PDA

View Full Version : Toonverlies Les Paul Studio



boobybeerburger
27 juli 2010, 14:33
Hallo allemaal,

Ik heb thuis een Gibson Les Paul studio zoals ie in 2009 uit de doos kwam (alleen met elyxir snaren erop) en een Marshall MG30DFX.
Tot voor kort had ik geen enkel probleem maar de laatste valt mij op dat opeens de toon helemaal wegvalt.

Om precies te zijn is mijn probleem dat als ik op de rhythm pickup speel via het cleane kanaal het wel lijkt alsof de toon uitstaat, alles klinkt dof en ook al staat het volume van mijn versterker 50% open het klinkt alsof ie bijna uitstaat, dit in tegenstelling tot wanneer ik met de treble pickup op het overdrive kanaal speel.
heel vervelend dus bij het spelen van nummers als je cleane stukken steeds helemaal wegvallen.

Ik zou nu dus echt niet weten wat er aan de hand is, de snaren zijn aan vervanging toe, maar overstuurd klinken ze nog hetzelfde en zit er volume in.
Zou het aan de pickup kunnen liggen?
Ik heb geen andere gitaren om mijn versterker mee te testen en ook geen andere versterker om mijn gitaar te testen helaas...

Wat kan ik het beste doen?

Chroxy
27 juli 2010, 14:39
hele stomme vraag, maar om 100% zeker te zijn: Als het probleem zich alleen voordoet op de rhytmn kant.. heb je de tone-potmeter van je nek element wel openstaan?

En is de sound ook dof/zacht wanneer je met je rhythmn element met distortion speelt?

Een nek (rhythmn) element klinkt altijd doffer dan een brug (treble) element.. Eventueel kan je het element wat hoger zetten om een wat fellere sound te krijgen..

Nielsje
27 juli 2010, 14:45
Haal even de afdekplaatjes eraf en check even of de de schakelaar nog goed schakelt, en of de stekkertjes en aansluitingen nog goed zijn bij de potmeters.

boobybeerburger
27 juli 2010, 14:46
de toon staat gewoon volledig open, ik had hier eerst ook helemaal geen last van, de cleane partijen klonken helder en er zat gewoon volume in.
Nu kan ik de volumeknop van m'n versterker zo ver open draaien als ik wil, het geluid blijft enorm zwak.
Op de treble pickup weinig last, maar rhythm klinkt met de toon vol open nog steeds alsof deze helemaal uit staat.
Ik heb dit probleem nu ongeveer 3 weken, daarvoor 8 maanden geen vuiltje aan de lucht.

boobybeerburger
27 juli 2010, 14:49
Haal even de afdekplaatjes eraf en check even of de de schakelaar nog goed schakelt, en of de stekkertjes en aansluitingen nog goed zijn bij de potmeters.
Hoeveel zou dit in een winkel kosten?
Mijn kennis van techniek is letterlijk 0, ik kan niet zien of iets wel of niet werkt.

Via mijn Line 6 pod studio klinkt het trouwens wel gewoon, ligt dat dan aan de effecten daarin of is mijn versterker kaduuk?

Chroxy
27 juli 2010, 14:50
klinkt idd alsof er iets kapot is..

met een 8 maanden oude gitaar zeg ik; afblijven en het door de winkel laten bekijken/repareren; je hebt immers nog garantie.

Nielsje
27 juli 2010, 14:56
Als je het niet weet, dan zou ik eraf blijven.
Maar, gitaartechniek stelt over het algemeen geen fuck voor.
Met 8 maanden moeten ze dat gewoon voor je kunnen fixen. Als je het zelf zou kunnen, was je waarschijnlijk met 10 minuten klaar :)

UnDefined
27 juli 2010, 15:23
Hoeveel zou dit in een winkel kosten?
Mijn kennis van techniek is letterlijk 0, ik kan niet zien of iets wel of niet werkt.

Via mijn Line 6 pod studio klinkt het trouwens wel gewoon, ligt dat dan aan de effecten daarin of is mijn versterker kaduuk?

Leest iedereen hierover?
Het kan inderdaad zijn dat de input jack van je versterker ofzo kapot is gegaan aangezien je nog goede klank / volume hebt via pod studio...
Of heb je daar je input volume helemaal opengezet?

En anders kan contactspray binnen in je gitaar ook wel eens helpen om het contact te verbeteren...

Nielsje
27 juli 2010, 15:37
Ik zou nooit met contactspray gaan werken als oplossing van je probleem.
Maar, de TS zegt dat de brugpup van z'n gitaar wel gewoon werkt. Verder kan je met zo'n line6 ding je geluid behoorlijk aanpassen, dus dat zegt niets over z'n gitaar, toch?

Chroxy
27 juli 2010, 15:47
enige manier om te 'testen' of het aan je amp of gitaar ligt;

clean met nek PU; dof/volumeverlies..
clean met brug PU; ??

drive met nek PU: ??
drive met brug PU: goede sound

blijft clean dof met je brug pu en werkt drive met nek pu wel goed, dan is het je amp.. if not, is het je gitaar

Kim Wilson
27 juli 2010, 16:29
Als het op de POD wel goed klinkt, lijkt het me niet in de gitaar te zitten, maar in het cleane kanaal van je amp.

Domme vraag: heb je je snaren al eens vervangen?

Nicks
27 juli 2010, 17:00
Ik zou nooit met contactspray gaan werken als oplossing van je probleem.
Maar, de TS zegt dat de brugpup van z'n gitaar wel gewoon werkt. Verder kan je met zo'n line6 ding je geluid behoorlijk aanpassen, dus dat zegt niets over z'n gitaar, toch?

Nee, wel wat over zijn versterker. Maar het is niet alsof zo'n line 6 een wonder verricht en je signaal compleet transformeert. Je krijgt nog steeds jouw gitaar te horen, tegenwoordig is zelfs het clean prachtig, vooral met amplitube.

boobybeerburger
27 juli 2010, 17:05
Clean met neck pickup is dof/volumeverlies
Clean met brug pickup is normaal

Drive met brug pickup is normaal
Drive met neck pickup is ook normaal

Het probleem treed alleen op in het cleane kanaal met de neck pickup (ook als ze allebei ingeschakeld zijn)

De snaren heb ik een tijdje geleden vervangen, was van plan dat deze week weer te doen, maar als het daar aan ligt zou m'n brug pickup er ook last van moeten hebben toch?

hoe duidelijker ik het uitleg hoe vager het word:dontgeti:

LesPaul1612
27 juli 2010, 17:17
Het ligt denk ik aan je marshall, anders zou je overstuurd ook amper signaal van je neck moeten krijgen

boobybeerburger
27 juli 2010, 17:20
En staat de volume pot van je neck pup ook helemaal open??
Test je neck pup anders ook even op het overstuurde kanaal, misschien ligt het ook wel aan je amp(je geeft zelf ook al aan dat de op je Line 6 de neckpup wel naar behoren werkt:ok:)

anders even nieuwe snaren opleggen of een bezoekje aan de gitaardokter:ok:

Op het overstuurde kanaal is er dus niks aan de hand, dat is het gekke, alle combinaties zijn goed behalve clean op de neck pickup.
Het volume staat ook volledig open.

boobybeerburger
27 juli 2010, 17:22
Het ligt denk ik aan je marshall, anders zou je overstuurd ook amper signaal van je neck moeten krijgen

Maar de brug op clean is dan wel weer normaal, of geeft die gewoon zoveel meer signaal dat het niet opvalt?
En wat moet ik dan doen met mijn versterker als dat het probleem is?
De garantie is namelijk verlopen...

TimS
27 juli 2010, 17:23
Clean met neck pickup is dof/volumeverlies
Clean met brug pickup is normaal

Drive met brug pickup is normaal
Drive met neck pickup is ook normaal

Weet je zeker dat drive met neck pickup normaal klinkt? Met veel gain merk je niet zo snel dat je pickup minder output heeft / doffer klinkt.

boobybeerburger
27 juli 2010, 17:27
Weet je zeker dat drive met neck pickup normaal klinkt? Met veel gain merk je niet zo snel dat je pickup minder output heeft / doffer klinkt.

voor zover als ik kan horen wel, maar wat je zegt, ik heb wel de gain bijna vol open normaal, maar als ik deze een flink eind terugdraai blijft het normaal klinken.

LesPaul1612
27 juli 2010, 17:29
Heb je thuis een geluidsinstallatie met een microfoon/audio ingang??
Anders kun je je gitaar daar even op aansluiten en even controleren of je neck pup nog steeds zo weinig signaal levert.

boobybeerburger
27 juli 2010, 17:35
Heb je thuis een geluidsinstallatie met een microfoon/audio ingang??
Anders kun je je gitaar daar even op aansluiten en even controleren of je neck pup nog steeds zo weinig signaal levert.
Was het maar zo'n feest, ik zal de hele handel van de week wel even naar de plaatselijke gitaarboer brengen, gelukkig is dat ook een officieel Gibson servicepunt dus die vinden het probleem vast wel :)

B-stone
27 juli 2010, 18:58
misschien eerst ook effe de hoogte van je pick up checken? omdat ik net las dat er ook volume verlies was?
ik had dit een keer in de extreme variant en toen was de pu kapot en de potmeter, maar de pu doet het nog gewoon neem ik aan, maar de potmeter zou het ook zo maar eens kunnen zijn. (potmeters kosten maar iets van 10 euro, dus als het dat is kom je er best goedkoop vanaf aangezien je die er zo opnieuw hebt ingezet)