PDA

View Full Version : Waarom dl4



Johnnyverbruggen
27 juli 2010, 00:00
Ik was besloten een goede delay aan te schaffen heb hiervoor een aantal gehad (Memory Man en een Tube Tape Echo) maar die deden het niet voor mij... Nu had ik een Replica en Reptile in gedachten van T-rex, maar nu keek in voor de lol in het topic Pedalboards of the stars en zie ik werkelijk op ELK PEDALBOARD een Line 6 DL4 liggen??? Waarom?? Zijn deze echt zo goed...?? ja ze zijn veelzijdig maar dat is dan toch ook het enige?????

ellisvertellis
27 juli 2010, 00:24
Een van de voordelen is dat ze 3 instelbare presets mét tapfunctie (4de knop) bevatten uit een selectie naar keuze van 16 klassiekers, en dat voor een heel zacht prijsje in vergelijking met de oorspronkelijke pedalen. 'Vaak ga je live het verschil met "the real deal" nauwelijks horen', zullen veel gitaristen denken, kan ik mij inbeelden. Sommige van de delays zijn echt goed, andere minder. Bovendien zijn ze erg stevig gebouwd en kunnen ze dus een stootje hebben.
Ze hebben zeker nadelen (lees de verschillende revieuws) en zijn helemaal niet perfect, laat staan de "holy grail" onder de delays, maar de functionaliteit is volgens mij toch hun grootste troef. Met de optionele expressiepedaal worden ze nog veelzijdiger en zit er dus voor elk iets in om mee te experimenteren.
Omdat ze zo populair zijn kan je dus ook gewoonweg eentje kopen, uitproberen en vervolgens ook makkelijk voor dezelfde prijs weer doorverkopen.

Rutger
27 juli 2010, 09:34
Ik denk ook dat het veelzijdigheid en functionaliteit is. Al hoewel ik mezelf niet kan indenken dat iedereen met zo'n ding op z'n board (en dat zijn er veel) dat ook allemaal gebruiken. Eén goeie echo/delay met tapfunctie is voor de meesten wel genoeg lijkt me.

En is de DL4 inmiddels niet wat achterhaald? Ik hoor overigens duidelijk wanneer iemand een DL4 gebruikt. k Vind de kwaliteit beduidend minder, maar dat zal het publiek een worst wezen.

jaywalker
27 juli 2010, 09:52
Een paar jaar terug was de dl4 gewoon de meest veelzijdige practische digitale delay in stompbox vorm. Tegenwoordig is dat denk ik de Eventide Timefactor. Je ziet dan ook dat veel mensen hun dl4 proberen te verruilen met een Timefactor.

Ik heb de dl-4 ook al jaren en ik zal hem niet snel weg doen. Dit aangezien de looper in combinatie met de delays handig voor ideeén uitwerken is. Maar dit zal de eventide ongetwijfeld ook kunnen.

ellisvertellis
27 juli 2010, 09:56
Eén goeie echo/delay met tapfunctie is voor de meesten wel genoeg lijkt me.

Niet helemaal mee eens: een slapback is bv iets helemaal anders dan ritmische delays die met tap worden ingesteld. Prullen aan je pedalboard tijdens een optreden lijkt mij dan niet practisch. Misschien dat zo'n dubbele delaypedaal dan wel voor de oplossing zorgt?
Ook is de Dl4 een goeie looper, dus da's dan ook weer mooi meegenomen.
En dat het publiek het verschil niet eens hoort, daar ben ik zeker van. Ook ikzelf hoor het niet. Ik heb trouwens een Dl4 en een Boss-delay en gebruikt ze beiden vaak samen (niet tijdens een optreden, voor alle duidelijkheid).


EDIT: ongeveer hetzelfde als jaywalker...

fs1980
27 juli 2010, 11:07
Ik was besloten een goede delay aan te schaffen heb hiervoor een aantal gehad (Memory Man en een Tube Tape Echo) maar die deden het niet voor mij... Nu had ik een Replica en Reptile in gedachten van T-rex, maar nu keek in voor de lol in het topic Pedalboards of the stars en zie ik werkelijk op ELK PEDALBOARD een Line 6 DL4 liggen??? Waarom?? Zijn deze echt zo goed...?? ja ze zijn veelzijdig maar dat is dan toch ook het enige?????

Wat is eigenlijk het verschil tussen de Replica en Reptile?????

Chroxy
27 juli 2010, 11:13
reptile is een simpele delay waarbij je modulatie kan toevoegen dmv 2e knop op pedaal..

replica is een delay (event. midi bestuurbaar), waarbi je kan tappen, maar geen modulatie hebt

Johnnyverbruggen
27 juli 2010, 11:20
het zijn beiden prachtige pedalen!

Chroxy
27 juli 2010, 11:33
grote kracht van de DL-4 is inderdaad de enorme veelzijdigheid dmv patches en tappen. Wil je in 1 nummer tapbare modulatie delay, ritmische delay en een slapback.. kan je dit alleen met een DL-4 krijgen en niet met een Replica of Reptile, omdat deze geen modulatie hebben en/of patches of tapmogelijkheden (reptile).

Persoonlijk vind ik de DL-4 fijner dan de Replica (goed bekend mee omdat medegitarist in mn band die gebruikte). Dit omdat de DL-4 op verschillende manieren in te stellen is en je vele verschillende sounds eruit kan halen + de enorme veelzijdigheid. De Replica klinkt altijd hetzelfde, gewon een delay die tapbaar is.. niets bijzonders..

Johnnyverbruggen
27 juli 2010, 11:57
ik zoek gewoon een delay die goed klinkt en geen mankementen vertoont... Ik ben niet opzoek naar veel poespas (looper hoeft niet heb ik al los...). Hij moet handig zijn dat is ook een van de redenen dat ik mijn Fulltone Tube Tape Echo de deur wees...

Mitch
27 juli 2010, 12:03
Als je een TTE én een DMM hebt gehad en je wil nu puur praktisch een betrouwbaar delaypedaal dan moet je niet naar de DL4 kijken. Als er één delay is van de afgelopen jaren die aardig wat betrouwbaarheidsproblemen heeft gehad is die het wel. Pak dan een DD20. Qua geluidskwaliteit doe je ook een enorme stap terug, maar dat zul je je vast wel realiseren of minder belangrijk vinden dan het gebruiksgemak.

peter_heijnen
27 juli 2010, 12:31
Had je dit topic ook al gezien?

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=137619

Klinkt zo op het eerste gehoor erg mooi, heeft tap, en met hun footswitch erbij kun je ook een extra preset vastleggen.

PT1989
27 juli 2010, 21:21
Heb zelf trouwens ook een Reptile , leuk ding

DemolitionColorScheme
28 juli 2010, 09:35
Als je een TTE én een DMM hebt gehad en je wil nu puur praktisch een betrouwbaar delaypedaal dan moet je niet naar de DL4 kijken. Als er één delay is van de afgelopen jaren die aardig wat betrouwbaarheidsproblemen heeft gehad is die het wel. Pak dan een DD20. Qua geluidskwaliteit doe je ook een enorme stap terug, maar dat zul je je vast wel realiseren of minder belangrijk vinden dan het gebruiksgemak.
Opzich zit hier ergens een waarheid in, al vind ik het zelf erg raar dat ik al 3 jaar een DL-4 heb (gebruik heb eigenlijk alleen voor de volume envelope) en er nog nooit een enkel probleempje mee heb gehad.
Heel veel mensen daarentegen wel, dat klopt.

ThomasR
28 juli 2010, 11:53
Ik heb zelf een DD20 en ik ben daar heel tevreden mee. Ik speel heel veel met delay en ik gebruik toch wel zeker 5 modellen van de 11 heel geregeld. Over de klank ben ik ook heel tevreden alhoewel hij soms wat warmte (analoge) mist van zoals EH memory man...

Bram+
28 juli 2010, 12:02
Opzich zit hier ergens een waarheid in, al vind ik het zelf erg raar dat ik al 3 jaar een DL-4 heb (gebruik heb eigenlijk alleen voor de volume envelope) en er nog nooit een enkel probleempje mee heb gehad.
Heel veel mensen daarentegen wel, dat klopt.
Nou ja, zo raar is dat ook weer niet. Je mag toch hopen dat er ook exemplaren zijn die het langer volhouden dan de garantieperiode + 1 dag, en blijkbaar ben jij een van de gelukkigen. Het is lastig om iets algemeens te zeggen als je alleen jezelf als voorbeeld neemt.

Mitch
28 juli 2010, 13:14
Wat Bram zegt.
Er zijn een aantal pedalen, waaronder de vroege Carl Martin pedalen, de Akai Headrush en de DL4 waar onevenredig veel schakelaar problemen mee geweest zijn. Dat maakt ze niet meteen slecht, of allemaal slecht, maar om dan naar een DL4 te kijken vanwege de betrouwbaarheid, sja...