PDA

View Full Version : zonder 3-way selector



broeder6x6
27 juli 2010, 13:56
ok... ik heb een klijn ideetje gekregen toen ik hiernaar (http://www.stewmac.com/shop/Electronics,_pickups/Supplies:_Wiring_kits/Wiring_Kit_for_Les_Paul.html?tab=Instructions#deta ils) keek.
het idee is dat als je independent volume controle gebruikt dat je geen selector nodig hebt want dan staat hij constant is de middelste modus (( toch...:???:

HaroldA
27 juli 2010, 14:27
ok... ik heb een klijn ideetje gekregen toen ik hiernaar (http://www.stewmac.com/shop/Electronics,_pickups/Supplies:_Wiring_kits/Wiring_Kit_for_Les_Paul.html?tab=Instructions#deta ils) keek.
het idee is dat als je independent volume controle gebruikt dat je geen selector nodig hebt want dan staat hij constant is de middelste modus (( toch...:???:

Hoeveel pickups hebben we het over? En lijkt het je niet handig toch te kunnen schakelen zonder 2 (of meer) potmeters te moeten verdraaien?

Ello
27 juli 2010, 15:21
Ja, als je 2 pups hebt met ieder een vol pot dan kun je die zonder 3-way switch aansluiten. Maar als je één van de twee pups niet wilt horen moet je het volume dichtdraaien. En je kunt visueel niet (snel) zien welke pup aan staat.

Maar ja, kan heel eenvoudig.

snaarplukker
27 juli 2010, 21:25
Ja, als je 2 pups hebt met ieder een vol pot dan kun je die zonder 3-way switch aansluiten. Maar als je één van de twee pups niet wilt horen moet je het volume dichtdraaien. En je kunt visueel niet (snel) zien welke pup aan staat.

Maar ja, kan heel eenvoudig.
Volgens mij hoor je helemaal niks meer als je één van de potmeters dicht draait.

Ello
28 juli 2010, 08:41
Volgens mij hoor je helemaal niks meer als je één van de potmeters dicht draait.

Je moet ze parallel zetten. Net als de middenstand op een normale LP.

snaarplukker
28 juli 2010, 10:19
Je moet ze parallel zetten. Net als de middenstand op een normale LP.
Ja, zo staat ie dan ook. Je kan het ene element wel zachter zetten maar als je het helemaal dicht draait hoor je ze beiden niet meer.

aaronstonebeat
28 juli 2010, 12:43
Hangt ervan af hoe om je de potmeters aansluit:

- als de wipers naar de output gaan, hoor je inderdaad niets meer zodra één van beide dicht staat

- als de wipers naar de elementen gaan, werken ze onafhankelijk van elkaar

snaarplukker
28 juli 2010, 14:52
Hangt ervan af hoe om je de potmeters aansluit:

- als de wipers naar de output gaan, hoor je inderdaad niets meer zodra één van beide dicht staat

- als de wipers naar de elementen gaan, werken ze onafhankelijk van elkaar
Zoals TS aangeeft in zijn schema's gaan de wipers naar de output (al dan niet via de switch).;)

aaronstonebeat
28 juli 2010, 15:05
Zoals TS aangeeft in zijn schema's gaan de wipers naar de output (al dan niet via de switch).;)



het idee is dat als je independent volume controle gebruikt dat je geen selector nodig hebt ...

Volgens mij geeft broeder6x6 aan dat hij van de switch af wil en de selectie van elementen met twee volumeknoppen wil doen.

Dat kan dmv een kleine ingreep met de soldeerbout.

Bram+
28 juli 2010, 15:18
Waar ik vooral even benieuwd naar ben is het 'waarom', want het lijkt meer praktische problemen op te leveren dan dat het oplost: je ziet niet in welke stand je gitaar staat, je kunt niet even snel switchen, etc. tegenover een voordeel dat ik kan bedenken: je slaat je gitaar minder snel per ongeluk in een andere stand tijdens het spelen (hoewel je toch al een beetje een botte boer moet zijn om dat voor elkaar te krijgen maar dat terzijde:D). Welke andere voordelen zouden er dan zijn?

Als het iets esthetisch is (bijvoorbeeld: de TS wil een les paul bouwen zonder toggle omdat hij die lelijk vindt), zou ik toch voorstellen om een van de pots te vervangen voor een blend pot of rotary switch uit praktisch oogpunt.

Orgasmocaster
28 juli 2010, 16:29
Dit was voor mij een goed gelukt experiment:

2 HB, 1 vol en 1 blend!!


http://i68.photobucket.com/albums/i24/m4rk0_0/Gitoir045.jpg

broeder6x6
28 juli 2010, 19:13
Waar ik vooral even benieuwd naar ben is het 'waarom', want het lijkt meer praktische problemen op te leveren dan dat het oplost: je ziet niet in welke stand je gitaar staat, je kunt niet even snel switchen, etc. tegenover een voordeel dat ik kan bedenken: je slaat je gitaar minder snel per ongeluk in een andere stand tijdens het spelen (hoewel je toch al een beetje een botte boer moet zijn om dat voor elkaar te krijgen maar dat terzijde:D). Welke andere voordelen zouden er dan zijn?

Als het iets esthetisch is (bijvoorbeeld: de TS wil een les paul bouwen zonder toggle omdat hij die lelijk vindt), zou ik toch voorstellen om een van de pots te vervangen voor een blend pot of rotary switch uit praktisch oogpunt.

ehh verder geen praktisch oogpunt idd estetisch maar zoals jullie zegen je kan niet snel genoeg zien in welke stand (welke pup's je hoort) je gitaar staat...

ach ja leek me gewoon leuk:soinnocent: laat maar verder:dontgeti::ok:

gengar
28 juli 2010, 19:51
ik zie zelf ook meer in het in gebruik houden van de 3standen switch. De eerste opmerking waar de post mee begint klopt natuurlijk, maar het geeft niet echt veel voordeel denk ik om dan de 3way switch niet meer te gebruiken, maar het kan inderdaad wel. Je kunt natuurlijk best wel zien welk element er 'aan' staat, je kijkt gewoon waar het volume open staat.
Ik zie zeker wel wat in deze aansluitmethode in combinatie met de 3 way switch, lijkt me fijn om de volumes parallel te hebben staan in de middenstand.

snaarplukker
28 juli 2010, 21:48
Dan zou de TS meer hebben aan een schema zoals de Jazz Bass Blend (http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/schematics.php?schematic=jazz_bass_blend).

aaronstonebeat
28 juli 2010, 22:00
Je moet ze parallel zetten. Net als de middenstand op een normale LP.

Jij reageerde aldus op Ello:


Ja, zo staat ie dan ook. Je kan het ene element wel zachter zetten maar als je het helemaal dicht draait hoor je ze beiden niet meer.

Waarop ik schreef:


Hangt ervan af hoe om je de potmeters aansluit:

- als de wipers naar de output gaan, hoor je inderdaad niets meer zodra één van beide dicht staat

- als de wipers naar de elementen gaan, werken ze onafhankelijk van elkaar

Dat was eigenlijk alles; los van wat 'TS' vroeg.
En volgens mij gaf ik daarmee toch een concreet antwoord op zijn vraag; zie de titel van het onderwerp 'zonder 3-way selector'.
Interesseert me verder niet en blijf maar schema's posten; volgens mij is hij er al klaar mee.

snaarplukker
29 juli 2010, 10:10
Sorry. Ik zal me aanleren minder behulpzaam te zijn.:???: