PDA

View Full Version : Hulp nodig bij Engl Fireball advertentie



davidof
28 juli 2010, 11:16
Beste

Ik ben in mijn zoektocht op deze advertentie gestoten:
http://www.2dehands.be/muziek/muziek-accessoires/gitaarversterker/engl-fireball-75830493.html

Even gevraagd wanneer de lampen laatst vervangen zijn en zijn antw was: "Ik heb de lampen zelf nooit vervangen sinds de aankoop, een jaar geleden. De vorige eigenaar had dit, bij mijn weten, ook nooit gedaan."

Ben blij dat hij zo eerlijk is ;), zou ik iets van de prijs(750€) af proberen doen ? 3de hands .. lampen nooit vervangen .. Dan vraag ik mij ook af waarom hij & zijn vorige eigenaar de amp beu waren

Grts

Olorin
28 juli 2010, 11:34
Ga er maar van uit dat de lampen aan vervanging toe zijn (of toch binnenkort)

En das nie goeikoop nie (maar dat wist je al neem ik aan)

Das ja, ik zou korting vragen (en een flinke ook nog) maar of hij hem dan nog verkoopt?

macwilliams
28 juli 2010, 11:38
Waarom hij de amp verkoopt kun je het beste aan hem vragen. Het kan zijn dat hij gewoon niet dat geluid eruit krijgt wat hij zoekt. Of hij is tussentijds van genre gewisseld. Of misschien geld nodig heeft om een andere amp te bekostigen. Op die vraag zijn veel antwoorden mogelijk.

HUESSEN
28 juli 2010, 11:44
3e hands?? dat zegt toch niks.Heb dezelfde versterker.Ook 3e hands,vorige eigenaar had ook een Engl Souvereign en nog wat anders.Speelde meer over de andere versterkers dus werd de Fireball verkocht.Niets mis mee.Zijn fijne versterkers trouwens.Kunnen strak scheuren als een gek,maar met de gain en de volumeknop op de gitaar iets teruggedraaid rockt het ook als een tierelier.Zelfs op laag volume.Wat de buizen betreft heb ik er ook geen verstand van,maar als je de versterker op volume een half uur kunt testen en klinkt onveranderd dan zal het toch wel in orde wezen?Krijg je er ook een speakerkast bij?Anders vind ik €750,- wel iets aan de hoge kant voor de top alleen.

Kim Wilson
28 juli 2010, 11:45
Ben blij dat hij zo eerlijk is ;), zou ik iets van de prijs(750€) af proberen doen ? 3de hands .. lampen nooit vervangen .. Dan vraag ik mij ook af waarom hij & zijn vorige eigenaar de amp beu waren

Grts
Natuurlijk kun je proberen wat van de prijs af te krijgen. Dat is toch standaard in de tweedehands markt? Er zitten oude buizen in, dus wat dat betreft sta je vrij sterk. Al is een setje buizen nou niet bepaald prijsbepalend of zo. En het is ook afhankelijk van wat zo'n amp nieuw kost en/of wat de normale marktwaarde is. Als ie nu al 100 euro onder de normale straatprijs zit, is het een heel nette prijs.

En waarom iemand zijn versterker beu is, tja... Nieuwe band kan, of wellicht is het net niet zijn geluid. De gemiddelde gitarist wisselt regelmatig van versterker. Tijdens een testsessie kun je nooit 100% bepalen of die amp heeft wat jij zoekt, daar kan soms wel een half jaar overheen gaan voordat je een versterker volledig kent. En ook dan kun je tegen eventuele tekortkomingen of irritaties aanlopen, bijvoorbeeld als het karakter van de amp je net niet aanstaat. Zoiets is smaakgebonden. De vorige twee eigenaren konden blijkbaar iets vinden wat beter bij hun past, en deze amp zou zomaar helemaal bij jou kunnen passen.

Maar als die verkoper toch zo eerlijk is, waarom vraag je dan niet gewoon waarom hij hem wegdoet?

davidof
28 juli 2010, 11:45
Ja 'k heb net gevraagd waarom hij er vanaf wilt, als ik de lampen binnenkort moet laten vervangen kan ik evengoed een nieuwe kopen ..

Als er iets scheelt met de amp zelf dat je pas na een tijdje merkt vrees ik ook niet dat hij het zal zeggen.

Kim Wilson
28 juli 2010, 11:46
Ja 'k heb net gevraagd waarom hij er vanaf wilt, als ik de lampen binnenkort moet laten vervangen kan ik evengoed een nieuwe kopen ..

Als er iets scheelt met de amp zelf dat je pas na een tijdje merkt vrees ik ook niet dat hij het zal zeggen.
Daar zou ik niet bang voor zijn. Versterkers worden doorgaans niet verkocht omdat ze stuk zijn, maar omdat ze niet (meer) aansluiten bij de smaak of het gebruik van de eigenaar.

Een set buizen kost trouwens geen 300 euro of zo. Twee 6L6 en een handvol preamp-buisjes. Met montage zou je IMO rond de 100 euro uit moeten komen.

Moet wel zeggen dat hij wel erg aan de prijs is. Nieuw staan ze bij Feedback voor 1000 euro. Met die ouwe buizen erin zou ik inzetten op 600 euro.

LordRiffenstein
28 juli 2010, 12:03
Ja 'k heb net gevraagd waarom hij er vanaf wilt, als ik de lampen binnenkort moet laten vervangen kan ik evengoed een nieuwe kopen ..

:???:

Setje 6L6 lampen, geplaatst, kost je niet meer dan 60 euro of zo dus ik zie niet in waarom je dan beter een nieuwe kan kopen. Lampen moet je sowieso regelmatig vervangen maar het is natuurlijk wel een argument om nog wat van de prijs af proberen te krijgen.

davidof
28 juli 2010, 12:09
:???:

Setje 6L6 lampen, geplaatst, kost je niet meer dan 60 euro of zo dus ik zie niet in waarom je dan beter een nieuwe kan kopen. Lampen moet je sowieso regelmatig vervangen maar het is natuurlijk wel een argument om nog wat van de prijs af proberen te krijgen.

'k heb gehoord da't hier bij mij in de buurt min. €100 kan kosten als de amp niet van de winkel zelf is. Als er ergens een goede tutorial staat zou ik het zelf kunnen proberen. (studeer elektromechanica)

Kim Wilson
28 juli 2010, 12:19
Bij www.tonefactory.nl (http://www.tonefactory.nl) verkopen ze setjes waarmee je zelf je bias kunt meten. Met een multimeter erbij kun je dan zelf prima nieuwe buizen erin prikken.

Hoe oud is de amp, en hoeveel is hij gebruikt?

davidof
28 juli 2010, 12:25
Bij www.tonefactory.nl (http://www.tonefactory.nl) verkopen ze setjes waarmee je zelf je bias kunt meten. Met een multimeter erbij kun je dan zelf prima nieuwe buizen erin prikken.

Hoe oud is de amp, en hoeveel is hij gebruikt?

Hij zegt dat hij er zelf niet zo vaak op heeft gespeeld, maar aangezien hij de amp 2dehands heeft gekocht zou het kunnen dat de vorige eigenaar elke dag de amp volop gebruikt heeft.. Staat er ergens duidelijk uitgelegd hoe je lampen vervangt & bias meet ? Ik heb nog nooit een lampen versterker gehad zodus ;)

HUESSEN
28 juli 2010, 12:28
Heb je al wel een speakerkast?

Kim Wilson
28 juli 2010, 12:29
Je krijgt er een complete handleiding bij, en kom je er dan nog niet uit kun je ze ook altijd bellen. Maar het is mij ook gelukt, zonder elektro-achtergrond.

Kim Wilson
28 juli 2010, 12:32
Hiero:
http://www.tonefactory.nl/shop2/product_info.php?cPath=1_187&products_id=2532

Negative K3 fan
28 juli 2010, 12:34
Als huis-tuin-en-keuken gitarist met hobby bandjes en buizenkennis, vervang ik buizen pas wanneer ze kapot zijn, net zoals dat vroeger gebeurde toen zelfs autoradio's nog met buizen werkten.

Tenzij je je hobby dermate serieus neemt, of als het je werk is, zou ik je aanraden om buizen te vervangen voordat ze echt op zijn.

€0,02

davidof
28 juli 2010, 12:37
Hiero:
http://www.tonefactory.nl/shop2/product_info.php?cPath=1_187&products_id=2532

Thx maakt mij al een pak geruster



Heb je al wel een speakerkast?

Neen nog niet, maar hij zegt ook een cab te verkopen dus mss kan ik zo een deal proberen maken.. cab + amp = korting :p

Liquid_Metal
28 juli 2010, 12:40
Als huis-tuin-en-keuken gitarist met hobby bandjes en buizenkennis, vervang ik buizen pas wanneer ze kapot zijn, net zoals dat vroeger gebeurde toen zelfs autoradio's nog met buizen werkten.

Tenzij je je hobby dermate serieus neemt, of als het je werk is, zou ik je aanraden om buizen te vervangen voordat ze echt op zijn.

€0,02

Ben ik het mee eens, volgens mij vervangen veel gitaristen de buizen veel te snel. Bij mij (ook geen pro) worden de buizen ook pas vervangen als ze echt op of kapot zijn.

davidof
28 juli 2010, 12:43
Ben ik het mee eens, volgens mij vervangen veel gitaristen de buizen veel te snel. Bij mij (ook geen pro) worden de buizen ook pas vervangen als ze echt op of kapot zijn.

Zolang ze goed klinken maakt het mij niet veel uit. Ik wil gwn dat ze live het niet opeens begeven ^^ of gaat dit niet zo snel en merk je dit geleidelijk aan

Kim Wilson
28 juli 2010, 13:13
Bij normaal/veelvuldig gebruik worden eindbuizen na ongeveer 5 jaar vervangen. Ik heb al eens een amp van bijna 30 jaar oud gehad waar de originele buizen nog in zaten. Nu is dat ook niet normaal, maar ze kunnen wel een paar jaar mee. Vandaar de vraag hoe oud die amp is. Als hij 3 jaar oud is, zou ik de lampjes mooi laten zitten.

En ja, ze worden langzaam minder. Volgens mij komt het niet zo heel vaak voor dat een eindbuis er ineens mee ophoudt.

JeanPaul du Vinnie
28 juli 2010, 13:26
De gemiddelde gitarist wisselt regelmatig van versterker.
Daar heb je toch een beetje een vertekend beeld van, denk ik. Hier op Gitaarnet misschien wel, maar dit forum is niet representatief voor iedereen die gitaar speelt. Ik ken er in het "echte" leven veel meer die (zo goed als) nooit wisselen van versterker dan dat ik er ken die zo intensief omgaan met hun gear als op dit forum.

Kim Wilson
28 juli 2010, 13:36
Nou ja, voordat je je ideale versterker hebt gevonden, zijn er al wel een hoop de revue gepasseerd denk ik. Ik ken bijna niemand (enigszins gevorderde gitaristen dan) die nog over zijn eerste of tweede versterker speelt.

HUESSEN
28 juli 2010, 13:37
1½ jaar oud....

http://www.speurders.nl/overzicht/muziekinstrumenten/gitaar-en-basversterkers/zgan-engl-fireball-e-625-69299412.html?q=engl


.

marc_o
28 juli 2010, 13:45
het buizen-vervangverhaal vind ik persoonlijk altijd een beetje overtrokken.
Buizen kunnen lang meegaan, maar ook heel kort. Daar moet je een versterker niet voor laten staan, vind ik.
Zie het als een auto.....banden slijten ook, maar dat maakt de auto nog niet minder.
Bij normaal gebruik en vervoer, en vooral opwarmen en afkoelen kunnen buizen jarenlang mee....In mijn eerste Engl (maar dat is wel uitzonderlijk) hebben wel 10 jaar dezelfde buizen gezeten en daar was echt niks mis mee, bleek na testvervanging en doormeten....maar voor hetzelfde geld gooi en smijt je met je versterker terwijl de lampen nog heet zijn en kun je een stel gloednieuwe eindbuizen zo de vuilnisbak inkieperen...

marter544
28 juli 2010, 14:07
Nou, ik wil niet spammen maar eeeuuuh... Die van mij mag voor minder weg, en heeft hoogstwaarschijnlijk een stuk minder branduurtjes :sssh:

caliban
28 juli 2010, 16:06
Het zou inderdaad belachelijk zijn om verder te zoeken :)

LordRiffenstein
28 juli 2010, 16:17
Bij normaal/veelvuldig gebruik worden eindbuizen na ongeveer 5 jaar vervangen. Ik heb al eens een amp van bijna 30 jaar oud gehad waar de originele buizen nog in zaten. Nu is dat ook niet normaal, maar ze kunnen wel een paar jaar mee. Vandaar de vraag hoe oud die amp is. Als hij 3 jaar oud is, zou ik de lampjes mooi laten zitten.

En ja, ze worden langzaam minder. Volgens mij komt het niet zo heel vaak voor dat een eindbuis er ineens mee ophoudt.

Komt vaker voor dan je denkt maar hoe weet je bij een 2de/3de hands versterker hoe de staat is van de eindbuizen? Of ben je een goedgelovige idioot? :seriousf:

LordRiffenstein
28 juli 2010, 16:31
'k heb gehoord da't hier bij mij in de buurt min. €100 kan kosten als de amp niet van de winkel zelf is. Als er ergens een goede tutorial staat zou ik het zelf kunnen proberen. (studeer elektromechanica)

Oplichters zitten overal en je moet niet via een winkel gaan, er zijn genoeg goeie amptechs in Belgie.

- FAD aka Freeqi - Gent - http://www.freeqi.be
- New-Old-Stock Electronics Limburg aka Sonicart aka Geert - Lommel - http://www.n-e-l.be
- Musiccenter Tielt aka Rik - Tielt - http://users.skynet.be/musiccenter-tielt
- Tube Amp Service aka Yves Pexters - Tongeren
- Guitar & Amplifier Parts - Hoogerheide, NL (25 min. van Antwerpen) - http://www.gaparts.nl
- Fuzz it - Gent - http://www.fuzzit.be/

davidof
28 juli 2010, 17:05
Ja in Nederland heb ik ook al advertenties gezien, maar ik heb zelf geen auto dus moet ik aan mijn zus vragen om te rijden. En het noorden van Nederland zal toch wat ver zijn =( & ik wil hem zeker eerst kunnen testen.

davidof
29 juli 2010, 12:19
Ik kan misschien aan een Peavey 5150 + cab geraken voor 850! goede prijs lijkt mij ? En ook een Peavey ultra plus +cab voor 850. Komden die dicht bij het Engl Fireball geluid ? & Welke zouden jullie mij aanraden? (Hatebreed, Killswitch Engage, Metallica, Black Label Society, Pantera, Walls of Jericho..)

Groeten

iWishmaster
29 juli 2010, 12:38
Het is sowieso heel erg goedkoop. Het geluid is anders: probeer en leer zou ik zeggen.

Steven Otto
29 juli 2010, 12:43
5150.

850 is een nette prijs.

interessander
29 juli 2010, 12:49
850 voor top + cab is een mooie prijs inderdaad.
De ultra plus is volgens mij nog wat meer metal gevoiced dan de 5150, mocht je de kans hebben om beide te testen zou ik dat zeker nog even doen.

caliban
30 juli 2010, 00:54
Ik kan misschien aan een Peavey 5150 + cab geraken voor 850! goede prijs lijkt mij ? En ook een Peavey ultra plus +cab voor 850. Komden die dicht bij het Engl Fireball geluid ? & Welke zouden jullie mij aanraden? (Hatebreed, Killswitch Engage, Metallica, Black Label Society, Pantera, Walls of Jericho..)

Groeten

5150 en Fireball hebben een andere sound maar beide perfect bruikbaar voor harde genres. Persoonlijk heb ik een voorkeur voor de Fireball, maar dat is goesting.

TimS
30 juli 2010, 01:54
Moet je niet gewoon even doorzoeken naar een goede Fireball als je dat geluid wilt?

UnDefined
30 juli 2010, 07:57
850 voor top + cab is een mooie prijs inderdaad.
De ultra plus is volgens mij nog wat meer metal gevoiced dan de 5150, mocht je de kans hebben om beide te testen zou ik dat zeker nog even doen.

Inderdaad ik vind het een godlike sound en er zou dus zo 1 hier mogen staan mocht ik wat meer geld hebben (a).

http://www.youtube.com/watch?v=p3xvIz6m10g&playnext=1&videos=l2RbPr4DMfY

Hij kocht deze amp en onmiddellijk daarna verkocht hij z'n Mesa Boogie Dual Recto...

caliban
30 juli 2010, 16:57
Inderdaad ik vind het een godlike sound en er zou dus zo 1 hier mogen staan mocht ik wat meer geld hebben (a).

http://www.youtube.com/watch?v=p3xvIz6m10g&playnext=1&videos=l2RbPr4DMfY

Hij kocht deze amp en onmiddellijk daarna verkocht hij z'n Mesa Boogie Dual Recto...

Dat klinkt inderdaad heel erg vet, en een recto vind ik persoonlijk niks aan.