PDA

View Full Version : equalising les paul



joke
26 juli 2010, 21:48
hallo , ik ben benieuwt hoe diegene onder jullie die met effect processors als multieffectors waarin een eq zit werken de instellingen hebben voor een les paul studio .
ik snap ook wel dat niet elke gitaar hetzelfde klink maar hetgaat even om het ide.
ik begin ; les paul studio , begin jaren 90 ebony nek/hals-processor gt5

laag = 0 of -2db
500 htz +12 db Q fac 1
3.15 khz +5 of 6 db Q fac 1
hoog + 18 of 20

zo haal ik het hoog wat op en heb niet al te veel mid erbij.

bij de amp heb ik gemiddeld laag 45 mid 55 en hoog 95 en bright on

ben benieuwt wat jullie hebben bij een gt5 of wat je meestal bij een les paul studio weg of erbij eq-en

LesPaul1612
26 juli 2010, 22:15
Mijn Les Paul staat overstuurd meestal op de middenpositie, omdat dat voor mij een veel krachtiger en voller geluid geeft dan de brugpup. Op mijn amp draai nog een klein beetje bas bij en draai ik de treble ook een stukje omhoog.

Ik heb er ook nog een BOSS OS-2 tussen liggen, en die maakt mijn geluid ook wat scherper zodat ik nog wel genoeg hoog heb:blast:

Mijn OS-2 is vervolgens zo ingesteld

Level 7
Tone 7
Drive 3
Color 5

Geeft een lekker stevige hardrock sound:blast:

aaronstonebeat
26 juli 2010, 23:06
Ik gebruik alleen de toonregeling op mijn versterker, heb helemaal geen gt5 ;) Bas op driekwart, mid en hoog ongeveer half; gain zodat het net voldoende is dat ie voldoende scheurt bij 'alles vol open'.

Ik begrijp dat mijn antwoord weinig op je vraag ingaat, maar ik ben van de school dat mijn basisgeluid uit de versterker moet komen; eventuele effecten zijn maar toeters en bellen. Ik draai aan de knoppen totdat het geluid me bevalt.

Wat voor versterker gebruik je eigenlijk?

vulvasonic
27 juli 2010, 01:27
Persoonlijk denk ik dat je een equalizer om een aantal redenen kunt gebruiken:
1- als effect (duh) in bepaalde situaties
2- als booster in bepaalde situaties
3- als wapen om jouw sound in iedere akoestiek te waarborgen, wat betekent dat je de instellingen per optreden of per zaal zal moeten bijschaven.

In mijn optiek hoort de gitaar icm de versterker gewoon al het perfecte geluid op te leveren. Lukt dat niet, dan heb je de verkeerde gitaar gekozen, of de verkeerde versterker.

Maar wie ben ik. :)

TimS
27 juli 2010, 01:33
Aan de instellingen te zien kan je beter voor een Fender gaan ;)

Ricochet
27 juli 2010, 08:01
Met een goede EQ kan je op een humbucker LP het gebruik van een andere PU simuleren.

Voor een Strat kies je een piekfrequentie tussen 7000 en 10000Hz.
Voor een P90 iets tussen 5000 en 7000Hz.

Uiteraard is dit globaal. Een goed eindresultaat is van meerdere factoren afhankelijk.

joke
27 juli 2010, 08:08
aan de instellingen te zien kan je beter voor een fender gaan ;)

is een beetje waar tim maar is vind de les paul lekkerder spelen en meer warmte en sustain hebben.
Ik speel op die gt5 die direct de tafel ingaat .de sounds heb ik dus op de orkestbanden die ik overigens zelf gemaakt heb afgepast zodat de gitaar erin past en niet "erop ligt" qua klank en dan kom je al gauw op die instelling.(mijn banden zijn bekende songs waarin ik koortjes en additionel git partijen enzo heb ingespeeld )
omdat ik solo werk ben ik mijn eigen geluidsman dus is alles wat je vooraf kan doen en in de hand kan houden uiteraard mooi meegenomen.
Ik heb dus geen backline en kan dus fluisterzacht op feesten beginnen...
Trouwens die gt5 klinkt niet verkeerd en heeft een behoorlijke "analoge feel/sound"!
Het leuke van deze discussie is dat de meeste onder jullie waarschijnlijk allemaal afgeven op dingen als de line6 sounds terwijl als je de studio ingaat met de bogner en boogie en marshal meegezeuld( heb zelf ook een boogie mark4 dus weet wat ie weegt) na opname de sound zo wordt ge-equalised zodat het in de mix past en gelayerd kan worden en das vaak het geluid (wat overblijft ) wat er al direct uit een b.v gearbox komt!!
Dus eq is zo gek nog niet en absoluut noodzakelijk ...
En voor de mensen die zoiets hebben van ik speel over mijn (goeie en dure ) versterker on stage want dat is het beste zou ik willen zeggen ; wat denk je dat een (goeie!!) geluidsman met dat signaal doet in de mix?
Juist eq meneertje!!!


Overigens; help!!! Mijn caps lock zit vast!!!

joke
27 juli 2010, 17:03
ben benieuwt hoe de reacties zullen zijn!
wie sleuteld er behoorlijk aan zijn sound en laat het niet van z'n gitaar en combo afhangen?

groeten eric ekkerman

Wabbie
27 juli 2010, 17:15
Ik heb een uitgebreide en supergevoelige EQ op mijn basversterker zitten, maar die staat eigenlijk praktisch neutraal. Op mijn gitaarversterker staat alles eigenlijk ook ongeveer op 5.

Ik wil zelf zo min mogelijk dingen in mijn signaalketen hebben staan, dat een geluidsman er een EQ over gooit om het in de zaal goed te laten klinken lijkt me niet meer dan logisch, maar ik ga zelf niet eindeloos klooien met frequenties en EQ pedalen. Als het goed klinkt, klinkt het goed!

TimS
27 juli 2010, 17:21
Ik zorg dat ik een geluid heb wat goed in de mix past, voor zover ik weet doet de geluidsman daar niet zoveel meer aan qua equalizing. Ik heb overigens alleen een 3-standen switch en een tone cut, dus heel veel kan ik ook niet doen.

Over je caps-lock: mes of iets anders plats onder steken en de toets er uit wippen. Even schoonmaken en daarna kan je hem er weer induwen.