PDA

View Full Version : Epiphone Dot Cherry



Nsuno
29 juli 2010, 19:07
Goeiedag,

Ik ben Brecht, en ben pas nieuw op dit forum.

Ik ben namelijk pas beginnen gitaar spelen, eerst eigenlijk met een gitaar van de aldi..
Niet het beste om mee te beginnen, dat heb ik ook door, maar het was genoeg om mij te overtuigen om verder te gaan..
Eergisteren ben ik dan ook bij de gitaarhandel langs gegaan en wat getest, en toen heb ik mij dus, de titel zegt het al, een epiphone dot gekocht..
Ik ben zeer tevreden van mijn aankoop, het speelt echt veel fijner als die aldi-gitaar.

Maar ik denk dat ik iets te enthousiast ben geweest, nu ik zo wat aan het oefenen ben heb ik de indruk dat de snaren wat rammelen bij het aanslaan, ik merk dat vooral bij power akkoorden.. kan ik ze mss al beschadigd hebben?

Maar ze zeiden dat ik binnen een maandje is moest terug gaan, voor hem opnieuw te laten nakijken, en had al wat reviews gelezen hier en daar, en die raadde allemaal aan om andere snaren sowieso te zetten.

Dus ik ben toch van plan de snaren te vervangen, maar wat voor snaren moet ik er opzetten? ik heb er echt geen idee van..

enige tips? en mss andere tips ivm mijn gitaar..
Mss ligt het ook aan de afstelling en kan ik beter nu al terug gaan?
want tis natuurlijk niet fijn spelen als de snaren ratelen..

groetjes, Brecht

bloodgulge2
29 juli 2010, 19:14
Het kan inderdaad aan de afstelling liggen en aan de snaardikte. Normaal gezien rammelen dikkere snaren wat minder, maar een goede afstelling moet dit verhelpen. Ik zou eens gaan kijken wat ze in de winkel zeggen. Als je hem daar gekocht hebt zullen ze hem wel gratis afstellen.

macwilliams
29 juli 2010, 19:16
De afstelling is gewoon niet helemaal goed. Ik zou wanneer ik dit niet zelf kon even terug gegaan zijn om het te laten doen. Laat het je gelijk even uitleggen

LesPaul1612
29 juli 2010, 19:24
Hallo Brecht,

Ten eerste heet ik je hartelijk welkom op dit forum. Je zal vast veel van onze wijsheid opsteken:seriousf:.

Maar nu ga ik even serieus in op je vraag. Jij hebt last van fretbuzz. Dit komt omdat de snaren iets te laag staan. Daar kun je zelf helemaal niks aan doen, je hebt de gitaar zo gekocht en het ligt niet aan je speelstijl. Ik heb zelf ook een klein beetje fretbuzz, maar meestal hoor je dat niet door de versterker, dus ik laat het gewoon zo.

Kun je misschien even vertellen waar ze vooral rammelen? Vooral bij de lage of meer bij de hoge frets? Als je vooral last hebt bij de lage frets staat je hals een beetje te recht. Dan kun je hem het beste naar de gitaarwinkel brengen.

Als je fretbuzz bij je hoge frets hebt kun je dit oplossen door de brug wat omhoog te schroeven. Mogelijk moet je hierna ook opnieuw intoneren. ik kan mij voorstellen dat je dit bij een nieuwe gitaar liever niet doet. Je kan hem hiervoor ook gerust naar de gitaarwinkel brengen.

Als je nieuwe snaren wil kopen(waar het probleem waarschijnlijk niet zal liggen) moet je naar de gitaarwinkel gaan en zeggen dat je 010(spreek uit nultien) snaren wil kopen voor een elektrische gitaar.

Alles samengevat: als je je er echt aan ergert dan moet je hem gewoon opnieuw laten afstellen

ik hoop dat je hier wat mee kan:)

bloodgulge2
29 juli 2010, 19:29
Ja die 010 is een mooie neutrale dikte van snaar om mee te beginnen spelen en kijken wat je leuk vindt.
Als een gitaar afgesteld wordt zijn er vaak nieuwe snaren nodig omdat deze nog een perfecte intonatie hebben.

Ijselrobo 07
29 juli 2010, 20:29
Hey,,

Het kraken van de gitaar is bij mijn Blade Dayton Deluxe ook het geval,
Maar dat komt hoogstwaarschijnlijk door vochtigheid,
Maar dat gaat weg na een paar weken.

Over de snaren, ik heb al sinds ik gitaar speel (op 5 augustus is dat 10 jaar!:blast:) D' Addario snaren gebruikt, en voor al mijn elektrische gitaren, gebruik ik maat 09 ;)

Grtz. From Ijselrobo 07

marco v
30 juli 2010, 00:16
Bij hollowbody“s heb ik dat probleem ook altijd, alleen rammelen ze dan bij de brug(geen fretbuzz geluid, meer een echo rammel, weet niet goed hoe dit te omschrijven) Ik heb 3 hollowbody“s gehad en alledrie hadden dat probleem. Erg irritant.

FruscianteFan
30 juli 2010, 00:33
Bij hollowbody“s heb ik dat probleem ook altijd, alleen rammelen ze dan bij de brug(geen fretbuzz geluid, meer een echo rammel, weet niet goed hoe dit te omschrijven) Ik heb 3 hollowbody“s gehad en alledrie hadden dat probleem. Erg irritant.
resoneren de stukken snaar tussen de brug en het staartstuk? In dat geval doet tape of gewoon plakband wonderen.

marco v
30 juli 2010, 00:35
Het leek soms net of die fijnstemmers rammelden of echoėn.
Maar het zou best kunnen dat het tussen de brug en het staartstuk was(heb er nu namelijk geen meer en het houdt me na die ervaring een beetje tegen om nu een hollowbody aan te schaffen)

Portel
30 juli 2010, 01:20
Hallo Brecht,

Ten eerste heet ik je hartelijk welkom op dit forum. Je zal vast veel van onze wijsheid opsteken:seriousf:.

Maar nu ga ik even serieus in op je vraag. Jij hebt last van fretbuzz. Dit komt omdat de snaren iets te laag staan. Daar kun je zelf helemaal niks aan doen, je hebt de gitaar zo gekocht en het ligt niet aan je speelstijl. Ik heb zelf ook een klein beetje fretbuzz, maar meestal hoor je dat niet door de versterker, dus ik laat het gewoon zo.

Kun je misschien even vertellen waar ze vooral rammelen? Vooral bij de lage of meer bij de hoge frets? Als je vooral last hebt bij de lage frets staat je hals een beetje te recht. Dan kun je hem het beste naar de gitaarwinkel brengen.

Als je fretbuzz bij je hoge frets hebt kun je dit oplossen door de brug wat omhoog te schroeven. Mogelijk moet je hierna ook opnieuw intoneren. ik kan mij voorstellen dat je dit bij een nieuwe gitaar liever niet doet. Je kan hem hiervoor ook gerust naar de gitaarwinkel brengen.

Als je nieuwe snaren wil kopen(waar het probleem waarschijnlijk niet zal liggen) moet je naar de gitaarwinkel gaan en zeggen dat je 010(spreek uit nultien) snaren wil kopen voor een elektrische gitaar.

Alles samengevat: als je je er echt aan ergert dan moet je hem gewoon opnieuw laten afstellen

ik hoop dat je hier wat mee kan:)

Deze meneer heeft er verstand van.
Toen die meneer zei 'kom over een maand maar weer terug', bedoelde hij (tenminste, daar ben ik 98% zeker van) dat je gitaar dan een afstelbeurt krijgt. Gratis.
Dan zetten ze de hals rechter of krommer, de brug lager of hoger en dan zetten ze er ook nieuwe snaren op.
Soms moet je die zelf betalen. Soms ook niet.

Ze laten je pas na een maand terugkomen omdat de gitaar eerst even moet acclymatiseren (=aanpassen aan de nieuwe thuissituatie (luchtvochtigheid, temperatuur e.d.).
Als je je gitaar een maand in huis hebt is dit acclymatiseren wel klaar en kunnen ze hem goed afstellen.

Dat acclymatiseren is misschien de reden dat je in de winkel geen fretbuzz had, maar thuis wel.
Gewoon over 3 ą 4 weken teruggaan, zeggen dat je vorige maand een nieuwe gitaar hebt gekocht en dat zij zeiden dat je na een maand terug moest komen. Je zou er semi-onschuldig bij kunnen zeggen dat je dacht dat het voor 'afstellen ofzo' was.

Nsuno
30 juli 2010, 13:32
Bedankt voor de tips iedereen..

dat ik moest terug gaan was inderdaad voor een afstelling.. mss even wachten nog zodat hij zich nog wat kan aanpassen zoals men hier zegt..

en het is vooral van fret 1 tot 7 ongeveer dat ze wat ratellen..

maar ik ga in ieder geval rustig afwachten en dan terug gaan voor afstelling..

bloodgulge2
30 juli 2010, 13:38
mja ik denk niet dat dat nu zo veel uitmaakt.
Als je je eraan ergert moet je gewoon naar de winkel gaan.
De kans dat hij daarna verder vervormd wordt door klimaat is al een stuk kleiner.
En als dat gebeurt hoef je gewoon nog maar eens terug te gaan, dan kan je ondertussen tenminste zonder buzz genieten van je nieuw instrument.

Remy669
30 juli 2010, 14:18
Maar nu de belangrijkste vraag:

Foto's?