PDA

View Full Version : Fender Concert II Output Tube Matching



Mimasu
26 juli 2010, 21:50
Ik heb recent een Concert II gekocht en wil wat verschillende eindbuizen proberen (ik heb nog verschillende setjes 6L6GC rondslingeren). Overigens zo'n Concert II: fantastisch clean kanaal, ondermaats lead kanaal (tot op heden in ieder geval)

Nu heeft die Concert geen echte bias afregeling, maar alleen een potmeter (Output Tube Matching) waarmee je de verhouding van de biasstroom over beide eindbuizen gelijk kunt verdelen.
Stel ik stop er een prima gematched setje in, regel eenmalig die tube matching in zodat beide buizen dezelfde bias hebben, kan ik dan daarna probleemloos wisselen met andere gematchte setjes. Of kan dat te veel of te weinig biasstroom opleveren. Da's dan weer lastig omdat die niet makkelijk bij te regelen is in zo'n amp lijkt me (dat wordt dan weerstanden wisselen of een extra potmeter of weerstanden ertussen).

Leon

nico verduin
26 juli 2010, 22:02
Ik heb recent een Concert II gekocht en wil wat verschillende eindbuizen proberen (ik heb nog verschillende setjes 6L6GC rondslingeren). Overigens zo'n Concert II: fantastisch clean kanaal, ondermaats lead kanaal (tot op heden in ieder geval)

Nu heeft die Concert geen echte bias afregeling, maar alleen een potmeter (Output Tube Matching) waarmee je de verhouding van de biasstroom over beide eindbuizen gelijk kunt verdelen.
Stel ik stop er een prima gematched setje in, regel eenmalig die tube matching in zodat beide buizen dezelfde bias hebben, kan ik dan daarna probleemloos wisselen met andere gematchte setjes. Of kan dat te veel of te weinig biasstroom opleveren. Da's dan weer lastig omdat die niet makkelijk bij te regelen is in zo'n amp lijkt me (dat wordt dan weerstanden wisselen of een extra potmeter of weerstanden ertussen).

LeonIn de praktijk zijn die bakken zo koud afgesteld dat je eigenlijk nooit problemen krijgt met biassen. Tenzij er meer gerommeld is in het verleden en er van binnen wel een bias regeling zit of dat hij warmer is afgesteld. Je kan het meten door ff een eind buis eruit te trekken en dan op Pin5 meten tov het chassis. Als je vanaf de bovenkant in de buisvoet kijkt is het de vijfde pin vanaf het nokje in het midden (kan niet missen).
Normaliter tellen we bij buizen vanaf de onderkant en dan met de klok mee. Daar je van boven meet, moet je nu tegen de klok in tellen. Zit je rond de -45V of hoger, dan staat ie ijskoud. Gaat geen problemen leveren.
Bij een lagere waarde (dus minder negatief), ff melden. Kijken we wel verder.

Mimasu
26 juli 2010, 23:08
Je kan het meten door ff een eind buis eruit te trekken en dan op Pin5 meten tov het chassis. Als je vanaf de bovenkant in de buisvoet kijkt is het de vijfde pin vanaf het nokje in het midden (kan niet missen).
Normaliter tellen we bij buizen vanaf de onderkant en dan met de klok mee. Daar je van boven meet, moet je nu tegen de klok in tellen. Zit je rond de -45V of hoger, dan staat ie ijskoud. Gaat geen problemen leveren.
Bij een lagere waarde (dus minder negatief), ff melden. Kijken we wel verder.

Nico, bedankt voor je reactie, en zoals altijd weer zeer nuttig:

Het chassis lag er al uit dus dat kon ook vanaf de onderkant: één keer -44V en één keer -45V. Dat lijkt me dus prima. Ik zal er morgen eens wat andere setjes in gaan proberen.

Leon

Mimasu
26 juli 2010, 23:23
Nog even over mijn Concert II:

Ik ben op zoek naar een alternatief voor mijn 72'er Twin reverb (grijze JBL's). Ik zoek hetzelfde clean maar dan wat handzamer.

Ik heb inmiddels het een en ander geprobeerd (en vaak weer snel verkocht):

1. Fender blues deluxe: zeer matig, weer snel verkocht;
2. Rivera M60: prima clean, veel te zwaar, weer verkocht;
3. Music Man 112 RD50; niet zo mooi clean als mijn Twin, hen 'm wel gehouden (is zo'n lief klein ding);
4. Music Man 110 RD50; zelfde als mijn112 RD50. heb 'm toch maar gehouden:
5. Fender Deluxe Reverb RI: Van alles mis mee. Wordt veel te heet (voedingstrafo). Maar klinkt fantastisch (wel alle buizen vernieuwd met TAD's). Misschien iets te weinig headroom.
6. Fender Concert II met EVM12L: komt in de buurt. Prima clean. Wel weer bijna net zo zwaar dan mijn Twin.

Leon

cluseau
27 juli 2010, 00:57
Stel ik stop er een prima gematched setje in, regel eenmalig die tube matching in zodat beide buizen dezelfde bias hebben, kan ik dan daarna probleemloos wisselen met andere gematchte setjes.

Als het allemaal zo perfect zou zijn zou er geen potmeter inzitten. Beter is om altijd te checken wat je doet. Heb je niet altijd zin of tijd om een meter te pakken kun je de tube matching ook instellen door je oor tegen de speaker te leggen en af te regelen op minimaal 100Hz brom. Beter blijft natuurlijk meten....

Frans.

MaBerY
27 juli 2010, 09:10
Wellicht moet je eens een Koch TwinTone II proberen?
Die vond ik wel erg OK klinken. En is een stuk lichter dan een Fender twin

Ik heb ook zo'n Fender Twin SF met oranje JBL's en ik doe 'm niet weg.
Ik sleep er niet veel mee, want hij staat in de oefenruimte.
Ik heb 'm ooit ingeruild voor een SF Super Six reverb. Dat was nog eens een onhandelbaar ding, paste maar net in mijn auto. Klonk wel heel erg goed.
Die Super Six kwam wit van de schimmel en stof uit een opslag van een harmonievereniging. Helemaal nagekeken en schoongemaakt.

jacky
27 juli 2010, 12:30
Een tip van een ervarings deskundige ;-)

een koch knalt niet door de mix als een fender

Dus ben je een fender afficinado probeer geen koch

Pepe
27 juli 2010, 12:37
Wellicht moet je eens een Koch TwinTone II proberen?
Die vond ik wel erg OK klinken. En is een stuk lichter dan een Fender twin
Ik heb ook zo'n Fender Twin SF met oranje JBL's en ik doe 'm niet weg..

Ik kan me voorstellen dat je de Koch vergelijkt met de JBL twin maar in mijn ervaring zijn dat niet de meest funky twins around.

Toaster
27 juli 2010, 13:03
He Mimasu,

Als je Music Man in de buurt vindt komen is het misschien een idee om eens een Session Sessionette uit te proberen.

Dit is volledig transistor maar echt wel een goed geluid. (prijstechnisch echt heel goed )Ik heb hem naast mijn blackface Pro Reverb staan en soms speel ik liever op mijn Session.

Bij de Sessionette klinken de overdrives klinken voor je oor wel aardig maar als je er een mic voor zet en dat terug luistert is het een stuk minder.

Ik las dat je trouwens in het verleden meerdere Music Man versterkers hebt gehad. Is een 2x10 niks voor je?

Of de nieuwe amps van Bogner
http://www.youtube.com/watch?v=yFULA47XI20

Of als je vintage wil gaan een Supro 1x 12 ? (ik geloof dat dat een corsica model is.)

MaBerY
27 juli 2010, 13:10
Ik kan me voorstellen dat je de Koch vergelijkt met de JBL twin maar in mijn ervaring zijn dat niet de meest funky twins around.

Dan hoor ik graag je mening over "Funky :soul:Twins"
Ik hoor zo vaak dat gitaristen een twin zoeken maar dan zonder de nadelen
Dat is de reden dat ik 'm toch maar houdt, ook al is het een foute met UL trafo en master volume en pull pot. Ik heb wel wat modificaties gepleegd, waaronder het plaatsen van een smoorspoel zoals in de oudere modellen en de UL taps er af gemikt. Dat scheelt een hoop moet ik zeggen.
Hij wordt een stuk stiller (minder brom) en klinkt ook veel beter.
Ik heb vaker met UL taps in eigen knutsels zitten experimenteren en ik vindt het niet klinken voor gitaar. Triode weer wel voor somminge dingen.

Pepe
27 juli 2010, 20:20
Volgens mij heb je de vraag zelf al beantwoord als het een hoop scheelt?

Mimasu
27 juli 2010, 22:02
Ik kan me voorstellen dat je de Koch vergelijkt met de JBL twin maar in mijn ervaring zijn dat niet de meest funky twins around.

Nou.....

Mijn 72'er twin (100 w geen mastervolume) met grijze JBL's producert het mooiste clean dat ik ooit gehoord heb, "twinkel" in optima forma. Wint in het clean van mijn '67 original BF Pro Reverb en mijn '68 Super reverb. En heel ruim van mijn 135 W'er met oranje JBL's die ik ooit gehad heb.

Dus, funky enough for me!

Leon

Pepe
27 juli 2010, 22:35
Ik refereerde aan de 135 Jbl he maar dat zei ik er weer niet bij natuurlijk.

Ik heb ooit een 71 twin gehad en waarom heb ik die verkocht? Ohja, hij was zwaar. Maar mooi warm hoog herinner ik me.