PDA

View Full Version : Tele +Esquire Switching



iwamoto
29 juli 2010, 11:22
Wellicht een beetje een vreemde vraag,

Heb mijn oog laten vallen op een 50's classic vibe tele, maar las over de switching van een Esquire wat ook wel erg appart klonk, nu is de vraag of ik zeg maar 2 circuits kan krijgen in zo'n tele, dat ik bijv. met een toggle kan wisselen tussen gewoon tele en esquire.

Hendriks
29 juli 2010, 11:28
Mischien iets met een 5 weg switch , er zullen best mogelijkheden zijn denk ik .

iwamoto
29 juli 2010, 12:44
Naja, het idee zou zijn om ze echt naast elkaar te hebben, lijkt me ook wel het gaafste.

Orpheo
29 juli 2010, 15:07
Iwa, dat kan best, maar tis wel veel werk,en je zult je een ongeluk moeten zoeken naar de juiste schakelaar. Je hebt namelijk een 3 standen 4 pool toggle nodig,zo snel uit mn hoofd.

Edit.

Maar wat hendriks zegt, is zo gek nog niet. Je hebt bij de esquire maar 1 pickup, die je 3 smaken geeft met condensatoren.

Neem even dit idee.

Stand 1: brugpup normaal
Stand 2: brugpup zonder tone
Stand 3: brugpup met zware filter.

Tot nu toe esquire

Stand 4: brug en hals, met tone
stand 5: hals met tone.

Dat is t makkelijkst...

FruscianteFan
29 juli 2010, 15:32
Naja, het idee zou zijn om ze echt naast elkaar te hebben, lijkt me ook wel het gaafste.
Hoe zie je dat zo voor je? Dat je met een schakelaar kunt kiezen wat je met je pickupschakelaar doet? Dat lijkt me namelijk erg lastig, zoniet onmogelijk.

Wel kun je met een extra driestandenschakelaar (evt. toggle) kiezen tussen tonepot, geen tonepot en filter, maar dan moet je ook maar net de goede schakelaar vinden.

iwamoto
30 juli 2010, 01:21
Waarschijnlijk is die 5 standen schakelaar nog best te doen, ik was vooral geïntrigeerd door de directe lead sound van de esquire, wellicht dat dat dan een mooie middenweg is, zo heb ik toch het "hotte" van de esquire, maar toch ook de neck pickup van een tele, alleen zou ik dan de zonder tone doen als eerste, ja, denk dat dat hem gaat worden.

nim, tegen die tijd mail ik je wel ffe of je een diagram voor me in elkaar kan gooien, of ik kom ffe op bezoek, we verzinnen wel wat :)

FruscianteFan
30 juli 2010, 01:37
Als het je alleen te doen is om de 'geen tonepot' stand van de Esquire, dan wordt het nog veel makkelijker. 4-standenschakelaar of gewoon een dpdt-switchje (evt pushpull) installeren.

Hendriks
30 juli 2010, 07:44
Delta tone circuit van Fender doet dat ook ,is wel op ebay te koop.

Sinne
30 juli 2010, 10:09
ik heb hem afgelopen weekend gehaald, en die brugpickup (zonder tone) is idd echt helemaal de shit. ook al heb ik zelf totaal geen behoefte aan méér klankberijk bij deze gitaar, ik vind het een mooi idee! ben wel benieuwd hoe het af gaat lopen

Chris Winsemius
30 juli 2010, 11:39
Ik zou vermoedelijk een 4 polige 5 weg switch gebruiken en dan ff kijken wat de leukste standjes zijn.

No-load-tone-pot is ook een optie; s kant en klaar te koop maar ook zelf te maken met 'n mesje of wat nagellak.

Element direct naar uitgang zonder volume (en tone) is ook nog 'n leuke Esquire/Tele-optie imo.

iwamoto
30 juli 2010, 11:52
ik heb hem afgelopen weekend gehaald, en die brugpickup (zonder tone) is idd echt helemaal de shit. ook al heb ik zelf totaal geen behoefte aan méér klankberijk bij deze gitaar, ik vind het een mooi idee! ben wel benieuwd hoe het af gaat lopen

Jouw aankoop alsmede deze super vette video (http://www.youtube.com/watch?v=FC-NVauJ7y8) herinnerden mij eraan dat ik toch eigenlijk wel heel graag een telecaster zou willen, dusja, eerst tele halen komende maand en dan maar openmaken en solderen :)

FruscianteFan
30 juli 2010, 11:55
Ik zou vermoedelijk een 4 polige 5 weg switch gebruiken en dan ff kijken wat de leukste standjes zijn.

No-load-tone-pot is ook een optie; s kant en klaar te koop maar ook zelf te maken met 'n mesje of wat nagellak.

Element direct naar uitgang zonder volume (en tone) is ook nog 'n leuke Esquire/Tele-optie imo.
Op zich is het grappig, maar wel een gedoe om dat in de schakeling op te nemen. Al zal het bij de Tele wel meevallen, met de controls zo dicht bij elkaar.

Chris Winsemius
30 juli 2010, 12:16
Op zich is het grappig, maar wel een gedoe om dat in de schakeling op te nemen. Al zal het bij de Tele wel meevallen, met de controls zo dicht bij elkaar.

Gewoon 5 weg-switch, volume en tone... stock looks dus maar 2 opties meer dan met 'n 3 weg elementen-schakelaar.

en dan gewoon goed ontwerpen ;)

Chris Winsemius
30 juli 2010, 12:18
Update!

Je zou met 'n 4 polige 5 weg schakelaar ipv. de stock 3 way switch bijvoorbeeld het volgende kunnen doen:

1) hals
2) hals met Esquire bass-stand
3) hals en brug
4) brug zonder tone-regelaar
5) brug

Stock looks en Tele-Esquire-mogelijkheden.

Nagramoth
30 juli 2010, 17:14
Chris, daar heb je toevallig zeker geen tekening van hè?
Klinkt namelijk ook wel erg tempting voor mijn Tele...

FruscianteFan
30 juli 2010, 17:29
2) hals met Esquire bass-stand
Is dit niet het standje dat de oorspronkelijke '52 Tele had?

tostiapparaat
30 juli 2010, 20:14
@ frusciantefan
de 'bas stand' van een esquire heeft meen ik een 3.3k weerstand en een 0.05 uF condensator.

ik weet niet hoe het zit bij de 52 tele, maar voor zo ver ik kon vinden heeft deze alleen de .0.5 uF condensator tussen de tonepot en de volumepot,

bij de basstand op een esquire kun je de tonepot dacht ik niet gebruiken

Rinze
30 juli 2010, 23:44
Zag gisteren een filmpje met een Esquire-schakeling met nog een cocked-wah stand erbij. Dat leek me interessanter dan die rare bas stand waar ik vroeger in elk geval helemaal niks mee kon.