PDA

View Full Version : Gitaar speelt stug



Bibbermans
28 juli 2010, 01:09
Hallo,

Om te beginnen speel ik al een tijdje gitaar, maar technisch gezien ben ik echt een n00b!

Ik heb een mooie Crafter western gitaar. Er zit een mooi geluid in, maar ze speelt erg stug. Wat kan ik hier aan doen, zodat ze wat soepeler speelt:metal:? Er zitten 010 snaren op.

Groetjes,

Chris:metal:

Fingerpick
28 juli 2010, 01:28
Voor een beginner speelt elke gitaar "stug", die vingers willen immers niet mee...en dan is de boodschap oefenen, oefenen, oefenen.
Het kan ook zijn dat de actie van je gitaar (afstand snaren/toets) te hoog afgesteld is, en dat kan je even laten bijstellen in de zaak waar je je instument gekocht hebt. Normaal gezien hoort dat bij de naverkoopservice.

Cue Zephyr
28 juli 2010, 02:16
3mm onder de lage E is ongeveer goed, zit zelf rond de 2.4mm maar het kan nog lager.
Ik weet echter niet wat een stug spelende gitaar is, want mijn gitaar heeft nu 13's erop zitten. ;)

Vadim
28 juli 2010, 02:20
Hoelang zitten je snaren er al op? Snaren roesten namelijk nogal snel zeker met dat weer van een tijdje geleden. Als je non-coated strings gebruikt(dus geen elixir en nog een paar andere merken geloof ik), roesten ze een stuk sneller en dan worden ze dus stroef. Als je niet zeker weet of ze verroest zijn, moet je er gewoon even een tissue overheen halen, als daar bruine vegen opzitten weet je het:P

--=HANS=--
28 juli 2010, 09:01
0.10 is echt heel erg dun voor op een akoestische gitaar dus daar zal het niet in zitten. De aktie lijkt me in de verband ook niet echt relevant, ik heb een nylonsnarige met een relatief hoge aktie maar die speelt super. Ik zou idd eens kijken naar een nieuw setje snaren en dan meteen gaan voor 0.11 en als je een hele gekke middag hebt meteen 0.12 ;) Knapt het geluid ook meteen heel erg van op! Als je van 0.10 naar 0.11 en zeker naar 0.12 gaat zal er het een en ander opnieuw afgesteld moeten worden let daar dus even op. Wat ik zelf nog wel eens als "stug" ervaar is een hals die niet makkelijk glijdt. Kan te maken hebben met de gebruikte lak of gewoon viezigheid. Maak hem eens goed schoon en als je dan toch de snaren vervangt kun je ook meteen de toets een keer goed schoonmaken. Allemaal details maar het totaal kan een enorme verbetering opleveren.

Jedeel
28 juli 2010, 11:12
3mm onder de lage E is ongeveer goed, zit zelf rond de 2.4mm maar het kan nog lager.
Ik weet echter niet wat een stug spelende gitaar is, want mijn gitaar heeft nu 13's erop zitten. ;)

Ik neem aan dat je wel bedoeld/gemeten hebt bij de 12-e fret?

Bibbermans
28 juli 2010, 11:29
Bedankt voor jullie reactie. Zelf heb ik de action verhoogd op mijn gitaar. Ik speel vooral veel blues met een brass slide. Onder de brug is een extra plaatje geplaatst zodat de action hoger is.

Ik wilde deze verhoging eraf halen. En weer "standaard" spelen Er zit trouwens .11 aan snaren op ipv .10.
Zou het dan toch aan de action liggen?

De snaren zijn funkel nagel nieuw. Het fretboard is schoon.

Maar hoe zit het nou? Als de snaren dikker zijn, speelt ze dan stugger of soepeler?

groetjes!

Portel
28 juli 2010, 11:41
Je kunt ook snaren van Elixir proberen. Die hebben een nanoweb coating.
Daardoor zijn ze soepeler. Maar ze zijn dan ook duurder.

Cue Zephyr
28 juli 2010, 16:19
Ik neem aan dat je wel bedoeld/gemeten hebt bij de 12-e fret?
Allicht. ;)
Standaard actie op mijn gitaar is 3/32" onder de lage E en 2/32" onder de hoge E.

Als je die verhoging weg wilt halen kun je bij de volgende snaar-wisseling even je zadel eruit halen en dat plaatje verwijderen.

Dikkere snaren geven je meer bass response, meer volume en de tone zal er meestal op vooruit gaan. Het ligt er echter wel aan waar je gitaar voor gebouwd is. Meeste dreads zijn bijvoorbeeld gebouwd voor medium (13) snaren, soms lights (12).
De snaren zullen iets moeilijker te fretten zijn, maar je wil óf het een óf het ander - makkelijker spelen of de klank.

Elixirs zullen heel misschienw wat soepeler spelen, maar 't zit 'm voornamelijk in de coating die je makkelijker over de snaren laat glijden. Als je echt soepel wil spelen, probeer dan de 80/20 nanowebs van Elixir of wellicht de DR Sunbeams (roundcore). Martin heeft ook nog de Flexible Core snaren - de FX serie, deze hebben een kleinere kern en een dikkere winding, maakt het wat makkelijker met fretten.

Rinze
28 juli 2010, 16:39
Naast een te hoge actie kan een verkeerde kromming van de hals ook tot gevolg hebben dat de gitaar stug aanvoelt. Vooral een te rechte hals geeft dat gevoel imo. Capo voor de eerste fret, snaar indrukken bij de 17de en dan met een voelermaat meten: de ruimte tussen snaar en fret moet rond de 7de fret op ongeveer 0,3 mm liggen. De capo laten zitten en bij de 17de fret de aktie meten, dan elimineer je de invloed van de topkam. Ben de waarden voor een akoestische gitaar bij deze methode even kwijt.

Maar je hebt dus in principe (als hals en gitaar verder goed zijn) twee factoren die het speelgevoel beïnvloeden: halskromming en actie. Aan het begin van de hals kan de hoogte van topkam ook nog meespelen, die controleer je door de snaren tussen de tweede en derde fret in te drukken, er moet dan tussen snaar en eerste fret een heel kleine ruimte zitten, de snaar mag de fret net niet raken.

Blend
28 juli 2010, 20:41
Bedankt voor jullie reactie. Zelf heb ik de action verhoogd op mijn gitaar. Ik speel vooral veel blues met een brass slide. Onder de brug is een extra plaatje geplaatst zodat de action hoger is.

Ik wilde deze verhoging eraf halen. En weer "standaard" spelen Er zit trouwens .11 aan snaren op ipv .10.
Zou het dan toch aan de action liggen?

De snaren zijn funkel nagel nieuw. Het fretboard is schoon.

Maar hoe zit het nou? Als de snaren dikker zijn, speelt ze dan stugger of soepeler?

groetjes!

Ligt het meer aan de hals of aan de toets? Als het aan de hals ligt: ff 'n beetje schoonmaken met bijv 'n klein beetje was wat je voor vloeren gebruikt.

Of contactspray. Wedden dat je vliegt over je fretbord?

Firesmoother
5 augustus 2010, 15:52
Probeer eens de trust rod strakker te draaien. Dit is een stalen pen die door je hals gaat, en door hem strakker te draaien word de nek rechter gezet.
Dit is een onderdeel van een gitaar afstellen, wat vaak gebeurt moet worden als je een nieuwe gitaar heb t aangeschaft. Ook kan het grondig schoonmaken van de fretboard en de frets zelf helpen, en dunnere snaren op je gitaar zetten.
Als je dunnere snaren op je gitaar zet, moet je wel de trust rod losser draaien. Als je de trust rod zodanig aandraait dat de nek perfect staat op pakweg snaren van dikte 12, en je er dan een setje snaren van dikte 10 opzet, word er meer door de trust rod aan de nek getrokken dan de snaren, waardoor je gitaarnek krom wordt.
Je merkt ook wanneer de trust rod tever is aangedraait aan ''fret buzz''. Dit gebeurt wanneer de snaar de fret raakt als je deze aanslaat. Als je de trust rod te los draait heb je kans dat je gitaarnek breekt.

LaurentB
5 augustus 2010, 16:08
Probeer eens de trust rod strakker te draaien. Dit is een stalen pen die door je hals gaat, en door hem strakker te draaien word de nek rechter gezet.
Dit is een onderdeel van een gitaar afstellen, wat vaak gebeurt moet worden als je een nieuwe gitaar heb t aangeschaft. Ook kan het grondig schoonmaken van de fretboard en de frets zelf helpen, en dunnere snaren op je gitaar zetten.
Als je dunnere snaren op je gitaar zet, moet je wel de trust rod losser draaien. Als je de trust rod zodanig aandraait dat de nek perfect staat op pakweg snaren van dikte 12, en je er dan een setje snaren van dikte 10 opzet, word er meer door de trust rod aan de nek getrokken dan de snaren, waardoor je gitaarnek krom wordt.
Je merkt ook wanneer de trust rod tever is aangedraait aan ''fret buzz''. Dit gebeurt wanneer de snaar de fret raakt als je deze aanslaat. Als je de trust rod te los draait heb je kans dat je gitaarnek breekt.

Doe dit WEL voorzichtig, niet meer dan 1/8 draai per keer, en als je veel kracht moet zetten kan het zijn dat-ie al strak staat. Als je de truss rod te strak draait kan die breken, en dat is einde verhaal voor je gitaar.

Met de klok mee is strakker, tegen de klok in losser.

De truss rod stelt de holling van de hals in. Of die goed is kun je testen door de lage E-snaar in te drukken op de eerste en vlak voorbij de 14e fret.

Er moet dan nét speling zijn tussen de snaar en de 7e fret.

Cue Zephyr
5 augustus 2010, 20:09
Tip #1: Capo op de 1ste fret.
Tip #2: Voor goede/lage actie moet er iets van 0.3mm (dácht ik) tussen de snaar en de 6de (of 7de, weet niet meer) fret zitten.

Bibbermans
1 september 2010, 11:54
Wederom bedankt voor jullie reactie.

Het zelf aandraaien van de rod vind ik een beetje eng, ik ben zwaar A technisch en zeer onhandig. Ik ben met mijn crafter naar Piet guitars geweest in Arnhem.

Volgens hem stond de hals goed, maar zat het probleem in de fretboard. Sommige frets zaten niet goed geplaatst op de half. Volgens hem is het ook een probleem van meerdere Crafters. Het advies was om een nieuwe topkam te laten maken en de hals totaal opnieuw te laten fretten. Kwa kosten zou ik dan rond de 300 euro uitkomen.

De kosten zijn mijn crafter niet waard. Ik laat haar zoals ze is, met verhoogde action, open tuning en slide. Ik heb haar nu in open E staan, besnaard met 0.12. Klinkt inderdaad een stuk beter!

heel erg bedankt voor het meedenken!

groetjes,

Bibbermans