PDA

View Full Version : eigen fingerstyle compositie in DADGAD



rogiermusic
29 juli 2010, 11:41
Hier is een percussief fingerstyle stuk in DADGAD: http://www.youtube.com/watch?v=Bq5Yp3c-p_Y&feature=channel





En......Wat vinden jullie ervan?

veno
29 juli 2010, 12:11
Ik heb op Wikipedia moeten kijken wat DADGAD is, maar ik vindt het knap gedaan.

Tho
29 juli 2010, 13:16
Ik snap eigenlijk geen reet van wat je speelt. Er zit voor mijn gevoel amper ritme in en je 'klopjes' op de gitaar komen ook niet bepaald constant over. Daarom bouwt het nummer zich niet op, en dat is jammer.

De akkoord keuze vind ik wel interessant trouwens.

Don Capo
29 juli 2010, 13:39
Vind er weinig aan sorry. Het mist dynamiek, zal vast aan het soort muziek liggen dat je uitkiest, maar voor mij is dit vooral veel gedoe met weinig muziek.

rogiermusic
29 juli 2010, 14:21
Ik snap wat jullie bedoelen, maar dit is nog een vroege versie. Die percussie enzo hoort bij de compositie, ik moet opnieuw opnemen en dan veel reverb op die richtmic zetten, dan is het concept achter de percussie iets duidelijker.
Maar onthoud wel dat deze muziek, fingerstyle, niet zo toegankelijk is en dat de meeste mensen er ook niet veel van zullen snappen

TimS
29 juli 2010, 14:29
Maar onthoud wel dat deze muziek, fingerstyle, niet zo toegankelijk is en dat de meeste mensen er ook niet veel van zullen snappen
Wat is dat nou voor bullshit, je zit er gewoon vaak naast waardoor het niet lekker loopt. Moet je maar eens je cover van Afraid to Dance vergelijken met het origineel.

guhlenn
29 juli 2010, 15:04
Ik snap wat jullie bedoelen, maar dit is nog een vroege versie. Die percussie enzo hoort bij de compositie, ik moet opnieuw opnemen en dan veel reverb op die richtmic zetten, dan is het concept achter de percussie iets duidelijker.
Maar onthoud wel dat deze muziek, fingerstyle, niet zo toegankelijk is en dat de meeste mensen er ook niet veel van zullen snappen

Het is niet bepaald een schoolvoorbeeld van fingerstyle en idd moet je het geheel wat strakker gaan spelen. Ik vind het wel mooit trouwens, maar de moeilijkheid zit hem vooral in de details, en die beheers je nog niet.

rogiermusic
29 juli 2010, 15:45
Hier is een percussief fingerstyle stuk in DADGAD: http://www.youtube.com/watch?v=Bq5Yp3c-p_Y&feature=channel





En......Wat vinden jullie ervan?


Wat is dat nou voor bullshit, je zit er gewoon vaak naast waardoor het niet lekker loopt. Moet je maar eens je cover van Afraid to Dance vergelijken met het origineel.

Die cover klopt behoorlijk goed, ik zie niet waar ik de mist in ga volgens jou.
Verder ben ik nog steeds van mening dat deze muziek niet toegankelijk is voor mensen op dit forum. tussen al die elektrische gitaristen, al die slaggitaristen en mensen in bandjes.
Ik snap best wat jullie bedoelen met die originele compostitie, maar jullie gaan het afschilderen als een hoop gedoe met weinig muzikale aspecten.
Veel mensen hier zouden ook niet alle muziek van bijvoorbeeld Erik Mongrain, Thomas Leeb, of Eric Roche kunnen waarderen. dat komt vooral door de ,voor veel gitaristen, onbekende technieken die ze gebruiken.
Maar ach, ik geef jullie deels wel gelijk hoor, ik maakte wel wat foutjes.
Ik zal wel eens een retake doen en dan post ik het wel op een fingerstyle forum. Ik denk overigens wel dat ik een goede compositie heb, geen goede uitvoering en apparatuur( mics waren niet van mij en waren niet direct ingeplugt op interface, maar het versterkte geluid van mics werd opgenomen via recorder)

Ik hoop dat ik velen van jullie nog zal terugzien op het Andy Mckee forum en Erik Mongrain forum., daar 'begrijpen' ze fingerstyle.

''houdoe''

Rogier

PS. Guhlenn, je hebt gelijk ik moet de details nog leren beheersen. Komt nog wel :cooler:, laten we deze versie maar beschouwen als een demootje, ik doe over een tijdje nog een retake.

edit: Youtube- #79 - Meest bekeken (Vandaag) - Musici, stelt niks voor maar ik vind het wel grappig dat men filmpjes al zo snel zoveel keer bekeken zijn.

Tho
29 juli 2010, 15:47
Ik hoop dat ik velen van jullie nog zal terugzien op het Andy Mckee forum en Erik Mongrain forum., daar 'begrijpen' ze fingerstyle.

''houdoe''

Rogier


Tering gast, face it. Nog veel werk aan de winkel. Met zo'n instelling wordt je nooit beter. Je bent niet bepaald een gitaargod hoor, geen van ons is dat hier. Als je hier iets post, kan je kritiek verwachten en om een betere gitarist te worden moet je daar iets mee doen. Dit is onze opbouwende kritiek, dus doe er wat mee

Thiez
29 juli 2010, 15:52
Nu ga je net doen of wij de muziek niet begrijpen. Ik kan die fingerpicking stijl zeker waarderen. Maar je zweeft er een beetje naast hier en daar. Het is niet strak genoeg om lekker te klinken. Fingerpicking stijl is erg lastig, zeker wanneer je er percussie bij gaat spelen. Dan MOET het gewoon strak zijn om lekker over te komen. Anders word het gewoon een brei van noten en tikken op je gitaar. Ik denk zeker dat er wat in je nummer te vinden is. De opzet is goed gemaakt. Goede akkoorden keuze vind ik en ik denk zelfs dat als je de percussie weg laat tussendoor en alleen de akkoorden zou spelen dat het al meer gewaardeerd word hier op het forum. Die partij is goed. Maar je spel (en zeker met percussie erbij) moet gewoon strakker om het niet rommelig over te laten komen.

Maar ik denk dat als je zo een reactie geeft hier op het forum zoals hierboven dat mensen het alleen maar minder gaan waarderen. En dan niet zozeer het spel maar de persoon die het speelt. Wanneer je iets hier op het forum zet kun je echt harde kritiek verwachten van sommige. dat moet je vooraf weten als je het plaatst. En het enige goede wat je daar aan kun doen is om er niet op in te gaan en het gewoon mee te nemen of te negeren. Maar net wat je zelf wilt.

pupanus1
29 juli 2010, 15:55
Ik ken het origineel van afraid to dance niet en hoor zo al dat je gewoon niet strak speelt. Je zit er gewoon vaak naast, speel met een metronoom en je zal het snel genoeg merken.

Je fingerstyle in dadgad doet me ook weinig, het is nog wat onsamenhangend je moet er wat meer structuur in brengen. Je hebt wel potentie, maar met zo'n instelling ga je er niet komen. We proberen je oprecht advies en opbouwende kritiek te geven.

Als je dan reageert alsof wij onwetenden zijn die er niks van snappen, sjah post je filmpje dan niet.:sssh:

Steven Otto
29 juli 2010, 16:08
wow gast, is het koud daar boven?

Ik kan wel een nummertje in 'DAGDAG' voor je spelen :crazyhappy:

rogiermusic
29 juli 2010, 16:11
Nu ga je net doen of wij de muziek niet begrijpen. Ik kan die fingerpicking stijl zeker waarderen. Maar je zweeft er een beetje naast hier en daar. Het is niet strak genoeg om lekker te klinken. Fingerpicking stijl is erg lastig, zeker wanneer je er percussie bij gaat spelen. Dan MOET het gewoon strak zijn om lekker over te komen. Anders word het gewoon een brei van noten en tikken op je gitaar. Ik denk zeker dat er wat in je nummer te vinden is. De opzet is goed gemaakt. Goede akkoorden keuze vind ik en ik denk zelfs dat als je de percussie weg laat tussendoor en alleen de akkoorden zou spelen dat het al meer gewaardeerd word hier op het forum. Die partij is goed. Maar je spel (en zeker met percussie erbij) moet gewoon strakker om het niet rommelig over te laten komen.

Maar ik denk dat als je zo een reactie geeft hier op het forum zoals hierboven dat mensen het alleen maar minder gaan waarderen. En dan niet zozeer het spel maar de persoon die het speelt. Wanneer je iets hier op het forum zet kun je echt harde kritiek verwachten van sommige. dat moet je vooraf weten als je het plaatst. En het enige goede wat je daar aan kun doen is om er niet op in te gaan en het gewoon mee te nemen of te negeren. Maar net wat je zelf wilt.

Ik wilde geen vervelende reactie geven. Ik geef toe dat ik fouten heb in mijn spel, ik kan het verbeteren en ik ga het ook verbeteren, maar laten we eerlijk zijn en zeggen dat de muziek niet op dit forum thuishoort. Dat is mijn fout, ik had het op een fingerstyle forum moeten plaatsen, daar had ik waarschijnlijk ook kritiek gehad, maar wel van andere mensen, op een andere manier. Meer technisch gericht, op wat ik kan verbeteren. Dat was mijn bedoeling ook, maar voor de rest wil ik er compositioneel niet veel aan veranderen.
Jij hebt het ook over fingerpicking, ik over fingerstyle. Daaruit moet ik concluderen dat we het dan toch allebei over andere stromingen hebben.

Groetjes,
Rogier

rogiermusic
29 juli 2010, 16:18
Ik ken het origineel van afraid to dance niet en hoor zo al dat je gewoon niet strak speelt. Je zit er gewoon vaak naast, speel met een metronoom en je zal het snel genoeg merken.

Je fingerstyle in dadgad doet me ook weinig, het is nog wat onsamenhangend je moet er wat meer structuur in brengen. Je hebt wel potentie, maar met zo'n instelling ga je er niet komen. We proberen je oprecht advies en opbouwende kritiek te geven.

Als je dan reageert alsof wij onwetenden zijn die er niks van snappen, sjah post je filmpje dan niet.:sssh:

Neen, jullie zijn echt niet allemaal onwetend. Ik wil ook helemaal niet zeggen of suggereren dat ik goed ben ofzo. Ik moet nog veel verbeteren aan mijn spel. Er moet wel gezegd worden dat ik het sowieso niet op het goede forum heb geplaatst. Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.
Bedankt voor je advies.

rogiermusic
29 juli 2010, 16:23
@Thiez
Ik wil er eigenlijk ook geen fingerpicking stuk van maken, maar toch meer richting Erik Mongrain's muziek, vervreemding opwekkend. Niet zo dynamisch.
Ik zal denken aan wat je tegen me gezegt hebt;).

Thiez
29 juli 2010, 16:29
Ik geef toe dat sommige mensen nogal moeite hebben om normaal kritiek te geven op dit forum maar goed. Die laat ik altijd maar voor wat het is.
Ik vind zelf fingerstyle en fingerpicking geweldig gaaf om te horen. Maar ik kan het zelf echt gewoon niet spelen. Ben nooit verder gekomen dan beetje simpel tokkelen op mijn akoestische gitaar. Daarom geef ik ook niet meer kritiek dan de strakheid van je spel. Allicht zijn er hier wel mensen op het forum die je verder kunnen helpen en betere tips kunnen geven.
Succes ermee verder en hoop dat je er wat moois van kan maken!

rogiermusic
29 juli 2010, 17:01
Ik geef toe dat sommige mensen nogal moeite hebben om normaal kritiek te geven op dit forum maar goed. Die laat ik altijd maar voor wat het is.
Ik vind zelf fingerstyle en fingerpicking geweldig gaaf om te horen. Maar ik kan het zelf echt gewoon niet spelen. Ben nooit verder gekomen dan beetje simpel tokkelen op mijn akoestische gitaar. Daarom geef ik ook niet meer kritiek dan de strakheid van je spel. Allicht zijn er hier wel mensen op het forum die je verder kunnen helpen en betere tips kunnen geven.
Succes ermee verder en hoop dat je er wat moois van kan maken!

Ik ga er op letten, op de strakheid. Ik ben nog niet zo lang bezig met fingerstyle, halfjaar nu.
Vroeger kon ik niet zo goed naar Fingerstyle luisteren, ik vond het toen decadente muziek, maar nu luister ik tegenwoordig alleen maar naar fingerstyle.
Ik wil erg graag groot worden in het spelen van fingerstyle, maar dat kan natuurlijk niet als je niet naar je gebreken kijkt.;)
Bedankt voor je advies.

vraagje:
Hoe kan ik het beste leren het ritme te behouden in een liedje, zonder met mijn voet te stampen?

Groetjes,
Rogier

Steven Otto
29 juli 2010, 17:03
meetellen of met je hoofd mee schudden. -> headbangen.

Thiez
29 juli 2010, 17:09
Zoals hierboven al ergens is genoemd is met metronoom meespelen een goede oefening om strak te blijven. Toen ik voor eerst met metronoom speelde merkte ik eigenlijk pas hoe moeilijk het is om echt precies op het juiste ritme te blijven zitten. Je gaat in een nummer al vrij snel met een groove meespelen. Tot op zeker moment maakt dit muziek ook wel levend natuurlijk maar het moet niet te erg worden.

rogiermusic
29 juli 2010, 17:17
Zoals hierboven al ergens is genoemd is met metronoom meespelen een goede oefening om strak te blijven. Toen ik voor eerst met metronoom speelde merkte ik eigenlijk pas hoe moeilijk het is om echt precies op het juiste ritme te blijven zitten. Je gaat in een nummer al vrij snel met een groove meespelen. Tot op zeker moment maakt dit muziek ook wel levend natuurlijk maar het moet niet te erg worden.

Ik heb heb een online metronoom gevonden, hoe moet je zoiets dan instellen?
Een tikje per seconde of zoiets? Of verschilt dat per liedje?

Steven Otto
29 juli 2010, 17:42
De snelheid van een nummer wordt aangegeven met BPM (Beats Per Minute - tikken per minuut).

80 BPM is een langzaam tempo
120 BPM is een gemiddeld tempo
160 BPM is een snel tempo

De enige manier om erachter te komen welk tempo je nummer heeft, is door met het nummer mee te tellen en je metronoom zo instellen dat hij op het juiste tempo meeloopt.

pupanus1
29 juli 2010, 17:45
Metronoom stel je in op maat soort en bpm (beats per minute) maat soort kan je bij sommige Metronomen niet instellen.

Maar als je het wel kan dan geeft de Metronoom een accent op de eerste tel dat is wel handig.

Thiez
29 juli 2010, 18:15
Online metronoom is niet altijd stabiel. Heb ik in het begin ook gebruikt maar later toch overgestapt naar deze: http://www.infomusic.nl/catalog/images/Korg_digitale_tuner_metronoom_TM40.jpg

Je kiest idd eerst een maatsoort. Hoeveel tellen je per maat wilt. En dan tikt de metronoom elke eerste tel van de maat met een accent. Vervolgens ga je de bpm instellen. Die TM40 die ik heb gaat met 8 BPM gelijk omhoog. Er zijn ook metronooms die je gewoon met 1 BPM nauwkeurig kan instellen.

rogiermusic
29 juli 2010, 18:49
Bedankt, ik ga er gebruik van maken.

guhlenn
30 juli 2010, 09:17
Ik denk dat de meeste mensen struikelen over dat je de kritiek wegwuift met 'jullie begrijpen me/mijn muziekstijl niet'. Misschien heb jij finger style pas ondekt, het bestaat al wat langer en zo raar is het allemaal niet hoor. Dus in plaats van de kritiek naar de luisteraar toe te schuiven zou je het ook op je zelf kunnen betrekken. Maar noem nog eens wat namen, want deze specifieke stijl vind ik wel vet. Kortom, Don adler, wie nog meer?

rogiermusic
30 juli 2010, 09:50
Ik denk dat de meeste mensen struikelen over dat je de kritiek wegwuift met 'jullie begrijpen me/mijn muziekstijl niet'. Misschien heb jij finger style pas ondekt, het bestaat al wat langer en zo raar is het allemaal niet hoor. Dus in plaats van de kritiek naar de luisteraar toe te schuiven zou je het ook op je zelf kunnen betrekken. Maar noem nog eens wat namen, want deze specifieke stijl vind ik wel vet. Kortom, Don adler, wie nog meer?

Gast, ik heb al lang toegegeven dat ik slordig speelde en dat jullie gelijk hebben, draaf er niet op door.:stop:
Ik wilde alleen zeggen dat je bijv op het Andy Mckee forum betere adviezen enzo krijgt, vooral over het toepassen van technieken en compositionele dingen, omdat daar fulltime fingerstyle gitaristen op zitten. Hier wordt kritiek niet echt ondersteund met advies.
Maar ik vind het niet erg als je kritiek geeft, ik schuif het op mezelf af, ik heb deze topic toch geopend?

Als ik het op zulke fingerstyle fora had gezet had ook zeker wel kritiek gehad, maar wel kritiek met concrete adviezen.
Ik ben nog nieuw op dit forum en ik had toch iets anders verwacht, sorry.

oja, vergeet ik het bijna:) Namen: Michael Hedges, Don Ross, Andy Mckee, Erik Mongrain, Eric Roche, Thomas Leeb(zeker de moeite waard te checken),
Jon Gomm, Craig D´Andrea, Peter Ciluzzi, Andrew Gorny (niet zo bekend, maar ik vind em erg goed) enogveelmeer... Kun je hiermee vooruit?

Edit: Pino Forastiere, Ulli Boegershausen.

guhlenn
30 juli 2010, 11:18
Ik wilde alleen zeggen dat je bijv op het Andy Mckee forum betere adviezen enzo krijgt

Bedankt voor de namen. En veel plezier op het McKee forum dan.

The Miracle
30 juli 2010, 11:45
Je talenten zullen gemist worden op dit forum :makeup:

jannest
30 juli 2010, 12:38
Als ik het op zulke fingerstyle fora had gezet had ook zeker wel kritiek gehad, maar wel kritiek met concrete adviezen.

hier heb je geleerd dat je een metronoom kan gebruiken en hoe die in te stellen

hoe concreet wil je het hebben ?

toedeledokie

Thewisbone
30 juli 2010, 14:03
Wat een Eikeltje

rogiermusic
30 juli 2010, 17:38
Wat een Eikeltje

Hoor wie het zegt, ik begin niet te schelden, sorry hoor.
Wat een vijandigheid op dit forum, echt waar. Zoiets had ik niet verwacht.
Ik snap niet waar jullie zo boos om worden.
Eej jongens dit bedoel ik nou, dit forum heeft een vreemde sfeer, reacties die nergens op slaan.
Als je het vervelend vind dat ik andere fora prefereer boven dit forum moet je niet raar opkijken. Vijandigheid!!

Thiez
30 juli 2010, 17:50
Het was gewoon de manier waarop je hier binnen komt vallen. Je bent nieuw hier en je binnenkomst was nogal hoog van de toren blazend. Dat is bij sommige mensen beetje verkeerd gevallen.

rogiermusic
30 juli 2010, 17:58
hier heb je geleerd dat je een metronoom kan gebruiken en hoe die in te stellen

hoe concreet wil je het hebben ?

toedeledokie

Ik heb het niet over die metronoom, gewoon technisch, compositioneel. En die eerste reacties waren niet concreet, niet met advies.
Heb ik om advies gevraagt? Nee! Maar dat verwachtte ik wel, zoals dat wel op andere fora gaat, niet hier! Alleen een korte reactie, met krachttermen ondersteund enzo, ja daar zit je dan natuurlijk op te wachten, lol.
Ik ben tenminste nog geen mensen gaan uitschelden en ik geef elke keer beschaafd antwoord, dus... Dat verwachtte ik ook wel van de meeste (volwassen???)mensen op dit forum.

TimS
30 juli 2010, 18:02
Volgens mij overdrijf je nu een beetje

1e post: leuk!
2e post: weinig ritmisch, leuke akkoordkeuze
3e post: mist dynamiek

en toen begon je al te zeuren dat we het niet snapten in plaats van dat je er wat mee doet.

Tho
30 juli 2010, 18:17
Inderdaad Rogier. Je hebt een te grote bek en een té grote pet op van jezelf. Dat is niet vijandig bedoelt, dat is gewoon wat ik op maak uit je posts.

Hier krijg je ongezouten meningen die voorzien zijn van opbouwende kritiek. Als je daar tegen ageert kan je bijdehandte reacties terug verwachten

rogiermusic
30 juli 2010, 18:27
Het was gewoon de manier waarop je hier binnen komt vallen. Je bent nieuw hier en je binnenkomst was nogal hoog van de toren blazend. Dat is bij sommige mensen beetje verkeerd gevallen.

Nou dat spijt me dan, echt waar. Maar dat de mensen die hier al langer zitten dan gelijk zo cocky moeten gaan doen, jaa.....
Kunnen die mensen ,als ze het zo goed kunnen en zo goed weten allemaal, gewoon goede adviezen geven en niet alleen kritiek, duidelijke adviezen geven, hoe ik mijn slordigheidjes en fouten kan bijschaven, hoe ik al die kritische punten kan verbeteren?

rogiermusic
30 juli 2010, 18:33
Inderdaad Rogier. Je hebt een te grote bek en een té grote pet op van jezelf. Dat is niet vijandig bedoelt, dat is gewoon wat ik op maak uit je posts.

Hier krijg je ongezouten meningen die voorzien zijn van opbouwende kritiek. Als je daar tegen ageert kan je bijdehandte reacties terug verwachten

Daar zou je best eens gelijk kunnen hebben, maar ik maak uit de posts van anderen hier ook op dat ze bijna alles als provocerend kunnen beschouwen.
En dan zou ik volgens jou een grote bek hebben, maar er zijn hier mensen die toch wel wat beter op hun woorden mogen letten.

Tho
30 juli 2010, 18:46
Daar zou je best eens gelijk kunnen hebben, maar ik maak uit de posts van anderen hier ook op dat ze bijna alles als provocerend kunnen beschouwen.
En dan zou ik volgens jou een grote bek hebben, maar er zijn hier mensen die toch wel wat beter op hun woorden mogen letten.

actie reactie. Zo werkt dat. Dus zoek het eerder bij jezelf, ga volgende keer niet op hoge poten staan als je kritiek krijgt

rogiermusic
30 juli 2010, 19:08
Volgens mij overdrijf je nu een beetje

1e post: leuk!
2e post: weinig ritmisch, leuke akkoordkeuze
3e post: mist dynamiek

en toen begon je al te zeuren dat we het niet snapten in plaats van dat je er wat mee doet.

Wat moet ik er dan mee, moet ik het dan in mijn **** stoppen? krijg ik dan geen advies over hoe ik het beste mijn compositie kan benaderen en aan passen, hoe technisch kan verbeteren en minder slordig speel? Wat heb je aan een reactie waarin iemand alleen maar zegt wat je fout doet en niet hoe je het goed moet doen?
Als je dan daarop een een reactie geeft gaan mensen dat beschouwen als provocerend, daarna mondt deze topic uit op een discussie.

Als die mensen er werkelijk verstand van hebben dan zouden ze toch ook advies kunnen geven? Wat is de normale gang van zaken hier? Kunnen jullie geen advies geven, is dat verboden ofzo? Of weet je zelf ook niet hoe ik het allemaal zou kunnen verbeteren? Dan moet je kijken op het Erik Mongrain forum, die geeft opbouwende kritiek, en adviezen, veelal technnisch.

Het leuke van gitaarspelen is dat je dingen zelf kunt gaan uitzoeken, maar waarom hebben we die fora dan? Die zijn dan toch overbodig?

Maar oke, als ik dan nu vraag aan de mensen die mij kritiek hebben gegeven: Hoe of wat moet ik doen om al jullie kritische punten te verbeteren? Hoe moet ik het anders doen? Ik heb al iets gehoord over mijn ritmegevoel, vond ik fijn om te horen en daar doe ik nu ook iets mee, daar kan ik wat mee.

Steven Otto
30 juli 2010, 19:16
Het leuke van gitaarspelen is dat je dingen zelf kunt gaan uitzoeken, maar waarom hebben we die fora dan? Die zijn dan toch overbodig?

Het is maar net wat je verwacht natuurlijk. Gitaarnet is een forum waar veel verschillende soorten gitaristen (en zelfs bassisten :o) met verschillende stijlen rondzwerven. Hier zitten niet enkel Fingerstyle experts.

Als ik een nummer op het Andy Sneap forum (forum voor metal productie etc) krijg ik ook hele andere reacties dan hier, maar dat is toch niet meer dan logisch?

Tho
30 juli 2010, 19:25
Maar oke, als ik dan nu vraag aan de mensen die mij kritiek hebben gegeven: Hoe of wat moet ik doen om al jullie kritische punten te verbeteren? Hoe moet ik het anders doen? Ik heb al iets gehoord over mijn ritmegevoel, vond ik fijn om te horen en daar doe ik nu ook iets mee, daar kan ik wat mee.

Rogier heeft de boodschap, we breien dus op deze vraag verder. Sorry voor de 'wanabee mod' actie maar ik zou het lullig vinden om hem onnodig verder de grond in te boren

Thiez
30 juli 2010, 19:34
Ik denk dat je er niet verder op in moet gaan rogier. Net wat Tho hierboven zegt. Je hebt nu je vraag weer duidelijk en daar moet dit topic mee doorgaan. Niet een eindeloze discussie over wie er nu fout of goed was.

rogiermusic
30 juli 2010, 19:55
dat is goed, wie heeft er nog suggesties wat betreft mijn techniek, compositie?

rogiermusic
30 juli 2010, 19:58
Nou, ik denk dat ik liever hierop door ga op het Andy Mckee forum ofzo, maar als je toch een advies wilt geven zou ik ook niet erg vinden.

rogiermusic
30 juli 2010, 20:11
Ik hoop dat ik velen van jullie nog zal terugzien op het Andy Mckee forum en Erik Mongrain forum., daar 'begrijpen' ze fingerstyle.

''houdoe''

Rogier



Eej jongens, hier hebben jullie wel gelijk dat ik een beetje hoog van de toren blaaste, ik hoop dat jullie nu geen haat gaan koesteren tegen mij, of zoiets.
Ik ben nieuw op dit forum en ik had niet echt het gevoel dat veel mensen ooit van fingerstyle hadden gehoort:seriousf:, dat is natuurlijk super naïef en ik hoop dat jullie mij willen vergeven:makeup:.

Tho
30 juli 2010, 20:21
Nee hoor knul, je bent meer dan welkom nu je het zelf ook inziet ;)

The Miracle
30 juli 2010, 23:58
Ik heb t nogmaals een keertje teruggeluisterd.

Ik vind dat er in het nummer geen spanning of iets dergelijks opgebouwd wordt. Dit is wel iets wat ik mis in dit stuk. Het toevoegen van een climax zou het nummer wat mij betreft een stuk interessanter maken.

rogiermusic
31 juli 2010, 09:15
Het toevoegen van een climax zou het nummer wat mij betreft een stuk interessanter maken.

Hoe kan ik dit bereiken? Zou ik misschien een andere of meer uitgebreide akkoordkeuze moeten toevoegen?

Riky
31 juli 2010, 12:12
ik denk dat als je het echt lekker strak speelt en er een beetje tempo in zit dat het al best een interessant stuk is.

Heb je hem als een gespeeld zonder de percussie ertussen? Ben ik eigenlijk erg benieuwd naar. Dat is namelijk je grote struikelpunt nu. Het luisterd niet lekker weg, doordat je nog niet instaat bent de percussie te combineren met gitaar spel. Het klinkt nu als 100 losse lickjes.
Ik kan nu niets zeggen over de compositie, want het is nog geen compositie. Ik hoor wel veel mooie akoorden die goed bij elkaar passen.

rogiermusic
31 juli 2010, 15:11
Ik vraag me af of het dan slim is om wel een beetje percussie er in te stoppen. Ik vind het namelijk erg mooi om twee ritmes tegelijkertijd te horen in een compositie. Kijk maar naar bijv Erik Mongrain, die is daar echt master in, trouwens ook in lap tapping.

Ik heb het geprobeerd, maar ik krijg dan het gevoel dat er toch iets tussen moet.

charles
1 augustus 2010, 21:06
Ik vond het een leuk liedje, met mooie dingen erin. Dat het misschien nog niet helemaal strak is, is hier en daar waar, maar dat komt helemaal goed met oefenen natuurlijk.

Ik zou er persoonlijk meer over de melodie denken en de percussie daar omheen "bouwen". Nu klinkt het een beetje alsof je het andersom hebt gedaan (mooie percussie, maar minder aandacht voor het "liedje" zelf, voor het geheel). Iemand zoals Hedges had altijd een sterke melodie - daarom is hij zo bekend geworden, denk ik. Hij was vernieuwend, maar hij maakte ook gewoon mooie, herkenbare liedjes. Sommige nieuwere spelers missen dat, vind ik - ze hebben "klank" zonder melodie of progressie.

Het is natuurlijk een persoonlijke mening - ik luister heel lang naar dat soort muziek (al speel/schrijf ik heel andere liedjes - gebrek aan talent...) en het is altijd leuk om een nieuw liedje te horen. Maar de bekendste liedjes - zelfs in dit "nieuwe" genre - lijken altijd een mooie/sterke melodie te hebben - de percussie/effecten zijn ondersteunend en zijn een onderdeel van het liedje.

Maar nogmaals, leuk liedje en goed gespeeld.

barno
1 augustus 2010, 21:43
hi there,
heb ook even geluisterd. Interessant maar werk aan de winkel

mijn advies, en ik ben niet de eerste: timing, timing en ook timing :)
Zonder goede timing is er (in geen enkel genre overigens) geen groove en zonder groove is er euh.... niks :) Trouwens, sterke melodieën vallen gewoon instant dood als ze in een slechte groove zitten.

Echt altijd oefenen met metronoom of een beat voor mijn part. Zeker dit soort muziek maakt het mogelijk allerlei complexe dingen te doen met het ritme maar als je niet op elk moment weet waar de theoretisch perfecte beat ligt, kan je der ook niet op een interessante manier omheen spelen.

succes

rogiermusic
1 augustus 2010, 21:52
Bedankt voor jullie reacties en adviezen.

Ik vraag me af hoe ik de percussie er in kan brengen; Een nieuwe vorm van percussie eromheen bouwen in plaats van die oude?
Ik snap wel hoe bijv Erik Mongrain dat doet. Hij begint met de melodie en daar omheen werkt hij een percussie deel. Ik moet dus een groove hebben en deze er tussen in werken, in de melodielijn, wel zo dat die melodie niet hapert.
Ik deed het fout, ik begon te vroeg met de percussie, al na de eerste paar akkoorden.

Er is inderdaad nog veel werk aan de winkel, de basis is er in ieder geval:).

guhlenn
2 augustus 2010, 08:38
Het punt zit hem er eerder in dat je wat weinig geduld hebt. Iemand als Mongraine (die ik trouwens ook een nogal slordige manier van spelen vind hebben in vergelijking met Adler bijv.) zal vast een heel tijd z'n composities ópgebouwd' hebben. Maw. begonnen met wat meer reguliere/simpelere percussie en melodie lijenn . Gelijk in het diepe springen heeft z;n voordelen, maar als je het goed wilt doen zul je stapje voor stapje moeten opbouwen, waarbij je telkens weer heel kritisch naar je eigen spel moet kijken: is het echt goed genoeg of...

Maw, klop geowon eens een 4 kwarts maat mee met de metronome terwijl je die melodielijn neerzet, en dan langzaam dat uitbouwen naarmeer complexe ritmes.

rogiermusic
2 augustus 2010, 11:32
Bedoel je dat ik dan bijv moet beginnen met een of twee simpele klopjes en het daarna moet uitbreiden met een iets complexere percussie?

Ik ben overigens van mening dat Erik Mongrain juist heel precies speelt en juist niet slordig, moet je Pandorra's Box kijken en dan de vibrerende harmonic die hij doet, dat is een kwestie van millimeters, wat een techniek:crazyhappy:.

Don Alder is ook een geweldige speler.

Riste
2 augustus 2010, 13:18
Laat je omringen met een goede ritmegitarist of ritmesectie!

yordi-15
2 augustus 2010, 13:28
ik speel meestal puur down met me duim op metal.
Op jazz gebruik ik bij de melodie snaren me vingers

rogiermusic
2 augustus 2010, 13:47
Laat je omringen met een goede ritmegitarist of ritmesectie!

Akoestsiche Fingerstyle wordt meestal solo gespeeld. Soms spelen fingerstyle gitaristen samen, maar dan ondersteunen ze elkaar.

barno
2 augustus 2010, 21:35
Bedankt voor jullie reacties en adviezen.

Ik vraag me af hoe ik de percussie er in kan brengen; Een nieuwe vorm van percussie eromheen bouwen in plaats van die oude?
Ik snap wel hoe bijv Erik Mongrain dat doet. Hij begint met de melodie en daar omheen werkt hij een percussie deel. Ik moet dus een groove hebben en deze er tussen in werken, in de melodielijn, wel zo dat die melodie niet hapert.
Ik deed het fout, ik begon te vroeg met de percussie, al na de eerste paar akkoorden.

Er is inderdaad nog veel werk aan de winkel, de basis is er in ieder geval:).


Eerst in perfecte timing leren spelen zonder die percussie (dat hebben je voorbeelden ook gedaan hoor). Dus heel veel oefenen met metronoom (en zonder percussie). Eens je wat stabieler kan spelen kan je beginnen met die percussie (simpel aanvankelijk). Vergelijk het met een drummer. Als (mindere) drummers gaan zweven, gebeurt dat meestal nadat ze een fill hebben gespeeld.

Speel mee met hoorbare metronoom, neem het op en herbeluister of je juist zit. Veel beginners denken dat ze goed in de groove spelen, tot ze in een studio opnemen en het daar een ramp blijkt te zijn. dus, om dat te voorkomen, heel kritisch naar jezelf luisteren en bijsturen. Oefenen op timing is niet het allerplezantste maar imo wel het belangrijkste.

rogiermusic
3 augustus 2010, 08:24
Bedankt voor je advies, Barno. Ik denk dat dat inderdaad de beste manier is om het ritme aan te houden en er misschien ook nog wel percussie in te stoppen, naderhand.

rogiermusic
3 augustus 2010, 08:32
Ik ben van plan eerst maar wat ander materiaal te maken, zonder percussie.
Ik kan, als ik wat meer ervaring heb, altijd nog terugkomen op dat ene liedje.

Heeft iemand adviezen hoe ik het beste aan de slag kan met het componeren van nieuw materiaal. Ik wil iets melodieus maken, zoiets als Pierre Bensusan en Peter Ciluzzi maken.

Harald
9 augustus 2010, 19:07
Componeren is nogal breed. Het nadeeel van veel heavy wood gitaristen is dat dat hun achilleshiel is. Als je feel wilt krijgen voor compositie, vergeet dan even de fingerstyle gitaristen (ook al zijn er ook genoeg die dat wel kunnen, daarom springen mensen als Andy mcKee, Michael Hedges en Tommy Emmanuel, maar ook Harry Sacksioni er uit) Luister naar goede componisten, bands die je goed vindt, en zoek die nummers uit en kijk hoe ze in elkaar zitten. Je hoeft niet noodzakelijk een solo arrangement van zo'n nummer te maken, al kan dat bij een goede compositie altijd. Maar het is meestal veel werk. Zoek de melodie, en het akkoordenschema uit, en kijk hoe dat in elkaar zit. Doe dat met veel nummers. (hoe meer hoe beter) Daar haal je vanzelf goede ideën en werkwijzes uit.

Een ander belangrijk punt is dat het belangrijkste van muziek is dat je een emotie, gevoel, sfeer of gedachte met je stuk kunt overbrengen. Doet het niets van dat, heb je niets. Pure virtuositeit boeit op zijn best een minuut of 10. Mensen die alleen op techniek, of harmonische of ritmische complexiteit kicken waar verder geen emotie of wat dan ook over komt snappen het gewoon niet.

rogiermusic
10 augustus 2010, 09:33
Bedankt Harald, voor je reactie.

Ik ga gebruik maken van je advies.

Waar haal jij je inspiratie uit, welke bands en artiesten?

Harald
10 augustus 2010, 19:42
Kan van alles zijn. Mijn achtergrond zit deels een beetje in sixties en vroege seventies (hoewel dat ook allemaal voor mijn tijd is, maar ik heb gitaar geleerd van mijn neven, en die zijn allemaal wat ouder), maar soms komen leerlingen met iets recents wat ik ook goed kan waarderen.

Ik houd o.a. van bands die redelijk wat improvisatie in hun benadering hebben, zoals Deep Purple of Frank Zappa. De laatste is compositorisch weer veel interressanter.

Qua compositie wat van mijn invloeden... Beatles, Zappa, Pink Floyd, Simon and Garfunkel - Paul Simon solo, Billy Joel, Stevie Wonder, Joe Jackson, Prince, Police, Sting, Jazz standards, Santana, Pat Metheny, Al di Meola etc. etc.

Wat ik vroeger deed, was zowat continu van 3 verschillende bibliotheken in mijn buurt het maximale aantal leenbare LP´s in huis, en eens in de 1 of 2 weken verversen. Ik leende ook regelmatig dingen puur op de gok, zonder een idee te hebben wat het was, of via een soort muzikanten stamboom idee. Hey, die en die speelt hierop, ken ik van een andere band, eens kijken of dit dan ook leuk is... en ook veel verschillende genres, van akoestisch tot rock, hard rock en klassiek, tot jazz

Gewoon luisteren naar alles wat los en vast zit, en kijken wat je pakt. Springt een nummer er voor jou uit, probeer dan te achterhalen wat het is dat je aanspreekt, en hoe het in elkaar zit.

rogiermusic
10 augustus 2010, 21:34
Het lijkt me erg handig, jouw methode.
Ik pak tegenwoordig vaak wat cd's uit mijn vaders cd collectie, daar zit altijd wel wat in wat ik leuk vind.

Ik luister tegenwoordig veel naar Mike Oldfield. Daar kan ik, denk ik, voorlopig wel mee vooruit. Hij is een briljant gitarist en componist.