PDA

View Full Version : Gretsch Chet Atkins - feedback



Bjorn78
28 juli 2010, 11:55
Misschien kunnen jullie me verderhelpen. Ik heb live soms last van feedback, speel op een Gretsch Chet Atkins en dit op een Vox AC15 (heritage), ik draai speaker al de andere kant uit van mijn gitaar maar blijf toch soms feedback ondervinden. Ik heb al veel gehoord over gitaristen die in de hollow body een stofje of mousse bevestigen, maar mijn vraag vooral is hoe bevestig je zoiets best, wat kan je hier best voor gebruiken en in welke mate doe je dit? Iemand tips? Wil natuurlijk de klank vd hollow body ook niet helemaal verloren laten gaan door het te veel vol te proppen.

Nicks
28 juli 2010, 17:42
die gitaar is niet gemaakt om op te overdriven, dat voorop gesteld. Feedback kan verschillende oorzaken hebben, je lokatie, afstand tot speaker, volume.

Probeer eens een ruimere kamer of een kleinere versterker. Of kijk toch naar een andere gitaar, semi hollow ofzo.

LesPaul1612
28 juli 2010, 19:00
Het kan inderdaad meerdere oorzaken hebben. je geeft zelf al aan niet pal voor de speaker te staan, dus daar kan het niet aan liggen. sommige mensen plakken dan hun f-gaten af met tape. Ik kan mij heel goed voorstellen dat je dat bij jou gretsch niet wel doen. wat je ook kan doen, is onder de f-gaten een stuk schuimrubber(of een andere zachte materie zoals spons ofzeauw) aanbrengen. dit kun je gemakkelijk doen door een stuk op bepaalde afmetingen te snijden dat het met lichte druk zo het gat infloept, en bij normaal gebruik er niet zomaar weer uitdondert:P

Wizz
28 juli 2010, 19:08
Welke Pickups heeft je Chet? In principe is een Gretsch best geschikt voor overdrive, luister maar eens naar Triggerfinger of mijn eigen clubje, de Gravediggers. Maar met Dynasonics zal het geen groot succes zijn, Filtertrons werken al heel wat beter, en TV Jones Powertrons zijn helemaal "the Bomb".

Wizz

PeeVee
24 augustus 2010, 19:47
Dynasonics doen het ook prima met overdrive maar ik denk niet dat dat het probleem is. De enige elementen die daar niet lekker mee omgaan zijn Hilotrons. Die zaten op 60's Gretsches, hebben erg weinig output. Wat voor model heb je uit welk bouwjaar. Wat jij beschrijft is waarschijnlijk ook geen feedback maar resonantie van de kast. Ik vermoed dat je op een mid 60's of early 70's Gretsch speelt?

HenkHenk
24 augustus 2010, 19:55
Dynasonics doen het ook prima met overdrive maar ik denk niet dat dat het probleem is. De enige elementen die daar niet lekker mee omgaan zijn Hilotrons. Die zaten op 60's Gretsches, hebben erg weinig output. Wat voor model heb je uit welk bouwjaar. Wat jij beschrijft is waarschijnlijk ook geen feedback maar resonantie van de kast. Ik vermoed dat je op een mid 60's of early 70's Gretsch speelt?

Ben ik het toch niet helemaal mee eens. HiLoTrons kun je prima met flink wat overdrive mee spelen, mits je een beetje strategisch gaat staan...

Eko
24 augustus 2010, 20:08
Ik treed regelmatig met m`n Gretsch ( Setzer 6120 SSU) op. Inderdaad helpt het om je amp iets te draaien. Misschien kun je werken met een plexiglas scherm voor de amp als je live speelt? Tape op de gaten helpt ook. Spelen met de toonregeling kan het ook een stuk doen verminderen.