PDA

View Full Version : Ombouwen mesa kast 8Ohm -> 4Ohm



Buzzel
28 juli 2010, 15:10
Hey,

Het moet vast honderden keren zijn gevraagd maar ik zie door de bomen het bos niet meer als ik ga zoeken.
Dus de vraag is het mogelijk om een mesa boogie 2x12 rectifier kast met v30's om te bouwen naar 4Ohm. zo ja hoe???

Het gaat om deze (http://www.mesaboogie.com/Product_Info/Guitar%20Cabinets/RECTOcabs/Recto2x12V-LG.htm) kast alleen een jaartje of 10 ouder

bij voorbaat dank

TimS
28 juli 2010, 15:17
Kan niet. In je kast zitten waarschijnlijk 16 ohm speakers. Als je die parallel schakelt wordt het geheel 8 ohm, als je ze in serie zet wordt het 32 ohm. Om 4 ohm te krijgen moet je dus 2 8 ohm speakers parallel zetten.

Maar weet je zeker dat je 4 ohm nodig hebt? Staat er niet minimaal 4 ohm op je versterker?

Buzzel
28 juli 2010, 15:42
Ik kan wel een 4Ohm versterker er voor knallen alleen dan gaan mijn buizen minder lang mee.
En het is ook echt 4Ohm (oude bassman 100)

Maar bedankt voor je reactie (ik had al zo'n duister vermoeden dat het niet ging werken).


Ik zie op de site van celestion dat er ook 8 ohm v30's zijn. dus als ik die op de kop kan tikken kan ik wel 4 ohm krijgen?
hiero (http://professional.celestion.com/guitar/products/classic/spec.asp?ID=4)

Mr. Dynamite
28 juli 2010, 18:08
Ey buzzel,
ff off topic: hoe staat het met de bassman? Heb je er al iemand voor gevonden?

On topic: Tja volgens mij moet het met 8 ohm v30's wel kunnen. Misschien kun je een ad op mp zetten met dat je wel wilt ruilen ofzo? Kun je trouwens niet zolang ff die bassman kast van je broer gebruiken?
:blast:

cluseau
28 juli 2010, 22:28
Ik kan wel een 4Ohm versterker er voor knallen alleen dan gaan mijn buizen minder lang mee.

Waar heb je dit nu weer vandaan? Als je uitgangsimpedantie van je amp 4 Ohm is kun je daar ongestraft een 8 Ohm cab aanhangen. Daar worden je buizen echt niet minder van. Ik denk zelfs dat ze langer meegaan dan bij een 4 Ohm cab.

Frans.

Jasper.
28 juli 2010, 22:42
Waar heb je dit nu weer vandaan? Als je uitgangsimpedantie van je amp 4 Ohm is kun je daar ongestraft een 8 Ohm cab aanhangen. Daar worden je buizen echt niet minder van. Ik denk zelfs dat ze langer meegaan dan bij een 4 Ohm cab.

Frans.

Heb er ook niet zoveel verstand van hoor, maar is het niet andersom? Een 8 Ohm versterker kun je ongestraft een 4 ohm aanhangen? Het lijkt mij dat een versterker van 4 Ohm bij 8 Ohm zijn vermogen niet kwijt kan. Dat verklaart ook waarom een amp kapot kan gaan als je er geen cab aanhangt maar wel aanzet en de volumeknop omhoogdraait.
Maar ik kan het ook gemakkelijk fout hebben hoor.

cluseau
28 juli 2010, 22:48
Heb er ook niet zoveel verstand van hoor, maar is het niet andersom? Een 8 Ohm versterker kun je ongestraft een 4 ohm aanhangen? Het lijkt mij dat een versterker van 4 Ohm bij 8 Ohm zijn vermogen niet kwijt kan. Dat verklaart ook waarom een amp kapot kan gaan als je er geen cab aanhangt maar wel aanzet en de volumeknop omhoogdraait.
Maar ik kan het ook gemakkelijk fout hebben hoor.

Nee, een misaanpassing van 100% is toelaatbaar. Naar mijn mening kun je zelfs nog verder gaan maar dat terzijde. Van de twee kwade is een hogere impedantie nog de minst schadelijke. Bij een misaanpassing naar beneden moeten de buizen iets harder werken en zouden dus theoretisch harder kunnen slijten. Lagere weerstand is hogere stroom, vandaar de hogere slijtage.

Frans.

Jasper.
28 juli 2010, 22:55
Nee, een misaanpassing van 100% is toelaatbaar. Naar mijn mening kun je zelfs nog verder gaan maar dat terzijde. Van de twee kwade is een hogere impedantie nog de minst schadelijke. Bij een misaanpassing naar beneden moeten de buizen iets harder werken en zouden dus theoretisch harder kunnen slijten. Lagere weerstand is hogere stroom, vandaar de hogere slijtage.

Frans.

Ok, dankje. Weer wat geleerd. Klinkt opzich ook wel logisch. Maar weet niet of het dan wel beter is voor de buizen om een hogere impedantie cabinet aan te sluiten op een amp. Denk dat je gewoon de goede impedantie aan moet houden.

cluseau
28 juli 2010, 23:02
Ok, dankje. Weer wat geleerd. Klinkt opzich ook wel logisch. Maar weet niet of het dan wel beter is voor de buizen om een hogere impedantie cabinet aan te sluiten op een amp. Denk dat je gewoon de goede impedantie aan moet houden.

Als de impedantie exact matched betekent dit theoretisch dat je het maximale vermogen er uit haalt. In werkelijkheid is je cab helemaal geen 4, 8, of 16 Ohm maar is de impedantie sterk afhankelijk van de frequentie. Op het resonantiepunt is hij zelfs heel hoog. Voor de juiste gegevens kun je dat bij de fabrikant opzoeken. Soms zit er ook een impedantie grafiek op de cab of speaker. Dus misaanpassing....maak je niet druk, zeker als hij iets hoger is.

Frans.

Mr. Dynamite
29 juli 2010, 10:36
Dus voor de duidelijkheid, het kan gewoon?
Amp 4Ohm -> 8Ohm cab kan
Amp 8Ohm -> 4Ohm cab kan niet?

cluseau
29 juli 2010, 10:45
Dus voor de duidelijkheid, het kan gewoon?
Amp 4Ohm -> 8Ohm cab kan
Amp 8Ohm -> 4Ohm cab kan niet?

Eerste stelling kan zeker.
Tweede stelling ook maar met waarschijnlijk iets meer slijtage, vooral op luid niveau.

Geen angst !

Frans.

Buzzel
29 juli 2010, 15:21
hey bedankt voor alle comments

ik had zo'n rare gedachte als je twee 8ohm kasten parallel schakelt word het 4ohm (toch?!) en als je 2 16ohm v30 hebt word het 8ohm, dus als ik in mijn kast nog 2 16ohm weerstanden doe word het 4 ohm (of laten mijn hersens me nu in de steek?)

enne MR Dynamite: word je dement ik heb vorige week bij jou de bassman getest ;) of had je dat nog niet door
Ik moet alleen nog wat geld bij elkaar toveren:P

cluseau
29 juli 2010, 15:36
ik had zo'n rare gedachte als je twee 8ohm kasten parallel schakelt word het 4ohm (toch?!)
correct.


en als je 2 16ohm v30 hebt word het 8ohm, dus als ik in mijn kast nog 2 16ohm weerstanden doe word het 4 ohm (of laten mijn hersens me nu in de steek?)
Dat heb je ook goed....

Maar waarom zou je er weerstanden overheen zetten?

Meer slijtage van je buizen.
Minder gunstig vermogen.
De helft van het geleverde vermogen ga je nu de kast mee verwarmen, zonde.

Als je nog een 8 Ohm cab hebt kun je die ook aansluiten tesamen met de ander 8ohm cab. In dat geval wordt al het geleverde vermogen omgezet in herrie.

Frans.

Buzzel
29 juli 2010, 16:08
Ja, is inderdaad ook wel weer zo dat een deel van mijn vermogen naar die weerstandjes zou gaan......

Nou mensen erg bedankt voor jullie comments ik denk dat ik die kast maar mooi 8Ohm laat dan blijft alles ook nog wel werken.

Mr. Dynamite
29 juli 2010, 16:50
Ehm, is jou kast niet toevallig al parallel geschakeld?
Het is toch zo dat als je een kast stereo kunt aansturen dat de speakers dan parallel zijn? Of heb ik het hier nou helemaal verkeerd? :dontgeti:

EDIT: laat maar, het was de oude serie die parallel was als ik het goed heb.