PDA

View Full Version : Les Paul Gothic vs. Explorer Gothic



Zamg0d1
28 juli 2010, 13:23
Hallo,

Ik ben al een tijdje op zoek naar een gitaar, eerst wilde ik elektrisch al jaren, toen kwam ik er een tijdje terug mee om bass te gaan doen, maar nu val ik toch terug op de elektrische gitaar :seriousf:

Maar nu zijn er twee gitaren waar ik tussen twijfel.... Beide van Epiphone en ook beide twee prachtige modellen, namelijk de Explorer Gothic en de Les Paul Gothic....

Ik heb een setje samengesteld met de Les Paul en kom in totaal uit op 369 euro. Lijkt mij mooi. Heb een fijne versterker erbij (al eens geprobeerd), en naar mijn idee is alles verder ook wel okee. Nu alleen komt er bij mij een twijfel.... Voor ongeveer 70 euro meer heb ik hetzelfde maar dan met die Explorer. Dat brengt mij dus aan het twijfelen.

Qua geluid kan ik zo hier niet oordelen, ene is met een Marshall DSL401 opgenomen en de andere met een Fender Hot Rod Deluxe

Is er iemand met ervaring met beide gitaren of kan iemand mij de verschillen eens goed vertellen, omdat mijn verstand erover verder niet uitkomt.

Dit zijn de setjes:
http://i28.tinypic.com/a9yc0n.jpghttp://i32.tinypic.com/30aevew.jpg

Is dit zo wat? En vanuit jullie oogpunt... Welke zou jij halen van deze twee?

Wat mij ook wel wat lijkt is als er binnen de 450 euro een betere gitaar(met alles erbij) is dan deze twee maar als het kan wel een LP of Explorer :sssh::soinnocent:

Maar hoe dan ook, morgen ga ik even langs bij de lokale instrumentenboer in de benedenstad dus kan ik even kijken, als het goed is hebben ze beide gitaren daar, ze hebben deze versterker, dus dat moet dan wel goed komen :)

Met vriendelijke groeten,
Zamg0d1

Jasper.
28 juli 2010, 13:38
Zelf vind ik denk ik de explorer mooier. Vooral met deze kleurstelling. Maar denk er wel om dat je niet een koffer voor een LP of SG bestelt bij de explorer hé! dat gaat niet passen ben ik bang. ;)

YannickH
28 juli 2010, 13:41
ik vind die gothic lespaul echt niks!
die explorer is veel mooier hoor:p

Zamg0d1
28 juli 2010, 14:51
Zelf vind ik denk ik de explorer mooier. Vooral met deze kleurstelling. Maar denk er wel om dat je niet een koffer voor een LP of SG bestelt bij de explorer hé! dat gaat niet passen ben ik bang. ;)Ohja, nu je het zegt :soinnocent: Dan kijk ik ff voor een andere koffer erbij, maar ging even om het idee :P

Maar jullie zouden dus de Explorer halen? :) Dan ga ik daar morgen voor kijken :D

Maar wat zijn nou eigenlijk goede boekjes om het te leren, het stemmen, het spelen, de noten, alles? Want ik zal als ik net begin nog geen geld hebben om ook nog lessen te gaan doen, en die zijn ook erg duur... Dus zijn er ook goede boekjes om het te leren en zoja welke? :)

Braindead
28 juli 2010, 20:33
Ik zou als je het geld hebt voor deze gaan. 90 euro meer maar vind ik een veel mooiere gitaar. Heb je wel emg's maar als je dat niks vind kun je die vervangen. Verder een ebben fretboard. Veel beter IMO
:
http://www.thomann.de/nl/epiphone_les_paul_custom_ex_me.htm

http://a1.images6.thomann.de/pics/bdb/204243/426392_800.jpg

Zamg0d1
29 juli 2010, 07:29
Daar staat toch echt dat de gitaar 539,- is, en dat ligt helaas zelf al ver over mijn budget :( Wil namelijk alles bij elkaar zo ongeveer 450 euro kwijt zijn.

Kim Wilson
29 juli 2010, 08:55
Maar jullie zouden dus de Explorer halen? :) Dan ga ik daar morgen voor kijken :D


:dontgeti:

Het wordt jouw gitaar, dus jij moet de keus maken, niet wij. Ga naar de winkel en ga ze allebei testen. Misschien kun je helemaal niks met de vorm van de Explorer en past de Les Paul veel beter bij je.


Pfff, internetgeneratie... :chicken:

Zamg0d1
29 juli 2010, 09:05
Nou ik bekeek het ff vanuit jullie oogpunt, zelf zou ik hem als uiterlijk zo wel halen, maar wilde toch ff de mening van de rest weten.

Blijken echt volgens de site van Epiphone PRECIES hetzelfde te zijn, behalve dan de vorm, en de locatie op de hotlist bij Thomann

Kim Wilson
29 juli 2010, 09:16
Hoe bedoel je hetzelfde? Qua specs? Dat zegt nog niks. De vorm (en daarmee het gewicht) van de body is ook bepalend voor het geluid, en ook zeker voor de ergonomie.

Rembull1980
29 juli 2010, 10:18
De lagere serie, gothic vond ik zelf niks. Goedkope Epi's (onder 500) zijn niet zo goed in vergelijking met andere merken.

Niet om alles over de boeg te gooien, maar de volgende 2 gitaren zijn beter in kwaliteit in vergelijking met Epiphone voor die (lage) prijsklasse. Probeer deze ook eens in de winkel te testen om echt zeker te weten.

Waarom zeg ik dit? Omdat ik Gitaar bladen lees waar pro's deze gitaren hebben getest. Just worth a look....

- HAGSTROM ULTRA SWEDE

http://a2.images1.thomann.de/pics/bdb/224032/1281218_800.jpg

- SCHECTER OMEN 6

http://images1.thomann.de/pics/bdb/112432/851639_800.jpg

Braindead
29 juli 2010, 19:31
Als ik jou was zou ik ze eerst maar eens in het echt gaan bekijken en bespelen dan zul je merken dat een explorer en een Les Paul toch echt wel heel erg andere gitaren zijn. Een Les Paul is compleet anders gebouwd en heeft meestal een esdoorn top. De explorer heeft geen esdoorn top en is vaak wat beter bespeelbaar (is mijn ervaring) al ligt dat er ook weer aan. Test ze maar. Voor beide modellen valt wel iets te zeggen dus find out zou ik zeggen.

Die Prophecy is inderdaad wat duurder maar ik denk dat dat wel een iets betere gitaar is al heb ik er nog nooit op gespeeld haha. Overweeg ook een paar andere gitaren en test deze uit. Alleen afgaan op merk, websites en specs lijkt thuis vanuit je luie stoel misschien leuk maar de feel, geluid en zelfs looks van een gitaar kunnen ineens heel anders zijn als je hem in het echt ziet.



Nou ik bekeek het ff vanuit jullie oogpunt, zelf zou ik hem als uiterlijk zo wel halen, maar wilde toch ff de mening van de rest weten.

Blijken echt volgens de site van Epiphone PRECIES hetzelfde te zijn, behalve dan de vorm, en de locatie op de hotlist bij Thomann

Kim Wilson
29 juli 2010, 22:56
De LP Gothic heeft volgens mij geen maple top.

>EDIT:
Inderdaad, effe gechecked op de Epi-site. Gebaseerd op de Studio en dus een full mahonie body.

Zamg0d1
30 juli 2010, 08:18
Ik heb meerdere gitaren bij de winkel geprobeerd....

Vintage SG
Epiphone Explorer Gothic
Epiphone Les Paul Gothic
BC Rich Warlock One


Allemaal wel redelijke gitaren, maar de explorer valt qua spelen toch nog best wel tegen, wil er natuurlijk ooit nog wel eentje proberen maar deze was niet zo fijn. Van alle die ik heb geprobeerd vond ik de BC Rich het fijnste, lekker licht en mooi in balans, dat vond ik wel fijn. Met de Line6 SpiderIV 15watt kon ik lekker lekker verschillend spelen, want die heeft erg veel effecten ingebouwd.

Ook heb ik een fijne plectrum, heb er eentje geprobeerd en die beviel me wel heel erg. Gewoon een standaard .88mm plectrumpje geprobeerd.

Alles ging wel lekker, de Les Paul vond ik totaal niet fijn spelen door dat plastic plaatje wat onder de snaren zit.

De Explorer was wel fijn maar beetje raar gevoel onder mijn elleboog. Zo ineens een heel groot ding, maar komt omdat ik alles gewoon zittend heb geprobeerd. Verder was ie wel erg fijn om te spelen.

De SG vond ik al een stukkie minder... Die vond ik dus niet zo fijn spelen, geen idee waarom, maar vond hem gewoon niet fijn.

Dus als tweede gitaar zou een Explorer wel kunnen, als ik meer geld eraan kan uitgeven, maar nu nog eventjes niet. Ben er totaal niet aan toe nog, Explorer is ook nog beetje lomp als eerste gitaar. Dus ik ga lekker voor de BC Rich :) Mooi geluid, niet zwaar, heerlijk om in de hand te hebben :D

En nu zeg ik toedeloe, tot over twee weken, kan namelijk een tijdje niet reageren wegens feit dat ik niet op de computer kom.

The Unforgiven
30 juli 2010, 11:09
Gefeliciteerd met je nieuwe gitaar dan, komen er nog foto's?

Dat plastic plaatje op de Les Paul heet de slagplaat, dat is om de gitaar te beschermen tegen krasjes, maar die kan je er gewoon afschroeven;).

Braindead
30 juli 2010, 13:24
Quote (Kim Wilson): "Gebaseerd op de Studio en dus een full mahonie body." ? Een normale studio heeft wel een maple top hoor. Dat van die Gothic wist ik niet overigens. Die worn brown studio's daar wist ik het wel van.

Lol. Precies zoals ik het al eerder schreef. Een gitaar uitzoeken op internet is wel leuk maar in de winkel komt dan nog al eens de deceptie. Verhoudingen, feel, tone allemaal zaken die je van een foto niet kan afleiden. Grappig dus dat je uiteindelijk voor een B.C. Rich wil gaan maar ik kan me er wel iets bij voorstellen. De bespeelbaarheid van epiphones laten nog weleens te wensen over is mijn ervaring. Tja en een explorer body vind niet iedereen even handig....

Zamg0d1
8 augustus 2010, 12:18
Ik heb hem nog niet, komt over een maandje of twee á drie

Fisherman
8 augustus 2010, 12:26
Die Line 6 kan ik je met een gerust hart AFRADEN.
Die ingebouwde effecten zijn waardeloos en het overall geluid viel me vies tegen. Ik kocht 'm gebruikt voor een krabbehats en heb 'm snel weer verkocht.
Probeer toch eens een ander ampje, ik weet niet in welke prijsklasse je zoekt, maar in de caegorie 100-150 euro heb je vele malen betere versterkers dan die Line 6.

Zamg0d1
8 augustus 2010, 13:00
Die Line 6 kan ik je met een gerust hart AFRADEN.
Die ingebouwde effecten zijn waardeloos en het overall geluid viel me vies tegen. Ik kocht 'm gebruikt voor een krabbehats en heb 'm snel weer verkocht.
Probeer toch eens een ander ampje, ik weet niet in welke prijsklasse je zoekt, maar in de caegorie 100-150 euro heb je vele malen betere versterkers dan die Line 6.Welke dan denk je? Vond het geluid daar wel iets hebben. Maar zoals jij al zegt, je kocht heb gebruikt voor een habbekrats, hoe oud was ie? Allemaal dingen die er ook mee te maken hebben, deze geeft wel een mooi geluid naar eigen zeggen... Maar ik weet niet of er nog een andere goede versterker is in die prijsklasse? Want Line6 lijkt mij wel een goede versterker om mee te beginnen, en mochten de effecten erin niet goed meer zijn kan ik er altijd voor mezelf een pedal bij kopen ofzo later.

Fisherman
8 augustus 2010, 13:03
Als je persé een modelling amp wil, kijk dan eens naar de VOX VT15 Valvetronix. Is 15 watt met een mooi clean kanaal en vele distortions en andere effecten.
De 15 watt is rond de 150 euro nieuw en de 30 watt rond de 185 (ff googlen...spammen mag niet)
Wat mij betreft veel beter dan de Line 6.
En ook belangrijk, er zit een buisje in.....dus een beetje buizentechniek! Altijd cooler dan een transistorampje.

Zamg0d1
8 augustus 2010, 13:12
Als je persé een modelling amp wil, kijk dan eens naar de VOX VT15 Valvetronix. Is 15 watt met een mooi clean kanaal en vele distortions en andere effecten.
De 15 watt is rond de 150 euro nieuw en de 30 watt rond de 185 (ff googlen...spammen mag niet)
Wat mij betreft veel beter dan de Line 6.
En ook belangrijk, er zit een buisje in.....dus een beetje buizentechniek! Altijd cooler dan een transistorampje.

http://www.thomann.de/nl/vox_vt15.htm je bedoeld deze? Die ziet er wel redelijk uit, maar vind de Line6 zo toch beter klinken... En dat er buizentechniek in zit maakt mij nu eigenlijk niet uit, gaat mij meer om geluid en hoe ie eruit ziet. En natuurlijk als ik zo kijk staat de Line6 bij Thomann veel hoger in rank.

Line6 op 3 en de Vox op 13... Ik ga ff hier kijken op vergelijking bij Thomann http://www.thomann.de/nl/search.html?xsid=52f95b7fd38f284001ef5c9c6d3c76e6&gk=gieacotr&oa=ala&pc=show&chk131656=on&chk117836=on

geert1976
8 augustus 2010, 13:16
Check MP ook van tijd tot tijd, of de sigs van forumleden.

Er zijn altijd leuke vol buizenamps te koop voor redelijke prijzen:ok:

Line6 loop ik ook niet mee weg, Vox amps vind ik wel heel ok.

De modeling geluidjes vind ik allemaal niet geweldig, doe mij de goeie oude stompboxen maar:chicken:

Fisherman
8 augustus 2010, 13:44
Wat Geert zegt.....
Alleen wel uitkijken met 2dehands buizenbakken. Daar moet je kaas van hebben gegeten!

geert1976
8 augustus 2010, 13:57
Wat Geert zegt.....
Alleen wel uitkijken met 2dehands buizenbakken. Daar moet je kaas van hebben gegeten!

Tja, voordat ik die van mij te koop heb gezet, heb ik hem na laten kijken, om geen gezeur achteraf te krijgen of iemand met rotzooi op te zadelen.

Alles was ok, alleen de eindbuizen waren slecht en microfonisch, daar maar nieuwe in laten zetten, de voorbuisjes had ik vorig jaar al laten doen.

Het verschil was gelijk ook merkbaar toen ik hem gisteren gebruikte.

Maar goed zoeken doet een hoop.

Ik heb een maand of 3 geleden voor E 150,00 een oude Fender Proroc 1000 o pde kop getikt, een waanzinnig goede amp en ook in perfecte staat, met footswitch alles erbij.

Vorige maand nog voor heel weinig ene Hohner buizenamp gekocht, ook volledig in orde.

Het kan dus wel.... maar zoeken zoeken en op het juiste moment toeslaan:ok:

Fisherman
8 augustus 2010, 14:15
Klopt als een bus Geert, maar jij hebt net ff meer kaas gegeten dan de gemiddelde pipo (ik ben redelijk bekend met merken en waardebepaling, maar niet qua techniek..vooral buizen niet).

Bij de weg, hoe blij ben je met de Joan Jett????

geert1976
8 augustus 2010, 14:46
Klopt als een bus Geert, maar jij hebt net ff meer kaas gegeten dan de gemiddelde pipo (ik ben redelijk bekend met merken en waardebepaling, maar niet qua techniek..vooral buizen niet).

Bij de weg, hoe blij ben je met de Joan Jett????

Heel erg blij, is een hele fijne plank die lekker klinkt en ondanks dat die maar een humbucker heeft, toch veelzijdig.

Ik ben eigenlijk met al mijn Gibby's blij, die zal ik ook niet wegdoen:ok:

Zamg0d1
8 augustus 2010, 16:21
Ik zal eens kijken en evt. de link hier zetten zodat jullie kunnen oordelen, heb er zelf namelijk verder geen kaas van gegeten dus ik weet niet of ie dan goed is.

En als er anders eentje die beter is dan die Line6 en in e prijsklasse hoor ik het graag:D

geert1976
8 augustus 2010, 16:23
Ik zal eens kijken en evt. de link hier zetten zodat jullie kunnen oordelen, heb er zelf namelijk verder geen kaas van gegeten dus ik weet niet of ie dan goed is.

En als er anders eentje die beter is dan die Line6 en in e prijsklasse hoor ik het graag:D

Wat is je budget voor een amp en wat zijn je muziekstijlen?

Zamg0d1
8 augustus 2010, 16:26
Wat is je budget voor een amp en wat zijn je muziekstijlen?Ik wil voor 450 euro alles hebben, gitaar, kabels, alles. Heb nou voor 295 euro een Warlock van BC Rich met kabels en starterset met kleine dingetjes die nodig zijn, reserve snaren, boekje, cd's en alles, en plectra kosten bij de winkel hier in de buurt ook maar een euro ofzo en ik kan altijd nog verschillende diktes kiezen. Dus nog ongeveer 150 euro over voor een versterkertje.

Zelf wil ik metal gaan spelen, Metallica en Bullet for my Valentine, en uiteindelijk wil ik met een vriend van mij die ook net begint ook een band gaan beginnen als we allebei het kunnen, dus tegen die tijd komt er wel een nieuwe versterker. Maarja, zo lang het duurt dus nog gewoon een versterkertje die ik voor metal kan gebruiken thuis op mijn kamer en indien mogelijk ook nog waar ik me Sennheiser HD205 op kan aansluiten zodat mijn ouders er weinig last van hebben omdat die niet van metal houden. Maar dingen als een clean geluidje om andere dingen te spelen lijkt mij ook wel fijn :)

Nu heb ik deze Park gevonden die er wel redelijk uit ziet, nu alleen nog eens kijken hoe ie klinkt op youtube of kijken of Thomann hem heeft. http://link.marktplaats.nl/356711989

Of deze Bugera die ik nieuw kan bestellen bij Thomann voor 145 euro http://www.thomann.de/nl/bugera_v5.htm lijkt ook wel iets :)

Fisherman
8 augustus 2010, 17:07
Een buizenbakje voor metal kan natuurlijk ook. Al weet ik niet op jouw muziekvoorkeur goed uitkomt op een bakje van 5 watt.

Ikzelf speel geen metal, maar heb de Harley Benton GA-15 besteld.
Ik moet hem nog binnenkrijgen, maar zal een review achterlaten hier op t forum. Het leuke is dat ie makkelijk te modden is en er een aantal cabinets op aangesloten kan worden.

Fisherman
8 augustus 2010, 17:09
Ps die Park.....afblijven! Is nieuw al waardeloos, laat staan tweedehands.
Uiteraard bedoel ik dit alleen als goed bedoeld advies....

geert1976
8 augustus 2010, 17:15
Laat die Park inderdaad maar staan, daar ga je niet blij van worden.

Gezien je budget wordt het wel lastig iets te vinden waar je een tijd mee vooruit kunt en dan bedoel ik gitaar + versterker:makeup:

Fisherman
8 augustus 2010, 17:21
Verder kan ik je als advies geven, loop gewoon eens zo'n grote muziekwinkel bij je in de buurt binnen....hang je gitaar aan een stuk of wat amps en test the hell out of them.
En het leuke is....vind je er eentje die jou ligt, check dan wat ie bij die winkel kost en op internet. Ik krijg 9 van de 10 keer korting als ik bij mijn vaste adresje iets wil hebben wat daar duurder is als op internet.
(In een grijs verleden kreeg ik 150 euro korting op een AC30 CC2 in die winkel!!!)
Wel in het redelijke natuurlijk, want een winkel moet ook iets kunnen verdienen.
Maar het voordeel is, dat de winkel bestaansrecht blijft houden én je kunt er altijd makkelijk mee terug als er iets mee is.
Internet is leuk, soms erg voordelig, maar zeker niet DE manier om iets te kopen.

Zamg0d1
8 augustus 2010, 21:56
Ik ga denk ik gewoon als ik 400 euro heb daar naar binnen dan kan het altijd nog zijn dat als ik een tientje, of twintig euro te kort kom dat ze dat eraf halen als ik geluk heb. En anders haal ik alles al, behalve het boekje en de kabel enzo, dan wacht ik twee weken en dan haal ik daarna de kabel en het boekje, want dat is één pakket van 20 euro, die is ook wel makkelijk, zit een cd of dvd bij met dingen erop, boekjes die het allemaal vanaf de basis uitleggen, en nog verder, bv. helemaal stemmen vanuit een eigen toon dat het nog klopt, hoger of lager. Dus dat vind ik wel leuk :) En natuurlijk reserve snaren, want het zal mij maar zo overkomen dat als ik wil stemmen (zit ook stemmer bij) dat er een snaar knapt dat ik hem te strak span ofzo. Dus eigenlijk is er op alles wat een beginner nodig heeft in een simpel pakketje samen gezet.

Maar dan als het geld heb ga ik gewoon langs, ben nu al zo vaak langs geweest zonder kopen en vaak ook wel lang, zo eerst in Januari (wilde toen sparen, mislukt :P) ben ik een tijdje bezig geweest. En toen een hele tijd niet, en toen weer iets later om een Epiphone Bass te proberen, later met vriend om weer een bass te proberen, en nu tijdje terug heb ik gewoon heel veel heavy gitaren geprobeerd. Maar nu loop ik gewoon als ik 400 euro heb daar naar binnen, wijs de gitaar aan, en dan kan ik daarmee evt. dan nog andere versterkers proberen, en mocht ik geld over houden kan ik altijd nog meerdere plectra halen om die ook gewoon allemaal uit te proberen, rustig op eigen tempo, en als ik dan een fijne vind dan houd ik die gewoon bij en leg ik de rest apart, ga ik even snel langs om te vragen welke dat is en dan koop ik voortaan die als ik die nodig heb.

Bij Schreeven hebben ze namelijk een hele grote bak met verschillende diktes, materialen en groottes, echt heel veel, geloof stuk of 40 verschillende plectra:cheerup:Had zelf met standaard plectrum van nylon(?) met .88mm dik.

Zamg0d1
23 augustus 2010, 20:20
Hallo alweer... Heb toch weer een korte vraag... Bij een tweede hands winkeltje hier hebben ze een mooie gitaar + versterker staan voor 105 euro. Beide qua uiterlijk nog in zeer goede staat.

Het gaat om een Behringer V Tone 15 Watt amp en een Behringer Stratocaster. Qua uiterlijk zien ze er goed onderhouden en nieuw uit maar ik vraag me af, zou ik eerst deze kopen zodat ik gewoon aan de gang kan en dan later gewoon de Warlock One halen als ik daar geld voor heb?:rockon:

Terminus
23 augustus 2010, 20:29
Hallo alweer... Heb toch weer een korte vraag... Bij een tweede hands winkeltje hier hebben ze een mooie gitaar + versterker staan voor 105 euro. Beide qua uiterlijk nog in zeer goede staat.

Het gaat om een Behringer V Tone 15 Watt amp en een Behringer Stratocaster. Qua uiterlijk zien ze er goed onderhouden en nieuw uit maar ik vraag me af, zou ik eerst deze kopen zodat ik gewoon aan de gang kan en dan later gewoon de Warlock One halen als ik daar geld voor heb?:rockon:

Nee. Die spullen staan er om bekend troep te zijn en als je toch moet sparen voor een gitaar is 105 euro uitgeven geen goed idee.

Braindead
23 augustus 2010, 22:03
Inderdaad niet doen. Dat is je reinste prut. Ik snap dat je onwijs graag een gitaartje en aan de slag wilt maar dit is gewoon geld over de blak gooien. Gewoon ff sparen en meteen iets kopen wat goed is.

ps: ik zag op de eerste pagina dat iemand alternatieven aanbood. Misschien is een Michael Kelly ook wel wat voor je. Ik heb er zelf geen ervaring mee maar afgaande op de specs en reviews moeten dat goede gitaren zijn voor het geld en ik denk ook aardig binnen je budget.

Zamg0d1
25 augustus 2010, 22:54
Ik denk dat ik dan gewoon wacht tot ik het geld heb voor die Warlock, want die Micheal Kelly hebben ze naar mijn weten niet bij de winkel hier in de buurt en wil toch in de buurt iets halen. Bij e winkel hier hebben ze meer grotere merken zoals Fender, BC Rich, Gibson etc.

Maar dan heb ik besloten voor een Warlock One in combinatie met een Line6 SpiderIV 30watt, die raadde een vriend mij aan, die heeft nu de Spider Jam, maar hij zei dat ik dan beter die 35 euro door kon sparen voor een 30 watt ipv een 15watt.

Zamg0d1
24 november 2010, 18:53
En dan is er nooit van gekomen om te gaan sparen en nu toch weer de moed om te gaan sparen. Nu weet ik wel al dat ik een Roland Microcube amp wil want die is geloof ik qua prijs nog wel redelijk.

Alleen twijfel ik dan over twee gitaren, beide LTD's... Het gaat om de LTD F-50 (http://www.thomann.de/nl/espltd_f50bk.htm) en de LTD EX-50 (http://www.thomann.de/nl/espltd_ex50bk.htm). Welke zou ik van deze twee halen, qua ontwerp vind ik ze beiden geweldig en qua geluid ook. Maar als iemand voor mij naar de specificaties wilt kijken van beiden, dus de pickups en houtsoorten enzo en van daaruit de beste gitaar kan vertellen (objectief dus) of iemand ervaring heeft met een van deze gitaren dan zou ik het geweldig vinden :D Het is uiteindelijk de bedoeling om metal/rock te gaan spelen, maar dan ook in het begin nog rustig maar later toch echt hardere dingen, als zoiets http://www.youtube.com/watch?v=xN-tu1AvAr4, http://www.youtube.com/watch?v=kONB6NefOME&feature=related of Metallica zou kunnen erop zou ik het helemaal toppie vinden :)

metallic
25 november 2010, 16:14
Hmm vind die LTD-EX 50 in ieder geval veel mooier:p ken ze niet dus kan er verder niets over zeggen. Ik raad je toch aan om ff door te sparen voor een amp, ik denk dat als je metal en rock wilt spelen je snel op die roland uit bent gekeken. Maar opzich om op te beginnen is het niet een heel verkeerde amp. Zelf speel ik ook op een line 6, ma dan wel een flextone 3 XL plus, heel tevreden over, misschien iets voor de toekomst;)

ER!K
25 november 2010, 17:43
Hmm vind die LTD-EX 50 in ieder geval veel mooier:p ken ze niet dus kan er verder niets over zeggen. Ik raad je toch aan om ff door te sparen voor een amp, ik denk dat als je metal en rock wilt spelen je snel op die roland uit bent gekeken. Maar opzich om op te beginnen is het niet een heel verkeerde amp. Zelf speel ik ook op een line 6, ma dan wel een flextone 3 XL plus, heel tevreden over, misschien iets voor de toekomst;)

Ik denk dat dat opzich best wel mee zal vallen.. de modelling van Roland is zeer dik in orde, hoewel ik je aan zou raden om te kijken voor een tweedehands Roland Cube 30 (30x of 30xl), omdat die ook een Rectifier en 6505 simulatie hebben, en laten die nou net erg geschikt zijn voor de TS z'n muziekstijl. Ik gebruik zelf een 30x en kan met de Rectifier stand een vrij dichte benadering van de BFMV sound krijgen. (waar de TS aangaf naar te luisteren.)

@ TS Ik denk ook dat je met die LTD's best goeie startgitaartjes hebt uitgezocht, ik ben zelf op veel mindere kwaliteit begonnen ;) Je zou natuurlijk ook even naar de andere 50/100 series modellen kunnen kijken van LTD, maar blijf ver weg van de pagina's met ESP Standard modellen, want dat werkt zwaar GAS opwekkend :cheerup:. Overigens vond ik de EX maar een lomp geval :soinnocent:

Zamg0d1
26 november 2010, 22:21
Ik denk dat dat opzich best wel mee zal vallen.. de modelling van Roland is zeer dik in orde, hoewel ik je aan zou raden om te kijken voor een tweedehands Roland Cube 30 (30x of 30xl), omdat die ook een Rectifier en 6505 simulatie hebben, en laten die nou net erg geschikt zijn voor de TS z'n muziekstijl. Ik gebruik zelf een 30x en kan met de Rectifier stand een vrij dichte benadering van de BFMV sound krijgen. (waar de TS aangaf naar te luisteren.)

@ TS Ik denk ook dat je met die LTD's best goeie startgitaartjes hebt uitgezocht, ik ben zelf op veel mindere kwaliteit begonnen ;) Je zou natuurlijk ook even naar de andere 50/100 series modellen kunnen kijken van LTD, maar blijf ver weg van de pagina's met ESP Standard modellen, want dat werkt zwaar GAS opwekkend :cheerup:. Overigens vond ik de EX maar een lomp geval :soinnocent:Ja dat wel, maar wel cool :P Das het probleem, vind dat lompe wel wat hebben... Maar dat bescheiden van de F50 ook weer cool. Maar dus eigenlijk gewoon twijfel ik. Maar de EC100QM van LTD ken ik wel... Is de eerste elektrische gitaar die ik ooit in me handen heb gehad een jaar geleden bij de gitaarboer hier in het centrum. Verder heb ik ook nog een neppe SG, een BC Rich Warlock en nog eentje in me handen gehad. Allemaal niet zo veel.. Die EC100 klonk toen gewoon het beste en lag lekker in de hand :) Vind LTD wel een mooi merk. Maar verder in de 100 serie vind ik niets mooi :O

Maar even terug naar de gitaren. De EC100QM (http://www.thomann.de/nl/esp_ltd_ec100_qm_fcs.htm), de F50 (http://www.thomann.de/nl/espltd_f50bk.htm) en de EX50 (http://www.thomann.de/nl/espltd_ex50bk.htm) hebben allemaal dezelfde pick-ups. de EC100QM en de F50 hebben alletwee Agathis hout en de EX50 heeft Basswood. Verder is er qua hardware weinig tot geen verschil als ik de Thomann pagina moet geloven. Maar uhm.. Welke zou ik kiezen tot betrekking van de houtsoort? Als ik agathis beter zou kunnen nemen ga ik sowieso wel voor de F50, heeft een strat vorm en die spelen wel fijn. En anders de EX50.

Welke houtsoort zou dus beter zijn?

ER!K
27 november 2010, 16:37
De EC100 volgens mij een basswood body, met een dun esdoorn fineertje (en de ESP site is het met me eens :seriousf:) en de F50 ook volgens ESP. Thomann heeft vrij vaak foute info op hun site staan. Als je weet wat je zoekt is het een mooie zaak, maar de specificaties die ze opgeven kloppen niet altijd ;). De EX50 zal waarschijnlijk wel wat anders klinken dan de andere twee, omdat die gewoon veel meer hout heeft. De F50 is imo een lucifer en de EC100 is ook vrij dun. Om eerlijk te zijn denk ik dat je qua speelgemak het beste af gaat zijn met een F of EC, want de EX is echt té puntig om lekker mee te kunnen spelen. Staat natuurlijk wel vet, maar ik denk dat je anders piept nadat zo'n ding een half uur in je ballen staat te prikken! ;)

Zamg0d1
27 november 2010, 19:01
De EC100 volgens mij een basswood body, met een dun esdoorn fineertje (en de ESP site is het met me eens :seriousf:) en de F50 ook volgens ESP. Thomann heeft vrij vaak foute info op hun site staan. Als je weet wat je zoekt is het een mooie zaak, maar de specificaties die ze opgeven kloppen niet altijd ;). De EX50 zal waarschijnlijk wel wat anders klinken dan de andere twee, omdat die gewoon veel meer hout heeft. De F50 is imo een lucifer en de EC100 is ook vrij dun. Om eerlijk te zijn denk ik dat je qua speelgemak het beste af gaat zijn met een F of EC, want de EX is echt té puntig om lekker mee te kunnen spelen. Staat natuurlijk wel vet, maar ik denk dat je anders piept nadat zo'n ding een half uur in je ballen staat te prikken! ;)Jaa... Als je het zo kijkt eigenlijk wel.. Dus die EX-50 gewoon bijvoorbeeld als tweede gitaar doen?

En dan toch weer de vraag, die EC100QM heb ik eens in me handen gehad en speelde perfect voor die prijs, maar de F50 lees ik ook genoeg mooie dingen over. Dus dan twijfel ik toch weer tussen die twee... Qua model enzo toch die F50, maar qua geluid en speelgemak heb ik toch weer iets met die EC100QM.... :(

ER!K
28 november 2010, 10:59
Je moet niet vergeten dat elke gitaar weer anders klinkt. Je kan ook een tijdje zoeken naar een beter spelende F50, tenzij je de vorm niet comfortabel vindt. Ga je nog steeds voor de micro cube?

Renin
28 november 2010, 11:33
Zeg eens, kun je eigenlijk wel gitaar spelen?

Zo niet, dan zou ik eerst eens sparen voor gitaarles

Zamg0d1
28 november 2010, 22:05
Je moet niet vergeten dat elke gitaar weer anders klinkt. Je kan ook een tijdje zoeken naar een beter spelende F50, tenzij je de vorm niet comfortabel vindt. Ga je nog steeds voor de micro cube?Dat kan ook, of ik zet er andere snaren in dat zou ook het geluid erg veranderen. Maar de versterker weet ik niet, als ik bv. meer kan krijgen voor 400 euro in totaal (gitaar incl.) dan zou dat cool zijn :D


Zeg eens, kun je eigenlijk wel gitaar spelen?

Zo niet, dan zou ik eerst eens sparen voor gitaarlesIk vind gitaarles veel te duur en als ik kijk dat redelijk veel mensen die gitaar spelen die ik ken het zichzelf geleerd hebben met boekjes en internet etc. Ik wil best gitaarles nemen, maar daar heb ik geen geld voor, en tijd ook niet echt... Heb beetje onvoorspelbaar leventje, soms heb ik bakken met tijd en soms helemaal geen. En de vrije tijd die ik heb zit ik nu nutteloos op de PC of achter de tv. Ikwil iets waar ik wat aan heb, ik wil al sins ik 11 ben gitaar spelen (ben nu bijna 16). Dus dat zegt denk ik wel iets toch? :D

Rembull1980
30 november 2010, 15:05
Dat kan ook, of ik zet er andere snaren in dat zou ook het geluid erg veranderen. Maar de versterker weet ik niet, als ik bv. meer kan krijgen voor 400 euro in totaal (gitaar incl.) dan zou dat cool zijn :D

Ik vind gitaarles veel te duur en als ik kijk dat redelijk veel mensen die gitaar spelen die ik ken het zichzelf geleerd hebben met boekjes en internet etc. Ik wil best gitaarles nemen, maar daar heb ik geen geld voor, en tijd ook niet echt... Heb beetje onvoorspelbaar leventje, soms heb ik bakken met tijd en soms helemaal geen. En de vrije tijd die ik heb zit ik nu nutteloos op de PC of achter de tv. Ikwil iets waar ik wat aan heb, ik wil al sins ik 11 ben gitaar spelen (ben nu bijna 16). Dus dat zegt denk ik wel iets toch? :D

Gitaarles is echt wel handig en hoeft niet duur te zijn. Het geeft je de kneepjes, richtlijn, controle op je speelwijze(!!) en goede oefeningen die je ondanks dat je zoveel boeken kunt kopen toch veel beter van waarde zijn. Tevens geeft het je meer motivatie om te presteren.

Dat is mijn mening.

Danieldg
30 november 2010, 20:05
..

Ik vind gitaarles veel te duur en als ik kijk dat redelijk veel mensen die gitaar spelen die ik ken het zichzelf geleerd hebben met boekjes en internet etc. Ik wil best gitaarles nemen, maar daar heb ik geen geld voor, en tijd ook niet echt...

Geen goede redenering. Je gaat het wiel steeds opnieuw moeten uitvinden, terwijl een leerkracht je gewoon vertelt hoe dat wiel in elkaar zit. Ik geef zelf ook gitaarles en ik merk dat wat mensen op zichzelf leren vaak fout aangeleerd is. Uiteraard niet alles, maar toch wel veel. Ook dingen zoals de correcte positie van je rechterhand kun je heel lang achter zoeken, of je niet eens bewust zijn van het belang ervan. Elke (goede) leerkracht zal aandacht aan de houding besteden (net zoals bij alle andere instrumenten). Dit heeft als resultaat dat je techniek zeer snel kan evolueren omdat er iemand is die je vertelt wat je kan verbeteren, zonder dat je zelf hier naar moet zoeken.

Een halfuurtje les per week is meer dan voldoende om zeer snel vooruit te geraken, afhankelijk van je 'nulvaardigheid' en de tijd die je besteedt aan oefenen.

Normaal gezien moet het toch lukken om een halfuurtje per week vrij te maken. Anders kan je zoeken naar een privéleerkracht die flexibel is qua uren. Vanuit financieel standpunt is een privéleerkracht misschien niet interessant. Op de muziekschool waar ik les geef betaal je ongeveer 180 euro voor een schooljaar lang 1 individuele les per week (uitgezonderd de vakanties). Je hebt ongeveer 30 lessen, dat komt neer op een 6 euro per individuele les. Dat is niet heel duur. Ik ben er zeker van dat er muziekscholen in je buurt zijn met vergelijkbare prijzen.

Wees zeer kritisch met je leerkracht. Als je het gevoel hebt dat hij/zij er ongeïnteresseerd bij zit en bijv. geen aandacht besteedt aan belangrijke technische dingen zoals o.a. houding, moet je dit melden.


Uiteraard kun je alles nog op jezelf leren. Wees dan aub zeer kritisch over jezelf. Aanvaard ook de kritiek die mensen over je spel hebben, omdat dat vaak gewoon de waarheid is. Als iemand zegt 'klinkt slecht', wel dan klinkt het heel waarschijnlijk ook slecht.

Dus, zolang je kritisch genoeg bent en af en toe meer ervaren persoon naar je spel laat luisteren (je kan hier video's/muziekbestanden van je spel laten horen) komt de technische kant van gitaarspelen wel in orde. Maar, het is een aparte ervaring om iemand te zien spelen: je leert enorm veel door een persoon te observeren en hem te vragen naar de details. Dit gaat nu eenmaal veel makkelijker bij een leerkracht dan via een youtube filmpje.

Een jaartje les kan trouwens meer dan voldoende zijn om de juiste attitude te krijgen omtrent zelfevaluatie.

Maar zolang je gemotiveerd bent, zal alles wel lukken. Hou rekening met de bovenstaande dingen en alles komt in orde.

Zamg0d1
2 december 2010, 22:52
Nou het probleem is vooral financieel, de muziekscholen die er zijn bij mij is alleen de Lindenberg en die is vrij duur... En dan nog tijdsgebrek, ik heb zelf genoeg vrije tijd maar ik heb niet echt tijd om iets in te kunnen plannen omdat ik gewoon niet weet wanneer ik het druk of rustig ga hebben enzo. Zit elke dag tot half vijf op school en werk in het weekend. Kortom, beetje problematisch qua tijd.

Ik wil wel lessen maar ik heb er gewoon geen geld voor.. De Lindenberg heeft dan ook alleen dingen voor minstens 439 euro voor 38 lessen en dat is dan weer overpriced naar mijn idee..

universe777
3 december 2010, 08:30
Is net iets meer dan 11 euro per les... da's niet duur.

Zamg0d1
4 december 2010, 21:40
Is net iets meer dan 11 euro per les... da's niet duur.Ja dat is wel, maar het probleem is om het geld zo op te hoesten... Moet dan eerst die gitaar halen en dan ook nog eens die lessen ophoesten... Dat is dus het probleem vooral.... :(