PDA

View Full Version : [Topic 379133..]; Welke gitaar?



el toro rosso
28 juli 2010, 14:53
Beste allen,

Graag stel ik me even voor, ik ben 21 jaar en wonend in het verre België.
Het is altijd een droom geweest om ooit gitaar te leren spelen maar het is er nooit van gekomen.. tot nu!
Ik heb concrete plannen om mij een eerste (Akoestische) gitaar aan te schaffen.
Zelf luister ik heel veel muziek (zowat elk genre dat ook maar een beetje dicht tegen rock aanleunt kan ik appreciëren), maar ik ken geen bal van instrumenten/akkoorden/muzieknoten/..

Ik heb al wat opzoekwerk verricht (misschien nog niet genoeg?) op dit forum, maar ik vond weinig topics waar onderstaande gitaren in vernoemd werden als eerste gitaar.

Graag had ik dan ook jullie advies om de aankoop van mijn eerste steelstring te vergemakkelijken.
Budget ligt op een maximum van zo'n 250euro.
Zelf ben ik al een kijkje gaan nemen in enkele muziekwinkels in de buurt maar ik kom er nog niet echt uit omdat het aanbod aanwezig in de winkels beperkt was met mijn budget van 250euro.
De merken waar ik voorlopig een voorkeur voor heb zijn: Cort, Ibanez en Yamaha. (oa de Cort 70NS en 100NS; Ibanez V72 en V205; Yamaha F310 en F370; en alle varianten hierop met element/pickup)
En dan heb natuurlijk nog niet verder gekeken dan de prijs, de looks en de vele topics op dit forum.
Het grote probleem voor mij ligt momenteel tussen het kiezen van een gitaar met pickup of eentje zonder..
Voorlopig zou ik zo'n element absoluut niet (ten volle) gebruiken maar ik vrees dat ik binnen de kortste keren spijt zou hebben als ik toch eentje gekocht heb zonder element.
Kunnen jullie enkele voor- en nadelen opsommen van zo'n element voor een beginnend gitarist? Gaat zo'n element mij op enige manier belemmeren in het leerproces of zou de aanwezigheid ervan net positief zijn?

Alvast bedankt!
De rode stier

Cue Zephyr
28 juli 2010, 16:07
Welkom el torro rosso,

Aan het Yamaha lijstje zou ik de FG700S nog toevoegen. Als je iets kleiners dan een dreadnought wil kun je ook nog naar de FS720S kijken. Ik zou zeggen, bezoek een paar muziekwinkels en probeer een paar gitaren. Als je nog niet kunt spelen kun je aan iemand vragen of die voor je wilt spelen zodat jij kunt luisteren (of je neemt zelf iemand mee die iets van gitaren weet en een beetje kan spelen). Voor deze prijs kun je héél misschien nog iets van Tanglewood of Walden vinden, maar ik denk dat de merken die je zelf genoemd hebt een prima begin zijn. Tweedeands is ook nog altijd een optie, natuurlijk, beetje rondkijken op eBay, Craigslist en Marktplaats en er zal vroeg of laat nog wel wat voorbij komen.
Voordeel van een element is dat je kunt inpluggen in een mixer of versterker, voornamelijk voor live doeleinden. Ik heb zelf ook een pick-up in mijn gitaar zitten die ik eerst gebruikte om mee op te nemen ('t is een apart geluid, je moet ervan houden). Het kan zijn dat sommige UST (under-saddle)/piezo elementen wat afdoen aan het geluid, maar dat schijnt tegenwoordig toch al wat minder erg te zijn dan voorheen (ivm materiaal van element). Dat was dus een mogelijk nadeel. Je betaalt bovendien ook altijd meer als je een gitaar kiest met pick-up. Zover ik weet zijn de pick-up systemen van Cort erg goed, hoewel ik deze zelf nooit persoonlijk gehoord heb. Kies je een gitaar zonder pick-up, kun je er altijd een (laten) inbouwen mocht je er écht eentje nodig hebben.

Succes!

el toro rosso
28 juli 2010, 22:02
Bedankt voor de informatie dusver Cue Zephyr!

Ik ga me nog enkel richten op gitaren zonder element, dan wordt er wat meer geld besteed aan de kwaliteit van de gitaar lijkt me. Zo'n element kan ik dan later nog laten inbouwen indien het echt nodig is, zoals je al zei.
Die Yamaha FG700S ziet er inderdaad erg veelbelovend uit.

Ook heb ik een kleine vraag over het verschil tussen een "solid" en "massive" top (als er een verschil is?), en welke is de beste keuze?
Enkele Waldens zijn er wel te vinden in deze prijsklasse (de CO500G en D350CE), enige tips over welke zeker niet of wel?
Is zo'n Walden dan meer aan te raden dan bv een Ibanez of Yamaha (kwalitatief gezien bedoel ik dan want persoonlijke voorkeur qua geluid/looks/etc is voor iedereen anders natuurlijk).

spykie
28 juli 2010, 22:35
solid is vertaald massief ;)

Cue Zephyr
29 juli 2010, 01:18
Heel goed spykie.
Ik verwacht niet dat Ibanez, Tanglewood, Yamaha of walden veel voor elkaar zullen onderdoen qua kwaliteit of klank. Ik raad wel aan om hier en daar wat te proberen. Immers heeft elk merk een eigen klank (min of meer0. Als je bv van het Taylor geluid houdt, is de kans erg groot dat je andere Taylor gitaren ook goed vind klinken. Zelfde met Martin, Lowden, e.a.
Solid is inderdaad massief, wil zeggen dat het één stuk hout is - in tegenstelling tot gelamineerd, wat uit meerdere lagen hout bestaat dat bij elkaar gelijmd is (soms ook onder druk). 'Laminaat' (ja, het klinkt heel ernstig) zal over het algemeen wat stijver zijn en iets moeilijker inspelen (dat het meer tijd zal kosten). Temperatuur en luchtvochtigheid zullen wel veel minder invloed erop hebben, maar et minste wat ik zou aanschaffen zou wel een massieve top (bovenblad) zijn.

el toro rosso
29 juli 2010, 15:58
Dat Solid en Massive in het Nederlands op hetzelfde woord neerkomen (Massief) had ik nog net zelf kunnen bedenken :cooler:, maar het was voor mij onduidelijk of er ook een verschil in zat anders dan de benaming. Dat is dus niet zo blijkbaar -> vraag is dus beantwoord, bedankt ;).
Enige Belgische gitaristen die goede gitaarwinkels (met genoemde merken in stock) in midden België -Vlaams-Brabant, Antwerpen, Limburg- kunnen aanraden?

el toro rosso
19 augustus 2010, 20:54
Hoewel het ver buiten mijn aanvankelijk budget is ben ik momenteel helemaal weg van de Ibanez AW40ece. Iemand ervaring met deze gitaar of zijn er betere keuzes voor rond de 400euro? Het moet er wel eentje zijn met cutaway.
Bedankt voor alle info zover!

Fingerpick
19 augustus 2010, 22:32
Enige Belgische gitaristen die goede gitaarwinkels (met genoemde merken in stock) in midden België -Vlaams-Brabant, Antwerpen, Limburg- kunnen aanraden?

Zonder twijfel Hill's Music, Brussel : super keuze, groot arsenaal akoestische gitaren, nederlandsvriendelijk en met eigen herstelatelier
http://www.hillsmusic.be/nl.htm

el toro rosso
26 september 2010, 00:23
Na heel lang wikken en wegen, bekijken en herbekijken is het een totaal andere gitaar geworden dan ik in gedachte had, namelijk een Aria Dreadnought AD28N.
Geen cutaway, geen element,.. maar wel een gitaar die ik niet uit mijn hoofd kon krijgen na hem vastgehad en beluisterd te hebben.

De gitaar heb ik gevonden bij Hill's music (met dank aan Fingerpick), erg vriendelijke en degelijke service met duidelijke kennis van zaken; een aanrader voor iedereen.

Dank aan iedereen voor de goede raad! Nu kan ik eindelijk gaan leren spelen.