PDA

View Full Version : gitaar voor drop c stemming



dennis_rhcp
27 juli 2010, 17:43
Hoi iedereen,

Ik speel nu al een tijdje met mijn band waar we altijd in drop d en drop c spelen. We maken Tool achtige muziek. Ik speel nu op een fender telecaster uit mexico (heb ik 2e hands 350 euro voor betaald) echt een fijne gitaar. Ik baal wel ervan dat ik elke keer helemaal moet omstemmen.

Dus nu zoek ik rond de zelfde prijs een gitaar voor ernaast. mijn versterker is (nu nog) een randall rg75. Dit wordt hopelijk later een blackstar top met een orange kast (2x12)

Ik heb wat rond gekeken (en gespeeld) en ik vind het merk vintage helemaal niet slecht voor het geld. Ook blade's vind ik wel ok gitaren.

heeft iemand tips waar ik moet kijken (voor fender achtige) gitaren?

en ja ik gebruik vooral mijn oren. ;)

alvast bedankt!
gr dennis

munkie
27 juli 2010, 19:06
Ik zou wel een gitaar met een lange schaallengte nemen, minimaal 25,5 inch misschien wel meer dus een bariton. Liefst met een vaste brug, klinkt strakker en is makkelijker om te stemmen. Actief spul (EMG) is wel lekker strak in die lage stemmingen. Ibanez, Cort, ESP, Schecter. Snaren: 011 medium top heavy bottom.

dennis_rhcp
27 juli 2010, 19:30
Bedankt voor je reactie

ik vind alleen metal gitaren niks, op zich kan het met de fender ook, al is het een telecaster, ik heb standaart 0.11 erop liggen

ik ga wel de single coil vervangen in een mini humbucker. (zowel bij de fender, als bij de nieuwe)

vaste brug is mischien fijn, maar ik kan dus ook de tele in drop c zetten,
en de nieuwe (strat) in drop d

wat weten jullie van het merk vintage?

UnDefined
27 juli 2010, 19:32
Niets te baritonen hier (zeker niet voor dat budget)!
Drop C en zelfs B kan je makkelijk halen door gewoon een set dikkere snaren te gebruiken.
M'n Gibson SG Special staat in Drop B met een setje Ernie Ball Not Even Slinky's (0.012 - 0.056).
En ESP en Schecter vallen ook al af en iedere gitaar met active pickups ook binnen dit budget...

Tussen de Corts en Ibanezzen valt er wel wat te vinden voor dat budget en anders kan je ook 2de hands gaan kijken want daar valt ook wel wat moois te rapen.
Ik raad vooral een vaste brug aan voor lagere stemmingen want losse zullen de neiging hebben sneller te ontstemmen bij lagere stemmingen (ook al draai je de veren achteraan bij) .

Mvg

munkie
27 juli 2010, 20:41
Ik heb net een Vintage SG getest, was in 1e instantie aangenaam verrast maar helaas uiteindelijk bleek het fretwerk iets ongelijk.

Leuke budget elementje: GFS Lil Killer bij de brug. Wat meer "oemph" zeg maar zonder volledig het karakter vd Tele te verliezen.

UnDefined
28 juli 2010, 11:15
Ik heb net een Vintage SG getest, was in 1e instantie aangenaam verrast maar helaas uiteindelijk bleek het fretwerk iets ongelijk.

Leuke budget elementje: GFS Lil Killer bij de brug. Wat meer "oemph" zeg maar zonder volledig het karakter vd Tele te verliezen.

Die Vintage gitaren zijn erg exemplaargericht qua bespeelbaarheid...

YannickH
28 juli 2010, 12:55
Niets te baritonen hier (zeker niet voor dat budget)!
Drop C en zelfs B kan je makkelijk halen door gewoon een set dikkere snaren te gebruiken.
M'n Gibson SG Special staat in Drop B met een setje Ernie Ball Not Even Slinky's (0.012 - 0.056).
En ESP en Schecter vallen ook al af en iedere gitaar met active pickups ook binnen dit budget...

Tussen de Corts en Ibanezzen valt er wel wat te vinden voor dat budget en anders kan je ook 2de hands gaan kijken want daar valt ook wel wat moois te rapen.
Ik raad vooral een vaste brug aan voor lagere stemmingen want losse zullen de neiging hebben sneller te ontstemmen bij lagere stemmingen (ook al draai je de veren achteraan bij) .

Mvg

drop B met 12-56?
ik heb op men jim root tele een 7snarige set liggen(zonder de dunste snaar) en die staat ook in drop B. maar die blijft niet echt super staan:s
misschien iets te dik ofzo?

Exi
28 juli 2010, 13:06
Die Vintage gitaren zijn erg exemplaargericht qua bespeelbaarheid...
Inderaad, je moet net even de goeie pakken en dan heb je wel een lekkere gitaar. Ze hebben trouwens veel aparte (http://www.jhs.co.uk/vintageadvance.html) nieuwe modellen uit:seriousf:

Wabbie
28 juli 2010, 13:50
drop B met 12-56?
ik heb op men jim root tele een 7snarige set liggen(zonder de dunste snaar) en die staat ook in drop B. maar die blijft niet echt super staan:s
misschien iets te dik ofzo?

Misschien dat je topkap de dikte niet aankan en je die even moet laten bijwerken?

Verder, de gitarist van mijn metalband speelt volledig in B(dus geen drop) op een oude Ibanez roadstar II die ik voor hem gevonden heb voor 250 euro ( bij de plaatselijke gitaarboer). Voor zover ik weer gebruikt hij inderdaad een 7 snarig setje zonder de hoogste snaar. Dat klinkt allemaal erg strak en lekker vet.

Tweedehands komen die roadstars nog wel eens voor bij, dus misschien dat dat een optie is?

UnDefined
28 juli 2010, 15:59
drop B met 12-56?
ik heb op men jim root tele een 7snarige set liggen(zonder de dunste snaar) en die staat ook in drop B. maar die blijft niet echt super staan:s
misschien iets te dik ofzo?

Mijne blijft bijna een week juist staan zonder te stemmen.
En wat wabbie zegt zou inderdaad wel eens kunnen kloppen (komt overeen met jou te dik vraag).
Maar ik betwijfel het want Jim Root (toch die gast van Slipknot?) speelt denk ik in Drop B dus zal die gitaar daar wel voor afgestemt zijn.
Kwam hij standaard in drop B?

RoelSmoel
28 juli 2010, 18:55
Inderaad, je moet net even de goeie pakken en dan heb je wel een lekkere gitaar. Ze hebben trouwens veel aparte (http://www.jhs.co.uk/vintageadvance.html) nieuwe modellen uit:seriousf:

Zo apart vind ik ze niet.. Leuk weetje, Trevor Wilkinson heeft ook onder andere het merk Fret King, delen van Tanglewood, Vintage en Wilkinson zelf, vandaar dat ook al deze gitaren vaak met Wilkinson hardware worden afgewerkt.

Exi
28 juli 2010, 19:06
No shit Sherlock!

Ik vind ze apart, omdat ze bijvoorbeeld een strat hebben met 3 P90's,
"happen" hebben uit sommige bodies voor betere toegang tot hoge frets
en hier en daar wat niet standaard circuitjes zoals de Humbucker->Singlecoil blend knop etc.
(Niet dat ik het allemaal zo geweldig vind hoor, maar gewoon apart ;) )

RoelSmoel
28 juli 2010, 19:10
No shit Sherlock!

Ik vind ze apart, omdat ze bijvoorbeeld een strat hebben met 3 P90's,
"happen" hebben uit sommige bodies voor betere toegang tot hoge frets
en hier en daar wat niet standaard circuitjes zoals de Humbucker->Singlecoil blend knop etc.
(Niet dat ik het allemaal zo geweldig vind hoor, maar gewoon apart ;) )

Dan heb je die Fret Kings nog niet gezien:D

Exi
28 juli 2010, 19:11
Ja, maar daar hadden we het niet over toch?