PDA

View Full Version : Brug van Ibanez SA 120 staat schuin omhoog



Reau
27 juli 2010, 10:24
Hallo

Ik heb onlangs voor het eerst de snaren vervangen van mijn Ibanez SA120.
Er zitten nu Ernie Ball Regular Slinky Nickel Wound .010 - .046 snaren op.
Het valt me op dat de brug wel erg schuin staat.
Het stemmen gaat echter prima.

Reden tot zorgen of is het prima zo?

almarvk
27 juli 2010, 10:26
Komt waarschijnlijk omdat er snaren op zaten met een andere dikte. De spanning van de veren achter de brug moet worden aangepast.

Reau
27 juli 2010, 10:59
Komt waarschijnlijk omdat er snaren op zaten met een andere dikte. De spanning van de veren achter de brug moet worden aangepast.

Bedankt voor het antwoord!
Ik ga vanavond het eens bekijken.

Ik neem aan dat, voordat ik aan stelschroeven ga zitten, de snaren moet 'ontspannen' of moet dat juist met gespannen veren?

Sanderltd
27 juli 2010, 11:12
Je kunt de snaren aangespannen laten hoor. Maar je zult merken dat, wanneer je de veren weer strakker of losser zet, je snaren ook weer gaan ontstemmen. En wanneer je je snaren dan weer stemt, gaat je brug weer schuin staan, en dan moet je je veren weer afstellen, etc, etc. ;)
Dus eigenlijk moet je eens een tutorial op youtube opzoeken mbt het afstellen van floyd rose tremolo's. :)

HaroldA
27 juli 2010, 11:28
Je kunt de snaren aangespannen laten hoor. Maar je zult merken dat, wanneer je de veren weer strakker of losser zet, je snaren ook weer gaan ontstemmen. En wanneer je je snaren dan weer stemt, gaat je brug weer schuin staan, en dan moet je je veren weer afstellen, etc, etc. ;)
Dus eigenlijk moet je eens een tutorial op youtube opzoeken mbt het afstellen van floyd rose tremolo's. :)

Dit is ook precies de reden dat ik tegenwoordig een hekel heb aan gitaren met 'zwevende brug'. Wat een ellende is dat zeg! :stop: Ff wisselen van snaardikte en/of merk kan gewoon niet en je E droppen naar D (of een snaar breken) zorgt ervoor dat alles ontstemt is.

Geef mij maar een lekkere vaste brug! :ok:

munkie
27 juli 2010, 11:44
Anekedoteke. I heb eens een Ibanez S540 gekocht met een Edge tremolo erop dus Floyd Rose double locking type, snaren afknippen enzo. Die stond echt helemaal met de kont omhoog. Bleek later dat er een 011 setje op zat. Ik begin met er een 010 setje op te zetten. Stond ie nog steeds met de kont omhoog. Dus in mijn voorraad zoeken naar een stijvere veer. Na een hele middag sleutelen met een rustgevend muziekje op de achtergrond kon ik weer spelen....

Kortom je regelt de snaarhoogte van dit soort tremolo gitaren af met de snaarspanning vs. de veerspanning. Dikkere snaren = meer veerspanning dus afdekplaatje eraf en de schroeven waarmee de veren in de body zitten verder naar binnen draaien. Helpt dat ook niet: meer of stijvere veren erin.

Chocola
27 juli 2010, 11:50
Gewoon even de schroeven in je springcavity aandraaien en opnieuw stemmen :).

Ik verwissel en stel snaren bij Floyd Roses tegenwoordig perfect af in nog geen minuut, sneller dan bij een strat bijvoorbeeld. Echt moeilijk of langzaam is het niet...

edit: moet ik er wel bij vertellen dat ik lockin tuners heb, normale tuners gaat wel wat langer duren dan 1 minuutje :D.

munkie
27 juli 2010, 11:52
Ik verwissel en stel snaren bij Floyd Roses tegenwoordig perfect af in nog geen minuut, sneller dan bij een strat bijvoorbeeld. Echt moeilijk of langzaam is het niet...

Het is dat ik buiten de bewoonde wereld woon anders zou ik zeggen kom even langs dan mag je mijn S540 met Edge even van nieuwe snaren voorzien. En intonatie afstellen he :cheerup:

Chocola
27 juli 2010, 12:03
Het is dat ik buiten de bewoonde wereld woon anders zou ik zeggen kom even langs dan mag je mijn S540 met Edge even van nieuwe snaren voorzien. En intonatie afstellen he :cheerup:

Het is echt niet zo moeilijk hoor.

Bijvoorbeeld:
http://www.youtube.com/watch?v=RQQT9-Y0R9A

Deze gast doet het ongeveer zoals ik het doe, met als verschil dat ik een stap oversla. Zelfs zoals hij het doet moet het sneller kunnen dan 2 minuten.

Met een Edge heb ik overigens volgens mij geen ervaring. Ik heb twee vrij oude Ibanezjes en een OFR.

edit: ik zit overigens vlak bij je :D. Harlingen is toch aan de rand van Friesland? Ik woon nu paar dagen in de buurt van Sneek :D. Zoals je al zegt: echt heel wat anders dan Amsterdam (waar ik normaal leef). Is heel erg wennen hier haha.

HaroldA
27 juli 2010, 12:09
Gewoon even de schroeven in je springcavity aandraaien en opnieuw stemmen :).

En dan je E snaar stemmen, daarna de A snaar en wat blijkt: de E is weer vals! E weer stemmen en wat blijkt: de A is weer vals! :chicken:

Etc.

Chocola
27 juli 2010, 12:14
En dan je E snaar stemmen, daarna de A snaar en wat blijkt: de E is weer vals! E weer stemmen en wat blijkt: de A is weer vals! :chicken:

Etc.

Daar heb ik dus serieus nooit last van. Ik wissel nogal eens van 009 naar 010 (kan nog steeds niet echt een keuze maken) of van E naar D, maar is bij mij altijd alleen een kwestie van schroeven aandraaien en soms wat fijnstemmen. Bekijk dat filmpje ook even dat ik net heb gepost, het lijkt erg op hoe ik het vaak doe.

Wellicht dat het een ander verhaal wordt als je hals of brug helemaal verkeerd is afgesteld.

HaroldA
27 juli 2010, 12:15
Wellicht dat het een ander verhaal wordt als je hals of brug helemaal verkeerd is afgesteld.

De Lo Pro Edge op mijn RG560 zit nu vast. :ok: (onding)

Chocola
27 juli 2010, 12:24
De Lo Pro Edge op mijn RG560 zit nu vast. :ok: (onding)

Hoe heb je dat gedaan? Want ik wil wellicht één van mijn Ibanezjes ook vastmaken zodat ik zonder schroevendraaier van E naar D en weer terug kan. Om daar een andere gitaar voor te kopen gaat me wat te ver :P. Ik zat zelf te denken aan 2 veren extra eraan hangen en dan een blokje hout tussen de body en de trem te doen, maar wellicht is er dus een makkelijkere manier.

geert1976
27 juli 2010, 12:52
Het is echt niet zo moeilijk hoor.

Bijvoorbeeld:
http://www.youtube.com/watch?v=RQQT9-Y0R9A

Deze gast doet het ongeveer zoals ik het doe, met als verschil dat ik een stap oversla. Zelfs zoals hij het doet moet het sneller kunnen dan 2 minuten.

Met een Edge heb ik overigens volgens mij geen ervaring. Ik heb twee vrij oude Ibanezjes en een OFR.

edit: ik zit overigens vlak bij je :D. Harlingen is toch aan de rand van Friesland? Ik woon nu paar dagen in de buurt van Sneek :D. Zoals je al zegt: echt heel wat anders dan Amsterdam (waar ik normaal leef). Is heel erg wennen hier haha.

Goede manier inderdaad en bijna dezelfde manier zoals ik het ook doe.

Als de Floyd goed is is het geen hel om hem te stemmen of een toontje lager te zetten

HaroldA
27 juli 2010, 12:56
Hoe heb je dat gedaan? Want ik wil wellicht één van mijn Ibanezjes ook vastmaken zodat ik zonder schroevendraaier van E naar D en weer terug kan. Om daar een andere gitaar voor te kopen gaat me wat te ver :P. Ik zat zelf te denken aan 2 veren extra eraan hangen en dan een blokje hout tussen de body en de trem te doen, maar wellicht is er dus een makkelijkere manier.

Zo heb ik het ook ongeveer gedaan, maar dan met een bout ipv stukje hout zodat ik 'm goed recht af kan stellen.

AART
27 juli 2010, 13:50
Dit is ook precies de reden dat ik tegenwoordig een hekel heb aan gitaren met 'zwevende brug'. Wat een ellende is dat zeg! :stop: Ff wisselen van snaardikte en/of merk kan gewoon niet en je E droppen naar D (of een snaar breken) zorgt ervoor dat alles ontstemt is.

Geef mij maar een lekkere vaste brug! :ok:

Nog beter: vastgezette FR trem.

:cheerup:

Exi
27 juli 2010, 14:10
Wat lopen jullie te miepen! Een SA120 heeft gewoon een vintage trem hoor :dontgeti:
Gewoon even de schroeven aandraaien en klaar.

Bram+
27 juli 2010, 16:50
Met een Edge heb ik overigens volgens mij geen ervaring. Ik heb twee vrij oude Ibanezjes en een OFR.

Hoe oud zijn je Ibanezjes dan als je geen ervaring hebt met de Edge (toch best wel een oud tremolo-model zeg maar, sinds 1986)?

Chocola
27 juli 2010, 17:08
Hoe oud zijn je Ibanezjes dan als je geen ervaring hebt met de Edge (toch best wel een oud tremolo-model zeg maar, sinds 1986)?

Ik heb wel een Edge zie ik net.

Ze heten:
LO-TRS PRO II en Edge Pro II.

Ik ben de laatste tijd erg aan het kijken voor een Ibanez S-series (prestige). Ik vind die nieuwe supertof met die ZR-II brug, vind hem ook super spelen. Maar ik had de Edge serie omgedraaid met de Zero serie.

edit: en met oud bedoelde ik 7 en 10 jaar. 1986 is SUPERoud :D.

Bram+
27 juli 2010, 17:13
Nee, een Edge is een Edge, een Lo TRS II een Lo TRS II en een Edge Pro II een Edge Pro II. Je hebt 'm dus nie :D Die originele Edge hebben ze gebruikt tot en met 2002 en nu weer dit jaar op bepaalde modellen, maar ze zitten meestal wel op de duurdere (Japanse) modellen.

Die ZR's zijn wel echt iets anders. Erg comfortabele dingen.

Chocola
27 juli 2010, 17:36
Nee, een Edge is een Edge, een Lo TRS II een Lo TRS II en een Edge Pro II een Edge Pro II. Je hebt 'm dus nie :D Die originele Edge hebben ze gebruikt tot en met 2002 en nu weer dit jaar op bepaalde modellen, maar ze zitten meestal wel op de duurdere (Japanse) modellen.

Die ZR's zijn wel echt iets anders. Erg comfortabele dingen.

Aah, de Edge bestaat zelf ook nog, dat wist ik niet :D. Ik dacht dat alles met Edge erin een Edge was, alleen dat de kwaliteit van ruk naar erg goed ging bij de verscheidene benamingen.

En die ZR's zijn echt relaxt, echt wel wat anders dan die Edge pro II en LO-TRS :D.