PDA

View Full Version : Bijgeluid na vervangen snaren?



Ijselrobo 07
26 juli 2010, 21:10
Hey allemaal,,

Ik heb toenet op mijn "Blade Dayton" gitaar nieuwe snaren opgelegd (d'addario, maat 09) en even de body gepoetst met een een stuk keukenrol dat een beetje nat was en daarna de gitaar afgesteld dat alles goed was,
Maar ik begin weer te spelen, en ik heb gewoon geluid uit de versterker, maar als ik rond de 10e fret een noot speel, hoor ik gekraak, en dat komt omdat rond de 12e fret de snaar tegen een fret komt, en daardoor gaat kraken. dit is nu op alle snaren!!

Weet iemand wat dit is, en hoe ik het weg kan krijgen?

Grtz. From Ijselrobo 07

JohnLord
26 juli 2010, 21:18
lijkt er op dat je een dunnere set snaren hebt gebruikt dan welke er op lagen. In dat geval kun je terug naar de oorspronkelijke dikte of moet de gitaar opnieuw afgesteld.

Koeloe
26 juli 2010, 21:18
Welke dikte snaren zat er eerst op?

Jasper.
26 juli 2010, 21:19
Hey allemaal,,

Ik heb toenet op mijn "Blade Dayton" gitaar nieuwe snaren opgelegd (d'addario, maat 09) en even de body gepoetst met een een stuk keukenrol dat een beetje nat was en daarna de gitaar afgesteld dat alles goed was,
Maar ik begin weer te spelen, en ik heb gewoon geluid uit de versterker, maar als ik rond de 10e fret een noot speel, hoor ik gekraak, en dat komt omdat rond de 12e fret de snaar tegen een fret komt, en daardoor gaat kraken. dit is nu op alle snaren!!

Weet iemand wat dit is, en hoe ik het weg kan krijgen?

Grtz. From Ijselrobo 07

Gebruikte je hiervoor een andere dikte? Misschien moet je ook nog even wachten, je hebt net waarschijnlijk alle snaren eraf gehaald en dan gaat hij ook weer wat rechter staan, en dat moet nu misschien weer ff herstellen.

Ijselrobo 07
26 juli 2010, 21:19
ik heb altijd D'addario gebruikt, maat 09. (die heb ik er nu ook op gedaan)
en wat bedoel je met opnieuw afstellen? dat de neck scheef is?

JohnLord
26 juli 2010, 21:21
Nee, dat je de halspen iets moet ontspannen waardoor je snaren weer iets verder van de hals komen.

Jasper.
26 juli 2010, 21:22
ik heb altijd D'addario gebruikt, maat 09. (die heb ik er nu ook op gedaan)
en wat bedoel je met opnieuw afstellen? dat de neck scheef is?

Herstellen. Misschien is de neck weer wat rechter gebogen in de tijd dat jij de snaren eraf had. Dat moet nu weer even wat herstellen misschien.
(de neck moet altijd een fractie krom zijn)

barno
26 juli 2010, 21:23
een neck staat ideaal een heel klein beetje concaaf. zou kunnen dat je neck wat is teruggeveerd toen je de snaren eraf haalde door plots gebrek aan spanning. Maar komt normaal vrij snel terug in vorm als er dezelfde spanning op zit. Indien je de fretbuzz blijft hebben: truss rod wat bijstellen (daarmee pas je de boog in de hals wat aan).

edit: oeps: min of meer identieke gelijktijdige post met jasper :)

Ijselrobo 07
26 juli 2010, 21:24
nu is juist het probleem, het wordt een hele actie om de nek te buigen, want om dat te doen, moet eerst de slagplaat met pickups en al weghalen..... :makeup:

JohnLord
26 juli 2010, 21:28
Als het probleem blijft bestaan zou ik iemand met kennis van zaken er naar laten kijken. Waarmee ik jou overigens niet tekort wil doen.

ton36
26 juli 2010, 21:30
ik had iets dergelijks met de lage e van mn blade. bleek dat de lage e snaar iets tegen de zadel aan liep (blade delta standaard) na een beetje friemelen was t over...
ik dacht ook dat t fretbuzz was , maar bleek dus niet zo te zijn
ff zadels checken dus.....

barno
26 juli 2010, 21:40
nu is juist het probleem, het wordt een hele actie om de nek te buigen, want om dat te doen, moet eerst de slagplaat met pickups en al weghalen..... :makeup:

ach, da's perceptie, stelt echt niet veel voor, maar ik begrijp dat je er tegenop ziet als je het nog nooit gedaan hebt. als ie bolt on is, kan je ook de neck er even afhalen, je kan de snaren gewoon wat ontspannen en laten zitten.

maar mss beter om het te laten doen als je hiermee geen ervaring hebt.

Ijselrobo 07
26 juli 2010, 21:58
ik heb net met mijn oom gebeld, een ervaren musicus, en hij gaat morgenmiddag mijn gitaar repareren,

ik heb hem verteld wat jullie hadden geschreven (dus wat er aan de hand kon zijn)
dus bedankt voor de reacties!

Rembull1980
27 juli 2010, 09:44
had je trouwens alle snaren in 1 keer eraf gehaald ipv 1 voor 1 te vervangen. dat scheelt ook al het kromtrekken van je hals.

Ijselrobo 07
27 juli 2010, 10:10
ik had eerst alle snaren ervanaf gehaald, voordat ik alle nieuwe erop zette...
Dus zou dat een probleem zijn geweest?? :dontgeti:

geert1976
27 juli 2010, 10:26
ik had eerst alle snaren ervanaf gehaald, voordat ik alle nieuwe erop zette...
Dus zou dat een probleem zijn geweest?? :dontgeti:

Ja,

Als de spanning van de snaren wegvalt, kan de hals even iets rechter gaan staan (dit door spanning van de trusrodd).

Dit is niet ernstig hoor, als je de snaren monteert met dezelfde dikte, veert de hals wel weer terug, alleen kan even een paar uur duren.

Het zou maar zo kunnen, dat indien jij nu weer je gitaar stemt de buzz weg is en houdt er rekening mee dat nieuwe snaren nog "rek" hebben en dus een paar dagen iets buzz kunnen geven, puur omdat ze nog niet uitgerekt zijn.