PDA

View Full Version : Stalen snaren op klassieke gitaar



MaximVMH
28 juli 2010, 21:12
Ik heb hier een klassieke Spaanse studiegitaar staan (v. Admira). Nu ben ik eigenlijk eerder te vinden voor het geluid van een semi-akoestische gitaar, maar daar heb ik geen geld voor. En ik ben toch wel een beetje gehecht aan de gitaar :) (dus verkopen/ruilen zit er niet in)

Nu vroeg ik me af of ik zomaar Fender bullets op mijn klassieke gitaar kan steken ... Waarschijnlijk niet zeker? Zijn er alternatieven? Een hele of anderhalve toon lager stemmen met die Fender Bullets?

budje
28 juli 2010, 21:13
in de hals van je klassieke gitaar zit geen stalen pen ter versteviging, die een steelstring wel heeft

dus uiteindelijk gaat ie er wel stuk van

--=HANS=--
28 juli 2010, 22:22
Een klassieke gitaar is lichter gebouwd en niet berekend op stalen snaren zoals budje al aanhaalt. Dit zit hem overigens niet alleen in het ontbreken van een trussrod, er zijn immers ook staalsnaren waar geen trussrod in zit.
Een ander verhaal is de intonatie, je krijgt stalen snaren op een (bijna) recht brugzadel niet goed gestemd.

Cue Zephyr
29 juli 2010, 01:23
Ik heb een oude 12-fret parlor van mijn vader zonder truss rod. Ik heb er nu mediums (13) op zitten, gestemd naar DGCFAD. Normaal horen er iets van 11s op te zitten denk ik (naar E standaard gestemd).
Ik zie mezelf ook wel een klassieke gitaar gebruiken voor stalen snaren (hoewel ik zelf geen klassieke gitaar heb).
Wat ik dan zou doen is gewoon even een snaar-calculator gebruiken en de specs van D'Addario.
Ik kwam er zo achter dat een setje Nashville 27-10 (stemmen naar EADGBE, EADG één heel octaaf hoger) snaren net zoveel spanning zouden opleveren als een setje 10s of 11s op diezelfde gitaar.
Je zou zo ongeveer kunnen berekenen hoe laag je zou moeten stemmen. Maar inderdaad - je zit dan wel met de intonatie.
Je komt dan waarschijnlijk uit op zoiets als een terts of kwint lager... string buzz inferno...

MaximVMH
29 juli 2010, 17:26
No go dus ... Wordt dan maar vakantiejob om een gitaar (en dan eindelijk ook eens een orgel en een rhodes) bij te kopen.

Luca P
29 juli 2010, 21:00
Nou flinke vakantie job wordt dat dus. Of heb je een jaar of 5 vakantie?

MaximVMH
30 juli 2010, 01:09
Nou flinke vakantie job wordt dat dus. Of heb je een jaar of 5 vakantie?Neen hoor. Heb trouwens al contact met verkopers

Orgel: Yamaha C605, ga ik tweedehands kopen voor maar €100. Heb er al een uur aan een stuk op gespeeld, scheelt niets mee. Ga ik in de loop van volgende week ophalen.

Ik heb een Hohner Rhodes (geen 'echte' Fender Rhodes, spijtig genoeg) op het oog voor €300, maar die moet ik eens goed checken.

Voor de steelstring gitaar reken ik op +/- €200. Dat is ofwel nieuw, ofwel 2dehands van een vriend (heeft een Yamaha uit de '70s liggen, maar die moet ik nog uitgebreid testen). 't Zal naast die 2dehands gitaar dan ofwel Fender ofwel Takamine worden, maar daar zullen jullie dan zeker over horen.

Totaal: €600, dat verdien ik wel op 2 weken. Kan trouwens meteen beginnen (horeca).

apekop
4 augustus 2010, 12:36
als je stalen op een klassieke gitaar legt zal na verloop van tijd de hele brug eraf getrokken worden, door de hogere trekkracht van stalen snaren.

Ik heb het zelf ooit meegemaakt. Ik wou het gewoon eens proberen op een klassieke gitaar die ik had gevonden. Het was niet veel dus hij mocht kapot. Heb je gelijk om zwevende tremelobrug op je akoestische gitaar.

Cue Zephyr
4 augustus 2010, 14:41
En wat had je daarop gezet? Mediums gestemd naar concert pitch? Allicht dat de brug eraf getrokken wordt. ;)