PDA

View Full Version : onderdelen bigsby



m@rijn
29 juli 2010, 17:48
mijn bigsby (B-5 model) van op mijn 33-jarige El Maya is een beetje versleten (wat wil je ook :p). Ik heb nog alle onderdelen, maar de wrang (de "stok") zit heel slapjes. Als ik het moertje terug aanspan, dan doet hij het weer even, maar na een paar keer gebruiken hangt de wrang daar weer zomaar te slingeren. Heb nu het ganse ding uit elkaar gehaald, maar ik weet nu niet precies wat er fout zit. Mss dat iemand hier meer ervaring mee heeft? Ik denk dat ik nieuwe moertjes, vlootjes en dergelijke nodig heb, maar weet dit ook niet zeker. Kan dit nog aan iets anders liggen? En zo ja, waar kan ik die dingen bestellen?

groeten,
Marijn

B-stone
29 juli 2010, 18:04
kan het niet misschien een te slappe veer zijn? dat de veer de ''hendel'' niet meer omhoog duwt en dat daardoor de hendel naar onderen gaat bungelen?

PS: ik heb zelf geen bigsby maar ik heb ze uiteraard wel eens vaker gezien.

succes, ik hoop dat je hem nog gemaakt krijgt want een 30 jarige bigsby is natuurlijk fucking vet ;)

m@rijn
29 juli 2010, 23:50
hmm, ik ken er niet genoeg van om dat zeker te weten. Iemand die dit kan bevestigen?

m.a.w.: wat ik eigenlijk echt wil weten: welk onderdeel houdt de arm op zijn plaats?

barno
30 juli 2010, 00:03
aan zo'n b5 kan niet veel stuk gaan. de bar wordt op zijn plaats gehouden door de veer enerzijds en door de snarenspanning op de achterste as anderzijds. dus of andere veer kopen (kan je gewoon bestellen bij guitarsupplies) of es kijken of die as waar de snaren aan zitten nog goed zit.

ps, ik ga er vanuit dat je de snaren op de juiste manier aan de bigsby hebt...

hezz
30 juli 2010, 00:10
Misschien weer iets anti-slip tussen de arm en het metalen blok leggen? Bout aandraaien zou normaal gesproken genoeg moeten zijn, maar mijn B6 is dan ook geen 30 jaar oud. Want het gaat er hier om dat de arm zijwaarts los bungelt, toch?

episua
30 juli 2010, 08:35
Heb ik ook wel eens gehad bij een bigsby. Dit is meestal echt een kwestie van het boutje en moertje vervangen waarmee de arm tegen het blok aanzit. Kan haast niet missen. Op ebay staan vaak wel veel bigsby onderdelen e.d.

m@rijn
30 juli 2010, 11:43
de arm bungelt zijwaarts en ook omhoog/omlaag. Als ik het moertje aanspan, dan is het na een 10-tal keer gebruiken weer hetzelfde. Ik maak hieruit op: nieuwe veer en nieuw moertje e.d.

dank u!

Gretsch 5120
31 juli 2010, 00:51
Probeer eens een muntje onder de veer te doen.
Een truuk van het Gretschforum, dit maakt de veer wat stijver (vanwege de extra dikte van de munt)

Duhsjaak
31 juli 2010, 07:56
Hi M@rijn,
Begrijp ik nou goed dat je Bigsby wel goed functioneert maar dat het handvat te los zit? Want dat is mijn analyse van het verhaal. Terwijl er in deze draad ook tips over de veer naar voren komen. Ik haal dat er niet uit, maar misschien ben ik degene die het niet helemaal begrijp.
Mijn Bigsby is 40 jaar oud en niet stuk te slaan (afkloppen), maar bij een vriendje heb ik dat probleem met het handvat opgelost met een stukje tefon tape dat ze gebruiken om gas- en waterleidingen mee te dichten. Het is dat witte spul dat je voor niet teveel in de bouwmarkt (GAMMA of zo) kunt kopen.
In dat geval van dat vriendje werkt het al twaalf jaar. Het heeft ook weinig te lijden.

Teflon tape werkt ook bij die akelige Fender (achtige) dingen die in het blok zijn geschroefd. Ik heb graag dat het handvat blijft op de plaats waar ik het loslaat en daar op mij wacht. In plaats van een beetje amechtig naar beneden hangen waar ik het eerst moet ophalen voor dat ik m weer kan gebruiken.

Succes!
vriendelijke groet,
Gus a.k.a. Duhsjaak

episua
31 juli 2010, 08:51
Volgens mij is het sommigen niet duidelijk dat de TS zijn bigsby wel goed werkt maar de arm na ongeveer tien keer heen en weer draaien weer los zit. Heeft dus allemaal niks met de veer te maken. Vooral licensed bigsby's hebben hier last van. Hoe vaker je het moertje aandraait de minder het wordt. Het werkt wel even maar op een gegeven moment blijf je bezig.
De truc van het muntje onder de veer is geschikt om een iets betere actie te krijgen op licensed bigsby's die vaak op electromatics zitten waarbij de arm veel te laag hangt. Nou heeft dit ook gewoon te maken dat de top minder 'arched' is dan bij de duurdere serie waardoor de bigsby minder hoog komt te staan.

m@rijn
31 juli 2010, 12:08
en weet je ook hoe dit op te lossen is? dank

episua
31 juli 2010, 13:07
http://www.guitarpartsresource.com/trem_bigsby.htm
http://www.guitarpartsresource.com/images/large/BP-5706-001.jpg
die moet je hebben. Gewoon in google intoetsen: bigsby parts.
Succes!

oigun
31 juli 2010, 15:01
Vaak zit er een teflon of kurken ringetje tussen om de arm op z'n plek te houden. Als dit verspocht is dan blijft hij niet meer staan. Ook kan het zijn dat het boutje/moertje versleten is en dus steeds losdraait. Met een beetje loctite is dit op te lossen, of nieuw bestellen. Ook een ijzerhandel kan je misschien wel helpen.
http://www.guitarpartsresource.com/images/large/BP-5706-001.jpg