PDA

View Full Version : Boogie Mark IV twijfels..



Scopperloit
29 juli 2010, 00:45
Sinds 2 jaar heb ik een Mesa Boogie Mark IV. Toffe versterker, maar...
Sinds afgelopen jaar ben ik actief bezig geweest met mijn band en heb ik wat live optredens achter de rug. Toen heb ik ook pas echt live mijn Boogie in band situaties kunnen gebruiken. Wat me opviel, was dat mijn rythm en live tone totaal niet klonken zoals ik had gewild en ik het ook niet goed ingesteld kreeg op hoog volume. Het klonk heel "kaal" en "steriel" naar mijn mening. Versterker draait op TungSol/JJ pre-amp- en JJ 6L6 eindbuizen btw over Brunetti 2x12" V30 cab.

De grote boosdoener is altijd het middelste EQ schuifje van de gobal EQ. Ik krijg gewoon niet de juiste setting gevonden voor een wat vollere tone met de mid EQ. Het is heel moeilijk om de juiste hoeveelheid mid in te stellen naar mijn gevoel.

Afgelopen dag ben ik naar Guitar King in Boekel gegaan en heb ik wat andere amps geprobeerd. Wat me opviel was dat de combo Soldano Decatone 100w en ENGL 4x12" cab echt ongelofelijk goed klonk. Het crunch kanaal is echt ontzettend goed te benutten (wat bij een mark IV helemaal niet veelzijdig is) en de lead/overdrive sound is echt ongelofelijk lekker vol. Maarja, die amp heeft weer een iets minder clean kanaal (eerste indruk btw).

Maar nu twijfel ik dus om mijn Boogie te verkopen en voor een andere versterker te kiezen, voor bijv. de Decatone.

Nu is een andere versterker kopen niet mijn 1e plan, dus wat ik me af vroeg is of er mensen zijn die heel tevreden zijn met hun mark IV/mark III en een bepaald speaker cabinet?

Ik speel met mijn band muziek van Pearl Jam, Porcupine Tree, Paul Gilbert. Lekkere rock om het kort te houden. Maar zelf speel ik graag wat hevigers à la Animals as Leaders, Dream theater, Devin Townsend.

Ik dacht met mijn Mark IV een ideale tussenweg voor zoiets te hebben gevonden, maar helaas begint het nu een beetje tegen te vallen. :makeup:

iWishmaster
29 juli 2010, 10:53
De Mark IV is een ingewikkelde versterker (voor mij veel te complex). Eerlijk moet ik ook zeggen, dat ik meerdere bands met dit ding live heb gezien, maar nog nooit echt een goed geluid heb gehoord: het verzuipt altijd een beetje in de mix. Op studio-opnames daarentegen vind ik het één van de vetste gitaargeluiden voor het zwaardere genre (metal) die ik ooit gehoord heb. Verder gebruikt de gitarist van Whitesnake (in ieder geval vroeger) een Mark III en dat vind ik ook een te gek geluid.

Ik heb de Mark IV vrij uitgebreid gehoord, maar vind hem te droog droog klinken: ik houdt van een organischer geluid, zoals een marshall dat bijvoorbeeld heeft. Op zich zou je kunnen proberen een meer 'vintage' gevoiced cabinet te proberen. Denk bijvoorbeeld aan een Bogner OS 2x12".

Scopperloit
29 juli 2010, 11:03
Ik heb de Mark IV vrij uitgebreid gehoord, maar vind hem te droog droog klinken: ik houdt van een organischer geluid, zoals een marshall dat bijvoorbeeld heeft. Op zich zou je kunnen proberen een meer 'vintage' gevoiced cabinet te proberen. Denk bijvoorbeeld aan een Bogner OS 2x12".

Dankje voor je tip! Maar ik vind zoals jij aangeeft de versterker inderdaad ontzettend droog klinken op hoog volume. Ik blijf het gewoon raar vinden dat inderdaad studioclips in verhouding met live "the real deal" te horen erg veel verschilt. Iemand vertelde me laatst dat dit wel eens te maken zou kunnen hebben met het verschil in voedingstrafo's voor export modellen. Dat deze eigenlijk totaal niet alles uit je amp halen. Terwijl de oude export modellen (bijv. mark II/III) met export trafo (waar je voltage zelf kunt kiezen) weer wél de amp laten klinken zoals het moet.

iWishmaster
29 juli 2010, 11:06
Trafo's kan ik niks over zeggen, maar hoewel het wel redelijk wat verschil uitmaakt, kan ik me moeilijk voorstellen dat een iets andere trafo het verschil tussen een vrij slecht en een erg goed geluid is.

Om het geluid minder droog te laten klinken, werken effecten ook goed trouwens. Een klein tikje reverb, lichte ('donkere' / analoge) delay kan wonderen doen.

deftone82
29 juli 2010, 11:08
Het is bijna alsof je je verontschuldigd dat je een MarkIV niet lekker vindt klinken...het is niet OMDAT het een Mark IV, dat je hem sowieso goed moet vinden!

Ik speel zelf over een mark IV widebody combo, met EL34 buizen in de buitenste sockets en 6L6 in de twee binnenste. Gitaar is een Gibson SG.

Alhoewel ik nog niet heb opgetreden, komt die er op de repetities altijd zeer vet door! Persoonlijk vind ik hem helemaal niet droog klinken. Ik ben alleen nog aant twijfelen om ook een 2X12 met V30's en closed back te kopen...

Maar misschien ligt het wel aan de lampen/speakers/gitaar+pups...of (maar daar ken ik zelf niets van) zijn bepaalde filters aan vervanging toe? Ik heb ooit iemand gehoord die op een tweedehands mark iv een of andere filter liet vervangen waarna het ding veel beter en harder klonk!

Maar als het geluid je echt niet ligt, verkopen die handel!

interessander
29 juli 2010, 11:13
Geen idee of mijn III een export trafo heeft, ik herken het droge opzich wel maar ervaar dat niet als storend, het zijn versterkers die strak blijven op hoge volumes. Maar wat zijn je instellingen en heb je de lagere wattage setting al geprobeerd?

Scopperloit
29 juli 2010, 11:27
Het is bijna alsof je je verontschuldigd dat je een MarkIV niet lekker vindt klinken...het is niet OMDAT het een Mark IV, dat je hem sowieso goed moet vinden!


Ho, dat probeer ik niet te zeggen :stop:. Ik ben gek op het clean kanaal van mijn Boogie, echt mijn favo clean ooit! Maar de Lead klinkt klinkt niet echt zoals ik wil op podium volume wat ik echt doodzonde vindt. Op een lager volume, zeg kanaal en master op 2 klinkt het nog uitstekend, daarna valt het fizzy karakter in de distortion weg en klinkt het gewoon te droog en kaal vind ik.


Maar wat zijn je instellingen en heb je de lagere wattage setting al geprobeerd?
Lager wattage maakt de distortion sound ook heel ander. Veel meer bas. Het fizzy karakter in de distortion blijft wel meer behouden, maar je levert veel in op clean headroom wat ik jammer vind.

Settings:

Lead Gain: 8 (pulled)
Lead Drive: 8
Treble: 7
Bas: iets meer dan 2
Mid: 6
Presence: 3

Lead voicing: "Harmonics"
Poweramp setting: pentode
Full power


EQ: V vorm (80 Hz op driekwart, 240 en 2200 Hz net boven middellijn, 750 Hz iets boven de onderste lijn, 6600 Hz gedempt tot net iets onder middellijn. (Als er behoefte is aan een foto van de EQ, dan kan ik die wel posten)

interessander
29 juli 2010, 11:50
Dan hebben we denk ik gewoon een tegengestelde smaak (hoewel de settings wel behoorlijk overeenkomen, heb ook dezelfde buizenconfiguratie, alleen dan met een mix van EL34 en 6L6), ik vind het namelijk juist fijn dat het fizzy karakter weg gaat als je hem open draait. Ik heb overigens een Mesa traditional recto 4x12 met 2xV30 en 2x EVM 12L.

Je zou zeggen dat je met die settings behoorlijk wat saturatie hebt, op de III zou ik dan de r2 pullen of anders de treble, ik weet niet wat het equivalent daarvan op de IV is. Anders eens een booster of misschien zelfs een tubescreamer proberen?

allochthomas
29 juli 2010, 16:05
HOp een lager volume, zeg kanaal en master op 2 klinkt het nog uitstekend, daarna valt het fizzy karakter in de distortion weg en klinkt het gewoon te droog en kaal vind ik.
Klopt helemaal, maar met mijn mark III ervaar ik dat meer als dat de versterker zich opent en het wat modderige weg is. Persoonlijk vind een fizzy karakter op hoog volume erg storend. Je settings zijn niet zo heel anders als die van mij. Ik kan me helaas niet meer herinneren hoe doe layout van de mark IV is tov de mark III maar probeer eens met de deep switch te werken en probeer eens de treble te pullen om de gain wat verzadigder te laten klinken.

Scopperloit
29 juli 2010, 16:07
@ Interessander

Misschien dat een booster wel een uitkomst zou bieden, maar ik ben meer van de less-is-more aanpak dus liever haal ik al mijn sounds uit 1 versterker zonder extra overdrive/boost pedalen etc. FX is een ander verhaal :)

Hopelijk geeft een directe vergelijking van de Mark IV met andere cabinets en andere tops uitsluitsel of het toch wel "mijn" amp is. Ik kan niet zeggen dat ik niet mijn tone eruit kan halen, het mist gewoon net "iets" voor mijn gevoel.

Scopperloit
29 juli 2010, 16:09
Ik kan me helaas niet meer herinneren hoe doe layout van de mark IV is tov de mark III maar probeer eens met de deep switch te werken en probeer eens de treble te pullen om de gain wat verzadigder te laten klinken.

Volgens mij is dat de pull shift functie op de presence control geworden bij de Mark IV. Ik heb het eerder geprobeerd, maar nooit echt op luid volume. Eens proberen dan maar :).

deftone82
29 juli 2010, 16:36
Dat kan inderdaad helpen. Als ik thuis speel is ie meestal uitgetrokken, als ik met anderen speel duw ik die in! (of was het nu net andersom...?)

Degene waar ik de amp destijds van kocht vertelde mij dat ik die moest pullen/pushen als ik met andere ging spelen.

Ohja en waar ik ook aan denk, ik zet mijn masters meestal redelijk laag en mijn output hoog. zeker in de lead en ch2 geeft dit iets meer boost en scheurt ie wat harder...maar ik weet niet of dat jouw probleem kan verhelpen.

Scopperloit
29 juli 2010, 18:01
Heb toestraks nog even wat gespeeld met diverse push/push standen op de Mark IV, maar ik kreeg er niet een iets meer "fizzy" sound uit op hoog volume.:makeup:
Nu dus hopen dan een ander cabinet of booster zal helpen dit probleem op te lossen.
Ik moet wel opmerken dat voor mij het echte minpunt van de mark IV R2 is. Het is clean met een randje, kan best fel klinken maar het kan nooit fungeren als echt crunch kanaal voor ritme. Het is echt wel een tof kanaal, maar niet zo geschikt voor mijn muziekstijl.
Na gisteren de Soldano Decatone te hebben geprobeerd valt het me echt op dat dat weer wel de sounds én veelzijdigheid biedt wat ik nodig heb.
Ik vind het wel moeilijk om onder ogen te zien dat de Mark IV misschien toch niet is wat ik zoek:(

AART
29 juli 2010, 18:07
Als ik dit zo lees moet de TS het meer in de Marshall hoek zoeken qua overdrive, de Mark IV is nou eenmaal droog en strak.

Scopperloit
29 juli 2010, 18:11
Als ik dit zo lees moet de TS het meer in de Marshall hoek zoeken qua overdrive, de Mark IV is nou eenmaal droog en strak.

Sorry maar ik zeg niet dat ik de strakke sound niks vindt, voor mij klinkt de distortion gewoon te droog. Meer verzadiging hoeft nu ook weer niet, maar het moet gewoon iets meer "fizzy" klinken, wat vaak modernere high gain amps hebben.

Marshall is zeker niet mijn sound :)

AART
29 juli 2010, 18:36
Sorry maar ik zeg niet dat ik de strakke sound niks vindt, voor mij klinkt de distortion gewoon te droog. Meer verzadiging hoeft nu ook weer niet, maar het moet gewoon iets meer "fizzy" klinken, wat vaak modernere high gain amps hebben.

Marshall is zeker niet mijn sound :)

Tsja, dan moet je bij alle amps zijn, behalve de Marks en VHT's (fryette).

Scopperloit
29 juli 2010, 18:52
Tsja, dan moet je bij alle amps zijn, behalve de Marks en VHT's (fryette).

Ik denk dat je daar helemaal gelijk in hebt ;).

Tja, ik ga binnenkort toch terug naar Guitar King in Boekel. Dan kan ik de Mark IV met een aantal andere amps vergelijken en kijken welke wel de sound en mogelijkheden heeft die ik zoek. :)

the sure thing
29 juli 2010, 23:51
(...) Ik vind het wel moeilijk om onder ogen te zien dat de Mark IV misschien toch niet is wat ik zoek:( Kan ik mij helemaal voorstellen. Maar wel goed DAT je het doet!

caliban
30 juli 2010, 00:58
Animals as Leaders

Vette sound! Gitarist heeft ooit een Powerball gebruikt denk ik, en line 6 spul.

Scopperloit
30 juli 2010, 11:59
Vette sound! Gitarist heeft ooit een Powerball gebruikt denk ik, en line 6 spul.

Nu gebruikt Tosin een Axe-FX Ultra en VHT 2:50:2. Lijkt me ook wel tof apparaat, maar ik krijg steeds het idee dat het overkill is voor wat ik wil. Misschien toch maar een keer eentje proberen bij een gitaarnet forum lid:soinnocent:.

caliban
30 juli 2010, 16:58
Nu gebruikt Tosin een Axe-FX Ultra en VHT 2:50:2. Lijkt me ook wel tof apparaat, maar ik krijg steeds het idee dat het overkill is voor wat ik wil. Misschien toch maar een keer eentje proberen bij een gitaarnet forum lid:soinnocent:.

Weet je waarmee het album is opgenomen geweest?

Scopperloit
30 juli 2010, 17:25
Weet je waarmee het album is opgenomen geweest?

Volgens mij met een Line 6 Pod XT rack unit of ander soort type van Line6.

marc_o
30 juli 2010, 18:34
Er is zoveel mooi spul te krijgen. Wat zou je budget zijn?

Bij een multichannel zou je aan een bogner XTC kunnen denken.
Of aan de absoluut geweldige V-Empire blue Rumble, wat naar mijn mening 1 van de allerbest klinkende nieuwe merken is.

Scopperloit
30 juli 2010, 18:43
Er is zoveel mooi spul te krijgen. Wat zou je budget zijn?
Bij een multichannel zou je aan een bogner XTC kunnen denken.
Of aan de absoluut geweldige V-Empire blue Rumble, wat naar mijn mening 1 van de allerbest klinkende nieuwe merken is.

Qua budget zit ik te denken rond de €3000, maar 2e hands zie ik natuurlijk liever zitten afhankelijk van wat voor versterker. ;)
Laat ik meteen duidelijk maken dat ik niet echt een über high gain amp zoek. De mark IV koos ik omdat het desondanks hoge gain settings, alle noten nog duidelijk te horen zijn. Dit zoek ik ook in een nieuwe amp.
Bijvoorbeeld, ik heb laatst nog de Diezel VH4S gehoord, was een super amp maar voor mij erg overkill aan gain.

Marc_o, weet je toevallig precies wat het tonale verschil is tussen een XTC en Mark IV. Is er niet overigens alleen één versie van de XTC die erg goed klinkt in vergelijking met de anderen?

caliban
30 juli 2010, 19:46
Diezel vind ik qua gainstructuur gewoon helemaal tegenvallen. Dik klinken ze wel maar dat komt denk ik vooral door het poweramp design.

marc_o
31 juli 2010, 10:38
Qua budget zit ik te denken rond de €3000, maar 2e hands zie ik natuurlijk liever zitten afhankelijk van wat voor versterker. ;)
Laat ik meteen duidelijk maken dat ik niet echt een über high gain amp zoek. De mark IV koos ik omdat het desondanks hoge gain settings, alle noten nog duidelijk te horen zijn. Dit zoek ik ook in een nieuwe amp.
Bijvoorbeeld, ik heb laatst nog de Diezel VH4S gehoord, was een super amp maar voor mij erg overkill aan gain.

Marc_o, weet je toevallig precies wat het tonale verschil is tussen een XTC en Mark IV. Is er niet overigens alleen één versie van de XTC die erg goed klinkt in vergelijking met de anderen?

Tonale verschillen tussen de XTC en Mark IV zijn enorm, ze komen vanuit een andere hoek. Zie de XTC als een supermarshall met een prachtig laagmidden waardoor hij organischer klinkt, niet zo steriel, heeft 3 kanalen en ieder kanaal nog een boost, en ook prachtig, een 'plexi-stand' voor al je vintage partijen. Tja, naast de XTC, ik heb de Classic class A (vrij pittig qua prijs) vind ik de Mark IV een platgetrapte drol, maar heb nooit wat met de mark-series gehad hoor en zeker het crunchkanaal van de mark IV vind ik echt niet goed.
Qua Diezel zou je eens moeten kijken naar de nieuwste top de Schmidt, is nog niet zo heel lang op de markt en heeft nagenoeg niets met de overkillversterkers te maken die voor de rest in het programma zitten. het is een 3 kanaals topje van 30 watt, wat je ook kunt terugzetten naar 15 watt.....rond de 2200. Ongelooflijk mooie versterker.
maar check echt de V-Empire Blue Rumble, die heb je voor rond de 2700 en die kun je nagenoeg laten klinken als een bogner XTC, test dat ding, en je bent verkocht, of in ieder geval erg onder de indruk.

caliban
31 juli 2010, 12:51
Die V-empire hebben we toch ook getest op de highgain shootout hè? Vond ik toen echt niet zo veel aan, maar ik heb hem natuurlijk niet zelf bespeeld, enkel reamped..

marc_o
31 juli 2010, 14:13
Die V-empire hebben we toch ook getest op de highgain shootout hè? Vond ik toen echt niet zo veel aan, maar ik heb hem natuurlijk niet zelf bespeeld, enkel reamped..


Dat was versie 1, de 2 kanaals versie, en het is nu een 4 kanaals.
Tja, dat re-amp verhaal moet je gewoon vergeten, dat vond ik zonde van de kwaliteit van iedere versterker die daar stond....herkende bijna mijn eigen Rivera niet eens.
We hebben laatst een erg snobistische amp-meeting gehouden met daarin
Bogner XTC Classic
V-empire Blue rumble en Green point
Mad professor c-40
CAE systeem
Marshall uit 70-er jaren
RR-amps
Matchless HC-30

We waren allemaal flabbergasted door de nieuwe Blue Rumble, en dat wil wel wat zeggen.

caliban
31 juli 2010, 14:20
We hebben laatst een erg snobistische amp-meeting gehouden met daarin


dat wil wel wat zeggen.

Tweemaal inderdaad :):)

marc_o
31 juli 2010, 14:30
hehehe, gaan we snel weer eens doen.

Ednolb
1 augustus 2010, 20:38
Op een lager volume, zeg kanaal en master op 2 klinkt het nog uitstekend, daarna valt het fizzy karakter in de distortion weg en klinkt het gewoon te droog en kaal vind ik.



Kanaal en Master op 2? En jij vindt dat een lager volume? Ik zet mijn Mark IV nooit luider dan kanaal op 3 en master op 2, dat ding is gewoon ongelofelijk luid! Als ik dit lees dan zou ik toch beginnen twijfelen of er niks mis is met jouw versterker.

Voor de duidelijkheid: hoe luid zet je kanaal en master volume als je live speelt (en eventueel op repetities)?

Scopperloit
1 augustus 2010, 20:53
Kanaal en Master op 2? En jij vindt dat een lager volume? Ik zet mijn Mark IV nooit luider dan kanaal op 3 en master op 2, dat ding is gewoon ongelofelijk luid! Als ik dit lees dan zou ik toch beginnen twijfelen of er niks mis is met jouw versterker.

Voor de duidelijkheid: hoe luid zet je kanaal en master volume als je live speelt (en eventueel op repetities)?

Thuis kan ik met beiden op 2 oefenen, dus voor mij is dat laag ;).
Live gaat kanaal vol. op 3 en dan de master tussen 2-3, afhankelijk van de plaats etc.
Mijn versterker is in februari nagekeken en helemaal in orde bevonden (fully retube etc.) , dus daar kan het zeker niet aan liggen, anders had ik het allang gemerkt.
Ik ga waarschijnlijk dinsdag nog mijn mark IV over andere cabinets checken en kijken of er een cab tussen zit dat de sound geeft die ik zoek. Anders wordt het toch echt een andere amp.:makeup:

Ednolb
2 augustus 2010, 09:23
OK, dan hebben we gewoon een andere perceptie van het begrip "luid" :)
Heb je al een geprobeerd om te experimenteren met de combinatie van verschillende volumeknoppen. Master meer opendraaien = meer eindtrapoverstruring en kanaal meer oversturen = meer voorversterkeroversturing.

Misschien wil je dit niet meer doen aangezien je de versterker mss zal verkopen en dus waarschijnlijk geen kosten meer zal willen maken, maar heb je al eens geprobeerd om de twee buitenste 6L6 te vervangen door 2 EL34 lampen.

Krijg je een goed geluid zonder de grafische EQ? Ik zoek meestal een goed geluid zonder en tweak dan pas met grafische EQ. Momenteel gebruik ik hem zelfs helemaal niet.