PDA

View Full Version : AMT SS-20 Tube preamp. Vet!!!



MegaDrive
28 juli 2010, 14:06
Sinds vandaag ben ik de trotse bezitter van een AMT Electronics SS-20 pedaal. Ik had er tot voor kort nog nooit van gehoord maar vanmorgen had ik de kans er een te bespelen en heb hem meteen ingepakt. Wat een vet ding! De zoekfunctie vond niks dus hier maar even een kleine review. Plaatje:

http://www.soundhouse.co.jp/shop/prod_img/a/amte_ss20a.jpg

En hier vind je er alles over: http://www.amtelectronics.com/products/amt_tube_guitar_preamp_series/item_70/

Het is een tweekanaals 12AX7 preamp met twee modes per kanaal (clean&drive vs crunch&lead), gescheiden toonregeling, effectsloop, een uitgang voor naar amp of poweramp en een uitgang met cab sim om direct in te prikken. Ondanks de vele controls is het ding erg compact. Ter vergelijking: ongeveer 1,5 Boss pedaal breed, driekwart zo diep en minder hoog. Constructie is zwaar en degelijk, built to last.

Het lijkt erop dat men bij AMT goed naar de ENGL e530 en de Blackstar HT-Dual heeft geluisterd, want die sounds haal je er zonder problemen uit. Het ding is wel veel veelzijdiger dan de genoemde apparatuur (die ik allebei bezit) en dit is de eerste stomp tube floor preamp waarbij ik geen concessies hoef te doen. De ENGL is top voor death metal maar klinkt compressed en zuigt in het clean en de HT-Dual doet prachtige cleans en crunch maar daar krijg ik weer geen Cannibal Corpse uit. De AMT doet het allemaal en overtuigend. Het klinkt allemaal erg puur en zuiver en er lijkt niks met je signaal te gebeuren dat je niet zelf in de hand hebt. Open, sprankelend en strak. Ik ben erg fan van Morello's sound en zelfs die ploinkerige single coil plexi dirt heb ik eruit weten te krijgen. De controls zijn erg gevoelig, dat is even wennen. De kleinste verandering maakt al een groot verschil. Hij is niet goedkoop, maar ik heb met $280 een goede deal weten te maken (showmodel met wat schrammen op de onderkant). De adapter wordt meegeleverd, dat is netjes.

De direct out is erg goed en doet niet onder voor inpluggen in mijn Mesa 50/50. Ik was niet kapot van de sound die ik kreeg door in te pluggen in de input van mijn preamp (JMP-1), maar daar is 'ie misschien ook niet voor bedoeld. Nadeel is dat dit het ideale aparaat is voor ampless gigging en dat wekt weer pedalenGAS op.

Aanrader! Check ook de filmpjes op Youtube. Ik heb hem nog niet in een bandsituatie geprobeerd, dus ik weet niet hoe hij 'mixt'. Lijkt me geen probleem.

Riky
28 juli 2010, 18:52
zow zow! Die filmpjes klinken niet slecht zeg!

Mitch
28 juli 2010, 19:03
Als ik je vergelijkingsmateriaal zo zie dan kan het niet slecht zijn. Ik ken de andere AMT pedalen met buis en vond die wat wisselend, maar over het algemeen goed.

dml
28 juli 2010, 19:32
Mooi ding, ken 'm wel. Heb de SS-11 op m'n wishlist, heeft iets meer gain en voor kanaal 2 en 3 een aparte gain- EN volumeregelaar. Ga je veel plezier aan beleven!!

Bates15
28 juli 2010, 21:00
Erg cool. Mag ik vragen wat ie mag kosten of kan je me de dealer verklappen?

snaarplukker
28 juli 2010, 22:11
Erg cool. Mag ik vragen wat ie mag kosten of kan je me de dealer verklappen?
€ 345,-- bij Thomann.;)

Bates15
29 juli 2010, 17:56
Aha, ff sparen dus. . . Ik wacht nog wel ff denk ik :-)

peter_heijnen
30 juli 2010, 09:52
Het is een tweekanaals 12AX7 preamp met twee modes per kanaal (clean&drive vs crunch&lead)
For the record: mij lijkt het één enkel clean kanaal en een drive kanaal met wel twee modes crunch&lead.

Ben best benieuwd hoe dat klinkt, zijn er al nederlandse dealers?

MegaDrive
1 augustus 2010, 20:37
@ Peter: je hebt gelijk, my bad.

Ik woon in Dubai dus ik zou het je niet kunnen zeggen :). De dealer hier had maar 1 exemplaar en dat was bij mijn binnenkomst aangesloten op een 10W Marshall oefenampje. Geen wonder dat hij hem niet kreeg verkocht. Ik heb hem via een mengpaneeltje aangesloten op 2 Yamaha HS-80's die hij had staan en ik was meteen verkocht. Hij overigens ook :)