PDA

View Full Version : Big headstock strat



Arjan12
29 juli 2010, 17:42
Ik ben al tijden min of meer op zoek naar een zwarte stratocaster met een grote headstock met vintage specs. De Highway Ones vallen af omdat de hals niet is gelakt. Dan blijven er een aantal modellen over: de '70's strat van Fender Japan en kopieën van Greco en Tokai. Een vintage Fender strat valt af, die vind ik te duur.

Heeft iemand nog tips voor me? Zie ik een model of merk over het hoofd?

Ik begrijp dat mijn eisen nogal specifiek zijn: zwarte strat, vintage specs, grote headstock, en dan mag hij ook nog eens niet meer dan zo'n 700 euro kosten (anders had ik wel een Jap geïmporteerd). Jammer genoeg komen gitaren die aan mijn eisen voldoen (bijna) niet langs bij bijvoorbeeld Ishibashi.

Ik houd trouwens ook eBay in de gaten: ishibashi, chingo123, mijmusicalinstruments heb ik opgeslagen.

Tips zijn dus welkom!

Mr.Fingers
29 juli 2010, 17:48
Fender "classic '70" strat

http://fender.com/themes/products/images/prod_images/guitars/0137000306_md.jpg
http://fender.com/themes/products/images/prod_images/guitars/0137002306_md.jpg

(mexicaanse classic serie, kost iets van een 650€ nieuw)

Ash ketchum
29 juli 2010, 17:53
Psst, highway halzen zijn wel gelakt. Alleen in satijn ipv hoogglans. Een ongelakte hals wordt na een poosje echt vies/goor.

Arjan12
29 juli 2010, 18:08
Psst, highway halzen zijn wel gelakt. Alleen in satijn ipv hoogglans. Een ongelakte hals wordt na een poosje echt vies/goor.

Weer wat geleerd! Ik vind het in ieder geval niet mooi en niet niet fijn.


Fender "classic '70" strat

http://fender.com/themes/products/images/prod_images/guitars/0137000306_md.jpg
http://fender.com/themes/products/images/prod_images/guitars/0137002306_md.jpg

(mexicaanse classic serie, kost iets van een 650€ nieuw)

Die kende ik nog niet, sinds wanneer bestaan die? Heb ik zitten te slapen...

Zijn ze net zo goed als de 'normale' classic series? Er zit natuurlijk wel weer een flinke laag poly op.

Hoe verhouden ze zich in kwalitatief opzicht tot zijn Japanse concurrenten (Fender Japan, Tokai's uit begin jaren '80)?

Arjan12
29 juli 2010, 18:13
Ik heb bijvoorbeeld deze Tokai (http://link.marktplaats.nl/363180113) gezien op marktplaats, maar die is dan weer veel te duur. Vergelijkbare Tokai's zijn voor veel minder te krijgen, maar die zijn dan weer niet zwart!

Mr.Fingers
29 juli 2010, 18:22
Die reeks bestaat toch al een tijdje hoor (2004 geloof ik), is van kwaliteit vergelijkbaar met de japanse fenders & tokais. Dit is een "gewone classic", geen classic player (dus vintage specificaties van frets & radius).

Heeft inderdaad een poly-laklaag, maar geen nood, dat hadden de originelen uit de jaren '70 ook.

Arjan12
29 juli 2010, 18:24
De 70's hadden inderdaad ook poly lak, maar niet zo'n dikke laag als ik het goed heb. Bij veel nieuwe Fenders zijn ze niet al te zuinig geweest met de poly, en daar heb ik een behoorlijke hekel aan. Ik heb het idee dat zo'n dikke laag lak al het leven uit je gitaar haalt.

Mr.Fingers
29 juli 2010, 18:27
Ik heb mijn classic '60 telecaster eens laten kennismaken met een tegelvloer, en ik kan je verzekeren, die polylaklaag is HEEL ERG DUN :soinnocent:

Arjan12
29 juli 2010, 18:29
Geen gelukkig huwelijk zeker, de gitaar en de tegelvloer?

Rooker
29 juli 2010, 18:45
Weer wat geleerd! Ik vind het in ieder geval niet mooi en niet niet fijn.



Die kende ik nog niet, sinds wanneer bestaan die? Heb ik zitten te slapen...

Zijn ze net zo goed als de 'normale' classic series? Er zit natuurlijk wel weer een flinke laag poly op.

Hoe verhouden ze zich in kwalitatief opzicht tot zijn Japanse concurrenten (Fender Japan, Tokai's uit begin jaren '80)?

Mooie gitaren. Alleen wel jammer van die grootte headstock:soinnocent:

Shaggy
31 juli 2010, 20:45
Ik zat 2 jaar geleden met om en nabij dezelfde issue. Big headstock strat en olympic white en maple hals maar geen mex.

Ik kwam uit op de st72 met vintage 57/62 japan. Ik heb uiteindelijk de perfecte axe op ebay gevonden en laten importen. Ik kan je zeggen dat het vergelijkbaar is met usa fenders qua afwerking en die vintage 57/62 zijn te gekke pups voor blues, funk, disco en rock.

Lindehout is verder perfect voor live.. lekker licht..

http://inlinethumb14.webshots.com/46605/2037809950058665942S600x600Q85.jpg (http://good-times.webshots.com/photo/2037809950058665942XfQwLR)

nickofzo
31 juli 2010, 21:01
Een ongelakte hals wordt na een poosje echt vies/goor.

is dat niet kwestie van onderhouden:dontgeti:

hezz
31 juli 2010, 22:56
Ten eerste, big headstocks zijn the sexiest ones around. Goede keuze! Ten tweede, ik kan je helaas niet verder helpen. Op mijn stratje heb ik een ongelakt all-parts halsje gezet, goorheid van ongelakt zijn valt trouwens ook wel mee...

mikeyaxeman
1 augustus 2010, 15:19
Ten eerste, big headstocks zijn the sexiest ones around. Goede keuze! Ten tweede, ik kan je helaas niet verder helpen. Op mijn stratje heb ik een ongelakt all-parts halsje gezet, goorheid van ongelakt zijn valt trouwens ook wel mee...

Idd, Jimi had ook een zwarte met een grote kop waar hij de memorabele live uitvoering van Machine Gun op speelde en dan heb je ook nog de witte Woodstock Strat, dus damn sexy indeed!

http://www2.2space.net/images/upl_newsImage/1221830421.jpg

Arjan12
1 augustus 2010, 15:24
Tja, die Tokai op marktplaats is eigenlijk de perfecte gitaar, maar die verkoper heeft gewoon geen realistische prijs voor ogen. Dan wordt het een moeilijk verhaal.

Toch maar eBay in de gaten houden de komende tijd, hoewel ik toch echt liever een gitaar in m'n handen heb voor ik 'm koop.

Pepe
1 augustus 2010, 15:37
Ik heb ook een tijdje naar een zwarte big headstock gezocht en wat dingen de revue laten passeren voor ik mijn '74 tegen kwam.
Je zit al in de goede bron te vissen, de Tokai Silverstar is voor rond de 350 uit Japan te halen, een Fender Japan is een optie (de huidige '68/'71 en '72 modellen maar ook Ebay want in Nederland kom je die niet tegen) de Mex van Fingers is een alternatief -maar daar wil je vroeg of laat andere pickups op zetten denk ik- en voor de rest kan je zelf nog iets in elkaar schroeven.

Het is jammer dat de USA seventies ri nauwelijks verkoopt dus die kan je ook vergeten 2e hands.

De Fingers mex is het goedkoopste alternatief maar of dat het leukste is..

Arjan12
1 augustus 2010, 15:46
Ik heb ook mijn twijfels bij de Mex RI. Oude Japanners hebben vaak flink wat 'mojo', ik hou niet zo van nieuwe planken. Tweedehands kom je die '70's Mex trouwens niet tegen, en nieuw is eigenlijk geen optie wegens de afschrijving.

Wat denk jij van die Tokai op Marktplaats, Pepe? Je kunt voor 400 euro inderdaad een SS op eBay kopen, maar dat zijn wel de lagere modellen (38, 40). Zo'n 60 komt erg weinig voor, dus het is volgens mij een beetje 'wat de gek ervoor geeft'. Eén stapje hoger en je hebt de 80 met nitro lak en dat soort leuke dingen, maar die zijn al helemaal niet te vinden en nog eens stervensduur ook.

Zo'n '68 RI uit Japan vind ik de mooiste gitaar die er is, maar die heeft dan weer een erg smal halsje (40 mm bij de kam als ik het goed heb).

Wat is het leven van een gitarist toch zwaar...

Arjan12
1 augustus 2010, 15:47
De USA 70's RI is er volgens de website van Fender trouwens niet eens in het zwart. Alleen sunburst of natural. Rare jongens bij Fender.

Pepe
1 augustus 2010, 16:43
Sja, voor een 60 is het niet duur maar het blijft een lastig verhaal zoiets te verkopen. Mijn Greco Super Real 80 raakte ik voor die prijs niet kwijt, ik had daar zelf 1400 voor betaald incl shipping maar dat zegt dus helemaal niks.

Het zal een goeie gitaar zijn maar als het the next best thing is dan blijft het altijd knagen en dan is verkopen uiteindelijk een issue.
Maar goed, als ik 750 had en een zwarte tilt zocht toch 3x liever deze mojobak dan een gloednieuwe hecho an Mechico.

Of sleutel zelf iets in elkaar, kan fun zijn. Ik heb nog een maple logo'd allparts neck liggen uit een van die projecten.

Arjan12
1 augustus 2010, 17:17
Misschien dan toch maar eens langs gaan om hem te proberen, het is hier vlak bij. Als die Tokai's echt zo goed zijn als regelmatig wordt beweerd heb ik een goeie strat aan die... eh, strat! Als het hout maar goed is, de rest kan worden vervangen.

Zelfbouw begin ik liever niet aan. Het lijkt me erg leuk om te doen, maar je weet nooit wat het resultaat zal zijn. Hoewel je er als je veel tweedehands onderdelen gebruikt toch niet te veel op verliest, mocht de gitaar tegenvallen en je verkoopt de boel weer.

Pepe
1 augustus 2010, 17:41
Mijn enige ervaring met een Tokai was een 78 -eerste jaar- Springy sound die ik uit Japan MOEST halen. Mooie gitaar, fijngevoelig en subtiel itt tot de houthakkers van Fender. Maar het geluid was te dun, vintage fifties, ook met andere pickups, het zat in het hout. Een echte seventies Fender is verre van fijngevoelig, Tommy Bolin, Funkadelic, Blackmore.. rocken met beltone.

Maar goed, het is maar 1 gitaar, dat zegt maar weinig over een andere serie uit een ander jaar.

Arjan12
3 augustus 2010, 21:42
Ik heb je een pm gestuurd over die hals.

Pepe
3 augustus 2010, 21:46
oh... even lezen..