PDA

View Full Version : Vraag over buizen (EL34)



deftone82
29 juli 2010, 13:22
Ik ga waarschijnlijk 2 nieuwe buizen in mijn mark IV laten zetten en ik dacht al een tijdje aan EL34's. Nu geeft een mogelijke reparateur aan dat hij er EL34 Svetlana winged =C= in zou steken.
Als ik dat type opzoek, lees ik dat die specifiek voor Marschall zijn...

klopt dit of maakt het merk niet heel veel uit, zolang het maar EL34's zijn van goede kwaliteit?

grtn

interessander
29 juli 2010, 13:33
Lijkt me geen enkel probleem, maar waarom ga je maar 2 buizen vervangen en niet gelijk alle 4?
Ik heb zelf de buizen vervangen en gekozen voor Mesa tone selected buizen van JJ bij Tonefactory (http://www.tonefactory.nl/shop2/index.php?cPath=1_2_70), dan weet je dat je in de goede range zit.

deftone82
29 juli 2010, 13:53
2 omdat de 2 6L6 buizen die er in zitten volgens mij nog goed zijn...ik verander de buizen omdat meerderen mij aanraden om EL34's te steken voor het geluid dat ik wil bekomen.

Die winged C's klinken volgens sommigen ook te Boomy! En daar wil een mark IV als wel eens last van hebben met teveel bass...misschien toch maar even zelf kijken of anderen vragen.

ps: wat willen die kleuren zeggen?

big dooley
29 juli 2010, 16:40
Ik ga waarschijnlijk 2 nieuwe buizen in mijn mark IV laten zetten en ik dacht al een tijdje aan EL34's. Nu geeft een mogelijke reparateur aan dat hij er EL34 Svetlana winged =C= in zou steken.
Als ik dat type opzoek, lees ik dat die specifiek voor Marschall zijn...

klopt dit of maakt het merk niet heel veel uit, zolang het maar EL34's zijn van goede kwaliteit?

grtn

waar de huidige productie EL34's meestal een maximum roosterspanning van 450Vdc onder belasting mogen hebben, zitten de winged C's als enige op 500Vdc max... aangezien veel versterkers dit maximum graag opzoeken, vind ik het niet verwonderlijk dat die reparateur, je die buizen adviseerd... winged C's worden inderdaad door marshall gebruikt... om dezelfde reden als beschreven

ikzelf heb de EL34's verwisseld voor KT77's... je moet van het geluid houden (zit tussen een EL34 en een 6L6 in), maar volgens JJ heeft dit type een max roosterspanning van 800Vdc... alhoewel me dat nogal aan de enthousiaste kant lijkt... de originele marconi KT77's hadden een max van 650Vdc

master99
29 juli 2010, 19:08
Ik vind de Svetlana's op het ogenblik toch wel echt een van de beter EL34's die nu leverbaar zijn. De JJ EL34L's doen hier niet veel voor onder en klinken net wat strakker doordat ze ietsie minder bas leveren, of met andere woorden, dat ze een beter gebalanseerd laag/mid/hoog leveren. Heel subjectief natuurlijk en je komt er maar op 1 manier achter .... uitproberen.

Succes,
Erik

master99
29 juli 2010, 19:12
ps: wat willen die kleuren zeggen?

Die kleuren die Mesa Boogie gebruikt, is een codering van de eigenschappen van de buizen. Ze zeggen bij Boogie dat als je een blue MB EL34 door een andere blue MB EL34 vervangt, de buizen niet gebiased (afgeregeld) hoeven worden. Ik vind het zowieso verstandig altijd de bias te controleren, en desgewenst bij te regelen, na vervanging.

Gr,
Erik

interessander
29 juli 2010, 19:35
De JJ EL34 kun je bij tonefactory overigens ook als L versie krijgen, die heb ik destijds ook gekocht.

master99
29 juli 2010, 19:39
Ja, ik bedoel ook de L versie van de JJEL34 ... Wat ik eerder schreef had betrekking op de JJEL34L .. en niet op de versie zonder L

Gr,
Erik

big dooley
29 juli 2010, 19:39
Die kleuren die Mesa Boogie gebruikt, is een codering van de eigenschappen van de buizen. Ze zeggen bij Boogie dat als je een blue MB EL34 door een andere blue MB EL34 vervangt, de buizen niet gebiased (afgeregeld) hoeven worden. Ik vind het zowieso verstandig altijd de bias te controleren, en desgewenst bij te regelen, na vervanging.


dat is bij mesa boogies nogal lastig... die hebben nl. een vaste waarde... (geen variabele weerstand)... en net als fenders staan ze ook erg koud afgesteld, dus er is nogal wat ruimte...

om het verhaaltje helemaal leuk te maken, gebruiken ze zulke waardes, dat er buizen in moeten, die nogal veel stroom trekken... dat is per buis verschillend... wilde je dus een mesa goed laten klinken, moest je perse hun buizen hebben (die ze zelf hadden geselecteerd)... en ik denk wel dat de gemiddelde persoon weet wat mesa voor zijn gerelabelde buizen vraagt
gelukkig levert JJ nu ook die kleurcode's voor een veel schappelijker prijs

het beste is om de vaste weerstand te vervangen voor een variabele weerstand... op die manier hoef je geen geselecteerde buizen meer te hebben... een gewoon matched paartje of quad is al goed genoeg, omdat de bias nu instelbaar is

sjaak1990
30 juli 2010, 18:27
Winged c's hebben aardig wat bas maar ze klinken wel erg mooi, ze hebben mijn Brunetti iets meer Marshall laten klinken voor hoever de eindbuizen de overal sound bepalen natuurlijk...

deftone82
1 augustus 2010, 10:53
dat is bij mesa boogies nogal lastig... die hebben nl. een vaste waarde... (geen variabele weerstand)... en net als fenders staan ze ook erg koud afgesteld, dus er is nogal wat ruimte...

om het verhaaltje helemaal leuk te maken, gebruiken ze zulke waardes, dat er buizen in moeten, die nogal veel stroom trekken... dat is per buis verschillend... wilde je dus een mesa goed laten klinken, moest je perse hun buizen hebben (die ze zelf hadden geselecteerd)... en ik denk wel dat de gemiddelde persoon weet wat mesa voor zijn gerelabelde buizen vraagt
gelukkig levert JJ nu ook die kleurcode's voor een veel schappelijker prijs

het beste is om de vaste weerstand te vervangen voor een variabele weerstand... op die manier hoef je geen geselecteerde buizen meer te hebben... een gewoon matched paartje of quad is al goed genoeg, omdat de bias nu instelbaar is

Dat vervangen van de weerstand zie ik niet echt zitten. Maar bedoel je nu dat als ik dat niet doe, ik geen 'gewoon' matched paar kan laten steken? Ik meende dat de Bias niet opnieuw hoefde ingesteld te worden.

En aangezien ik hier zelf te weinig van ken, mag ik er van uitgaan dat een beetje amp-reviseur er wel voldoende van afweet?

master99
1 augustus 2010, 12:47
En aangezien ik hier zelf te weinig van ken, mag ik er van uitgaan dat een beetje amp-reviseur er wel voldoende van afweet?

Je zou je amp tech kunnen vragen om een geschikt setje EL34 te selecteren waarbij geen bias aanpassing (in jou geval weerstanden vervangen) hoeft plaats te vinden. Hij zal wel moeten meten of de bias correct is, en hij moet een aardig voorraadje op de plank hebben.
Of je geeft wat meer centen uit, en je besteld MB buizen met de juiste kleur code.

Gr,
Erik

deftone82
1 augustus 2010, 13:06
Toen ik hem mailde om te vragen of nieuwe lampen via hem kunnen en wat ze kosten zei hij "prijs eindbuis EL34 Svetlana winged =C= 52.88 per matched pair." Ik ga er dus van uit dat hij weet waar hij het over heeft...

big dooley
1 augustus 2010, 13:35
Dat vervangen van de weerstand zie ik niet echt zitten. Maar bedoel je nu dat als ik dat niet doe, ik geen 'gewoon' matched paar kan laten steken? Ik meende dat de Bias niet opnieuw hoefde ingesteld te worden.

En aangezien ik hier zelf te weinig van ken, mag ik er van uitgaan dat een beetje amp-reviseur er wel voldoende van afweet?

je kan er inderdaad gewoon een matched paartje insteken... zoals ik al zei zijn die mesa's zo koud afgesteld, dat dat geen problemen geeft... de buis zal vrijwel nooit boven zijn maximale vermogen komen te werken...
qua geluid is dit een ander verhaal... mesa koopt net als andere versterkerfabrikanten hun buizen bij een ander... ze selecteren hun buizen op de vaste biasinstellingen van hun versterkers, zodat het voor het geluid niet uitmaakt, zolang je maar HUN geselecteerde buizen gebruikt (of de JJ's die dezelfde kleurcode's hebben en te koop zijn bij tonefactory bijvoorbeeld)

ik heb wel eens meegemaakt, dat een kennis van me sovtek 6L6 in zijn caliber 50 combo stopte en dat ding klonk veel minder... dat lag niet aan de buis, maar simpelweg omdat die buis in dit circuit veel te koud stond te draaien... was de bias instelbaar geweest, had dit niet uitgemaakt

een amp-reviseur, moet hier zeker alles vanaf weten en hij zal ook nog eens buizen kunnen uitzoeken voor je, die een acceptabel ruststroom krijgen, zodat je versterker niet te koud staat te draaien...

als je dit niet vertrouwd, en je wil de versterker niet modden, dan raad ik je zeker die colorcode JJ's aan... dan heb je nieteens een techneut nodig, maar stop je ze er zelf gewoon in
JJ's zijn in mijn ogen erg betrouwbaar en ik heb vernomen van meerdere techs, die hetzelfde ondervonden hebben (oa. nico verduin die hier ook post)