PDA

View Full Version : USA tele copie



barno
28 juli 2010, 01:19
Haar, Rebel Relic en andere nabije tele copy bouwers komen vaak aan bod. Zijn er mensen die ervaring hebben met usa bouwers van tele/strat copietjes?

Onlangs een Bill Nash bespeeld, en ook een LSL tele: beide superieure gitaren maarrr zeker de LSL belachelijk duur.

Nash is goedkoper maar ik geloof dat ze niet eens zelf bouwen, enkel goede parts "selecteren".
Hoe komt het dat die gitaren (goede kwaliteit weliswaar) aan echt hoge prijzen toch in trek zijn?

Rooker
28 juli 2010, 01:26
Zou het zijn omdat ze in de usa naam hebben gemaakt bij bijv de Fender costumshop en nu voor zichzelf zijn begonnen?

Orgasmocaster
28 juli 2010, 01:37
Haar, Rebel Relic en andere nabije tele copy bouwers komen vaak aan bod. Zijn er mensen die ervaring hebben met usa bouwers van tele/strat copietjes?

Onlangs een Bill Nash bespeeld, en ook een LSL tele: beide superieure gitaren maarrr zeker de LSL belachelijk duur.

Nash is goedkoper maar ik geloof dat ze niet eens zelf bouwen, enkel goede parts "selecteren".
Hoe komt het dat die gitaren (goede kwaliteit weliswaar) aan echt hoge prijzen toch in trek zijn?

Bill gebruikt Allparts (!) and USACG

Deze schijnen erg goed te zijn:
http://www.detempleguitars.com/temp/intro_1.php

Uiteraard deze:

http://www.callahamguitars.com/guitars.htm

en deze kwam ik laatst tegen... geen idee of dit handgemaakt is of niet

http://www.bigtexguitars.net/index.html

zo zijn er nog heeel veel,,
zoek je een relic type copy of een boetiek tele a la Grosh?? er is een bouwer die mooie barndoor teles maakt, maar ik kom even niet op zijn naam...

Orgasmocaster
28 juli 2010, 01:40
oh, trouwens, de trademark voor de fender kop geldt alleen voor de USA, dus daarom zal je wel exacte kopieen op de NL markt zien, maar niet in de USA.

Pepe
28 juli 2010, 01:42
Hoe komt het dat die gitaren (goede kwaliteit weliswaar) aan echt hoge prijzen toch in trek zijn?

Het is een raar fenomeen. Het is geen rocket science een fender met aftermarket parts in elkaar te schroeven maar toch is de een er beter in dan de ander, afgezien van de gebruikelijke hit & missers.

Nash zijn gitaren ken ik al een hele tijd, hij zal een van de eerste geweest zijn die dacht, dat CS relic kan ik ook maar goedkoper. Zijn gitaren zag ik voor rond de 1200 dollar staan, nu rond de 2000. Vraag en aanbod.
Afgezien dat ie een van de eerste was, was hij zo handig om zijn gitaren nationwide bij dealers neer te zetten. Ten derde zien ze er goed uit en klinken zal het ongetwijfeld anders blijf je niet aan de top.
Ik denk wel dat ie met zijn prijs de grens bereikt heeft, de 2e hands markt voor CS begint daar en 2e hands heeft bij de relic gitaren weinig betekenis.

barno
28 juli 2010, 01:48
oh, trouwens, de trademark voor de fender kop geldt alleen voor de USA, dus daarom zal je wel exacte kopieen op de NL markt zien, maar niet in de USA.

funny, dus nash mag het wel omdat hij met licensed parts werkt? Die bigtexguitars: op hun site vind ik geen enkele foto van een headstock ... 't is me wat, die headstocks:)

Hendriks
28 juli 2010, 10:01
Ook populair zijn Logan (goedkoop) en Glendale (duur) , de laatste een keer vast gehad .

fred dons
28 juli 2010, 10:33
funny, dus nash mag het wel omdat hij met licensed parts werkt? Die bigtexguitars: op hun site vind ik geen enkele foto van een headstock ... 't is me wat, die headstocks:)

zolang je geen merknaam op de kop zet en je licenseds parts assembleert kan Fender hier weinig tegen doen. Fender kijkt ook heel erg goed tegenover wie zij haar dure advocaten inzet, een kleine boutique bouwer zal alleen een cease and desist letter krijgen (een dringend verzoek om te stoppen met het schenden van het trademark) terwijl een grotere bouwer een kort geding mag verwachten
het trademark van fender geld in principe voor de hele wereld echter het is te duur om het ook over de hele wereld uit te oefenen daarom kun je in europa nog steeds stratheadstocks van non-fender bouwers zien, wat fender wel regelmatig doet (gibson trouwens ook ) is bij grote winkels, indien zij fender dealer willen zijn te eisen om geen producten te verkopen die inbreuk zouden maken op de rechten van fender (niet geheel legaal, maar dat is inbreuk maken op trademarks ook niet ;) )

movo.
28 juli 2010, 11:26
zolang je geen merknaam op de kop zet en je licenseds parts assembleert kan Fender hier weinig tegen doen. Fender kijkt ook heel erg goed tegenover wie zij haar dure advocaten inzet, een kleine boutique bouwer zal alleen een cease and desist letter krijgen (een dringend verzoek om te stoppen met het schenden van het trademark) terwijl een grotere bouwer een kort geding mag verwachten
het trademark van fender geld in principe voor de hele wereld echter het is te duur om het ook over de hele wereld uit te oefenen daarom kun je in europa nog steeds stratheadstocks van non-fender bouwers zien, wat fender wel regelmatig doet (gibson trouwens ook ) is bij grote winkels, indien zij fender dealer willen zijn te eisen om geen producten te verkopen die inbreuk zouden maken op de rechten van fender (niet geheel legaal, maar dat is inbreuk maken op trademarks ook niet ;) )

Vandaar dat Haar gitaren bijna identiek (qua looks) zijn aan een echte Fender. :strat:

Luke-wannabe
28 juli 2010, 11:43
Ik vind Haar juist niet zo goed gelukt op het cosmetische punt. Er zijn toch een paar details die afwijken van Fender. Op de Strat is het de vorm van de headstock en de bodyvorm bij de bovenste hoorn. En de Tele heeft ook niet helemaal een goeie bodyvorm. Daarom vind ik bijvoorbeeld RebelRelic een stuk mooier.

Over de vraag van Barno: "Hoe komt het dat die gitaren (goede kwaliteit weliswaar) aan echt hoge prijzen toch in trek zijn?"
Ik heb zelf pas op een Custom Shop Telecaster gespeeld. Een 'Masterbuilt Heay Relic 1960's Tele' om precies te zijn. Die gitaar was het echt hélemaal voor mij, maar ja 4500 euro.. Dat kan ik niet betalen, dus ga je dan naar een alternatief op zoek.
Ik was al bekend met RebelRelic en was echt helemaal kapot van de feel, sound en looks van die gitaren. Deze gitaren zijn over het algemeen soortgelijk qua kwaliteit aan de Fender Custom Shop, maar dan op een derde van de prijs. Én je kunt ook nog eens jouw specs opgeven.
Dat is denk ik een goeie motivatie om zo'n gitaar te laten maken.

Hendriks
28 juli 2010, 11:51
Luke, een AVRI 52 of 62 is dan ook een goed alternatief .

Luke-wannabe
28 juli 2010, 11:57
Ik heb het idee dat de relic bijdraagt aan de toon van een gitaar. Doordat er minder lak op zit zeg maar. Het klinkt opener, luchtiger en houtiger dan met een dikke laklaag.
Daarbij wil ik ook geen vintage radius meer. De Custom Shopper waar ik toen op speelde, bleek na research een 9,5 inch radius te hebben. Dat wil ik ook graag, en dat zit op de Fenders, geloof ik.

barno
28 juli 2010, 12:09
Ik heb het idee dat de relic bijdraagt aan de toon van een gitaar. Doordat er minder lak op zit zeg maar. Het klinkt opener, luchtiger en houtiger dan met een dikke laklaag.
Daarbij wil ik ook geen vintage radius meer. De Custom Shopper waar ik toen op speelde, bleek na research een 9,5 inch radius te hebben. Dat wil ik ook graag, en dat zit op de Fenders, geloof ik.

ik denk dat het verschil tussen de custom shops en de avri's vooral zit in het hout. voor de cs (en ook voor die goede copieën) gebruikt men heel resonant hout dat echt droog is (vandaar dat sommige oude fenders zo geweldig klinken, hout heel droog). dat relic zou bijdragen aan sound, geloof ik niet, avri's zijn toch ook gelakt met dunne NC, niet?

Hendriks
28 juli 2010, 12:31
Ik zou gaan voor een oudere AVRI die hebben een dunne laklaag en lightweight bodies. Geweldig .
Ik heb ook even een RR gehad met dunne nitro finish , leuke gitaar vooral de feel , maar was absoluut niet beter dan de gemiddelde AVRI . De "goedkopere"RR hebben ook Tonerider pickups , leuk maar de Vintage Fender vind ik toch wat lekkerder.

Luke-wannabe
28 juli 2010, 13:05
@ Barno: Dat van het droge hout kan ook wel, ja. Maar ik geloof echt dat die minder lak bijdraagt aan de sound. Dat komt omdat ik al een aantal relic gitaren heb bespeeld, en steeds hetzelfde leek te ervaren. Maar dat kan natuurlijk ook aan het hout liggen. Ik weet het niet.

@ Hendriks: Misschien moet ik maar eens zo'n AVRI checken dan :)

Hendriks
28 juli 2010, 13:20
Ik ben ook aan het twijfelen , een nieuwe hals helemaal met mijn specs laten maken voor mijn Warmoth bodie , maar ik kan de Warmoth ook ruilen tegen een AVRI 52.
Klinkt mischien vreemd ,maar ik vind de Warmoth eigenlijk te mooi, is meer een sieraad voor aan de wand.

Luke-wannabe
28 juli 2010, 13:57
Zo'n AVRI '52 is wel lekker elementair, maar daardoor vind ik ze ook wel weer wat saaiig ;). De RebelRelic die ik zou laten bouwen zou een mid-laat 50's look krijgen. Dat vind ik dan weer heel sexy en iets minder gangbaar dan die Blackguard look.. Dit idee:
http://img.villagephotos.com/p/2002-11/71084/58_full_sm1.JPG

Ook naar de Tele van Jim Campilongo. Dat is ook zo'n mooie gitaar.. http://www.youtube.com/watch?v=gHVG4kDurtY

Orpheo
28 juli 2010, 14:04
wat is er nu zo mooi aan zo'n telecaster? de lak bladdert af, een enorm stuk plastic dekt de gitaar af, de afwerking is zo karig als maar kan...

als je dit nu mooi noemt, ok:

http://wildwestguitars.com/prs/ps_cu22_7122438/r.jpg

maar die afgetrapte tele, mooi? nee.

Luke-wannabe
28 juli 2010, 14:07
Vrind! Jij, met je Warmoths, zou toch moeten weten dat beauty in the eye of the beholder zit? Ik kan niets moois ontdekken aan die PRS. Veelste rond, chique en te mooie stukjes hout.

geert1976
28 juli 2010, 14:08
tja verschil van smaak.

of kale relicplekken een hoorbaar verschil gaat maken tov een dunne laag nitro waag ik een beetje te betwijfelen.

Indien de body en hals volledig ontdaan zijn van lak en enkel in de olie zijn gezet kan het wellicht een verschil qua geluid opleveren

Orpheo
28 juli 2010, 14:12
Vrind! Jij, met je Warmoths, zou toch moeten weten dat beauty in the eye of the beholder zit? Ik kan niets moois ontdekken aan die PRS. Veelste rond, chique en te mooie stukjes hout.

kijk, vrind...

die tele klinkt heus wel tof, maar mooi? er zit werkelijk, volgens alle regels van esthetica, niks moois aan die gitaar. tis en spuuglelek ding zelfs.

en juist die mooie stukjes hout, zo puur en natuurlijk, maakt die PRS zo mooi. dat een stuk natuur door mensenhanden zo bewerkt is, tot een epitoom van kunstzinnigheid en muzikaliteit. daarin zit 'm t mooie. die tele is werkelijkwaar niks meer of minder dan een snijplank uit je keuken met een hals erop geschroefd.

Luke-wannabe
28 juli 2010, 14:14
Gast flikker alsjeblieft op! Shiiit hey.. Jij bent echt niet te geloven! Ik vind dat gewoon prachtig! Klaar! Ga jij mij effe vertellen wat wel en niet mooi is. :stop:
En "regels van esthetica".. Aljeblieft zeg!

Arjan12
28 juli 2010, 14:20
BITCHFIGHT!

Ik ben het met Luke eens.

Luke-wannabe
28 juli 2010, 14:22
Ja sorry, ik moet me niet laten verleiden eigenlijk, maar hij doet het gewoon weer!! Moet ook niet dit topic laten vervuilen. Orph: Als je nog iets te zeggen hebt, via PM graag.

Saf
28 juli 2010, 15:07
die tele is erg sjiek Luke. Die prs vind ik ook een bijzonder smakeloze lelijke posh gitaar. Zou zoiets echt niet willen hebben. Maar goed dat heb ik met nagenoeg elke gitaar met meerdere houtsoorten verwerkt in een body, naturelish gefinished etc.

De tele vind ik briljant. Simpel en doeltreffend. Als hij er dan nog uitziet ofdat die simpelheid en doeltreffendheid maximaal benut is voor een lagere tijd vind ik dat extra mooi.

Bij een goede relic denk ik niet dat de klank beter is wel vind ik de gitaar vaak lekkerder aanvoelen, vertrouwder, ingespeelder. Dit geld dan wel voor een relic die een beetje past bij jouw speelstijl.

Rebelrelic maakt echt prachtig spul idd.

marc_o
28 juli 2010, 15:17
Ik vind Haar juist niet zo goed gelukt op het cosmetische punt. Er zijn toch een paar details die afwijken van Fender. Op de Strat is het de vorm van de headstock en de bodyvorm bij de bovenste hoorn. En de Tele heeft ook niet helemaal een goeie bodyvorm. Daarom vind ik bijvoorbeeld RebelRelic een stuk mooier.

Over de vraag van Barno: "Hoe komt het dat die gitaren (goede kwaliteit weliswaar) aan echt hoge prijzen toch in trek zijn?"
Ik heb zelf pas op een Custom Shop Telecaster gespeeld. Een 'Masterbuilt Heay Relic 1960's Tele' om precies te zijn. Die gitaar was het echt hélemaal voor mij, maar ja 4500 euro.. Dat kan ik niet betalen, dus ga je dan naar een alternatief op zoek.
Ik was al bekend met RebelRelic en was echt helemaal kapot van de feel, sound en looks van die gitaren. Deze gitaren zijn over het algemeen soortgelijk qua kwaliteit aan de Fender Custom Shop, maar dan op een derde van de prijs. Én je kunt ook nog eens jouw specs opgeven.
Dat is denk ik een goeie motivatie om zo'n gitaar te laten maken.


Als jij nog een leuke deal wil maken met een Rebel-relic.....er staan er 2 bij Zwier in de winkel waar hij HEEL graag vanaf wil...(verkregen bij een mooie ruil, maarja, als Zwier ga je natuurlijk niet met liefde en plezier Rebel-Relics verkopen. Ik heb ze beide bespeeld en ze zijn zeer okay, eentje met Bigsby en alleen een treble element in vergeelde natural finish en een mooie blauwe met 2 elementen en rosewoodhals...als je ze alletwee koopt zijn ze echt goedkoop.

hezz
28 juli 2010, 15:49
er zit werkelijk, volgens alle regels van esthetica, niks moois aan die gitaar. tis en spuuglelek ding zelfs.

*zucht* facepalm.

Wabbie
28 juli 2010, 15:56
http://img.villagephotos.com/p/2002-11/71084/58_full_sm1.JPG



dammit, nu heb ik weer tele-gas :soinnocent:. Alhoewel ik een La Cabronita toch nog net iets vetter vind.

Verder zijn tele's gewoon gaaf omdat ze er zo heerlijk lomp uitzien, regels van esthetica of niet, tele's zijn gaaf!

Orgasmocaster
28 juli 2010, 17:19
kijk, vrind...

die tele klinkt heus wel tof, maar mooi? er zit werkelijk, volgens alle regels van esthetica, niks moois aan die gitaar. tis en spuuglelek ding zelfs.

en juist die mooie stukjes hout, zo puur en natuurlijk, maakt die PRS zo mooi. dat een stuk natuur door mensenhanden zo bewerkt is, tot een epitoom van kunstzinnigheid en muzikaliteit. daarin zit 'm t mooie. die tele is werkelijkwaar niks meer of minder dan een snijplank uit je keuken met een hals erop geschroefd.

en sommige mensen houden van les pauls met 3 pickups, 6 pots en 5 5-ways, en een neck vol met inlay...
als ik een les paul wil, gaat ie er zo uitzien!! :seriousf:

http://www.collingsguitars.com/gallery/images/cl_dlx_rb_single_pu/2_L.jpg
http://www.collingsguitars.com/gallery/images/cl_dlx_rb_single_pu/4.jpg


http://www.collingsguitars.com/gallery/slideshow.php?ID=151

Orgasmocaster
28 juli 2010, 17:23
Maar we praten hier over Teles, dus:


er is een bouwer die mooie barndoor teles maakt, maar ik kom even niet op zijn naam...

Ik bedoelde dus Creston:

http://www.crestonguitars.com/

Saf
28 juli 2010, 17:23
een les paul is imo alleen mooi als hij of een hele oude goldtop is die zijn leven lang bespeeld is of een junior. Elke andere vorm ervan is slechts bij hoge uitzondering mooi te noemen.

Wat ik bijzonder vind is dat een tele nog steeds "fris" oogt terwijl een les paul al 40 jaar een ouderwets/verouderd uiterlijk heeft.

Of het dan esthetische klopt of niet. Prachtig vind ik het. Vorm en functie.

Overbodige opsmuk als overvloedige elektronica en dito houtsoorten etc niet nodig. Gewoon simpelheid troef en gaan.

Luke-wannabe
28 juli 2010, 17:54
Als jij nog een leuke deal wil maken met een Rebel-relic.....er staan er 2 bij Zwier in de winkel waar hij HEEL graag vanaf wil...(verkregen bij een mooie ruil, maarja, als Zwier ga je natuurlijk niet met liefde en plezier Rebel-Relics verkopen. Ik heb ze beide bespeeld en ze zijn zeer okay, eentje met Bigsby en alleen een treble element in vergeelde natural finish en een mooie blauwe met 2 elementen en rosewoodhals...als je ze alletwee koopt zijn ze echt goedkoop.
Zijn érg mooie gitaren, maar de specs zijn eigenlijk niet naar mijn zin.

barno
28 juli 2010, 18:55
een les paul is imo alleen mooi als hij of een hele oude goldtop is die zijn leven lang bespeeld is of een junior. Elke andere vorm ervan is slechts bij hoge uitzondering mooi te noemen.

Wat ik bijzonder vind is dat een tele nog steeds "fris" oogt terwijl een les paul al 40 jaar een ouderwets/verouderd uiterlijk heeft.

Of het dan esthetische klopt of niet. Prachtig vind ik het. Vorm en functie.

Overbodige opsmuk als overvloedige elektronica en dito houtsoorten etc niet nodig. Gewoon simpelheid troef en gaan.

ik vind een tele esthetisch wel kloppen hoor, de headstock, okee dan mag over gediscuteerd worden (door niet gitaristen toch:) ) De strat is voor mij de perfectie qua balans (is bij een tele niet optimaal) maar ik vind tele meer mojo uiterlijk.

het simpele vorm en functie lijkt me ook een voorname reden waarom er zoveel zogenaamde high end tele copycats zijn. een tele bouwen is ook tamelijk simpel. Alleen dat ze bijna allemaal standaard reliccen, vind ik maar niks. en zo te zien doen de amerikanen nog harder hun best op dat vlak dan de bouwers hier. Maarja, als er een markt voor is, zal het gebeuren.

marc_o
28 juli 2010, 19:21
Zijn érg mooie gitaren, maar de specs zijn eigenlijk niet naar mijn zin.


Voor dat geld maak je ze naar je zin.....wat zoek je dan dat zo ontzettend anders is?

Luke-wannabe
28 juli 2010, 20:06
Voor dat geld maak je ze naar je zin.....wat zoek je dan dat zo ontzettend anders is?
Nouja, de radius van de toets weet ik niet hoe die is, maar ik heb graag een 9,5 ipv een 7,25. De 50's style zou het voor mij kunnen doen, maar ik wil geen bigsby en wél een neckelement. Okee, die bigsby kan eraf en een element kun je er op zetten (als er een frezing voor is).
De blauwe heeft waarschijnlijk geen essen body, maar een elzen. En ook geen maple hals. Dat zijn allemaal aannames hoor.. Daarbij komt dat ik het nog niet kan betalen. Eerst maar eens wat verkopen. Als dat gebeurd is en de tele's staan er nog dikke kans dat ik eens ga kijken :)

Pepe
28 juli 2010, 21:00
... en het is ook fun he, een gitaar laten bouwen, of samenstellen, daar wil ik van af zijn.
Bovendien gaat het, bij RR, tamelijk ver. Wat voor toets, frets, radius, shape, front relic, back relic, stemsleutels, stringhouders, nut, dots.. en dat is alleen nog de neck.
Warmoth gaat ook een eind mee maar bij de finish is de koek op, geen nitro en geen relic. En alles is nieuw. Als je wil kan je bij RR gewoon oud Fender spul op je gitaar zetten, no problemo.

marc_o
29 juli 2010, 02:30
Nouja, de radius van de toets weet ik niet hoe die is, maar ik heb graag een 9,5 ipv een 7,25. De 50's style zou het voor mij kunnen doen, maar ik wil geen bigsby en wél een neckelement. Okee, die bigsby kan eraf en een element kun je er op zetten (als er een frezing voor is).
De blauwe heeft waarschijnlijk geen essen body, maar een elzen. En ook geen maple hals. Dat zijn allemaal aannames hoor.. Daarbij komt dat ik het nog niet kan betalen. Eerst maar eens wat verkopen. Als dat gebeurd is en de tele's staan er nog dikke kans dat ik eens ga kijken :)


Dat zijn inderdaad een hoop aannames, hehehehe, maar goed, ik geef de tip maar.
De relicjobs zijn onwaarschijnlijk goed gedaan.