denk omdat iedereen closed back wil.



Seb van Dawn By Sunset

RoelSmoel
30 juli 2010, 18:27
Egnater Tourmaster 2x12:blast:

Was zalig in combinatie met een Peavey Valveking top.

Thiez
30 juli 2010, 18:52
Geloof dat het open back cabinet van orange ook iets kleiner is dan de closed back. Maar open back scheelt weer he in arbied natuurlijk he! 1 plaat minder, 1 plaat minder tolexen, je hoeft hem er niet op te schroeven. ideaal zo een open back :P

dennis_rhcp
30 juli 2010, 19:45
maar wat is dan beter voor het geluid?

of beter genuanceerd:
krijg je bij de 1 meer spreiding ofzo, en de ander strakker laag?

Buzzel
30 juli 2010, 19:51
Je zou er zeker goed aan doen om je nieuwe kast 2de hands te kopen. Er gaat toch niet zoveel kapot aan die dingen en dan kan je hem nog is door verkopen (misschien zelf met winst!).

Ik heb zelf een mesa een daar kan je redelijk wat geluid uit halen, strakke laag en goede spreiding :ok:

En als je thuis in een klein kamertje wilt gaan spelen, denk dan eens na over een beamblocker dat is zeker ten goede van je geluid.

Thiez
30 juli 2010, 20:33
maar wat is dan beter voor het geluid?

of beter genuanceerd:
krijg je bij de 1 meer spreiding ofzo, en de ander strakker laag?

Openback zorgt in kleinere ruimtes voor wat meer spreiding / een ruimtelijker effect. Dus misschien is een open back nog wel fijner voor op je kleine slaapkamertje.
Alleen een closed back geeft wat meer druk. En dat is denk ik voor metal wat lekkerder.

vinni
31 juli 2010, 00:52
T'is maar dat je het weet...

Een 120W buizen amp kan makkelijk 150W uitbraken.....
Niet dat je het ooit nodig hebt....

Vinni

big dooley
31 juli 2010, 01:23
T'is maar dat je het weet...

Een 120W buizen amp kan makkelijk 150W uitbraken.....
Niet dat je het ooit nodig hebt....

Vinni

klopt... die 120watt zijn RMS waardes... maw 120watt voordat de eindtrap gaat clippen en je oversturing krijgt
die 60 watt van de V30's zijn ook RMS waardes, trouwens

Soul.
31 juli 2010, 12:28
ok.. CB - OB dilemma.. blijkt dat een open back het geluid beter in de kamer verspreid, wat dus wel fijn is want ik zit niet altijd pal voor mijn cab. Keerzijde, closed back is wat strakker en dus beter geschikt voor zware metalen... Iemand ervaring met metal en open back?

Thiez
31 juli 2010, 12:45
Ik heb er zelf geen ervaring mee. Maar ik denk dat als je in kamer niet recht voor je cab zit en in kleinere ruimte zit dat je niet heel veel zult merken van de extra druk die een closed back gaat geven. Dan denk ik dat je meer hebt aan wat extra spreiding.

Soul.
31 juli 2010, 12:49
die gedachte had ik dus ook.. en mijn bankrekening vindt die gedachte ook wel leuk :p

Mr. Dynamite
31 juli 2010, 20:25
En mocht het je nou echt niet bevallen, dan zet je hem toch met z'n reet tegen de muur aan? Als je hem toch thuis gebruikt en hij op 1 plek staat dan kun je hem altijd tegen de muur aan laten staan.
Of desnoods een plankje erachter schroeven.

jurgend
31 juli 2010, 22:23
PM gestuurd

RedBuell
1 augustus 2010, 20:53
Ik heb een GenzBenz G Flex 2x12 cab onder mijn 5150II staan. Voor metal zeer geschikt. 150w, hij heeft van de bas reflex gaten en levert behoorlijk wat druk. Poremt ook nog eens goed.

JeanPaul du Vinnie
1 augustus 2010, 21:03
Wat voor death metal speel je? Als je technische, nieuwe Cannibal Corpse-achtige death speelt zou ik vast en zeker NIET voor de open back Orange gaan. De Orange 2x12's zijn sowieso al niet de strakste kasten die er zijn, zelfs de closed backs, en als je dan nog eens de open back versie kiest ben je er helemaal niets mee. Ik denk dat er sowieso betere kasten zijn voor snel metalwerk dan Orange, ENGL bijvoorbeeld.

Als je daarentegen lompe akkoorden-death metal speelt die vooral bruut moet klinken zonder weinig tierlantijntjes, ga voor een van die Orangekasten. Ze pompen als gekken :) Wél nog steeds de closedbackversie, ze zijn de honderd euro extra meer dan waard.

Soul.
2 augustus 2010, 13:24
toch meer het melodische/technische gebeure. Goed om te wete dat orange dan nix voor mij is..

Thiez
2 augustus 2010, 15:04
Ik zou hem zeker niet overslaan. Maar idd de open back trekt je stijl misschien niet. Maar ik zou de closed back zeker wel uitproberen. Hij is donkerder en wat minder fel dan engl. Maar zeker met een strakke amp erop zit er een dikke sound in hoor. Heb mijn engl blackmore een keer op een orange PPC412 gezet maar vond het zeker wel gaaf. En waren goede beukende metal sounds uit te halen.
Zowizo moet je zo veel mogelijk uitproberen als je kan. Niet vooraf al cabs buiten gaan sluiten op dingen die je hebt gelezen. Zo breed mogelijk orienteren.
Ik zelf pak ook vaak nog dingen die net buiten mijn budget zitten. Gewoon om te kijken of dat nou echt heel veel scheelt en of het misschien zelfs de moeite waard is om nog even door te sparen.

Die genz benz die hierboven getipt word schijn idd een overdonderend laag te hebben. Hij is ontworpen in samenwerking met george lynch om een mooi breed gebalanceerd geluid te geven.

Soul.
2 augustus 2010, 16:27
genz benz ziet er idd wel vet uit maar waar koop je zo'n ding dan?

Thiez
2 augustus 2010, 17:15
Daar zou ik geen idee van hebben. Je ziet ze af en toe 2e hands voorbij komen. Anders moet je eens op de genzbenz site kijken voor dealers.

RedBuell
2 augustus 2010, 17:19
genz benz ziet er idd wel vet uit maar waar koop je zo'n ding dan?

Ik weet dat Nederland muziek de 4x12 heeft (maar Almere is wellicht wat ver van waar je huis woont) ....... daar maakte ik ook kennis met genzbenz, ff een eldiablo uitgeprobeerd die op een 4x 12 Genzbenz G-flex cab stond.

Die verkoper bleef de boel maar harder zetten, mijn gitaar in dropped C en ik speelde vette palmmutes. Alles trilde in die zaak, toen ik een jaartje later een 2e hands nette 5150II inclusief 2x12 GenzBenz cab kon kopen voor een leuke prijs twijfelde ik geen moment.

Ik heb deze: http://www.digisales.eu/shop/product.php?productid=18119&cat=0&page=1 misschien dat het niet al te ver van waar je woont is. De zaak zit in Zele, België.

Soul.
2 augustus 2010, 17:51
zele moet te doen zijn : ) tijd dak eens begin te testen want het aanbod is te groot om zo een beslissing te maken

Soul.
3 augustus 2010, 15:57
weet er iemand waar ik een engl 2x12 kan vinden tweedehands? het gaat een engl 2x12 tweedehands worden ofwel een vader 2x12 nieuw. Die goedkopere cabs zijn ookwel aantrekkelijk zoals framus en harley benton maar ik ben er bijna zeker van dat die na een tijd mij meer op mijn systeem gaan werken als iets anders :p

Mr. Dynamite
3 augustus 2010, 16:24
ff gedult hebben tot er 1 op marktplaats verschijnt. Ook op 2dehands.nl, gitaarmarkt en speuders kun je kijken.

Soul.
3 augustus 2010, 17:18
op tweedehand.nl staat een orange ppc2x12 CB voor 400 maar die ziet eruit alsof er mee gevoetbalt is..

muziekschuur
3 augustus 2010, 17:35
Bogner staan bekend om z'n goeie cabs.
Laboga 2x12. Is qua prijs ook ok.
Zelf zou ik een Marshall 2061CX kiezen. Rond de 500 euro en handgemaakt.
Qua uiterlijk vind ik de Duesenberg Doozy two erg mooi. Met die twee witte strepen erover heen net een sport auto. Lijkt me mooi in een bepaald soort interieur

http://a2.images6.thomann.de/pics/prod/243234.jpg