PDA

View Full Version : Low watt amp voor thuisgebruik



Rembull1980
28 juli 2010, 13:37
Hoi iedereen,

Ik vind mijn amp thuis veel te sterk en wil hem daarom weg doen, aangezien ik tussen volume 0-1 moet zien te peuteren om niet te hard te gaan en daarbij klinkt het geluid op lage volumes niet zoals het op hoge volumes is.

Ik wil niet ermee optreden, puur thuis / studio gebruik dus op lage volumes moet de amp al lekker klinken. Een losse head + cabinet is ook geen probleem indien de kosten niet hoog zijn.

Voornamelijk is belangrijk het volgende:

Speel een Strat (S-S-S) en heb een Les Paul met Burstbuckers (2 + 3).
Beide gitaren speel ik over deze amp. Ik heb al een Boss ME-25 pedaal, dus kan al diverse effecten en distortion erover heen gooien.

Bands die ik wil spelen in volgorde van belangrijkheid:
Iron Maiden Lead, Guns and Roses solo's + ritme, AC/DC Lead

Daarnaast speel ik ook op zn tijd:
Steve Vai, Metallica en voornamelijk 80ies rock tot metal en diverse blues nummers.


Wat ik interessant vind zijn de Orange Tiny Terror,Blackstar HT 5 / Studio 20, Blackheart BH5H of VOX NT15H amps aangezien ze lekker klinken op youtube en andere sound samples, maar de bands die ik wil naspelen hebben voornamelijk Marshall amps...

Ik kan niet alle amps makkelijk testen (aangezien ik anders stad en land moet afreizen), vandaar dat ik in ieder geval de goede richting wil opgaan.

Kim Wilson
28 juli 2010, 13:42
Voor mooi geluid op lage volumes zou ik een modelling amp adviseren. Tech21 heeft echt hele goeie. Een low-watt buizending heeft altijd een sweet spot die eigenlijk thuis al te hard is. Modelling klinkt altijd hetzelfde, hoe zacht je hem ook zet.

Rembull1980
28 juli 2010, 14:05
Vergeten te zeggen:

Ik wil niet met een hoofdtelefoon op zitten of via een computer ofzo het geluid eruit krijgen. Een versterker blijft een must-have mag ook zonder hoofdtelefoon aansluiting..

access
28 juli 2010, 15:56
Ik heb toevallig pas zelf de HT5 combo gekocht.

In de oefenruimte heb ik een ENGL rack staan met 4x12 eronder.
Dat is ten eerste te zwaar om steeds heen en weer te slepen en ten tweede te luid om thuis te gebruiken.

Ik heb een aantal jaren thuis over een pod gespeeld maar het beviel toch niet helemaal. In mijn geval zitten er teveel toeters en bellen op. Ik blijf draaien aan al die knopjes en parameters. (wel veel lampjes, da's dan wel weer een pluspunt!)

De HT5 klinkt inderdaad beter als je 'm een beetje open schroeft.
Als je de versterker op normaal huiskamervolume zet klink hij echter nog steeds erg goed. Soms is ie een beetje bassig met de standaard speaker.

Blues: Doet hij beter dan m'n engl
Rock: Doet hij erg goed.
Metal: Standaard doet hij het wel maar dat is erg afhankelijk van je smaak. Ik ben persoonlijk van mening dat je metal niet met de gain op 10 moet willen spelen, velen zijn het daarmee niet eens. Dit kun je goed oplossen met een pedaaltje ervoor.

Ik mis soms wel de druk van een 4x12. Zolang je dat niet verwacht van een combo op laag volume is dit verder geen enkel probleem.

Maar zoals bij elke nieuwe amp: Zelf gaan proberen/ voelen!

Neem trouwens beide gitaren mee als je gaat testen, deze versterker laat namelijk heel goed horen wat voor gitaar je er in prikt. In mijn geval klinkt ie met m'n les paul super en m'n ibanez js1000 helaas iets minder.