PDA

View Full Version : Upgraden? Maar wat of hoe?



MurphyFan
29 juli 2010, 14:19
hoi samen!

Een tijdje geleden heb ik voor een prikje een tweedehandse (hoewel, zag er gloednieuw uit) squier standard stratocaster gekocht. Na wat prutsen aan de hals en de actie is het best wel een fijne gitaar geworden. Echter is er toch nog wat werk aan...

Zo heb ik van .9 naar .10 gegaan en zo nog verder naar .11 willen qua snaardikte. Jullie horen mij al aankomen. De topkam zou eigenlijk al voor de .10tjes al uitgeveild moeten worden en voor mijn 11jes moet er al zeker 1 of 2 (??)tremoloveren bij komen. Dit zijn natuurlijk dingen die je allemaal best zelf kan doen mits het juiste gereedschap en de juiste onderdelen. Daarnaast zou ik ook de pups willen upgraden. Welke het zullen worden is nog niet zeker...

Bovenstaande in achting genomen, wat denkt de doorwinterde gitaarnetter ervan? Is het de moeite om mijn squier zelf aan te pakken? Of bestel ik liever een op .11jes afgestelde MIM strat? (of een squier CV afgesteld naar mijn noden.. oh daar gas ik weer)

Alvast bedankt voor jullie wijze raad.
Nu nog leren gitaarspelen.
groetjes,
MF

Maleco
29 juli 2010, 14:48
Lijkt mij dat je geen nieuwe gitaar hoeft te kopen voor een setje dikkere snaren..

Topkam uitvijlen is geen rocket science, en is ook helemaal niet zo duur, maar voor een paar euro extra kun je er ook een betere topkam op leggen wat de stemvastheid ook wel wat zal bevorderen.

Ik weet niet hoe de tuners zijn maar als je even goed zoekt kun je deze ook vrij gemakkelijk vervangen voor een betere.

Vervangen van onderdelen bij een gitaar is niet zo moeilijk en ik zou het van harte aanmoedigen, zolang de gitaar in de basis wel goed is.
Een goedkoop gitaartje nieuwe frets geven oid kan soms een beetje overdreven zijn. :)

JeroenP
29 juli 2010, 15:44
Als je gaat vijlen kan je inderdaad beter een nieuwe grafieten nut op maat (laten) maken. Die dingen kosten een tientje en op maat maken kost ook geen vermogen. Absoluut een aanrader! Komt de klank, stemvastheid en snaarlevensduur ten goede. Zo zijn nieuwe (grafiete) brugzadeltjes ook een redelijk goedkope upgrade die veel verschil kan maken. Succes met je project, ben zelf iets vergelijkbaars aan het doen, haha!

Vor pickups zou ik kijken naar GFS. Dat is misschien wel de beste in prijs/kwaliteit verhouding. En nog eens goedkoop:)

Mijn voorkeur zou overigens gaan voor upgraden;) Kost niet veel meer dan een nieuwe gitaar en het wordt echt je eigen instrument!

jim__
29 juli 2010, 16:12
Misschien een stomme vraag, maar waarom ben je van snaren veranderd naar steeds dikkere? Wanneer je dit hebt gedaan om een wat vetter geluid te krijgen is het misschien een idee hier meteen rekening mee te houden met je pickupkeuze. Wellicht hoef je dan niet eens dikkere snaren te hebben en je gitaar hierop aan te passen.

Zelf probeerde ik vroegah (met m'n eerste gitaar) op deze manier het geluid van mijn eerste gitaar aan te dikken en hoopte ik op meer output, later kwam ik erachter dat dat niet echt op te lossen is met je snaren. Heb je echter gekozen voor dikkere snaren omdat je dit prettiger vind spelen heb ik niets gezegd ;)

G.G.
29 juli 2010, 16:23
Andere elementen doen niet hetzelfde als dikkere snaren of omgekeerd. Als die squier prima is zou ik investeren in een graphtech of tusk topkam. Voor ongeveer 45 dollar heb je een set Sperzels via Ebay. Even shielden tegen wat brom eventueel. Je kan misschien de potmeters, switch en eventueel de condensator op de tonepots vervangen.
Soms kan een andere tremelo wat meer sustain en stabiliteit geven. Wilkinson en Gotoh zijn prima. Mijn voorkeur gaat altijd uit naar de Diego Deluxe vanwege het aluminium blonk (geeft een wat sprankelender geluid).

Wat betreft de dikke snaren snap ik je prima. Speel zelf op 0.13 - 0.60 in Eb.

Nicks
29 juli 2010, 16:49
Hmm, ik heb ook een vraagje maar vind het zonde om daar een heel topic voor te openen. Ik heb hier een gitaar liggen waar de klank van het hout heel mooi is, warm en open/transparant. Alleen klinkt de aanslag heel erg blikkerig, heeft iemand een paar goede upgrade tips?

Krijg je bijvoorbeeld een daadwerkelijk klankverschil door een stoptail upgrade? Want ik moet zeggen dat ik bij mijn gitaren het verschil in topkammen wat toon betreft nooit echt heb gemerkt, op het het stemvaste aspect na.

Overigens heb ik met tuners ook een daadwerkelijk klankverschil opgemerkt, bij de overstap van chinese prut naar kwaliteitsmerk. Het verschil in gewicht was ook al duidelijk merkbaar bij die dingen, tone des de meer.

Rembull1980
29 juli 2010, 18:10
Sorry voor topic kaping:
Dat van die topkam is geniaal. Meestal is het een stukje plastic of synt. bot.

Wat is (klank) verschil tussen de grafiete en benen topkam? Welke is meer aan te raden?

JeroenP
29 juli 2010, 18:14
Ik heb ooit een gibson sg voorzien van grafiete brugzadeltjes. Dit deed ik omdat er een bigsby op zat en hij zo stemvaster werd. Waar ik mij over verbaasde is dat de klank aanzienlijk vooruit ging. Achteraf is dit ook logisch, via deze zadeltjes maken de snaren namelijk contact met het hout, dus veranderingen van materiaal worden duidelijk hoorbaar. Voor mij dus reden om al mijn gitaren te voorzien van deze zadeltjes. Je hebt gelijk dat dit minder hoorbaar is bij de topkam;).

Verschil in geluid is moeilijk te omschrijven. Toch een poging: Verschil met gewoon rvs en grafiet is dat grafiet meer "open" klinkt. Ook klinkt het voller en krijg je net iets meer attack. Verschillen met been, messing etc. kan ik zelf niet onder woorden brengen. (nooit gehoord)

MurphyFan
29 juli 2010, 20:52
hoi samen
bedankt voor de reacties!
geen probleem voor de 'topickaping'. hoe meer zielen hoe meer vreugde.

er was een vraag over snaardikte... 't is zo dat ik ook akoestisch speel op .12.
ik ben het zo gewend dat ik op die dunne snaartjes gewoon te hard druk dat het soms zelfs gaat vals klinken, vooral bij de snellere akkoordenwissels.
Qua tone vind ik het ook wel verschil maken.

Om de gitaar niet meteen te laten dubbelplooien (en gebrek aan tremoloveren) wou ik het stap per stap doen...9->10->11->12 ;-)

Maleco
29 juli 2010, 20:59
Ook als je het rustig aan doet zul je de gitaar af moeten stellen hoor ;)

TopRob
30 juli 2010, 00:45
Mocht je gitaar het nog niet hebben, dan zou ik allereerst een stalen tremoloblok (http://www.themusiczoo.com/PDGImages/Fender_Bridge_Block_Vintage_Stratocaster_001947300 0_576.jpg) willen meegeven als tip. De gitaar krijgt meer sustain en komt meer "tot leven" is mijn ervaring.