PDA

View Full Version : HVLP spuit/compressor vraag...



P-Five
29 juli 2010, 11:13
Kun je een HVLP spuit of een RP spuit (Reduced Pressure) op een "gewone" compressor aansluiten? Ik kijk bijvoorbeeld naar een Satajet 1000 B RP spuit. De specificaties daarvan zijn: luchtverbruik: 275 l/m. Optimale druk: 2,5 bar.
Als ik een compressor vind die bv 300 l/m lucht verplaatst, dan kan dat toch? Of mis ik iets?

P-Five
29 juli 2010, 11:57
In de handleiding van de spuit en ook op de website lees ik niks over speciale compressoren. Alleen dat die voldoende luchtcapaciteit moet leveren...

Diederik de Jong
29 juli 2010, 18:39
Voldoende moet dan toch goed zijn, volgens mij maakt meer dan niet uit :P En anders gewoon testen, je merkt vanzelf als het fout gaat;)

Mattia
3 augustus 2010, 22:43
Een RP is geen HVLP. Alle SATA pistolen zijn bij mijn weten gemaakt voor 'gewone' compressoren, en 'converteren' zelf de hoge druk naar lagere druk bij de pistool.

Een MiniJet is meer dan genoeg voor gitaaraflakwerkzaamheden, wel met een gewone tip, niet de SR (spot repair).

P-Five
4 augustus 2010, 08:49
Een RP is geen HVLP. Alle SATA pistolen zijn bij mijn weten gemaakt voor 'gewone' compressoren, en 'converteren' zelf de hoge druk naar lagere druk bij de pistool.

Een MiniJet is meer dan genoeg voor gitaaraflakwerkzaamheden, wel met een gewone tip, niet de SR (spot repair).

Ik heb nu een Sata Minijet 3000 (met gewone 1.0 tip) en een compressor die netto 190 l/m verplaatst op mijn verlanglijstje staan. Ik heb ook even op de Sata forums gekeken en daar blijkt men de Minijet ook prima geschikt voor instrumentenbouw te vinden.

En RP is geen HVLP... dat weet ik ;-)

FreeGee
4 augustus 2010, 15:19
Fabrikant specificaties willen nogal eens optimistisch zijn. De kans is groot dat de verfspuit meer lucht verbruikt dan opgevenen en de compressor minder levert. Ik zou gaan voor een compressor die wat ruimer gespecificeerd is om problemen te voorkomen.

P-Five
4 augustus 2010, 15:34
Fabrikant specificaties willen nogal eens optimistisch zijn. De kans is groot dat de verfspuit meer lucht verbruikt dan opgevenen en de compressor minder levert. Ik zou gaan voor een compressor die wat ruimer gespecificeerd is om problemen te voorkomen.

De Sata Minijet verbruikt volgens de fabrikant 115 l/m. Toch wordt voor die spuit een compressor met een netto opbrengst van 130 tot 150 l/m aanbevolen. Een compressor met luchtopslag kan vaak in korte tijd meer lucht leveren als die uit de opslag komt. De compressor die ik heb uitgezocht levert bruto 250 l/m en netto 190 l/m. Wil je meer netto luchtopbrengst dan betaal je flink meer.

gengar
6 augustus 2010, 19:59
pas geleden nog redelijke tread hierover gezien, met wat goede inputs en gedachtenwisseling over spuiten en compressoren, hoeveel de compressor zou moeten leveren etc. . Zoek even terug, daar ga je zeker wat uit halen.