PDA

View Full Version : Revisie oude Fender combo's



guitar
28 juli 2010, 09:45
Hoi,

Ik vroeg me af wie jullie aanraden voor de revisie van Fender BF combo's. Ik zoek iemand die met NOS componenten werkt en helemaal thuis is in hoe deze oude bakken moeten klinken. In de buurt van Utrecht zou het mooist zijn. Alvast bedankt voor jullie tips!

cluseau
28 juli 2010, 10:09
In de buurt van Utrecht zou het mooist zijn.

CMW in vleuten iets voor je ???

Frans.

guitar
28 juli 2010, 10:22
En maakt hij gebruik van NOS componenten bij vervanging?

tommus42
28 juli 2010, 10:25
Wat moet je met NOS componenten? Op een enkel buisje na heeft dat geen voordelen, alleen maar nadelen.

jor15
28 juli 2010, 10:29
Mr. Jay is behoorlijk goed met oude Fenders en hij heeft een voorliefde voor oude componenten. Wel in Venlo. http://www.jayveeamps.nl/index1.html

guitar
28 juli 2010, 10:35
Wat moet je met NOS componenten? Op een enkel buisje na heeft dat geen voordelen, alleen maar nadelen.

Wegens authenticiteit...

cluseau
28 juli 2010, 11:03
En maakt hij gebruik van NOS componenten bij vervanging?

een telefoontje en je weet t

Frans.

guitar
28 juli 2010, 11:41
emailtje is naar CMW verstuurd...

allochthomas
28 juli 2010, 11:41
Probeer ook eens ed's customshop in maarssen. Uitstekende service en vakwerk. http://www.edscustomshop.com/

Toaster
28 juli 2010, 15:47
Mr. Jay.
Das de enige die ik ken die originele onderdelen vervangt. Zullen er vast wel meer doen hoor. Maar van Mr. Jay weet ik het zeker.

Heeft ook een website waar die dat laat zien. www.jayveeamps.nl geloof ik.

Verder Kan je Al proberen te zoeken hier op het forum. (volgens mij heet hij nu AL.de ) Hij woont in Emmerich. Heb ik hier al een tijd niet meer gezien maar das ook wel iemand die je dat kan toevertrouwen.

En Nico Verduin repareert ook amps als ik me niet vergis. Zit alleen in Heemskerk. beetje ver weg.

Dichtstbijzijnde is dan Chris van CMW uit vleuten. Ik vraag me alleen af of hij met originele onderdelen repareert. Hij vervangt het dan wel voor onderdelen met originele waardes. Dan kunnen bovenstaande natuurlijk ook allemaal.....

GretschGuy
28 juli 2010, 17:31
Hoi,

Ik vroeg me af wie jullie aanraden voor de revisie van Fender BF combo's. Ik zoek iemand die met NOS componenten werkt en helemaal thuis is in hoe deze oude bakken moeten klinken. In de buurt van Utrecht zou het mooist zijn. Alvast bedankt voor jullie tips!

Wat moet er varvangen worden? Gebruik van NOS koolstof weerstanden ('carbon composite') mag je wel verwachten. Oude elco's en condensators zijn doorgaans niet meer bruikbaar. Ook niet als ze nooit gebruikt zijn. Soms kunnen ze wel 'gereviseerd' worden voor gebruik. Kost echter zo veel tijd en moeite dat vrijwel niemand dit doet. Maakt niet uit, als ze maar vervangen worden door verse van goede kwaliteit.

NOS trafo's voor zulke oude amps zijn nauwelijks in omloop. Maar exacte replica's zijn tegenwoordig ruimschoots beschikbaar. Speakers vervangen door oude exemplaren is doorgaans geen goed idee. Bovendien waren de speakers van BF Fenders doorgaans toch niet zo bijzonder. Oude, nog functionerende, speakers vervangen door nieuwe, is wel 'n goed idee. Als je de amp in de toekomst nog eens wil verkopen, zullen werkende, originele speakers de waarde ten goede komen. Hoe langer je de originele speakers gebruikt, hoe meer kans dat je ze 'stuk speelt'.


Wat ik maar bedoel: gewoon gericht vragen wat voor onderdelen ze gebruiken.

Dirk_Hendrik
28 juli 2010, 19:05
Oude elco's en condensators zijn doorgaans niet meer bruikbaar. Ook niet als ze nooit gebruikt zijn.

Met nadruk op die elko's, dank voor het me voor zijn.

De vraag is daarmee deels ook wat belangrijker voor je is, NOS voor vintage correctheid of betrouwbaarheid/veiligheid.

En gelukkig kunnen alle bovengenoemde jongens je daarmee helpen.

Chris Winsemius
28 juli 2010, 20:31
De blue molded condensatoren in BFs gaan zelden lekken, dit itt. de Cs in tweeds. Klankmatig geef ik de voorkeur aan blue moldeds in BFs. Elko's zijn qua opbouw te vergelijken met accu's > dus een beperkte levensduur. Tussen de diverse moderne merken en typen elko's zitten imo grote verschillen qua sound en feel; goed uitzoeken (na veel proberen) is imo een must.
Je kan het omhulsel van de oude elko's gebruiken om daar nieuwe in te doen maar ik demonteer ze dan liever en plaats de nieuwe elko's gewoon normaal, de oude/originele elko's kunnen dan gewoon netjes aan de klant meegegeven worden.

Carbon Comp weerstanden zijn (nog gewoon) verkrijgbaar maar die zou ik alleen vervangen indien de originele weerstand kaduuk is of te veel verlopen is qua waarde (> 20 % bijvoorbeeld).

mijstrats
28 juli 2010, 23:03
Meyer Amps uit Nijmegen reviseert oude versterkers waaronder ook Fender. Ze hebben een voorraadje aan NOS onderdelen die alleen ingezet worden bij restauratie van oude versterkers.

Ik zou eens contact opnemen met Meyer Amps. Ze zijn vaste reperateur van Max Guitars in Den Haag & Nijmegen en leveren vakwerk. Goede ervaring mee gehad.

Antoon
30 juli 2010, 18:41
Wat je ook kunt doen is de amp laten doormeten en zelf de onderdelen op Ebay-US zoeken. Als je eenmaal weet wat je allemaal moet doen is het zo gebeurd.

cluseau
31 juli 2010, 12:19
Wat je ook kunt doen is de amp laten doormeten en zelf de onderdelen op Ebay-US zoeken.
Ja dat zal een amptech leuk vinden.


Als je eenmaal weet wat je allemaal moet doen is het zo gebeurd.

Daar zeg je wat........:crazyhappy:

Frans.

Dirk_Hendrik
31 juli 2010, 12:33
Wat je ook kunt doen is de amp laten doormeten en zelf de onderdelen op Ebay-US zoeken. Als je eenmaal weet wat je allemaal moet doen is het zo gebeurd.

Jammegenoeg is reviseren een proces waarbij je niet de garantie hebt dat als inderdeel a is vervangen onderdeel b dan niet ook de suggestie geeft aan vervanging toe te zijn. "Laten doormeten" is dus nogal beperkt en geeft zeker geen kans op goede resultaten.

Daarnaast zal de gemiddelde tech, zoals Frans al aangeeft, daar wss voor bedanken. En gelijk heeft ie.

G.G.
31 juli 2010, 13:22
Ik denk dat Antoon er iets te simpel over denkt. Voor een leek is het echt niet een kwestie van ff doormeten (heb ik de afgelopen maanden ontdekt)

Antoon
31 juli 2010, 14:24
Je moet je amptech wel gewoon de uren betalen, maar ok laat hem dan maar onderdelen tijdelijk vervangen, qua prijs maakt dat toch nagenoeg niets uit. Als hij verder aangeeft wat hij gedaan heeft kun je zelf op die plekken weer AB weerstanden, Ajax blue molded caps of whatever inzetten. Enige punt zijn de hoogspanningselco's. Je tech zal ze willen vervangen terwijl dat misschien nog niet nodig is. Al mijn ouwe Fenders tweeds hebben al een tijd ouwe elco's zonder problemen.

edit: 4 van de 5 problemen zijn opgeblazen speakers, ruisende anode weerstanden op de eerste buis, lekkende caps achter de fasedraaier, kapotte hoogspanningselco's, slechte aardcontacten en slechte schakelaars. Behalve voor de speakers zijn de onderdelenprijzen voor deze mankementjes te verwaarlozen, tientjeskwesties

Dirk_Hendrik
31 juli 2010, 15:00
Je moet je amptech wel gewoon de uren betalen, maar ok laat hem dan maar onderdelen tijdelijk vervangen, qua prijs maakt dat toch nagenoeg niets uit. Als hij verder aangeeft wat hij gedaan heeft kun je zelf op die plekken weer AB weerstanden,

Wat dit impliceert is:
Dat je niet handig genoeg bent en dus hebt de ervaring een ander nodig voor je reparatie en diagnose maar je vervolgens de wiseass uit gaat hangen die het beter weet en onderdelen gaat vervangen. Hoe serieus neem je je tech dan?


fuuuuhck... :soinnocent:

G.G.
31 juli 2010, 20:59
Kolere, wat een aanpak.

Lobotomie gehad Antoon, of vind je dit een normale ma nier van denken?

guitarnijboer
2 augustus 2010, 14:29
Op zich zou ik het nog geen gek idee vinden. Het is toch jou versterker, dan mag je het toch ook hebben zoals je het wilt. Als ik degene zou zijn die dat ding na moest kijken en iemand zou dit willen zou ik afspreken het ding door te meten / na te kijken en door te geven wat ik aan onderdelen nodig heb. Als ie dan alles bij elkaar heeft kan het er in gezet worden en klaar. Scheelt een hoop zoeken op internet.

Het is toch ook niet gek om een gitaartech te vragen een zelf aangeschaft elementje in je gitaar te bouwen?

G.G.
3 augustus 2010, 14:57
tjsa..... Maar mijn tandarts en kaakchirurg een diagnose laten stellen en zelf mijn verstandskies eruit slopen?.....

Moet je als leek ook niet doen.

Laat die tech het dan ook afmaken.

cluseau
3 augustus 2010, 15:29
tjsa..... Maar mijn tandarts en kaakchirurg een diagnose laten stellen en zelf mijn verstandskies eruit slopen?.....

http://home.casema.nl/jajop/cluseau/muishahaha1.gif spoelt u maar.....!

G.G.
3 augustus 2010, 16:06
Als ik een buizentechneut was (ik mag hopen dat ik 1% van de kennis van Frits, Frans, Nico en Chris etc... Heb) dan zou ik bedanken voor de klus.

Iemand heeft mij ooit eens voor een refretklusje gevraagd. Mooie oude strathals van een jaar of twintig met de juiste slijtplekken. Ik zou dan de frets verwijderen maar de lak moest 100% in takt blijven. Meneer zou zelf de fretjes op maat maken en erin rammen. Ik moest de zijkanten tot het hout afwerken en de boel levellen en crownen en hij zou dan de schuine kanten doen (want dat is lekker veilig).

En dan niet omdat hij voorzichtig een deel van het leerproces zou kunnen doorlopen, maar om uren te sparen.

Wat als hij een fretsleufje met schoonmaken om zeep help en met levellen er een fret loskomt..... Wie heeft het dan gedaan?

Dan dus bij een versterker liever alles zelf doormeten met hulp van het forum en de klus zelf aanpakken. Als het fout gaat kan je altijd nog naar een tech (zo is ook mijn madamp uiteindelijk bij iemand terechtgekomen die hem afgebouwd heeft) of gelijk naar en tech gaan en die de eer van de HELE klus gunnen.

Da' s mijn mening.

Yves Pexsters / TAS
3 augustus 2010, 16:12
tjsa..... Maar mijn tandarts en kaakchirurg een diagnose laten stellen en zelf mijn verstandskies eruit slopen?.....

Slik.

Bij een revisie is bepaalde onderdelen vervangen één aspect van de job. Fenders, eens >30j oud vertonen vaak wel een structureel probleem, sockets, breukjes in soldeerlassen, niet steeds zichtbaar, maar vooral het onderdelenbord zelf is vaak oorzaak van storingen en verlies van prescence. Dit soort problemen aanpakken vergt iets meer know how dan een elco los solderen en door een andere vervangen.

cluseau
4 augustus 2010, 00:05
Opmeten wat er stuk is he! http://home.casema.nl/jajop/cluseau/icon__facepalm.gif

Oke, stel je even voor je krijgt een amp in reparatie waar geen geluid uitkomt. Je moet dus eerst gaan onderzoeken wat er loos is, kost tijd. Blijkt dat er wat bjaid glas inzit, moet je er toch eerst nieuwe inprikken. Kun je die - omdat je ze terug gaat nemen - nog wel voor nieuw verkopen? Als ik klant was zou ik dat niet zo waarderen. Weet jij veel wat er tijdens die korte test met jouw "nieuwe" buisjes is gebeurd. Weet ik wel, dat valt wel mee maar t gaat om t principe. En wat als jouw klant zelf de geadviseerde materialen heeft besteld en er blijkt later nog meer aan de hand te zijn. Die dingen gebeuren namelijk aan de lopende band soms lang nadat je het ding aan de praat hebt. Je valt van het één in het ander. Als ik een amp klaar heb moet deze een lange duurproef doorstaan zodat ik voor mijzelf weet dat het ding zich goed houd op het podium en zelfs dan heb je geen 100%. Dus zeggen wat er vervangen moet worden komt naar mijn mening niets van terecht, een enkele keer daargelaten.

Uiteindelijk moet iedere tech voor zich weten wat hij wel en niet wil doen. Natuurlijk als mijn beste vriend (heb ik niet) hier komt mats ik hem ook maar commercieel gezien is de methode heel ongezond. Bovendien kun je het niet maken dat jouw diagnose achteraf tekort geschoten is omdat hij toch nog meer nodig bleek te hebben.

Met respect voor andere meningen....

Frans.