PDA

View Full Version : marshall vintage modern



spike67
29 juli 2010, 17:01
Wat vinden jullie van de marshall vintage modern?

Ik heb nu een engl thunder 50w en een line6 m13 effecten bak.
deze gebruik samen met mijn gibson lp faded.
muziekstyle gns, brood,status quo, zz top, de dijk, u2.

ik ben het engl geluid een beetje zat. en zoek wat anders.

Mr. Dynamite
29 juli 2010, 17:07
Súper vette amp!
Echt dit vind ik super lekker klinken. De resonance en detail moeten niet te hoog maar k vind hem gewoon echt lekker klinken.

Heb zelf een TSL gekocht omdat die wat veelzijdiger is voor mijn band maar de crunch die je uit de VM haalt komt hier echt niet uit hoor!
Ooit komt er hier nog een, of een JCM800. Of beide :D:D

EDIT: Ohja, je stijl gaat hier volgens mij prima mee, zeker met een LP klink hij als een Dijk

big dooley
29 juli 2010, 17:56
wil er zeker nog eens eentje aan de tand gaan voelen, maar voorlopig doe ik dat niet, anders denk ik dat ik dadelijk naast de de JVM nog een top heb...
lijkt me wel een mooie combinatie, eigenlijk

een vrij simpel uitgevoerde single channel en een multichannel met alle toeters en bellen... oh god, ik heb weer gas... m'n vriendin vermoord me nog :D

B-stone
29 juli 2010, 18:08
die vintage moderns zijn toch blauw??

Mr. Dynamite
29 juli 2010, 18:10
Meende dat ze ook in het zwart waren maar je ziet ze meer in het Blauw/paars ja. ;)

Maar ik zit nu stiekem al een tijd je te gassen op de VM :sssh:
Samen met een Orange Rockerverb 50 getest, best vergelijkbare crunch. De Orange had daarbij nog wel een goede clean maja kost ook wat :(
Die amps hadden wel precies de crunch die ik zoek :)

JeroenP
29 juli 2010, 18:31
Het zijn vette amps, een van de betere moderne marshalls! Minpunt is dat het echt een one trick pony is. Dit komt omdat hij maar 1 kanaal heeft. Verschillende sounds worden gecreeerd door 2 "dynamic ranges". Zo moet je je hele setting omgooien (echt alle knoppen!) om een van een vette clean naar een sound met ballen te te gaan. Footswitch is dus tamelijk nutteloos en live is switchen dus ronduit onmogelijk;)

Gebruik je de amp voor die ene vette sound te fabriceren, is het een heerlijke amp:ok:

big dooley
29 juli 2010, 19:25
vergeet niet, dat de VM is ontworpen, met het oog op het gebruik van de volumeknop van je gitaar... die interactie zorgt voor de diversiteit van geluiden, die eruit te halen zijn...
de bedoeling is, dat je de volumeknop van de gitaar als gainpot gebruikt... de body en detail zijn eigenlijk de EQ van de gitaar (laag en hoog)... om toch een soort extraatje te hebben, zit er een mid-boost op...
voor extra controle over het geluid heb je dan nog de normale EQ op de versterker, wat gezien kan worden als een EQ-pedaal, wat je bij een "normale" versterker in de FX-loop zet

in principe heeft de JVM 410H ook zo'n functie op het cleane kanaal... vooral clean rood kan op dezelfde manier als een VM gebruikt worden... op het cleane kanaal van de JVM zit de EQ voor de uiteindelijke gain stages, die voor de oversturing zorgen... door het volume van de gitaar te gebruiken, kun je de mate van oversturing regelen, terwijl de EQ ook echt als EQ van de gitaar fungeert en niet van de oversturing, zoals bij alle marshalls het geval is... wel moet er bij de JVM opgepast worden, dat er niet teveel oversturing is, anders heeft de EQ geen zin meer...
bij een balls out kanaal als OD oranje of rood, maakt dat niet uit, omdat de EQ voor alle oversturing zit... mits de versterker natuurlijk niet zo hard staat, dat de eindtrap overstuurd

om deze reden lijkt het cleane kanaal nog het meest op een non-mastervolume versterker, zoals de JMP superlead (beter bekend als de plexi), die flink open staat, echter zonder het broekspijpen-wapperende volume...

echter, de beste manier om de JVM als een plexi te laten klinken is crunch groen of oranje (resp, low en high input), mastervolume en channelvolume vol open, reverb en FX-loop uit en dan de gain als volume gebruiken... draai deze dan open, totdat je oversturing krijgt en voila... eindtrapoversturing ala plexi...

kijk wel uit, op zulke volumes rukt ie je kop eraf :D

Mr. Dynamite
29 juli 2010, 21:30
Tja, JVM is leuk maar ik vind die crunch het niet halen bij de VM hoor.
Het is wel leuk maar ik vond de JVM op crunch een net-niet geval. De VM is hier errug goed in, maar goed ook want veel meer doet i niet :seriousf:

big dooley
29 juli 2010, 21:41
de JVM heeft inderdaad wat hulp nodig... zeker met het voltage wat je hier uit de muur haalt

the sure thing
29 juli 2010, 23:47
Het zijn vette amps, een van de betere moderne marshalls! Minpunt is dat het echt een one trick pony is. Dit komt omdat hij maar 1 kanaal heeft. Verschillende sounds worden gecreeerd door 2 "dynamic ranges". Zo moet je je hele setting omgooien (echt alle knoppen!) om een van een vette clean naar een sound met ballen te te gaan. Footswitch is dus tamelijk nutteloos en live is switchen dus ronduit onmogelijk;)

Gebruik je de amp voor die ene vette sound te fabriceren, is het een heerlijke amp:ok: +1. De beste Marshall sinds de JCM 800 reekst (en sommige re-issue modellen dan). Maar... de 50W versie heeft imho te weinig headroom en de amp komt op hoger volume pas tot leven. Er zijn hier forummers die het "schreeuwbakken" vinden, maar persoonlijk vind ik het een van de meest veelzijdig instelbare "smeuig" klinkende Marshalls. Als ik de 100W top ooit nog 2e hands voor een leuk prijsje op de kop kan tikken, doe ik dat zeker!

Kim Wilson
30 juli 2010, 08:41
Het zijn vette amps, een van de betere moderne marshalls! Minpunt is dat het echt een one trick pony is. Dit komt omdat hij maar 1 kanaal heeft. Verschillende sounds worden gecreeerd door 2 "dynamic ranges". Zo moet je je hele setting omgooien (echt alle knoppen!) om een van een vette clean naar een sound met ballen te te gaan. Footswitch is dus tamelijk nutteloos en live is switchen dus ronduit onmogelijk;)

Gebruik je de amp voor die ene vette sound te fabriceren, is het een heerlijke amp:ok:
Met een paar pedaaltjes en wat spelen met de volumeknop van je gitaar is dit minpunt wel te overbruggen, toch?

Bolder
30 juli 2010, 08:57
Met een paar pedaaltjes en wat spelen met de volumeknop van je gitaar is dit minpunt wel te overbruggen, toch?

Mee eens!

Ik heb de 50w versie, en werkt allemaal prima. Zit er aan te denken om een extra clean amp erbij de kopen, want de overdrive van de VM is te mooi!

Mr. Dynamite
30 juli 2010, 10:47
Mee eens!

Ik heb de 50w versie, en werkt allemaal prima. Zit er aan te denken om een extra clean amp erbij de kopen, want de overdrive van de VM is te mooi!

Hier zat ik zelf toen ook aan te denken maar dan word het live wel een hele heisa om alles op en af te bouwen.. En mijn belangrijkste punt is dat ik dan mijn FX pedalen voor de versterker moet gooien...en ik vind ze daar echt een stuk minder klinken. :(

Eezz
30 juli 2010, 10:48
Ik heb ongeveer anderhalf jaar lang veel gebruik gemaakt van mijn Vintage Modern. Ik heb de 100w versie maar ik heb er een Power Scaling set in laten zetten om heb op lagere volumes beter bruikbaar te maken. Ik gebruikte altijd het low gain kanaal met pedalen voor overdrive maar ik ben er nooit echt tevreden mee geweest omdat het clean van de amp nogal wat te wensen overlaat. Toen overgestapt op een stereo setup met een Bogner Duende en een Vox AC15, waar ik nog steeds erg blij mee ben.

Nu ben ik de laatste tijd weer wat bezig met classic rock dingen en heb ik de amp echt herondekt! Twee dingen zijn er veranderd; ik heb tegenwoordig een Gibson SG voor de heavy dingen (ipv tele of strat) en ik gebruik het heftigere/hotrodded kanaal (high dynamic range). Een cleane sound krijg ik door het volume op mijn gitaar terug te draaien. Klinkt niet super, maar voor die classic rock achtige dingen volstaat het, zeker met in combinatie met een chorus.

De scheur van de amp is echt onovertroffen!!! Guns n' Roses, AC/DC, Van Halen, het zit er allemaal in op een manier die geweldig aanvoelt. Echt in your face, smeuig en gemeen. Rock n' roll!

Mr. Dynamite
30 juli 2010, 11:05
De scheur van de amp is echt onovertroffen!!! Guns n' Roses, AC/DC, Van Halen, het zit er allemaal in op een manier die geweldig aanvoelt. Echt in your face, smeuig en gemeen. Rock n' roll!

Precies mijn ervaring :crazyhappy:
Oh oh jongens, dit topic is niet goed voor mijn GAS gehalte :seriousf:

Kim Wilson
30 juli 2010, 11:26
Hier zat ik zelf toen ook aan te denken maar dan word het live wel een hele heisa om alles op en af te bouwen.. En mijn belangrijkste punt is dat ik dan mijn FX pedalen voor de versterker moet gooien...en ik vind ze daar echt een stuk minder klinken. :(
Da's niet waar. Op een goeie éénkanaals amp klinken pedalen meer dan dikke prima. Boostertje, eventueel een overdrive/distortion en een delay, dan kun je al heel veel kanten meer op. Ik speel zelf ook met een éénkanaals amp (ouwe Fender) en dat klinkt echt te gek. Ik zou ook niet weten waar je ze anders zou moeten plaatsen. In de fx-loop misschien, maar daar komen boosters en OD's veel minder tot hun recht.

En die hele heisa valt echt reuze mee hoor. Alles op een plankje, dan hoef je alleen nog maar de stroom en de in- en uitgaande gitaarkabels in te pluggen en klaar is Kees. Mijn pedalenbordje kost me niet meer dan twee minuten extra, en ik heb toch een behoorlijke diversiteit aan geluiden uit mijn ene kanaal.

Mr. Dynamite
30 juli 2010, 11:43
Da's niet waar. Op een goeie éénkanaals amp klinken pedalen meer dan dikke prima. Boostertje, eventueel een overdrive/distortion en een delay, dan kun je al heel veel kanten meer op. Ik speel zelf ook met een éénkanaals amp (ouwe Fender) en dat klinkt echt te gek. Ik zou ook niet weten waar je ze anders zou moeten plaatsen. In de fx-loop misschien, maar daar komen boosters en OD's veel minder tot hun recht.

En die hele heisa valt echt reuze mee hoor. Alles op een plankje, dan hoef je alleen nog maar de stroom en de in- en uitgaande gitaarkabels in te pluggen en klaar is Kees. Mijn pedalenbordje kost me niet meer dan twee minuten extra, en ik heb toch een behoorlijke diversiteit aan geluiden uit mijn ene kanaal.

Hmm ja ik heb nu niet zon gek groot board, een wah, od, chorus, delay en een booster. Die laatste 3 zitten dan in de FX loop. Ik heb nog nooit de chorus en delay op een single channel amp gehoord maar bij mijn TSL en voormalige Randall klonken ze echt een pak beter in de fx loop. Een maat van me heeft nu een oude bassman 100, zal eens vragen of ik ze daar eens voor kan knallen, ben benieuwd :)

Kim Wilson
30 juli 2010, 11:48
Dat zal waarschijnlijk prima klinken, zo'n BM 100 heeft nogal veel cleane headroom. Mijn ervaring is dat alles voor de preamp beter werkt bij Fender dan bij Marshall. Hoe meer scheur je uit je preamp haalt, hoe beter je ze in de loop kunt mikken. En aangezien je bij Fender niet zoveel gain uit de preamp zult halen, en bij Marshall des te meer, zal het bij een Fender dus beter werken dan bij die VM op oorlogssterkte. Dus testen op die Bassman is een beetje nutteloos. Het beste is dat je je pedalen meeneemt naar een winkel en ze daar voor een VM legt en dan even testen. Elke amp reageert toch anders op pedalen en op die manier weet je pas goed wat ze doen over een VM.

Mr. Dynamite
30 juli 2010, 11:58
Aanstaande dinsdag ga ik hem waarschijnlijk nog eens een keer testen, dan neem ik mijn pedaaltjes wel mee denk ik :ok:
Ik wil wel eens zien of je niet met 1 instelling de beide dynamic ranges live kunt benutten, dat je met je gitaar misschien toch de low dynamic cleanish kunt krijgen. we'll see :)

Kim Wilson
30 juli 2010, 12:00
Zoals ik al zei, gewoon een beetje knoeien met het volume van je gitaar.

Succes dan maar a.s. dinsdag! :ok:

Mr. Dynamite
30 juli 2010, 12:04
Ik geloof ook wel dat het wel te doen moet zijn.
Bovendien heb ik niet persee echt sprankelend helder clean nodig.
Een klein randje is wel goed, als ik dan wat zachter aan sla is het wel best denk ik :)

EDIT: Wat misschien ook wel een idee is; Dat ik zon doosje bouw met een 500k (?) potmeter.
Dan hoef je ook niet aan je gitaar te draaien.

Eezz
30 juli 2010, 12:10
Aanstaande dinsdag ga ik hem waarschijnlijk nog eens een keer testen, dan neem ik mijn pedaaltjes wel mee denk ik :ok:
Ik wil wel eens zien of je niet met 1 instelling de beide dynamic ranges live kunt benutten, dat je met je gitaar misschien toch de low dynamic cleanish kunt krijgen. we'll see :)

Het probleem met die twee ranges is het enorme volumeverschil. Dat komt geloof ik doordat er bij het inschakelen van de high range een extra voorversterker buis in het circuit komt.

Mr. Dynamite
30 juli 2010, 12:53
Hmm dat is toch wel balen dan. Ook wel dom eigenlijk, waarom zou je een "2" channel amp maken met een enorm volume verschil?? :???:
Dan heb je live gewoon echt OF high gain OF crunchy :(

JohnLord
30 juli 2010, 13:09
en ik heb toch een behoorlijke diversiteit aan geluiden uit mijn ene kanaal.

Gadver....

big dooley
30 juli 2010, 13:15
Gadver....

:D ja, daar kan geen vuvuzela tegenop :D

Kim Wilson
30 juli 2010, 13:48
Gadver....
Ghehe, sick fuck. :D

Buzzel
30 juli 2010, 15:27
Aanstaande dinsdag ga ik hem waarschijnlijk nog eens een keer testen, dan neem ik mijn pedaaltjes wel mee denk ik :ok:
Ik wil wel eens zien of je niet met 1 instelling de beide dynamic ranges live kunt benutten, dat je met je gitaar misschien toch de low dynamic cleanish kunt krijgen. we'll see :)

hey, ik werk dinsdag he ;)
of ken je nog meer mensen die een bassman 100 thuis hebben? Ik heb ook een groot minpunt aan die versterker gevonden...er zit geen FX loop in!

En zo'n vintage modern ben ik niet zo fan van (van heel marshall eigenlijk niet), maar dat komt dan ook dat mijn gitaar op geen 1 marshall mooi klinkt

the sure thing
30 juli 2010, 21:01
De vintagemodern dient benaderd te worden als een 1 kanaals amp. Dan is er niets aan de hand.

Mr. Dynamite
30 juli 2010, 23:50
hey, ik werk dinsdag he ;)
of ken je nog meer mensen die een bassman 100 thuis hebben? Ik heb ook een groot minpunt aan die versterker gevonden...er zit geen FX loop in!

En zo'n vintage modern ben ik niet zo fan van (van heel marshall eigenlijk niet), maar dat komt dan ook dat mijn gitaar op geen 1 marshall mooi klinkt

Nee nee, niet jou bassman. De Vintage modern ga ik denk ik (als ze hem hebben) nog eens testen ;) Tja, je zult het denk ik toch maar zonder moeten doen dan he :chicken: