PDA

View Full Version : Ibanez artcore gitaren



Stormbringer
27 juli 2010, 23:30
Ik heb wat vragen over Ibanez artcore gitaren.
Jazz gitaren dus.

1)welke gitaren uit de artcore serie zijn semi-hollow gitaren?

2)niet persé over de artcore serie: soms zie je gitaren die praktisch hetzelfde
zijn, maar de ene is dan bijv. 650 euro en de andere 700.
Wat zijn dan de gangbare verschillen in die gitaren waardoor de prijs zo'n
50 euro scheelt?

3)Is de kwaliteit van de gitaren uit de artcore serie ongeveer gelijk of springen
er echt betere uit? (van de semi-hollow)

4)wie heeft er ervaring met de Ibanez artcore AK105sm en kan me er meer
over vertellen?

Graag reakties!

grayfink
28 juli 2010, 13:43
1 Allemaal, de AS heeft een sustainblok, minder feedbackgevoelig en dus beter rock geschikt.
2 Meerdere redenen. Land van herkomst (arbeidsloon), niveau van afwerking, kkwaliteit onderdelen.
3 Naarmate het nummer hoger is de kwaliteit hoger doorgaans. Mijn AS73 (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=91446) is trouwens een prima gitaartje.
4 Nee

Bram+
28 juli 2010, 14:05
Semi-hollow is dus eigenlijk een beetje een verwarrende term: veel Artcores zijn eigenlijk full-hollow. De AS en AGS hebben inderdaad een 'sustainblock' en ik vergeet er waarschijnlijk nog een of twee (de nieuwe flattop AMF bijvoorbeeld).

De meeste, zoniet alle, Artcores komen uit China. Waar ze met name op verschillen is type afwerking (fancy hout, binding, inlays, etc.), type hout, type hardware (brug en pickups, etc.). Daar komen ook de verschillende nummers vandaan waarbij in de regel, zoals Grayfink al zei, hoe hoger het nummer, hoe 'beter' de gitaar. Desalniettemin worden de Artcores van hoog naar laag gewaardeerd om hun goede afwerking.

De AK105SM is een van de toppertjes geloof ik; uit de Artcore Custom reeks. Die werden blijkbaar door een speciaal blik Chinezen in elkaar gezet/afgewerkt met zeer wenselijke resultaten. Of dat nog steeds het geval is weet ik niet. Hij is niet meer in productie geloof ik, dus je moet er wel snel bij zijn :D

Stormbringer
29 juli 2010, 17:37
Dank voor de reakties!

Ik heb de AS73 bekeken.Het is een mooi ding.Ik heb echter mijn oog laten vallen op de AS103vb, mede omdat die veel meer verkrijgbaar is dan de AK105sm.Bovendien is mijn budget zo'n 700 à 800 euro en een jazzgitaar rond die prijs was ook de opzet.

Hier is de AS103vb:

http://www.youtube.com/watch?v=nvxkQA4jAUU

(ik ben niet de gitarist in de video)

Sinne
29 juli 2010, 19:14
all i can say is: ik heb een ak85, die serie is al enkele keren vernieuwd (nu volgens mij ak95), en die vind ik helemaal geweldig. De AK series vind ik echt een groot voorbeeld van bang for the buck.. De mijne voor 200 eu op de kop getikt 2ehands. Toendertijd was hij nieuw in de winkel 430 euro geloof ik. In retrospect had ik voor deze gitaar ook met plezier 500 euro neer willen leggen.

Stormbringer
29 juli 2010, 21:47
Van wat ik zo links en rechts lees, zijn de Artcore zonder sustainblock nogal gevoelig qua feedback.Hoeveel last hebben jullie daar van?
Kun je je versterker toch nog redelijk open draaien of valt dat echt tegen?
Kun je er bijvoorbeeld in een kroeg mee uit de voeten?

tomdiedom
29 juli 2010, 22:14
een keer mee opgetreden met een af-75( full hollow) en die ging wel af en toe rondzingen op hogere volumes. De enige gain die ik toen gebruikte was een ts-9 met de gain helemaal weggedraaid en dan als boost. Maar het is absoluut te controleren.
Trouwens lijkt me die as-103 ook echt een top instrument. Wou er een tijdje geleden eentje kopen, maar heb voor veel minder een superfijne es-500 van aria weten te bemachtigen. Zelfde model en minstens zo awesome.

Kim Wilson
29 juli 2010, 23:04
Ik heb een AFS73 o.i.d. gehad en ik heb me serieus verbaasd over de kwaliteit die ze voor dat geld kunnen leveren. Klinken goed, spelen heerlijk en zijn meer dan prima afgewerkt. Je kunt je er haast geen buil aan vallen, het zijn echt leuke gitaren.

ellisvertellis
29 juli 2010, 23:52
Mijn collega heeft een AF85VLS (waar dat allemaal voor staat weet ik niet), geen AS of AGS dus, maar een heerlijk instrument! Speel er elke middag op door een Fender Musicmaster Bass-versterkertje, clean, en ik ben verbaasd over de kwaliteit van die chinezen. Nog geen last gehad van feedback eigenlijk, ook niet als ik die 12-watter opendraai.
Fantastische hals, heerlijk zacht en soepel bespeelbaar! Kan je idd niks verkeerd mee doen!