PDA

View Full Version : Voor wat staat dim zoals Gdim



GlobalWarming
29 juli 2010, 18:22
Gdim:

E ---X--
B ---8--
G ---6--
D ---8--
A ---X--
E ---X--

Dat klopt toch denk ik of niet ? Nu mijn vraag, bij de meeste akkoorden wat je akkoord bepaald door de bas snaar, als je een A neemt is je bas snaar of laagste snaar je die aanslaat ook een A. Bij dit akkoord is het bepaald op het laagste, B8 = G en daarom wordt het Gdim. Hoe komt dit eigenlijk en wat is dim eigenlijk?

Nielsje
29 juli 2010, 18:35
Zo kan je een Gdim(inished) spelen.
Diminished betekend verminderd.

Je kan het beste denk ik 'even' de theorie lessen lezen die Jeroen heeft geschreven. In deel II (volgens mij) staat hoe de akkoorden zijn opgebouwd.

GlobalWarming
29 juli 2010, 19:10
Zo kan je een Gdim(inished) spelen.
Diminished betekend verminderd.

Je kan het beste denk ik 'even' de theorie lessen lezen die Jeroen heeft geschreven. In deel II (volgens mij) staat hoe de akkoorden zijn opgebouwd.


Ok! Ga er eens naar kijken.


Verlaag je de kwint dan wordt hij verminderd (diminished):
Cdim = 1 b3 b5
C(b5) = 1 3 b5 = C-5

-=JEROEN=-
29 juli 2010, 21:18
Bij de standaard akkoorden zit de grondtoon meestal in de bas, vaak is het de laagste toon die er gespeeld wordt. Maar dat wil niet zeggen dat dit altijd zo moet zijn. Iedere combinatie van a, c en e kan een Am akkoord zijn:

http://i30.tinypic.com/5eeuqv.jpg

http://i25.tinypic.com/t66vqc.gif

http://i29.tinypic.com/33vkygg.gif

terrasbeest
30 juli 2010, 09:38
Voor zover het nodig is :

Ik denk dat je , voor je begint, even checkt wat intervallen ( de afstand tussen- al dan niet opeenvolgende- noten ) zijn.

Diminished is een bepaalde toonladder, en een toonladder is een opeenvolging van noten die geordend zijn op een bepaalde manier, volgens bepaalde intervallen (hele en halve noten of tonen/ intervallen).

Kennis van die intervallen is niet enkel nodig om toonladders te begrijpen, maar ook om te weten hoe een akkoord tot stand komt ( akkoorden zijn gebaseerd op toonladders...).
Dit is essentiele informatie,die een groot deel van het ' misterie' zullen blootleggen, de eerste stap dus.Tweede stap : de majeur toonladder. Diminished zou ik even afwachten.

Succes.

gorgasm
30 juli 2010, 10:09
Bij de standaard akkoorden zit de grondtoon meestal in de bas, vaak is het de laagste toon die er gespeeld wordt. Maar dat wil niet zeggen dat dit altijd zo moet zijn. Iedere combinatie van a, c en e kan een Am akkoord zijn:

http://i30.tinypic.com/5eeuqv.jpg

http://i25.tinypic.com/t66vqc.gif

http://i29.tinypic.com/33vkygg.gif
welk akkoord zou t anders zijn behalve een C6?


+1 voor beest. Je kan ook een dim spelen met een 'soort' voorhouding.

-=JEROEN=-
31 juli 2010, 03:49
welk akkoord zou t anders zijn behalve een C6?
e a c = 1 4 b6 = 1 11 b13 = E(b13) (no 5th, no 7th, no 9th) of heel exotisch Esus4#5 :seriousf:

edit: Esus4#5 = e a bis (ipv een c) ;)

terrasbeest
31 juli 2010, 12:01
e a c = 1 4 b6 = 1 11 b13 = E(b13) (no 5th, no 7th, no 9th) of heel exotisch Esus4#5 :seriousf:

edit: Esus4#5 = e a bis (ipv een c) ;)

Jeroen, waar ben jij op vakantie geweest...van exotisch gesproken...

-=JEROEN=-
31 juli 2010, 14:58
Ben nog niet weg geweest. Hoezo? :soinnocent:

GlobalWarming
31 juli 2010, 19:19
Jeroen, waar ben jij op vakantie geweest...van exotisch gesproken...


e a c = 1 4 b6 = 1 11 b13 = E(b13) (no 5th, no 7th, no 9th) of heel exotisch Esus4#5 :seriousf:

edit: Esus4#5 = e a bis (ipv een c) ;)

Snap je hem?

aaronstonebeat
31 juli 2010, 20:55
Snap je hem?

D9 zou ook nog zomaar kunnen, in de zin van: (d) (fis) a c e ;)
Of Fism7b5 :D

-=JEROEN=-
1 augustus 2010, 00:14
Ja joh waarom niet, nu we toch theoretisch aan het neuzelen zijn.
Wat dacht je van G6add9sus4 (no root, no 5th, no 7th) :seriousf:

aaronstonebeat
1 augustus 2010, 00:29
Perfect :D
Je zou er bijna elk akkoord van kunnen maken, met voldoende gegoochel.

Tijdens mijn eerste confrontatie met dim-akkoorden leerde ik dat het vierklanken waren bestaande uit een opeenstapeling van kleine tertsen;
bijv. g bes des e (ik weet niet of het formeel klopt maar zo is het bij mij blijven hangen en heb ik het steeds toegepast).
Daar zijn er maar drie van: je kunt dezelfde truc toepassen op gis en op a en dan kom je weer bij bes en dus hetzelfde kwartet tonen.

Min of meer hetzelfde voor plus-akkoorden, maar dat zijn drieklanken en opeenstapelingen van grote tertsen; bijv. g b dis. Daarvan zijn er vier; hetzelfde vanuit, gis, a, en ais.

Natuurlijk zijn er meer tooncombinaties mogelijk die onder de verminderde en vermeerderde akkoorden vallen; maar ik heb het altijd wel een handige, werkbare vuistregel gevonden.

-=JEROEN=-
1 augustus 2010, 21:51
dim7 = 1 b3 b5 bb7
Cdim7 = c es ges beses
C#dim7 = cis e g bes
Ddim7 = d f as ces
D#dim7 = dis fis a c of Ebdim7 = es ges beses c = Cdim7

Vroeger lachtte ik om die gekke dingen als beses en ces. Dan vond ik het maar moeilijk doen om niks en noemde een ces gewoon een b. Maar sinds dat ik de functie van intervallen begrijp, snap ik ook waar het vandaan komt en is het niet meer zo vreemd. Ook kan ik het tegenwoordig horen. Je hoort dat een bb7 anders klinkt dan een 6, dus dat een beses anders klinkt dan een a, al vind ik die vergelijk toch nog steeds wat vreemd aanvoelen. Eigenlijk hoor ik helemaal geen a, maar wel de functie van die a, wat dus van alles en nog wat kan zijn.

aug / + / #5 = 1 3 #5
C+ = c e gis
C#+ = cis eis gisis of Db+ = des f a
D+ = d fis ais
D#+ = dis fisis aisis of Eb+ = es g b
E+ = e gis bis = C+

Belachelijk systeem eigenlijk, dat -is en -es. Hadden ze beter door kunnen tellen: a b c d e f g h i j k
C toonladder = c d e f g h i j k a b
Cmaj = c e g
Cmaj7 = c e g i
Cmaj9 = c e g i k
Zeg ik!
Veel makkelijker toch :seriousf:

aaronstonebeat
1 augustus 2010, 22:09
Makes sense!
Ook dat bij een dim7 een verlaagde kleine septime zit. Ik had dus eigenlijk
g bes des fes moeten schrijven.
Op zich geen gek idee om door te 'letteren'; maar dat zou toch wel weer allemachtig wennen zijn. Wordt of werd in Duitsland niet b en h gebruikt voor bes en b?

-=JEROEN=-
2 augustus 2010, 01:26
Ja zoiets. Beetje vreemd om dan de b te gebruiken, want als je doorlettert zou a toch h worden?

Maar goed, er zijn wel meer systemen die echt onlogisch zijn (of ik onlogisch vind :P zoals onze kalender), maar omdat men er zo aan gewend is, kan men maar moeilijk overschakelen. Pas wanneer het van hogere hand wordt opgelegd, lukt het de meeste wel (zoals van gulden naar euro).

Zo vind ik het ook zo onlogisch om bij c te beginnen (op de piano enzo) met tellen.
Waarom niet gewoon bij a beginnen???

terrasbeest
2 augustus 2010, 09:19
Mooie uitleg. Maar diminished akkoorden komen van de diminished toonladder, en zijn geen bb7 akkoorden.
Het is een dim7 uit de diminished toonladder, bb7 verwijst-verkeerdelijk- naar de majeur toonladder, om het verschil aan te geven met een min7b5.

Tel maar na : die bb7 is de ZEVENDE noot uit de diminished scale.
Akkoord notatie he.....

-=JEROEN=-
2 augustus 2010, 09:59
Wat zijn de intervallen van de diminished scale die jij bedoelt?

terrasbeest
2 augustus 2010, 12:18
Voorbeeld vd TS Gdim7 ( G-Db-E-Bb).

1 2 3 4 5 6 7 8
G A Bb C Db Eb E F#

Ik vind de term half-diminished ( min7b5 ) voor verwarring kan zorgen.
Idem voor de aanduidnig met cirkeltje/doorstreept cirkeltje.