PDA

View Full Version : Gitarist slaat geluidsman het ziekenhuis in



berolios
28 juli 2010, 22:10
Jullie wellicht al ter ore gekomen:
http://www.licht-geluid.nl/forum/de-lounge/25495-geweld-op-de-werkplek.html

Kansloze poging van de dader om bijstand te vinden:
http://www.licht-geluid.nl/forum/live-forum/25501-geluidman-eigen-schuld-dikke-bult-new-post.html

Heel triest...

Bram+
28 juli 2010, 22:24
Geenstijl (http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2010/07/band_hoekt_geluidsman_neer_wie.html) had het berichtje ook al opgepikt. Ik wou 'm eigenlijk al neerplempen in het 'commentaar op geluidsmensen'-topic hier op GN :D Het leuke van internet is dat dingen er altijd heel erg lang op blijven staan, dus ik hoop in ieder geval voor de band dat dit niet te veel gevolgen heeft (al weet ik niet of ik al te veel sympathie met ze moet hebben, maar dat terzijde).

dennis_rhcp
28 juli 2010, 22:27
Buitengewoon belachelijk. Bestaat er geen zwarte lijst voor bands?

ShredTallicA
28 juli 2010, 23:13
Buitengewoon belachelijk. Bestaat er geen zwarte lijst voor bands?

Heeft geen zin, voorzover ik weet is de rest ondertussen al uit de band gestapt :chicken:

Rutger
29 juli 2010, 09:44
Te bziar, en zo te lezen heeft die kerel er ook geen greintje spijt van :stop:

berolios
29 juli 2010, 10:01
Zo ik begreep van mijn collega heeft hij een bericht van de overige bandleden ontvangen waarin zij afstand nemen van het geheel en tevens aangeven uit de band te zijn gestapt.

Het is inderdaad een voorval dat te bizar voor woorden is. Een driftige lowlife die neer overeenkomsten met een aap dan met een mens vertoont. Niet communiceren, maar erop los rammen... getuigt van niet veel intelligentie in mijn optiek.

Rock Bottom
1 augustus 2010, 19:21
Ik keur echt af wat er gebeurt is. maar wat een gezeik dat die gast meteen even moet vermelden dat het om molukkers gaat.

Net als de ultieme sneue reactie van showband(is dat dezelfde als op dit forum?) over vechten met de ME in Den Haag.

chubbyfan
1 augustus 2010, 20:08
Ik keur echt af wat er gebeurt is. maar wat een gezeik dat die gast meteen even moet vermelden dat het om molukkers gaat.

Net als de ultieme sneue reactie van showband(is dat dezelfde als op dit forum?) over vechten met de ME in Den Haag.

waren het geen molukkers dan???

lcvanderhelm
1 augustus 2010, 20:28
Nee het waren eigenlijk Marrokanen;maar ja die krijgen al overal de schuld van.

marc_o
1 augustus 2010, 20:54
Een echte slaggitarist!

JohnLord
1 augustus 2010, 21:02
Het was juist een solo-actie als het goed heb gelezen. Een bijzonder destructieve actie ook.

arjanb01
2 augustus 2010, 07:41
belachelijke actie natuurlijk, ik hoef dat bij mijn geluidsman niet te doen, want die vent is net zo groot dan ik maar 3x zo breed, dus dan beland ik in het ziekenhuis denk ik....
jammer dat molukkers worden aangehaald natuurlijk, maar dit heb ik nog nooit gehoord of meegemaakt.

lindstrom
2 augustus 2010, 11:01
Echt bizar om te lezen!!!

Alleen, met alle respect en zonder te discrimineren.. maar ook ik heb hele rare ervaringen met Molukkers. Ik zeg hiermee niet dat ze allemaal kommer en kwel zijn alleen denk ik wel een 2e keer na om met een Molukker in zee te gaan.. eigenlijk wil ik ze ver bij me vandaan houden.. Net als Indo's overigens, op een of andere manier vinden die zichzelf heel wat en denken ze stuk voor stuk dat ze de grootste muzikant zijn.. Hiermee zeg ik niet dat ik de beste ben.

LesPaul1612
2 augustus 2010, 11:28
Molukkers zijn over het algemeen wel goed geïntegreerd hoor. Jammer, want nu worden eigenlijk alle Molukkers aangezien voor geweldadig terwijl dat niet zo is. Ik vind het wel een waardeloze actie van die man. Als die geluidsman werkelijk zo slecht is neem je toch gewoon zijn werk over lijkt me?? Iemand het ziekenhuis is wel heel laag voor een volwassene:dontgeti:.

pimmetje
2 augustus 2010, 11:29
Hier verder niet over molukkers, indo's of welke bevolkingsgroep met wat voor toegedichte eigenschappen dan ook posten. Dit lijkt me niet het onderwerp en ook niet het subforum voor dat soort discussies.
Vragen => PM.

lindstrom
2 augustus 2010, 11:44
Ik vind het wel een waardeloze actie van die man. Als die geluidsman werkelijk zo slecht is neem je toch gewoon zijn werk over lijkt me?? Iemand het ziekenhuis is wel heel laag voor een volwassene:dontgeti:.

Als je een geluidsman aan gaat spreken om zijn prestaties moet je mischien eerst even naar jezelf kijken, waarom speel ik nog steeds in dit kleine kroegje, waarom is het geluid zo? juist ja, je bent nog niks dus ga dan niet lopen klagen omdat jij als "muzikant" niet kunt wennen aan "ander" geluid, iets wat je niet kunt voorkomen in andere ruimtes en ander geluidspersoneel met ander apparatuur... roeien met de riemen die je hebt, pas als je dat kunt mag je jezelf een muzikant noemen.

En oja, als je geen rider afgeeft dan heb je sowieso geen recht van spreken..

marc_o
2 augustus 2010, 12:39
Ongeacht kleur of niveau van de geluidsman....wanneer je iemand een gat in z'n kop slaat en daarna op het gemakje je spullen opruimt en verdergaat waar je mee bezig was, en het slachtoffer gewoon laat liggen tot de ambulance komt, ben je OF Chuck Norris, OF een enorme zakkenwasser.....

lindstrom
2 augustus 2010, 13:11
ben je OF Chuck Norris, OF een enorme zakkenwasser.....

Laat Chuck Norris nou een enorme zakkenwasser zijn :seriousf::seriousf::seriousf:

maar inderdaad, je bent gewoon een enorme lul als je je zo gedraagd!

Han S
2 augustus 2010, 13:22
Geluidsmannen: ik woon in Bovenkarspel en dat ligt hemelsbreed een kilometer of acht van Andijk, waar afgelopen zaterdag een 'concert' was in de buitenlucht.

En om half twee 's nachts hield die geluidsman mij nog steeds wakker, dan krijg je ook verkeerde neigingen.

Sorry for off topic.

lindstrom
2 augustus 2010, 13:25
Geluidsmannen: ik woon in Bovenkarspel en dat ligt hemelsbreed een kilometer of acht van Andijk, waar afgelopen zaterdag een 'concert' was in de buitenlucht.

En om half twee 's nachts hield die geluidsman mij nog steeds wakker, dan krijg je ook verkeerde neigingen.

Je kunt natuurlijk ook boos worden op die grote man daarboven die de wind in jouw richting stuurde ;)

Han S
2 augustus 2010, 13:31
Ja, maar ik ben dan wel weer blij dat ik er niet bij ben geweest, die mensen moeten nog steeds suizende oren hebben.

movo.
2 augustus 2010, 14:01
Vaag verhaal. Wat een idioot. Hij heb het niet van een vreemde denk, ze vader doet lekker mee. :???:

marc_o
2 augustus 2010, 14:25
Geluidsmannen: ik woon in Bovenkarspel en dat ligt hemelsbreed een kilometer of acht van Andijk, waar afgelopen zaterdag een 'concert' was in de buitenlucht.

En om half twee 's nachts hield die geluidsman mij nog steeds wakker, dan krijg je ook verkeerde neigingen.

Sorry for off topic.



Sodemieters....woon jij daar?
Ik was vorige maand met Blof in Andijk....Dijkpop ofzo?
Wat een deprimerende omgeving lijkt me dat!

lindstrom
2 augustus 2010, 14:42
Vaag verhaal. Wat een idioot. Hij heb het niet van een vreemde denk, ze vader doet lekker mee. :???:

Niet dat ik zo'n held ben met de Nederlandse taal maar hier moet ik toch even een opmerking over maken..

Het is namelijk "Hij heeft het niet van een vreemde denk ik, zijn vader doet lekker mee."

sorry voor de offtopic.

kenx
2 augustus 2010, 15:57
Geluidsmannen: ik woon in Bovenkarspel en dat ligt hemelsbreed een kilometer of acht van Andijk, waar afgelopen zaterdag een 'concert' was in de buitenlucht.

En om half twee 's nachts hield die geluidsman mij nog steeds wakker, dan krijg je ook verkeerde neigingen.

Sorry for off topic.

Ok, kan ik me inbeelden, maar volgens mijn bescheiden mening krijgt niet ieder persoon de ingeving om de geluidsman het hoofd in te slaan...

Han S
2 augustus 2010, 16:04
Sodemieters....woon jij daar?
Ik was vorige maand met Blof in Andijk....Dijkpop ofzo?
Wat een deprimerende omgeving lijkt me dat!

Je weet niet waar je het over hebt vriend, de omgeving is hier buitengewoon prachtig, maar daar valt Dijkpop geheel buiten.

geert1976
2 augustus 2010, 23:43
Tjonge jonge,

vroeger ging je, als je als band niet helemaal blij was met de geluidsman zijn prestaties, een biertje drinken en zette je elkaars mening uiteen hoe het geluid was die avond.

Dit is echt de eerste keer dat ik hoor cq lees dat de geluidsman in elkaar geslagen wordt.

"Verharding" in de muziekwereld, het moet allemaal niet gekker worden.
De geluidsman zit zijn best te doen (die willen ook niet voor l*l staan) en dan krijg je dit als bedankje.

Ik denk dat die "slaggitarist" nergens meer aan de bak komt.

HUESSEN
3 augustus 2010, 01:38
Ik denk dat die "slaggitarist" nergens meer aan de bak komt.


Ook niet bij de Raggende Manne ??

budje
3 augustus 2010, 06:30
dat wordt lastig organiseren, die zijn al een jaar of tien uit elkaar :soinnocent:

lindstrom
3 augustus 2010, 10:04
vroeger ging je, als je als band niet helemaal blij was met de geluidsman zijn prestaties, een biertje drinken en zette je elkaars mening uiteen hoe het geluid was die avond.



en nogsteeds, en daarbij is het ook zo dat elke kroeg/zaal anders klinkt, dus als je sound niet naar wens is, geef dan niet gelijk de geluidsman de shuld, die doet immers zijn best om er iets van te maken. meestal wel een bedankje waard.

Mijn gesprekken met geluidsmensen waren voor mij altijd erg leerzaam, de kennis die je bij gesprekjes opdoet is zo positief! ookal heb je tijdens je show het gevoel dat het geluid niet erg lekker was..

en daarnaast, het geluid moet voor het publiek lekker klinken tijdens een show en hoe de muzikant het ervaart komt altijd op de 2e plaats, hoe kun je dus vanaf het podium constateren dat je optreden "verpest" is terwijl het publiek het mischien wel lekker vond klinken?

pimmetje
3 augustus 2010, 11:46
en daarnaast, het geluid moet voor het publiek lekker klinken tijdens een show en hoe de muzikant het ervaart komt altijd op de 2e plaats, hoe kun je dus vanaf het podium constateren dat je optreden "verpest" is terwijl het publiek het mischien wel lekker vond klinken?Yep... daarom leg ik vaak een opname-apparaatje neer bij de geluidsman. Dat geeft wel een aardig beeld.

Vaak hoor je dan ook dat er geluid onnodig "gemaakt" is... da's dan een mooie om een keertje aan de bar gezellig een boompje over op te zetten als 't een geluidsman is waar je wel vaker mee te maken hebt. Daar leer je vaak allebei wel iets van... soms neemt zo'n gozer de beslissingen helemaal niet vanuit de hoek waaruit jij denkt dat ze komen...
Daarna kan je altijd nog elkaars tanden eruit rossen met een willekeurig stuk apparatuur.

lindstrom
3 augustus 2010, 12:46
Yep... daarom leg ik vaak een opname-apparaatje neer bij de geluidsman. Dat geeft wel een aardig beeld.

Vaak hoor je dan ook dat er geluid onnodig "gemaakt" is... da's dan een mooie om een keertje aan de bar gezellig een boompje over op te zetten als 't een geluidsman is waar je wel vaker mee te maken hebt. Daar leer je vaak allebei wel iets van... soms neemt zo'n gozer de beslissingen helemaal niet vanuit de hoek waaruit jij denkt dat ze komen...

geheel mee eens, en ook is het soms leuk om eens bij andere (vrienden) bandjes te gaan kijken hoe de geluidsman werk en hoe het daar klinkt en dan de onderlingen verhalen te vergelijken.



Yep, Daarna kan je altijd nog elkaars tanden eruit rossen met een willekeurig stuk apparatuur.

Puur voor de hell of it, dan gaat het niet meer om de geleverde prestaties.

B_2_the_a
3 augustus 2010, 13:25
Geluidsmannen: ik woon in Bovenkarspel en dat ligt hemelsbreed een kilometer of acht van Andijk, waar afgelopen zaterdag een 'concert' was in de buitenlucht.

En om half twee 's nachts hield die geluidsman mij nog steeds wakker, dan krijg je ook verkeerde neigingen.

Sorry for off topic.

mega beach?

EuroCinema
3 augustus 2010, 15:42
Live geluid is wat het is, vaak is het niet optimaal en vaak is dat ook voor een goede geluidsman niet helemaal op te lossen (akoestiek, apparatuur). Als men alles een beetje kan horen en je sound min of meer herkenbaar is, kun je musiceren en effect bereiken bij het publiek. Je maakt er door gedisciplineerd te soundchecken het beste van, en daarna zet je je over eventuele minpunten heen. Na afloop kun je een enkele keer beslissen: zo komen we niet tot ons recht, met deze partij werken we niet meer. En that's it.

Als optredende band weet je dat, en zorg je dat je muziek tegen een stootje kan: arrangementen mogen niet hangen op dat ene subtiliteitje, overgangen moeten niet zo lastig zijn dat ze alleen werken als de monitoring super is, sounds moeten niet zo complex zijn dat ze bij het minste geringste verzuipen in de mix. Je streeft naar het beste, maar blijft wel realistisch. En zoals gezegd: als je podiumgeluid gewoon klopt, qua balans, dynamiek en klankkleuren, valt er een stuk minder aan te verpesten. Helaas houden veel gitaristen en toetsenisten vast aan hun in de slaapkamer gebrouwen sounds en instellingen en zijn er drummers die zo hard mogelijk slaan voor een ultieme sound, en dat er niet tegenop te mixen valt is andermans probleem. De arme geluidsmensen mogen het oplossen!

Verder moet je niet in de val trappen van na afloop op het geluid gaan zeiken. Het is ook zo'n dingetje van mensen in het publiek die graag willen laten blijken dat ze "kenner" zijn: in de pauze komen melden dat de drums een fractie harder mogen of dat er een soort vervorming op de toetsen zit (eh ja, dat heet nou een leslie).

Han S
3 augustus 2010, 17:00
Ik heb in de HMH wel een geluid gehoord dat beter was dan elke CD die ik heb gehoord, dus het kan zeer zeker heel goed klinken. Als ik in de studio een band in een keer opneem en het is een goede band met discipline dan hoor ik uit de grote monitoren een geluid wat ik prachtig vind. De band staat dan gewoon live te spelen. Een paar betere microfoons wil ook nogal eens een verschil uitmaken.

Dat het vaak minder goed via slecht tot volkomen ruk klinkt heeft alles te maken met de band, de geluidsman en zijn apparatuur, het kan ook met goedkopere spullen fantastisch klinken, kwestie van met elkaar samen iets doen en je eigenwijsheid opzij zetten. Soms moet er iets zachter, doe dat maar gewoon.

lindstrom
3 augustus 2010, 18:04
Helaas houden veel gitaristen en toetsenisten vast aan hun in de slaapkamer gebrouwen sounds en instellingen.

+1 !!

Ik heb best wel een hekel aan van die gitaristen die 1001 presets gebruiken die geheel thuis afgesteld zijn, al die miditroep en miljoenen effectenbanken die vooraf gevuld zijn met de meest over de top effecten die de gitaarsound doen verzuipen.. meestal klinken ze dan veel maar dan ook veeel te schel en is er niks meer te maken van wat ze spelen..

nee, geef mij maar een simpele setup, single channel buizenbakje, een drive pedaal met booster erna met een chorus en delaytje en daarmee speel ik de gehele set zonder de settings te hoeven aanpassen en tussen kanalen switchen.

In de loop der jaren heb ik geleerd dat dit toch echt het beste werkt. less is more.
Dit is ook erg prettig tijdens soundchecks, er is niet veel te veranderen en dus hoef je hier en daar maar iets te tweaken en het geluid is prima.. niet als in de oefenruimte waar ik normaal speel maar dat daargelaten, het podiumgeluid is bij mij bijna altijd goed, is het een keer minder, dan is het nog steeds goed genoeg om mee te kunnen werken.

EuroCinema
3 augustus 2010, 18:26
Ik heb in de HMH wel een geluid gehoord dat beter was dan elke CD die ik heb gehoord, dus het kan zeer zeker heel goed klinken. [...]
Dat het vaak minder goed via slecht tot volkomen ruk klinkt heeft alles te maken met de band, de geluidsman en zijn apparatuur, het kan ook met goedkopere spullen fantastisch klinken, kwestie van met elkaar samen iets doen en je eigenwijsheid opzij zetten.
Nou ja, de HMH adverteert dan ook met "de beste akoestiek van Europa". In Ahoy en ArenA heb ik ook veel geweldige bands met superspullen en dito geluidsmensen horen falen. Om over een openluchtfestival met niet al te beste spullen op een plein met een natuurlijke echo van 2 seconden maar te zwijgen. You can't win them all, maar je kunt wel overal het beste van maken, dat wil ik maar zeggen.

MusicXtra
3 augustus 2010, 18:34
De reacties hier even doorgenomen wil ik toch nog wel het een en ander nuanceren.
Ik ben dus de bewuste technicus die de klap heeft gekregen.:crazyhappy:
Alle speculaties omtrent het te hard spelen of gebrekkige apparatuur zijn niet waar.
De apparatuur waar ik mee werk is allemaal van meer dan uitstekende kwaliteit en met inmiddels een kleine 20 jaar ervaring als technicus denk ik mijn vak best aardig te verstaan. Overigens wordt ik al 15 jaar door de organisatie tot volle tevredenheid ingehuurd en dat zal vast niet zijn omdat ik mijn werk slecht doe.;)
Het probleem die middag was voornamelijk ontstaan doordat er, ondanks herhaald verzoek van mijn kant, geen leesbare rider was verstuurd door de betreffende band.
Mijn verantwoordelijkheid als technicus is niet om te zorgen dat bands leesbare informatie sturen en wanneer ik na drie pogingen niets meer hoor vind ik het allemaal ook best.
Dit evenement is, zoals vele, een 'plug en play' verhaal waarbij simpelweg geen tijd is om uitgebreid te sound-checken, de wissel tussen de artiesten mag hooguit 15 minuten duren. Dat is normaal gesproken geen probleem mits er niet op één middag twee uitgebreide bands staan geprogrammeerd waarbij ik bij de eerste band al ruim anderhalf uur nodig had om te installeren.
Die eerste band (Orfeo Folk Band) was er overigens één van bijzondere kwaliteit waarbij de samenwerking uiterst relaxt verliep en het geluid gewoon heel goed was.
Voordat Manoa het podium op kon moest Orfeo er eerst af, dit duurde al ruim 15 minuten, uiteindelijk heeft het precies een uur geduurd om de band te installeren en een line-check te doen.
Gezien de complexiteit van de band, het ontbreken van een rider en de korte wissel tijd mag het een klein wonder genoemd worden dat er al vrij snel een heel redelijke sound stond.
De band speelde gedisciplineerd alleen was het niet bepaald een topklasse band. Wanneer er poep op het podium wordt geproduceerd lukt het ook mij niet om daar een 5 gangen diner van te maken zullen we maar zeggen.;)
Kortom, eigenlijk was er niet echt een reden om zo te klagen over het geluid, zeker wanneer je bedenkt dat de gitarist in kwestie zijn eigen geluid via zijn eigen versterker hoorde en dus al helemaal geen mening kon hebben.
Daarbij getuigd dergelijk primitief handelen van frustratie over het eigen kunnen en gebrek aan intelligentie, dit is in mijn optiek op geen enkele manier te verantwoorden. Gelukkig ben ik over een week of twee weer volledig hersteld maar ik zal ervoor zorgen dat de dader hier nog jaren pijn (in zijn portemonnee) van zal voelen.

lindstrom
3 augustus 2010, 19:05
De reacties hier even doorgenomen wil ik toch nog wel het een en ander nuanceren.
Ik ben dus de bewuste technicus die de klap heeft gekregen.:crazyhappy:
Alle speculaties omtrent het te hard spelen of gebrekkige apparatuur zijn niet waar.
De apparatuur waar ik mee werk is allemaal van meer dan uitstekende kwaliteit en met inmiddels een kleine 20 jaar ervaring als technicus denk ik mijn vak best aardig te verstaan. Overigens wordt ik al 15 jaar door de organisatie tot volle tevredenheid ingehuurd en dat zal vast niet zijn omdat ik mijn werk slecht doe.;)
Het probleem die middag was voornamelijk ontstaan doordat er, ondanks herhaald verzoek van mijn kant, geen leesbare rider was verstuurd door de betreffende band.
Mijn verantwoordelijkheid als technicus is niet om te zorgen dat bands leesbare informatie sturen en wanneer ik na drie pogingen niets meer hoor vind ik het allemaal ook best.
Dit evenement is, zoals vele, een 'plug en play' verhaal waarbij simpelweg geen tijd is om uitgebreid te sound-checken, de wissel tussen de artiesten mag hooguit 15 minuten duren. Dat is normaal gesproken geen probleem mits er niet op één middag twee uitgebreide bands staan geprogrammeerd waarbij ik bij de eerste band al ruim anderhalf uur nodig had om te installeren.
Die eerste band (Orfeo Folk Band) was er overigens één van bijzondere kwaliteit waarbij de samenwerking uiterst relaxt verliep en het geluid gewoon heel goed was.
Voordat Manoa het podium op kon moest Orfeo er eerst af, dit duurde al ruim 15 minuten, uiteindelijk heeft het precies een uur geduurd om de band te installeren en een line-check te doen.
Gezien de complexiteit van de band, het ontbreken van een rider en de korte wissel tijd mag het een klein wonder genoemd worden dat er al vrij snel een heel redelijke sound stond.
De band speelde gedisciplineerd alleen was het niet bepaald een topklasse band. Wanneer er poep op het podium wordt geproduceerd lukt het ook mij niet om daar een 5 gangen diner van te maken zullen we maar zeggen.;)
Kortom, eigenlijk was er niet echt een reden om zo te klagen over het geluid, zeker wanneer je bedenkt dat de gitarist in kwestie zijn eigen geluid via zijn eigen versterker hoorde en dus al helemaal geen mening kon hebben.
Daarbij getuigd dergelijk primitief handelen van frustratie over het eigen kunnen en gebrek aan intelligentie, dit is in mijn optiek op geen enkele manier te verantwoorden. Gelukkig ben ik over een week of twee weer volledig hersteld maar ik zal ervoor zorgen dat de dader hier nog jaren pijn (in zijn portemonnee) van zal voelen.

geheel terecht dat je er werk van maakt!

Wel moet ik zeggen dat het dan een enorm complexe band is als het opzetten en linechecken 3 kwartier moet duren.
Wij krijgen het binnen 10 min voor elkaar :???: en kunnen met 5 min er weer af zijn als het moet, wij zijn dan ook redelijk doorgewinterd met plug and play avonden en zijn dan ook altijd erg dankbaar dat het geluid nog redelijk goed is gezien de korte voorbereiding.

Verder is het gewoon zaak dat je een rider afgeeft waarmee te werken valt, ik geef je groot gelijk dat je na 3 keer erom vragen het wel welletjes vond..
Een rider maken kost maar een uurtje van je tijd en scheelt een hoop gezeur. en als je het dan toch al zo belangrijk vind dat het geluid goed is dan lijkt dat me alleen maar een grotere reden om een rider te maken...

sterkte de komende tijd!

Han S
3 augustus 2010, 19:20
En toch, ik heb het een jaar of tien gedaan en een PA bedrijf is een dienstverlenend bedrijf. De bands en artiesten zijn vaak gespannen en het is niet zo gek moeilijk om de boel dan te laten escaleren. Ik vind dat de geluidstechnicus de rust zelve moet zijn en niet van zijn stuk te brengen. Het is een baan die zeer veel stress kan veroorzaken en daar moet je tegen kunnen en vooral mee kunnen omgaan.

Dat betekent niet dat je geslagen moet worden, dat gaat alle perken te buiten, maar je moet toch wel vaak je schouders ophalen en gewoon je best blijven doen. Sommige muzikanten valt geen soep van te maken en daar moet je ver boven staan zonder het te laten merken. Ik vind het nog steeds te gek om te doen.

Als je het draadje hier leest over de ervaringen met geluidstechnici dan kom je af en toe niet meer bij van verbazing, er zijn er toch veel die wat anders zouden moeten doen.

GlobalWarming
3 augustus 2010, 19:23
Al die aandacht gaat naar die kerel, wie denkt er om dat arme pedaaltje?
Die snapt nog altijd niet wat hij heeft verkeerd gedaan.

MusicXtra
3 augustus 2010, 20:48
geheel terecht dat je er werk van maakt!

Wel moet ik zeggen dat het dan een enorm complexe band is als het opzetten en linechecken 3 kwartier moet duren.
Wij krijgen het binnen 10 min voor elkaar :???: en kunnen met 5 min er weer af zijn als het moet, wij zijn dan ook redelijk doorgewinterd met plug and play avonden en zijn dan ook altijd erg dankbaar dat het geluid nog redelijk goed is gezien de korte voorbereiding.


Een zevenmans formatie waarvan diverse bandleden meer dan één instrument bespelen en inclusief opbouwen van de drumkit binnen 10 minuten vanaf een leeg podium opbouwen, line-checken en monitor checken:???::???: Het had misschien binnen een uur gekund want we hadden ook de tijd maar veel sneller zie ik dat toch echt niet gebeuren.



En toch, ik heb het een jaar of tien gedaan en een PA bedrijf is een dienstverlenend bedrijf. De bands en artiesten zijn vaak gespannen en het is niet zo gek moeilijk om de boel dan te laten escaleren. Ik vind dat de geluidstechnicus de rust zelve moet zijn en niet van zijn stuk te brengen. Het is een baan die zeer veel stress kan veroorzaken en daar moet je tegen kunnen en vooral mee kunnen omgaan.

Dat betekent niet dat je geslagen moet worden, dat gaat alle perken te buiten, maar je moet toch wel vaak je schouders ophalen en gewoon je best blijven doen. Sommige muzikanten valt geen soep van te maken en daar moet je ver boven staan zonder het te laten merken. Ik vind het nog steeds te gek om te doen.

Als je het draadje hier leest over de ervaringen met geluidstechnici dan kom je af en toe niet meer bij van verbazing, er zijn er toch veel die wat anders zouden moeten doen.

Ik doe dit werk al bijna 20 jaar en ken het klappen van de zweep inmiddels wel, met 99,9% van de artiesten die ik onder de knoppen heb gehad was het ook altijd bijzonder prettig samenwerken.
En ik weet ook heel goed dat artiesten voor een optreden gespannen zijn en daardoor soms wat lichtgeraakt. Net zo goed als ik weet dat de geluidstechnicus altijd de schuld krijgt wanneer er iets niet lekker loopt, ik laat die beschuldigingen ook altijd maar over me heen komen ondanks dat het 9 van de 10 keer niet terecht is.
Deze gitarist bleef mij maar lastig vallen, er was voor mij geen ontkomen aan en zelfs de tussenkomst van andere bandleden mocht niet baten. Hij was gewoon net zo lang aan het zuigen tot ik hem, in zijn optiek, een reden gaf om te doen wat hij heeft gedaan.

GlobalWarming
3 augustus 2010, 21:18
Een zevenmans formatie waarvan diverse bandleden meer dan één instrument bespelen en inclusief opbouwen van de drumkit binnen 10 minuten vanaf een leeg podium opbouwen, line-checken en monitor checken:???::???: Het had misschien binnen een uur gekund want we hadden ook de tijd maar veel sneller zie ik dat toch echt niet gebeuren.




Ik doe dit werk al bijna 20 jaar en ken het klappen van de zweep inmiddels wel, met 99,9% van de artiesten die ik onder de knoppen heb gehad was het ook altijd bijzonder prettig samenwerken.
En ik weet ook heel goed dat artiesten voor een optreden gespannen zijn en daardoor soms wat lichtgeraakt. Net zo goed als ik weet dat de geluidstechnicus altijd de schuld krijgt wanneer er iets niet lekker loopt, ik laat die beschuldigingen ook altijd maar over me heen komen ondanks dat het 9 van de 10 keer niet terecht is.
Deze gitarist bleef mij maar lastig vallen, er was voor mij geen ontkomen aan en zelfs de tussenkomst van andere bandleden mocht niet baten. Hij was gewoon net zo lang aan het zuigen tot ik hem, in zijn optiek, een reden gaf om te doen wat hij heeft gedaan.

Hoe had je hem nu ook weer genoemd ? een zak hooi ofzo ?

muziekschuur
3 augustus 2010, 21:49
Musicxtra,

Rot man. Dat soort onzin wil je niet. Ik hoop dat je het snel achter je kan laten.


Muziekschuur

bert k
3 augustus 2010, 22:05
Nee, inderdaad, behoorlijk dieptepunt.

En verder, welkom op Gitaarnet! Ik hoop dat je blijft hangen, het is hier gezellig, hoe meer technici, hoe meer vreugd!

MusicXtra
3 augustus 2010, 23:59
En verder, welkom op Gitaarnet! Ik hoop dat je blijft hangen, het is hier gezellig, hoe meer technici, hoe meer vreugd!

Tnx, zal zo af en toe mijn gezicht hier wel laten zien.

geert1976
4 augustus 2010, 00:49
Stuur deze meneer maar eens naar een Gitaarnet gearmeeting

Wij hebben nog wel een paar Squier en BC Rich halsjes over (en de meesten weten nu wel wat ik bedoel):seriousf::seriousf::)

Effe serieus nu.

Ik vind het behoorlijk erg wat er gebeurd is, ergens nog laf ook om met een pedalboard te meppen, maar hopen dat het zielige figuur uitgerangeerd is.

Excuses zijn er niet, wat mij betreft, die gozer heeft werkelijk alle fatsoensnormen overschreden, hopelijk vind die geen bandje meer.

Ik las trouwens dat hij vaker dit soort fratsen heeft uitgehaald?

rijsberman
4 augustus 2010, 00:59
... en ken het klappen van de zweep inmiddels wel, ...

moet... me... inhouden... flauwe grap.... over pedalboard.....


AAArrgghhhh het is sterker dan mezelf!

geert1976
4 augustus 2010, 01:06
moet... me... inhouden... flauwe grap.... over pedalboard.....


AAArrgghhhh het is sterker dan mezelf!

Inderdaad een intikkertje/inkoppertje:seriousf::seriousf:

lindstrom
4 augustus 2010, 10:58
Ik las trouwens dat hij vaker dit soort fratsen heeft uitgehaald?


ben benieuwd, waar kan ik dat lezen?

Midiguru
9 augustus 2010, 11:12
Hij was gewoon net zo lang aan het zuigen tot ik hem, in zijn optiek, een reden gaf om te doen wat hij heeft gedaan.

Kijk, klappen is natuurlijk klappen, dat mag duidelijk zijn. Maar dit soort uitspraken maken mij wel héél nieuwsgierig naar de andere kant van het verhaal...

iWishmaster
9 augustus 2010, 11:38
Al die aandacht gaat naar die kerel, wie denkt er om dat arme pedaaltje?
Die snapt nog altijd niet wat hij heeft verkeerd gedaan.

Het was een multi-effect :cheerup:.

lindstrom
9 augustus 2010, 11:52
Het was een multi-effect :cheerup:.

en dan een goeie sound willen :stop:

JohnLord
9 augustus 2010, 14:07
Vanochtend was er weer een incident in het nieuws, ditmaal twee bandleden die een organisator onder handen hebben genomen vanwege nog niet betaald honorarium. Kan het bericht zo snel even niet vinden.

bert k
9 augustus 2010, 14:40
Kijk, klappen is natuurlijk klappen, dat mag duidelijk zijn. Maar dit soort uitspraken maken mij wel héél nieuwsgierig naar de andere kant van het verhaal...

Nauwelijks. Iemand met een pedalenbak voor de kop hengsten overschrijdt zo ver de grens dat zijn excuus me niet meer boeit.

MusicXtra
9 augustus 2010, 17:47
Kijk, klappen is natuurlijk klappen, dat mag duidelijk zijn. Maar dit soort uitspraken maken mij wel héél nieuwsgierig naar de andere kant van het verhaal...

De andere kant van het verhaal zijn slechts beweringen van mijn kant dat er geen enkele reden tot klagen was, of iemand dat van me aan wil nemen is niet aan mij. Wat zeker wel een feit was is dat ik de dader met geen vinger heb aangeraakt, als ik dat wel gedaan zou hebben zou dat een mogelijk excuus zijn om mij een klap te verkopen. Maar dan wel met blote handen en zeker niet met een zwaar voorwerp waarbij iedereen kan bedenken dat het ook fataal af had kunnen lopen.

bert k
9 augustus 2010, 18:02
Nee, hij bedoelt natuurlijk het verhaal in de lezing van de dader. Jouw verhaal is duidelijk zat. Maar zoals ik al zei, na die pedalenbak hoef ik niet ook nog zijn motivatie te horen.

pimmetje
9 augustus 2010, 18:43
+1.
Voor zo'n actie is gewoon geen enkel verhaal goed genoeg. Dat doe je niet... PUNT.

MusicXtra
9 augustus 2010, 18:44
Nee, hij bedoelt natuurlijk het verhaal in de lezing van de dader. Jouw verhaal is duidelijk zat. Maar zoals ik al zei, na die pedalenbak hoef ik niet ook nog zijn motivatie te horen.

Ja snap em, heb het alleen verkeerd verwoord.
Bedoelde eigenlijk dat ieder verhaal inderdaad altijd twee kanten heeft.
Of je nu wel of niet mijn verslag van het gebeuren gelooft, die andere kant moet wel heel veel fantasie hebben om een geldig excuus te kunnen bedenken.

Han S
9 augustus 2010, 19:37
Nou ken ik toevallig een wat oudere PA boer, eigenaar van een behoorlijk PA bedrijf die ook erg kort aangebonden is en muzikanten met een microfoonstatief te lijf ging. Maar daar is geen enkel excuus voor mogelijk, als je het verbaal niet meer af kunt moet je een ander vak zoeken.

Solidkick
9 augustus 2010, 21:57
Lekker! Komkommer!

tsja, zonder gevaar geen RnR.
Dat de gitarist in de verte wel wat weg heeft van Chuck Berry had bij de mixman de alarmbellen direkt al moeten laten klingelen.
Don't mess with the old skool. Zeker niet als er familie in de zaal is.

Erg puik bandje trouwens, afgaande op de (live) clip op hun inmiddels lege website: http://everyoneweb.com/manoa/
Prachtige uitvoering met super vocals. Een echte slijper! Puur vakwerk.
Zoveel subtiliteit moet je wel aankunnen natuurlijk, als mixman :soinnocent:

Van mij mag dit bandje gewoon blijven, Chuck included.
Wel 100 strafregels natuurlijk!
Sorry mixman, live can be a bitch.

MusicXtra
9 augustus 2010, 22:01
als je het verbaal niet meer af kunt moet je een ander vak zoeken.
De vraag is alleen in welk vak dit gedrag wel geoorloofd wordt.:crazyhappy:

bert k
9 augustus 2010, 22:54
Bokspromotor?

Han S
9 augustus 2010, 23:21
De vraag is alleen in welk vak dit gedrag wel geoorloofd wordt.:crazyhappy:

Een vak waarbij je niet met andere mensen hoeft te werken, vuurtorenwachter bijvoorbeeld.

geert1976
10 augustus 2010, 01:34
Lekker! Komkommer!

tsja, zonder gevaar geen RnR.
Dat de gitarist in de verte wel wat weg heeft van Chuck Berry had bij de mixman de alarmbellen direkt al moeten laten klingelen.
Don't mess with the old skool. Zeker niet als er familie in de zaal is.

Erg puik bandje trouwens, afgaande op de (live) clip op hun inmiddels lege website: http://everyoneweb.com/manoa/
Prachtige uitvoering met super vocals. Een echte slijper! Puur vakwerk.
Zoveel subtiliteit moet je wel aankunnen natuurlijk, als mixman :soinnocent:

Van mij mag dit bandje gewoon blijven, Chuck included.
Wel 100 strafregels natuurlijk!
Sorry mixman, live can be a bitch.

Lekker niveau heb jij.:stop:

Ja jammer verkoop elkaar maar een mep voor de kop:stop:

Ik heb het gevoel dat er bij jou een paar buisjes zijn doorgebrand en vervangen moeten worden.:stop:

Of ben jij tegen een effectenbak aangelopen dat de boel enigzins distorted is?

geert1976
10 augustus 2010, 01:36
Kijk, klappen is natuurlijk klappen, dat mag duidelijk zijn. Maar dit soort uitspraken maken mij wel héél nieuwsgierig naar de andere kant van het verhaal...

Als je iemand een zak hooi noemt lijkt mij dat geen excuus om een effectenbak in iemands schedel te parkeren, zeker omdat het mannetje een reden zat te zoeken om er op los te meppen.

Dit soort hooizakken mogen wat mij betreft overal geweerd worden.:stop:

rijsberman
10 augustus 2010, 09:54
Lekker niveau heb jij.:stop:

Ja jammer verkoop elkaar maar een mep voor de kop:stop:

Ik heb het gevoel dat er bij jou een paar buisjes zijn doorgebrand en vervangen moeten worden.:stop:

Of ben jij tegen een effectenbak aangelopen dat de boel enigzins distorted is?

Hij heeft een beetje teveel met z'n desorientationpedaal gespeeld. ;)

Solidkick
10 augustus 2010, 10:24
Lekker niveau heb jij.:stop:

Ik heb het gevoel dat er bij jou een paar buisjes zijn doorgebrand en vervangen moeten worden.:stop:

Of ben jij tegen een effectenbak aangelopen dat de boel enigzins distorted is?

Ja joh, door direct persoonlijk te worden geef jij blijk van een lekker niveau.
Kansloos.

mikeyaxeman
10 augustus 2010, 10:40
Ik snap Geerts reactie wel, ik hoop voor je dat je niet ooit zelf een effectenbak op je harses krijgt geparkeerd. :stop:

bert k
10 augustus 2010, 10:48
Ja joh, door direct persoonlijk te worden geef jij blijk van een lekker niveau.
Kansloos.
Helemaal niet kansloos. Geert geeft een normale, niet beledigende reactie op een domme schreeuwpost. Je bent zelf kansloos. En je bent een zak hooi. Krijk ik nou een klap voor mijn kokosnoot van je?

muziekschuur
10 augustus 2010, 11:07
Als geluidsman vind ik het zo jammer dat veel bandjes niet meer kunnen spelen in zalen, groot genoeg voor een serieus geluidssysteem. Veel bandjes investeren serieuze bedragen en doen vaak vrienden en familie "te kort". Ze geven vaak persoonlijke wensen op voor muziek apparatuur. Uitgaves waar geen andere inkomsten tegenover staan.

Even over de grens (Duitsland) is dat al anders. Daar zijn veel "onbekende" bandjes die succesvol toeren in hun omgeving en daarmee in ieder geval een leuke neven inkomst creeren. En dus met betaald spelen hun spullen kunnen betalen.

Als geluidsman heb ik diverse aanvragen gedaan voor buiten evenementen. Dingen die heel vaak afgewezen worden. Ook zie ik dat veel horeca ondernemers geen vergunning krijgen voor zaken met meer dan 100 man plaats. De zaken met podia voor circa 400 man krijgen veelal geen vergunning voor een "levend" podium. Al met al kunnen de vele bandjes in Nederland vaak niet meer dan 1x per 2 maanden optreden.

De frustratie die je dan als muzikant hebt is dan hoog. En voor velen een van de redenen om hun mooie hobby nog slechts met familie leden te delen.

Ik vermoed dat dit een van de basisdingen is die de basis vormde voor deze uitspatting. Al keur ik dat af.

showband
10 augustus 2010, 11:26
Ja joh, door direct persoonlijk te worden geef jij blijk van een lekker niveau.
Kansloos.

ik meende we in jouw response "Don't mess with the old skool. Zeker niet als er familie in de zaal is." "zonder gevaar geen RnR." en een rinkelende endorsement voor deze band + oproep tot tolerantie voor dit bandje "Chuck included". Iets bijzonder cynisme overschrijdens te ontdekken.

Ik heb er persoonlijk een grotere hekel aan als omstanders twijfelende vechtersbazen gaan aanmoedigen om het besluit te nemen te gaan vechten. In plaats van te sussen.

Jouw response was precies die van iemand die in het kader van R'n'R zo een vechtpartij eigenlijk wel lekker vind. Goed voor het image van de ruige gitarist. Dan 100 strafregels en jammer voor de mixman, "live can be a bitch."

Lekker veilig van een afstandje.

Dat is niet alleen kansloos, het is ook nog laf, achterbaks, zielig. Ga dan zelf in persoon zo stoer lopen doen bij geluidsmensen. En dan wel met de blote vuist. Wie weet ben jij dan degene die, life is a bitch, de klappen op kan lopen. Zou je wel een echte vent zijn. Dit land gaat naar de kloten door katjes in het donker knijpende bloeddorstigen.


Ik wind mij zowaar op.

mikeyaxeman
10 augustus 2010, 11:39
Maar het mooie is dat Solidkick eerst zo'n trieste reactie geeft en vervolgens door Geert terecht gewezen wordt en dat ie dan gelijk op zijn teentjes getrapt is.
Moet je na gaan hoe de geluidsman zich voelde nadat ie met een effectbak voor zijn hoofd geslagen was en dan kun jij het niet hebben dat je gelijk zo'n (terechte) reactie krijgt :stop:
Plaat voor de kop (of floorboard)...
Sorry flauwe grap...

EuroCinema
10 augustus 2010, 12:07
Eerlijk gezegd heb ik solidkick's eerste reactie als 1 grote sarcastische grap gelezen. :chicken:

Anyway, muziekschuur snijdt wel een interessant punt aan, dat wat mij betreft een eigen onderwerp verdient. Het lijkt wel alsof er in dit land een oorlog tegen live muziek wordt gevoerd: wie het wil promoten, wordt aan alle kanten aan banden gelegd en moet - al is er geen huis in de omgeving - als een ambtenaar de decibelmeter in de gaten houden. Ondertussen mag er niet gerookt worden, niet gestaan op het terras en wat je verder maar kan bedenken om de horeca kapot te krijgen. Zo blijven er weinig podia over, en die hebben daarom soms een houding van "je mag allang blij zijn dat". Beperk je je tot de podia die wél redelijk betalen en muzikanten keurig behandelen, dan speel je dus inderdaad 1 of 2 keer in de maand en moet je ernaast ander werk doen.

Toch vraag ik me af of dat hier nou de oorzaak was. Sommige muzikanten staan nou eenmaal stijf van de zenuwen/adrenaline als ze spelen en worden onzeker/perfectionistisch met de bekende ontploffende ego's ten gevolg. En sommigen zijn meer bezig met hun popsterfantasie uitleven, dan met de realiteit van een lullig zaaltje met een lauw publiek en soms inderdaad suboptimaal geluid. Ik zou persoonlijk een ander vak/hobby kiezen als ik er zo ongelukkig van werd, je moet er wel plezier in hebben. (Maar goed dit blijft giswerk, ik ken al die mensen niet).

schizo910
10 augustus 2010, 12:38
Het maakt geen ruk uit wat eraan vooraf is gegaan, het maakt ook geen ruk uit of de gitarist terecht boos was of niet. Iemand met een floorboard de schedel inslaan valt nooit goed te praten. Als Solidkick serieus vindt dat het een gevalletje pech is en hij de woorden "Sorry mixman, live can be a bitch." écht zo bedoelt als ze er staan... dan is hij niet helemaal lekker.

MusicXtra loopt met een jaap van 7 cm in zijn giechel, waarschijnlijk met een litteken dat de rest van zijn leven zichtbaar is tot gevolg... En dat allemaal omdat een gitarist niet tevreden was over hoe hij klonk en daarvan de geluidsman de schuld gaf en hem dus maar even het ziekenhuis in mepte.

Reden maakt niet uit, omstandigheden maken ook niet uit. Er is maar één conclusie: Onaanvaardbaar.

guitarnijboer
10 augustus 2010, 12:46
Gewoon te gek voor woorden dit soort gezeik. Kwaad worden heeft sowieso nooit enig nut. Als de geluidman niet goed kan mixen, dan kan ie dat ook niet nadat er op hem gescholden is en als het wel een goede geluidsman is dan kan ie er waarschijnlijk niet meer van maken.

Schelden en kwaad worden roept alleen maar op dat een geluidsman gaat denken: 'flikker jij eens fijn op arogante draak' en hup, daar gaat je schuifje dicht. En terecht! Oprotten met die agressie!

Ik speel met veel verschillende geluidsbedrijven en de ene keer heb ik een fantastisch geluid, een andere keer wat minder. Zang op de monitor vrijwel nooit, omdat op de een of andere manier monitor mixers altijd een soort zaalmix proberen te maken en regelmatig niet begrijpen dat de achtergrondzangers zichzelf net zo goed moeten kunnen horen als de leadzanger om goed zuiver te kunnen zingen, maar goed... Ook al komt er stront uit mijn monitor, ik ga na afloop altijd even naar de geluidsmensen en crew om ze te bedanken. Ik ga er gewoon van uit dat ze naar beste kunnen hebben gewerkt. Een volgende keer heb je dan weer een goed contact en mensen die gewoon gemotiveerd zijn, er zin in hebben en hun best doen.

Met vriendelijkheid kom je veel verder en daarnaast ben je naar mijn idee zelf verantwoordelijk voor je eigen optreden. So what als de monitor het niet doet, deal with it! En wat dan nog als het licht uit valt. Improviseer er maar wat leuks van.... Shit happens.

Solidkick
10 augustus 2010, 21:58
Eerlijk gezegd heb ik solidkick's eerste reactie als 1 grote sarcastische grap gelezen. :chicken:


Als de massa weent is er geen plaats voor scherts en luim.
Bedroefd meeknikken of verontwaardigd meebriesen is het devies!

@Bert: ja, met een komkommer
@Showband: denk je wel om je hart? We willen geen ongelukken achter de tafel....
@schizo910: Kun je me aangeven waar die grens tussen aanvaardbaar en onaanvaardbaar precies ligt? dan zet ik het in de rider.

Trouwens, bij ons is "zak hooi" een compliment.
Ik wens u een zak hooi toe, betekent het.
Echt waar!

bert k
10 augustus 2010, 22:51
Als het slecht een geval was van ironie die niet wou landen, vat die zak hooi dan maar op als een compliment...:D

schizo910
11 augustus 2010, 12:03
@schizo910: Kun je me aangeven waar die grens tussen aanvaardbaar en onaanvaardbaar precies ligt? dan zet ik het in de rider.


Kom op man, je wilt toch niet zeggen dat jij fysiek geweld aanvaardbaar vindt? Tenzij het om verdediging (of sport :D) gaat is slaan (of ergens mee slaan) nooit goed te praten...

Kim Wilson
11 augustus 2010, 12:15
Als je de geluidsman te lijf meent te moeten gaan, is er wel ergens iets misgegaan tijdens het eerste ontmoetingsgesprekje. Vriendelijkheid en communicatie, daar draait het om. Als je op een normale manier met elkaar blijft communiceren, is er geen enkele reden om elkaar voor de vlakte te slaan. Die reden is er trouwens nooit.

MusicXtra
11 augustus 2010, 14:17
Als je de geluidsman te lijf meent te moeten gaan, is er wel ergens iets misgegaan tijdens het eerste ontmoetingsgesprekje. Vriendelijkheid en communicatie, daar draait het om. Als je op een normale manier met elkaar blijft communiceren, is er geen enkele reden om elkaar voor de vlakte te slaan. Die reden is er trouwens nooit.

Inderdaad, een gig moet je samen doen, hoe lekkerder je samenwerkt hoe beter het optreden wordt. Merk vaak bij bands dat ze eigenlijk niet goed weten wat ze tijdens de soundcheck moeten aangeven. Pas wanneer ik vragen ga stellen blijkt dat er nog van alles beter kan. Resulteert in de meeste gevallen in een meer dan tevreden band en daar heb ik dan ook weer lol in.

driftkop
11 augustus 2010, 22:20
Inderdaad, een gig moet je samen doen, hoe lekkerder je samenwerkt hoe beter het optreden wordt. Merk vaak bij bands dat ze eigenlijk niet goed weten wat ze tijdens de soundcheck moeten aangeven. Pas wanneer ik vragen ga stellen blijkt dat er nog van alles beter kan. Resulteert in de meeste gevallen in een meer dan tevreden band en daar heb ik dan ook weer lol in.

Dit vind ik wel een apart draadje waard. Waar op te letten bij een soundcheck.

Harry
12 augustus 2010, 10:41
Als de massa weent is er geen plaats voor scherts en luim.
Bedroefd meeknikken of verontwaardigd meebriesen is het devies!

@Bert: ja, met een komkommer
@Showband: denk je wel om je hart? We willen geen ongelukken achter de tafel....
@schizo910: Kun je me aangeven waar die grens tussen aanvaardbaar en onaanvaardbaar precies ligt? dan zet ik het in de rider.

Trouwens, bij ons is "zak hooi" een compliment.
Ik wens u een zak hooi toe, betekent het.
Echt waar!

misschien moet je ook maar in de rider zetten dat je fysiek geweld niet afkeurt indien van toepassing. :stop:

MusicXtra
18 augustus 2010, 23:42
4 november aanstaande om 11.40 uur mag de dader zich gaan verantwoorden voor de rechter in Utrecht....

MusicXtra
27 augustus 2010, 16:38
Even een update: Aangezien ik steeds nog niet in staat ben om langer dan een kwartier iets te doen en vervolgens minimaal een half uur rust moet nemen maar weer naar de huisarts gegaan.
Daar ik ook steeds last heb van bloeduitstortingen onder mijn ogen heeft het er alle schijn van dat ik een scheur in mijn schedel heb opgelopen, komende dinsdag naar de neuroloog om uitsluitsel daarover te krijgen.
Al met al is de impact van dit gebeuren enorm, we zijn nu 5 weken verder en het moment dat ik weer 'normaal' kan functioneren lijkt nog niet in zicht.
Om die reden zal de soundcheckdag ook nog even op zich moeten laten wachten.
Met dank aan de dader.:angry::angry::angry:

GlobalWarming
27 augustus 2010, 16:41
Even een update: Aangezien ik steeds nog niet in staat ben om langer dan een kwartier iets te doen en vervolgens minimaal een half uur rust moet nemen maar weer naar de huisarts gegaan.
Daar ik ook steeds last heb van bloeduitstortingen onder mijn ogen heeft het er alle schijn van dat ik een scheur in mijn schedel heb opgelopen, komende dinsdag naar de neuroloog om uitsluitsel daarover te krijgen.
Al met al is de impact van dit gebeuren enorm, we zijn nu 5 weken verder en het moment dat ik weer 'normaal' kan functioneren lijkt nog niet in zicht.
Om die reden zal de soundcheckdag ook nog even op zich moeten laten wachten.
Met dank aan de dader.:angry::angry::angry:

Wat een rotzak, de muziek wereld gaat echt naar de knollen !

bollocks37
27 augustus 2010, 22:00
Als je de geluidsman te lijf meent te moeten gaan, is er wel ergens iets misgegaan tijdens het eerste ontmoetingsgesprekje.

Steeds als ik hier op GN kom bedenk ik me weer dat ik hier vaker moet komen :satisfie:

Han S
27 augustus 2010, 23:37
Even een update: Aangezien ik steeds nog niet in staat ben om langer dan een kwartier iets te doen en vervolgens minimaal een half uur rust moet nemen maar weer naar de huisarts gegaan.
Daar ik ook steeds last heb van bloeduitstortingen onder mijn ogen heeft het er alle schijn van dat ik een scheur in mijn schedel heb opgelopen, komende dinsdag naar de neuroloog om uitsluitsel daarover te krijgen.
Al met al is de impact van dit gebeuren enorm, we zijn nu 5 weken verder en het moment dat ik weer 'normaal' kan functioneren lijkt nog niet in zicht.
Om die reden zal de soundcheckdag ook nog even op zich moeten laten wachten.
Met dank aan de dader.:angry::angry::angry:

Ik zou je willen adviseren om de komende tijd goed uit te kijken en eventuele letselschade helemaal te verhalen op de dader, ook het gemis aan inkomsten vanwege de gevolgen van die klap op je harses. En als je blijvend letsel hebt opgelopen, wat helemaal niet denkbeeldig is, gaat het al snel in de grote bedragen lopen. Neem geen genoegen met afkoperij van zijn eventuele verzekering, er zitten op dit forum juristen en studerenden daarvoor, die je goede raad kunnen geven.

Jordii
29 augustus 2010, 12:01
Ik hoop dat alles goed komt, belachelijke actie van de dader. Dat 'ie maar veel spijt krijgt. En lang ook. :stop:

Chris Winsemius
30 augustus 2010, 20:49
Veel sterkte!!!!!
Zorg voor goede ondersteuning vanuit je vriendenkring en familie.

Verwacht van die zitting niet al te veel voldoening qua uitspraak/etc.; de dader moet natuurlijk vervolgd worden maar hang daar je geluk niet aan op.

fivelastwords
31 augustus 2010, 17:04
Sterkte ermee man, hopelijk mag die lijer grof gaan betalen voor wat hij je heeft aangedaan. Smerige imbeciel die qua sociaal niveau niet mee kan komen in de maatschappij en dan maar met dommekracht zich probeert te bewijzen...

The Bertman
31 augustus 2010, 18:43
Wat ik ook hoop is dat die gek af en toe op gitaarnet komt, en hier het hele topic heeft doorgelezen...

Marc Oblivian
11 september 2010, 21:26
Ik zou je willen adviseren om de komende tijd goed uit te kijken en eventuele letselschade helemaal te verhalen op de dader, ook het gemis aan inkomsten vanwege de gevolgen van die klap op je harses. En als je blijvend letsel hebt opgelopen, wat helemaal niet denkbeeldig is, gaat het al snel in de grote bedragen lopen. Neem geen genoegen met afkoperij van zijn eventuele verzekering, er zitten op dit forum juristen en studerenden daarvoor, die je goede raad kunnen geven.

Ik denk dat de zaak anders zal lopen. Waarschijnlijk zal de (WA) verzekeraar van de dader dit niet gaan vergoeden. Dit soort moedwillige geweldplegingen valt waarschijnlijk niet onder de polis. Logisch ook. Betekent wel dat de verzekeraar van het slachtoffer met het Waarborgfonds te maken krijgt. Aangezien de schade naar ik zo kan beoordelen groot is, zal de dader dit namelijk niet uit eigen zak kunnen voldoen, vandaar dat het Waarborgfonds de uitkering van de geleden schade dan (meestal) op zich neemt. Dit fonds gaat in gesprek (dat kan voor een rechter zijn als de hoogte van het verhaalde bedrag betwist wordt) met de verzekeraar van het slachtoffer. Het bedrag dat door het Waarborgfonds wordt uitbetaald wordt op de dader verhaald door dit fonds. Dit kan betekenen dat hij nog jaren aan het terugbetalen is. De post van het slachtoffer over het langdurig terugbetalen is dus niet zo hypothetisch.
Overigens merkt het slachtoffer van het bovenstaande weinig tot niets....

Maar goed: laten we het proces even afwachten. Ik neem aan dat het eerste proces strafrechterlijk is. De schadevergoedingsvraag is civielrechterlijk en zal daarna waarschijnlijk aan de orde komen. Strafrechterlijke uitspraak is wel belangrijke info in het bepalen van de civiele aansprakelijkheid overigens.

Ik ben benieuwd.

Ohja...ik had trouwens wel teruggeslagen:-)

paulusdeBKB
12 september 2010, 00:50
... Ik denk niet dat ik tot terugslaan in staat zou zijn geweest, na een hersenkluts en mogelijke schedelfractuur te hebben opgelopen van een zwaar ijzeren voorwerp (met knopjes, dat dan weer wel).

Swaag
12 september 2010, 10:03
Ik denk dat de zaak anders zal lopen. Waarschijnlijk zal de (WA) verzekeraar van de dader dit niet gaan vergoeden. Dit soort moedwillige geweldplegingen valt waarschijnlijk niet onder de polis. Logisch ook. Betekent wel dat de verzekeraar van het slachtoffer met het Waarborgfonds te maken krijgt. Aangezien de schade naar ik zo kan beoordelen groot is, zal de dader dit namelijk niet uit eigen zak kunnen voldoen, vandaar dat het Waarborgfonds de uitkering van de geleden schade dan (meestal) op zich neemt. Dit fonds gaat in gesprek (dat kan voor een rechter zijn als de hoogte van het verhaalde bedrag betwist wordt) met de verzekeraar van het slachtoffer. Het bedrag dat door het Waarborgfonds wordt uitbetaald wordt op de dader verhaald door dit fonds. Dit kan betekenen dat hij nog jaren aan het terugbetalen is. De post van het slachtoffer over het langdurig terugbetalen is dus niet zo hypothetisch.
Overigens merkt het slachtoffer van het bovenstaande weinig tot niets....

Maar goed: laten we het proces even afwachten. Ik neem aan dat het eerste proces strafrechterlijk is. De schadevergoedingsvraag is civielrechterlijk en zal daarna waarschijnlijk aan de orde komen. Strafrechterlijke uitspraak is wel belangrijke info in het bepalen van de civiele aansprakelijkheid overigens.

Ik ben benieuwd.

Ohja...ik had trouwens wel teruggeslagen:-)

Het Waarborgfonds?!? Dat is aan de orde als er schade door een MOTORRIJTUIG is toegebracht!! Danwel dader onbekend, of een onverzekerd voertuig. Dus dat is in dit verhaal helemaal niet van toepassing.

sideburns
12 september 2010, 10:25
sterkte de komende tijd, wat een belachelijke aktie van dat figuur....

MusicXtra
12 september 2010, 22:44
Ik denk dat de zaak anders zal lopen. Waarschijnlijk zal de (WA) verzekeraar van de dader dit niet gaan vergoeden. Dit soort moedwillige geweldplegingen valt waarschijnlijk niet onder de polis. Logisch ook. Betekent wel dat de verzekeraar van het slachtoffer met het Waarborgfonds te maken krijgt. Aangezien de schade naar ik zo kan beoordelen groot is, zal de dader dit namelijk niet uit eigen zak kunnen voldoen, vandaar dat het Waarborgfonds de uitkering van de geleden schade dan (meestal) op zich neemt. Dit fonds gaat in gesprek (dat kan voor een rechter zijn als de hoogte van het verhaalde bedrag betwist wordt) met de verzekeraar van het slachtoffer. Het bedrag dat door het Waarborgfonds wordt uitbetaald wordt op de dader verhaald door dit fonds. Dit kan betekenen dat hij nog jaren aan het terugbetalen is. De post van het slachtoffer over het langdurig terugbetalen is dus niet zo hypothetisch.
Overigens merkt het slachtoffer van het bovenstaande weinig tot niets....

Maar goed: laten we het proces even afwachten. Ik neem aan dat het eerste proces strafrechterlijk is. De schadevergoedingsvraag is civielrechterlijk en zal daarna waarschijnlijk aan de orde komen. Strafrechterlijke uitspraak is wel belangrijke info in het bepalen van de civiele aansprakelijkheid overigens.

Ik ben benieuwd.

Ohja...ik had trouwens wel teruggeslagen:-)
Om met het laatste te beginnen, valt echt niet mee terug te slaan als je bewusteloos geslagen bent en je wenkbrauw in je oog hangt.
Een schadevergoeding kan ik alleen krijgen na het starten van een civiele procedure maar of ik daar iets mee opschiet is zeer de vraag.
De 'lieverd' die mij geslagen heeft schijnt een behoorlijk lang strafblad te hebben en heeft natuurlijk geen cent te makken.
Van een kale kip valt niet te plukken dus de kans is erg groot dat het een typisch geval van jammer dan gaat worden en ik de 15.000 Euro schade gewoon lekker zelf mag betalen. Ik heb een lelijk litteken boven mijn linker oog, ben toch wel ff bezig om de geleden schade weg te werken en ondertussen loopt meneer weer vrolijk rond in afwachting van 4 november.

Arvoitus
13 september 2010, 02:26
Waarmee ben je nu eigenlijk geslagen? Ik heb verschillende dingen gelezen: een klein pedaaltje, een multi-effect, een complete plank vol met pedalen, etc.
Niet dat het wat uitmaakt, maar ik was wel benieuwd wat het nu was.

Daarnaast nog veel succes met de herstel en de rechtszaak. Hopelijk krijgt die kerel zijn verdiende loon en jij weer vlug de kans om je normale leven op te pakken.

schizo910
13 september 2010, 10:06
Om met het laatste te beginnen, valt echt niet mee terug te slaan als je bewusteloos geslagen bent en je wenkbrauw in je oog hangt.
Een schadevergoeding kan ik alleen krijgen na het starten van een civiele procedure maar of ik daar iets mee opschiet is zeer de vraag.
De 'lieverd' die mij geslagen heeft schijnt een behoorlijk lang strafblad te hebben en heeft natuurlijk geen cent te makken.
Van een kale kip valt niet te plukken dus de kans is erg groot dat het een typisch geval van jammer dan gaat worden en ik de 15.000 Euro schade gewoon lekker zelf mag betalen. Ik heb een lelijk litteken boven mijn linker oog, ben toch wel ff bezig om de geleden schade weg te werken en ondertussen loopt meneer weer vrolijk rond in afwachting van 4 november.

Je kan dan misschien van een kale kip geen veren plukken je kunt ze nog altijd een poot proberen uit te draaien.
Ik zou toch goed kijken naar de mogelijkheden van zo'n civiele procedure.

Kim Wilson
13 september 2010, 10:22
Ik zou zeker een procedure starten, helemaal als er mogelijk blijvend letsel is. In elk geval loop je nu een hoop inkomsten mis, die je gewoon op hem kunt verhalen.

Een advocaat in de arm nemen misschien?

kassie
13 september 2010, 21:45
Soms vraag ik me wel eens af of het wel zo nodig is wat er allemaal gebeurd. Ik bedoel heel veel nare dingen gebeuren gewoon uit primate emoties die de mens nog in zich heeft, en vaak gaat het om een meningsverschil dat maar niet geaccepteerd en verwerkt kan worden. Alsof het ook maar enig zin heeft om iemand te slaan omdat je van mening bent dat het geluid niet op orde is. Mensen zijn eigenlijk ook maar dieren. Terwijl we technologie en kennis genoeg hebben om met zijn allen lekker vreedzaam op deze planeet te wonen en lekker naar muziek te luisteren, het zit er schijnbaar dus niet in. Jammer maar helaas. Ik wordt ook boos, gefrustreerd, geirriteerd enz.. maar bij mij resulteert het gelukkig niet in kortsluiting in de bovenkamer. Het beste voor die man in mijn optiek zou dan ook eerst een verplicht jaartje ambulante psychiatrie zijn in plaats van rechtstreeks de bak in.

Het feit dat het een molukker is zegt in mijn ogen niets, ik ken persoonlijk een aantal zeer toffe mensen van molukse komaf en het gaat toch om de persoon. Maar nu hebben we er in Nederland inmiddels wel een handje van om lekker groepen mensen over één kam te scheren.

Gelukkig dat de oog om oog cultuur al redelijk ver weg is, maar dat we nu helaas wel in een rechtsysteem zitten wat heel onbevredigend kan zijn voor slachtoffers. Ik wens je dus veel succes met herstellen op lichamelijk en mentaal vlak en dat de spreekwoordelijke poot maar mooi even uitgedraaid wordt. En laat je er vooral niet onder krijgen.

jules
22 september 2010, 13:39
wat een verhaal zeg, mij is een keer hetzelfde gebeurd, tijdens een thaiboks wedstrijd, ik heb toen iemand ko geslagen, die een nier afwijking bleek te hebben, en daardoor broze botten, waardoor ik zijn slaapbeen verbrijzelde. en toen werd mij poging tot doodslag ten laste gelegd.

na een hoop gedoe ook een civiele procedure gestart, want volgens mij kon ik er niets aan doen, hij heeft namelijk een verklaring getekend waarop hij verklaard geen afwijkingen te hebben.

Een lang verhaal kort de procedure heeft een jaar of 3 gelopen, maar ik heb wel mijn gelijk gekregen en kleine schade vergoeding.

DOEN dus je gaat namelijk nog een hoop moeten verwerken, doe je het niet dan doet tie gast het zo weer een keer.

Nielsje
22 september 2010, 13:57
wat een verhaal zeg, mij is een keer hetzelfde gebeurd, tijdens een thaiboks wedstrijd, ik heb toen iemand ko geslagen, die een nier afwijking bleek te hebben, en daardoor broze botten, waardoor ik zijn slaapbeen verbrijzelde. en toen werd mij poging tot doodslag ten laste gelegd..


Euhm... verklaar me voor gek, maar is dat uberhaupt niet gewoon het risico van het spel?! Als je het nodig acht jezelf in elkaar te laten meppen, door zo'n spel, dan hoort lichamelijk letsel er toch ook bij?



Persoonlijk vind ik boksen overigens de meest primitieve sport die er is.
Elkaar slaan...leuk... :dontgeti:

jules
22 september 2010, 14:05
nou ja ik vond het een te gekke sport, muay thai, ben twee keer nk en een keer EK kampioen geweest, maar goed ik ben er toen wel mee gestopt. Dan is de lol er gauw vanaf. en ja dat is het risico van het spel, tot dat er echt iets gebeurt dan word alles anders.

Nielsje
22 september 2010, 14:17
nou ja ik vond het een te gekke sport, muay thai, ben twee keer nk en een keer EK kampioen geweest, maar goed ik ben er toen wel mee gestopt. Dan is de lol er gauw vanaf. en ja dat is het risico van het spel, tot dat er echt iets gebeurt dan word alles anders.


Uiteraard, iedereen z'n eigen hobby! :)
Wel gaaf dat je NK kampioen etc wordt, dat kan ook lang niet iedereen zeggen.
Tja, dat riscio, is een beetje hetzelfde gewauwel over dat je inbrekers die je op heterdaad betrapt niet elkaar mag hengsten..

jules
22 september 2010, 15:08
Ja was een erg vervelende kwestie, zeker omdat ik toen ook nog thuis woonde bij paps en mams, zo iets kan der echt voor zorgen dat je gewoon een heeeeel slecht jaar hebt in plaats van een paar dagen :)

MusicXtra
4 november 2010, 18:08
Vandaag inderdaad bij de rechtbank geweest.
De dader heeft een ietwat vreemde strategie gevolgd, hij vertelde dat hij aan het opruimen was en met een microfoonstatief zwaaide waar ik tegenaan ben gelopen. Dat ik daarbij gewond was geraakt en naar het ziekenhuis ben afgevoerd was hem allemaal ontgaan, dat is hem pas de volgende dag door de politie verteld.
De rechter kwam gelukkig niet uit een ei en prikte hier al snel doorheen, hij is veroordeeld tot een taakstraf van 120 uur, te vervangen door 60 dagen hechtenis en betaling van een schadevergoeding van totaal ongeveer € 1750,-.

lcvanderhelm
4 november 2010, 19:58
Gefeliciteerd?De schade-vergoedingen in Nederland,zijn noch steeds een lachertje.
Je zal financieel meer geleden hebben dan 1750 Euro.
Voor Nederlandse begrippen is het echter een redelijk bedrag.
Dus toch gefeliciteerd!

schizo910
8 november 2010, 10:41
Vandaag inderdaad bij de rechtbank geweest.
De dader heeft een ietwat vreemde strategie gevolgd, hij vertelde dat hij aan het opruimen was en met een microfoonstatief zwaaide waar ik tegenaan ben gelopen. Dat ik daarbij gewond was geraakt en naar het ziekenhuis ben afgevoerd was hem allemaal ontgaan, dat is hem pas de volgende dag door de politie verteld.
De rechter kwam gelukkig niet uit een ei en prikte hier al snel doorheen, hij is veroordeeld tot een taakstraf van 120 uur, te vervangen door 60 dagen hechtenis en betaling van een schadevergoeding van totaal ongeveer € 1750,-.

Wat een mongool...

aaronstonebeat
18 november 2010, 01:43
Een taakstraf van drie weken en een schadevergoeding van pakweg een half maandloon?
Voor een poging om iemand de kop in te slaan?
:dontgeti:

Eis wat mij betreft een 0 achter beide.

MusicXtra
18 november 2010, 11:32
Een taakstraf van drie weken en een schadevergoeding van pakweg een half maandloon?
Voor een poging om iemand de kop in te slaan?
:dontgeti:

Eis wat mij betreft een 0 achter beide.

Ben ik het wel mee eens, je kunt er (als gitarist) ook echt wel op rekenen dat ik degene ben die een volgende keer de klappen geeft. Liever drie weken blaadjes prikken dan 6 weken met een zware hersenschudding thuis op de bank zitten.:crazyhappy:
(Meest bizarre is dat er nog onderhandeld wordt over het smartegeld, OM vond € 1000,- teveel aangezien het geen blijvend letsel is en wilde er € 450,- van maken. De rechter vond dat weer te weinig en maakte er € 750,- van, denk alleen dat geen van beiden het leed voor die prijs over hadden willen nemen.)

ThaBluesBreaker
4 januari 2011, 21:59
Haha o o o die Molukkers ook :seriousf:

onrust nv
5 januari 2011, 15:18
Ongeacht kleur of niveau van de geluidsman....wanneer je iemand een gat in z'n kop slaat en daarna op het gemakje je spullen opruimt en verdergaat waar je mee bezig was, en het slachtoffer gewoon laat liggen tot de ambulance komt, ben je OF Chuck Norris, OF een enorme zakkenwasser.....

+++ helemaal gelijk.
En als de geluidsman het probleem is ga t dan zelf leren(mijn medebandlid is PAman dus als't niet goed is gaat hij zelf wel FF achter de knoppen).
Maar we lopen er hard over te denken om een mengerd op t podium te gebruiken en zelf het geluid te doen terwijl we optreden. Zingen en geluid gaat prima samen. Zowiezo ga ik dan de zang mixen op t podium. Maar de afstelling van de synths,drums,snaren en/of andere geluidsbronnen doet m'n maat.

nickofzo
6 januari 2011, 01:00
iemands kop inslaan vind ik ook beetje ver gaan.. je kan hooguit "niet spelen" als het niet volgens de afspraken is.
bijvoorbeeld zoals hij zei "dat de geluidsman dronken was"

ikzelf heb ooit zelfs een "fransbauwer-achtige-muziek" geluidsman gehad. met de metalband waar ik mee speelde. dat ging ook niet echt samen. de man in kwestie hebben we dan ook wel geholpen. t was niet superslecht uiteindelijk. het was gewoon niet goed, achteraf was het misschien beter geweest om niet te spelen. maarja hij en wij een ervaring erbij toentertijd.

onrust nv
6 januari 2011, 01:08
Zo kan het ook ja. :supercool:

berolios
6 januari 2011, 11:55
Sorry, maar ik kan het niet laten even te reageren, want jongens, het begint wel weer erg 'wij' tegen 'zij' praat te worden hé... daar wordt ik echt niet goed van. Samenwerking is een vies woord of wat?

Ja, je hebt zeker apen rondlopen die zichzelf geluidsman noemen, maar ongehinderd zijn door enige kennis van zaken, danwel enige sociale vaardigheden. Zeker in het cafe circuit, een paar boxen kopen en tadaaa, ze zijn geluidsverhuurder. Of DJ's die denken dat ze ook wel bandjes kunnen doen... heel jammer...

Maar in mijn ervaring heb je net zo veel muzikanten die de melk wel hebben horen klotsen, maar niet weten waar de tepel hangt. Opmerkingen als
[...]Zingen en geluid gaat prima samen. Zowiezo ga ik dan de zang mixen op t podium.[...] getuige voor mij van zeer weinig inzicht en geen wil tot samenwerken. Je kunt gewoon niet horen wat er in de zaal gebeurt als je op het podium staat. Dat wil niet zeggen dat het helemaal niet gaat, maar goed is het zeer zeker niet.

Als elke muzikant nou eens aanleert om te spelen met het slechtste geluid dat je je voor kunt stellen (of géén geluid). En elke geluidsman zich nu eens bekwaamd in zijn job en er ten alle tijden naar streeft een perfect podium & zaal geluid neer te zetten.... dan gaat samenwerken vanzelf :hippie: !

Zo denk ik erover in ieder geval...
Ik werk als audio techneut op (inter)nationaal niveau, maar speel ook in bandjes... Wij krijgen (als band) ook wel eens een audio techneut die niet echt van wanten weet, maar hebben ons podiumgeluid zo voor elkaar dat het [1] heel makkelijk is ons goed uit te versterken (en de kans op drama dus beperkt is) en [2] we met een minimum aan podiumgeluid prima kunnen spelen.
Geluk is daarbij wel dat we een fantastische zanger hebben die niet veel monitor nodig heeft

0,02

Han S
6 januari 2011, 12:33
+1, commentaar niet nodig, helemaal goed.

onrust nv
6 januari 2011, 13:10
Nu het probleem waar mijn band mee kampt is dat onze muziek zo extreem kan zijn dan het voor een geluidsman onmogelijk is om ons goed te mixen. Want je moet de muziekstroming kennen om te weten welk geluid moet worden benadrukt en welk geluid zachter moet worden. Daarnaast is de panning ook erg belangrijk om ruimte in je geluid te creëren. En dan heb je nog de frequenties die andere frequenties kunnen wegduwen(hoop dat iedereen snapt wat ik bedoel). Vandaar dat wij liever op het podium dan zelf ons geluidregelen. Ik zou graag samen willen werken, maar daar heb je de tijd niet voor waneer je gaat optreden. We hebben met verschillende soorten geluidsmannen gewerkt, maar die snappen onze herrie niet, dus hoe kan je ons dan goed mixen. Als je mijn muziekje op tracks luisterd zal je wel zien wat ik bedoel.

pimmetje
6 januari 2011, 13:38
Heel veel van dat soort trucjes gaan natuurlijk totaal niet werken als je op 't podium al te hard staat voor de tent. En dat doen veel bands.

Pannen voor ruimte in je geluid heeft bijvoorbeeld weinig zin als de instrumenten die gepanned moeten worden vanuit de backline (en monitors) al de hele zaal vullen.
Een geluidsman kan geen twee frequenties gaan proberen "uit elkaar te houden" als de twee bronnen die frequenties al voluit tot aan de achterwand pompen...

Het begint bij een goed, beheerst podiumgeluid. Ongeacht of je je geluid zelf doet of laat doen.

onrust nv
6 januari 2011, 13:56
Het begint bij een goed, beheerst podiumgeluid. Ongeacht of je je geluid zelf doet of laat doen.

Klopt als een zweerende vinger. beheersing is het sleutelwoord bij geluid.

showband
6 januari 2011, 14:35
Nu het probleem waar mijn band mee kampt is dat onze muziek zo extreem kan zijn dan het voor een geluidsman onmogelijk is om ons goed te mixen.
Als je het zelf kan begrijpen kan een geluidsman dat ook. Vele zijn zelf muzikant.



-Want je moet de muziekstroming kennen om te weten welk geluid moet worden benadrukt en welk geluid zachter moet worden.
-Daarnaast is de panning ook erg belangrijk om ruimte in je geluid te creëren.
-En dan heb je nog de frequenties die andere frequenties kunnen wegduwen(hoop dat iedereen snapt wat ik bedoel).
Dus? Een geluidsman kan dat niet? Je kan gewoon omschrijven wat je wil....

Klinkt als een "wij zijn uniek" roepende "onbegrepen" band. Daar zijn er duizenden van ;)


Vandaar dat wij liever op het podium dan zelf ons geluidregelen.
vanaf het toneel los je alleen het stuk op "dat ze je niet begrijpen"
De andere twee voorbeelden (Panning=belangrijk en frequenties die andere frequenties kunnen wegduwen) als aanleiding gebruiken om dat vanaf het toneel zelf te doen is zoiets als zelf je tanden te trekken omdat het bij de tandarts altijd zo een pijn deed...


Ik zou graag samen willen werken, maar daar heb je de tijd niet voor waneer je gaat optreden.
Wat vinden je bandleden ervan dat je tijdens het optreden geen tijd hebt om samen te werken???

Je schijnt trouwens wel tijd over te hebben om zelf te mixen....?

EuroCinema
6 januari 2011, 14:57
Nu het probleem waar mijn band mee kampt is dat onze muziek zo extreem kan zijn dan het voor een geluidsman onmogelijk is om ons goed te mixen. Want je moet de muziekstroming kennen om te weten welk geluid moet worden benadrukt en welk geluid zachter moet worden. Daarnaast is de panning ook erg belangrijk om ruimte in je geluid te creëren. En dan heb je nog de frequenties die andere frequenties kunnen wegduwen(hoop dat iedereen snapt wat ik bedoel). Vandaar dat wij liever op het podium dan zelf ons geluidregelen. Ik zou graag samen willen werken, maar daar heb je de tijd niet voor waneer je gaat optreden. We hebben met verschillende soorten geluidsmannen gewerkt, maar die snappen onze herrie niet, dus hoe kan je ons dan goed mixen. Als je mijn muziekje op tracks luisterd zal je wel zien wat ik bedoel.

Ik kan je verzekeren dat je met minder extreme muziek ook tegen geluidsmensen aanloopt zonder genre-kennis. Nee, bij jazzfunk is het niet de bedoeling dat mijn gitaar een lekkere schelle Byrds-jangle meekrijgt. En ook niet dat de drums kamerbreed beuken alsof ik bij David Lee Roth sta in 1987. En nee, de toetsen zijn bij ons niet voor een "lekker tapijtje" maar het focuspunt van de muziek. En ja, de bassist zit weleens in het hoog. :crazyhappy: Genoeg frustratie, het merendeel is gelukkig wél goed & breed. Ik wil wel opmerken dat de geluidsman er niet is om jouw basisbalans te bepalen (harder/zachter zetten, benadrukken). Op het podium maak je een kloppende balans, anders staat de geluidsman direct 1-0 achter. Geef dus liever iedereen een volumepedaal en geef de geluidsman de bandbreedte door waarbinnen jullie werken (min/max volume), dan heb je het ook in de hand.

onrust nv
6 januari 2011, 17:16
Als je het zelf kan begrijpen kan een geluidsman dat ook. Vele zijn zelf muzikant.


Dus? Een geluidsman kan dat niet? Je kan gewoon omschrijven wat je wil....

Klinkt als een "wij zijn uniek" roepende "onbegrepen" band. Daar zijn er duizenden van ;)


vanaf het toneel los je alleen het stuk op "dat ze je niet begrijpen"
De andere twee voorbeelden (Panning=belangrijk en frequenties die andere frequenties kunnen wegduwen) als aanleiding gebruiken om dat vanaf het toneel zelf te doen is zoiets als zelf je tanden te trekken omdat het bij de tandarts altijd zo een pijn deed...


Wat vinden je bandleden ervan dat je tijdens het optreden geen tijd hebt om samen te werken???

Je schijnt trouwens wel tijd over te hebben om zelf te mixen....?

Ok dus jij snapt als geluidsman precies hoe het geluid van een extreme power noise electrics band werkt?
Om te snappen hoe dat geluid inelkaar zit moet je echt wel even een weekje power noise luisteren. En uniek is onze muziek niet,maar wel underground oftewel weinig mensen kennen het. De samenwerking gaat over de interactie van mijn band met de geluidsman, dat zou ik graag willen. De band functioneerd prima, we gebruiken zelfs ook wel eens gastmuzikanten, aangezien de band maar uit 2 man bestaat en 26 verschillende projecten.

Han S
6 januari 2011, 17:21
Je hebt de post van berolios niet goed of te snel gelezen, hij zegt:


Je kunt gewoon niet horen wat er in de zaal gebeurt als je op het podium staat. Dat wil niet zeggen dat het helemaal niet gaat, maar goed is het zeer zeker niet.

En zo is dat, je kunt op het podium geen zaalgeluid maken en je hebt dus geen idee hoe het tussen je publiek klinkt. Daarom staat de mengtafel altijd in de zaal en er zijn prima geluidstechnici die jouw muziek prima laten klinken, kwestie van samenwerking en goede afspraken maken.

En anders neem je je eigen geluidsman mee, mag ook een vrouw zijn.

onrust nv
6 januari 2011, 17:28
Een maatje loopt in de zaal en die duwt af&toe een papiertje onder onze neus met tips. Terwijl we spelen, jawel multi-tasking. Tot nu toe werkt dit voor ons het beste.

showband
6 januari 2011, 18:10
Ok dus jij snapt als geluidsman precies hoe het geluid van een extreme power noise electrics band werkt?
Je bedoeld met een cynische ondertoon te zeggen dat je alvorens je een geluidsman spreekt al weet dat hij niet weet "hoe het werkt". Een motie van wantrouwen overhandigen is een wat matige manier om een samenwerking te openen.

Even serieus: Een geluidsman snapt precies hoe het geluid van een band werkt. Muzikanten weten precies hoe hun muziek werkt. We zitten in een draadje waar samenwerking gevraagt wordt. En je geeft aan dat de muzikanten als enige in staat zijn de geluidsman te zijn. Juist de nuances tussen fusion en jazz of tussen toasten en reggae zitten bij de muzikanten en het versterken ervan bij de geluidsman. Dus JA een geluidsman die verstand van zaken heeft, die weet dus ook precies hoe het geluid van een extreme power noise electrics band werkt. Zolang je als band hem het werk van een geluidsman laat doen.

Even buiten de inkopper "extreme power noise krijg ik uit elk systeem" ;)


Om te snappen hoe dat geluid inelkaar zit moet je echt wel even een weekje power noise luisteren.

je snapt het concept van een geluidsman niet. Hij hoeft de noten niet te kennen. Hij moet het geluid van jouw band overdragen naar de zaal. Als jij met 2 man extreme power noise electrics band staat te zijn mixt ie die signalen naar een geheel. Klankkleur van het geheel, heelhouden van de oren en het geluidssysteem, iedereen hoorbaar enz. Even buiten het feit dat het je vrij staat bij je rider een CDtje met je demo mee te geven en een korte uitleg wat je daar belangrijk bij vind. Een serieuze geluidsman zal je geluidsbeeld daar snel uit kunnen halen.


En uniek is onze muziek niet,maar wel underground oftewel weinig mensen kennen het.


De samenwerking gaat over de interactie van mijn band met de geluidsman, dat zou ik graag willen.
Interactie bereik je niet door zonder persoon te werken waar je interactie mee wil hebben...
Zoals fons jansen al zei. Hij doet alles alleen zelfs samenwerken. ;) Je mixt zelf en beklaagd je over de samenwerking met de geluidsman...

dennis_rhcp
6 januari 2011, 19:10
Ik werk in luxor live (concertzaal van arnhem) als geluidsman,
ik ben (nog;))niet de beste geluidsman, wil ik wel worden
maar ik vind een werkbaargeluid en een leuke avond belangrijker,
dan een k*t sfeer en ultiem geluid, goed voorbeeld de geluidsman van triggerfinger dat is de beste geluidsman die gehoord heb, maar ook de grootste l*l die er rond loopt.

nee het belangrijkste voor mij is dat het bandje dat komt optreden een leuke avond heeft gehad!

berolios
6 januari 2011, 20:19
[...] goed voorbeeld de geluidsman van XXXX dat is de beste geluidsman die gehoord heb, maar ook de grootste l*l die er rond loopt. [...]
Dennis... een tip: nooit in negatieve zin namen noemen op internet, dat kan je een keer duur komen te staan :sssh:!

Bart is iemand die de sound van de betreffende band heel goed begrijpt en hun ook al heel lang mixt. Hij gaat volledig voor de belangen van de band en kan daarin soms ietwat "onhandig" overkomen. Echter, als jij laat merken dat je weet waar je mee bezig bent is de samenwerking gewoon prima en respectvol. Ik heb hem meerdere malen op bezoek gehad op een festival waar een erg lage geluidslimiet gold... dat is met het soort muziek dat die mannen spelen niet heel handig zeg maar ;)... Desalniettemin hebben we steeds een mooie show ervan gemaakt, met alleen maar blije gezichten achteraf.

Vergeet trouwens niet dat de sound van bekende live-acts vaak juist een gevolg is van samenwerking tussen muzikanten en geluidstechneut ! Wat er van het podium afkomt is dik voor mekaar, alleen dan kun je er écht iets moois van maken.

EuroCinema
6 januari 2011, 20:51
Ok dus jij snapt als geluidsman precies hoe het geluid van een extreme power noise electrics band werkt?

Mijn band zit ook in zo'n klein hoekje: onze muziek moet klinken alsof het in 1970 (niet 1967! niet 1973!!) is opgenomen. Natuurlijk kan je niet van een geluidsman verwachten dat die net als wij 45-toerenplaatjes met een oplage van 300 stuks verzamelt om die sound te gaan snappen. Toch komt het met profs meestal goed. We hebben weleens een prachtsound gehad met iemand die alleen gewend was om Nederlandstalig (wel op hoog niveau) te schuiven, omdat die gewoon zijn vak verstond.

berolios
6 januari 2011, 21:02
Mijn band zit ook in zo'n klein hoekje: onze muziek moet klinken alsof het in 1970 (niet 1967! niet 1973!!) is opgenomen. Natuurlijk kan je niet van een geluidsman verwachten dat die net als wij 45-toerenplaatjes met een oplage van 300 stuks verzamelt om die sound te gaan snappen. Toch komt het met profs meestal goed. We hebben weleens een prachtsound gehad met iemand die alleen gewend was om Nederlandstalig (wel op hoog niveau) te schuiven, omdat die gewoon zijn vak verstond.

Om verdere vervuiling te voorkomen lijkt het me buitengewoon nuttig deze discussie HIER (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?p=2540737#post2540737) verder te zetten. Daar heb ik in ieder geval mijn reactie geplaatst.

onrust nv
7 januari 2011, 13:03
Interactie bereik je niet door zonder persoon te werken waar je interactie mee wil hebben...
Zoals fons jansen al zei. Hij doet alles alleen zelfs samenwerken. ;) Je mixt zelf en beklaagd je over de samenwerking met de geluidsman...

Ik klaag er niet over, maar vind het gewoon jammer dat het nooit lukt met geluidsmannen en onze band. Mijn ervaring met(proffesionele)geluidsmensen is tot nu toe niet zo best. Ik zou liever op het podium staan zonder dat je zelf je geluid doet. Maar tot nu toe hebben we altijd problemen met het geluid gehad. Dus dat alle dynamiek helemaal weg was uit de muziek en je het verschil niet meet hoort tussen de drums, synths, bas en noise.

showband
7 januari 2011, 13:31
Ik moet wel zeggen dat met noise en industrial "acts" een technisch probleem kleeft aan sommige wensen.

voorbeeld -Ik heb ook techniekklussen op de KABK gedaan. En de wens om een "installatie" voorop het toneel te zetten en te laten staan was dan een beetje in strijd met dingen als "dan kan er iemand uit het publiek dood gaan"
De installatie hing van 220V kabels met kroonsteentjes aan elkaar met hele stukken koper open en bloot. De eerste de beste langslopende gast die op de rand van het toneel dat ding zou aanraken. Die kon rechtstreeks in de netspanning hangen en sterven. Nodeloos om te zeggen dat ik liever ruzie met de artiesten had...

-Met de lichtshow wilde 4 verschillende groepen opvallen. Dat deden ze door vooraf een lichtplan in te dienen. "de hele show stroboscopen zo heftig mogelijk laten knipperen in de richting van het publiek". En artistiek als ze waren was dat on-onderhandelbaar. Nodeloos om te zeggen dat kort na de eerste minuten van de tweede "weer zo een k*tstroboact" de zaal leegliep. Artistiek verantwoord. In een gewone zaal kiest een technicus voor een eigen lichtplan. En zal liever ruzie hebben met de act dan met de barman.

De muziek die jullie spelen op volle dynamiek bij een gemiddelde installatie kan gewoon een paar uitgefikte drivers tot gevolg hebben. Lange reeksen blokgolven laten uitknallen over eletrische drums, feedbackeffecten enz zijn fijn. Maar in het centrum op de hoek met een installatie van tienduizenden euri gaat de knop bij technici niet open op de manier die de bands willen. Omdat na jullie een andere band ook graag nog een werkend systeem wil hebben. De technicus zal erop worden aangekeken. En in jullie ogen dus de dynamiek "teveel begrenzen" om het risico te beperken.

Dingen die ik bij noisebands tegenkom: "Het effect van een bijna scheurende paper conus zodat de tranen in je ogen staan." "Het knersen van de feedbacktonen, de kraken van een microfoonmembraam die overstressed wordt". Is allemaal prachtig. Maar jij bent misschien een van de weinigen op dit forum die inderdaad daar met conventionele PA mensen niet uit gaat komen. Een tweede constatering is dat apparatuur van anderen ook niet goed is. Je sloopt die. Dus zelf mixen is niet genoeg. Een eigen PA meenemen is beter.

In de jaren tachtig nog erg veel discussies met noisebands over gehad. Die konden in oefenruimtes soms wel een half uur "tonen aan het zoeken zijn" met de microfoon voor de gehuurde speakers. Net zo lang tot ze stuk waren..
Of een drumstel op zijn kop neerzetten. Steunend op de toms met de kick omhoog. Interessant experiment waarbij de gewrichten van de steunen van die huurdrums defect raakten. dat wel...

Ken jij een alternatief (krakers?)bolwerk met een goed werkende PA? Die zijn dus altijd stuk OF kennen een geluidsploeg die grenzen kan stellen aan de wens van de noise/experimentalbands

En als laatste. noise/art in het algemeen kent hele fanatieke artiesten. En een ...eh...sceptisch publiek. Ik heb nog nooit noisetechniek gedaan zonder oeverloze zeikpartijen van artiesten dat het niet heftig genoeg was" terwijl het publiek en de boeker stonden te zeiken dat het "te hard, te heftig enz" was. ;)


slecht nieuws dus ;)

berolios
7 januari 2011, 13:35
ik ben geen mod, maar dit topic is wel door mij gestart...
Het verzoek deze off-topic discussie voort te zetten in DEZE THREAD (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?p=2540737#post2540737).

Madcow
7 januari 2011, 14:37
Laatst een optreden gehad, prachtige sound!!! Petje af!

pimmetje
7 januari 2011, 14:37
Ik ben wel mod en vind 't helemaal niet erg dat berolios hier het modgras voor de voeten wegmaait :D.
Deze discussie idd graag verder in "ervaringen met geluidsmensen".