PDA

View Full Version : Gert de Meijer - Framed Emotions tuning?



rogiermusic
26 juli 2010, 19:37
Ik speel al een tijdje fingerstyle(halfjaar) en ik kwam een tijdje terug op Gert de Meijer. Ik vind het echt heel erg jammer dat deze man overleden is, want ik had hem graag willen ontmoeten en hij had hele mooie composities.
Ik wil nu 'Framed Emotions' leren spelen, alleen..... ik weet de tuning niet:(
Ik vroeg me af of iemand van jullie weet welke tuning het is.

aaronstonebeat
26 juli 2010, 23:18
Een linkje zodat we het nummer kunnen beluisteren zou wonderen kunnen doen.

En welkom!

rogiermusic
27 juli 2010, 08:55
Hier is het linkje: http://www.4shared.com/audio/qY4qc5Nl/framed_emotions.html

btw, het is volgens mij op een 12 snarige gitaar.

Don Capo
27 juli 2010, 09:04
Gert de Meijer....


Potverdorie, tis alweer een tijdje terug dat ik de naam voorbij heb zien komen, maar het blijft een groot gemis.

aaronstonebeat
28 juli 2010, 12:01
Pfoe, 't is niet zo vaak dat ik geen idee heb maar ik geloof dat het hier zover is. 12-Snarige lijkt me ook. Maar verder?
Ik meen ergens een hele lage A te horen, als op een basgitaar. En in dat flageolettenstukje meen ik een A en een B naast elkaar te horen?
Beats me, vooralsnog.

grayfink
28 juli 2010, 15:36
Hij heeft ook maar twee liedjes op zijn Joetjoeb gezet voor zijn overlijden.
Misschien kun je hier de tuning uit afleiden: http://www.youtube.com/user/gertdemeijer#p/a/u/1/zWPUGPalhSQ

marc_o
28 juli 2010, 15:53
Gert de Meijer....


Potverdorie, tis alweer een tijdje terug dat ik de naam voorbij heb zien komen, maar het blijft een groot gemis.


Die naam komt vaak voorbij hier thuis.
Het was de oom van mijn vriendin. En zo is mijn zoon het achterneefje van Gert.

freekick
29 juli 2010, 10:38
Misschien kan je iets vinden in oude posts van Gert.
Ik herinner me ; hele dikke snaren en lage stemming.

Gert gaf dit forum wel extra kwaliteit.
Nog steeds heel jammer...

paulusdeBKB
29 juli 2010, 11:58
Ik heb even zitten rondneuzen in GertDM's oude posts (zoekopdracht in Google: "GertDM site:www.gitaarnet.nl/forum")

Hij stemde zijn 12-string standaard in D. Maar dan kun je niet makkelijk een A en B naast elkaar spelen. Op het youtube filmpje waarnaar eerder gelinkt is in dit topic, is zijn laagste snaar zelfs een Bb!

rogiermusic
29 juli 2010, 12:00
bedankt voor jullie hulp, ik ga het uitzoeken. Ik hoop dat het lukt, want ik vind het een prachtige compositie.

apekop
3 augustus 2010, 10:54
volgens mij stemde hij zijn gitaar voor dit nummer in een open C, maar dan alles nog een hele toon lager.
Dus: Bb F Bb F Bb D

Net als Leo Kottke vaak deed. Volgens mij was Gert ook behoorlijk Leo Kottke fan vandaar.

Volgens mij heeft Vaseline Machine Gun van Leo Kottke ook dezelfde stemming

rogiermusic
3 augustus 2010, 12:27
Heel erg bedankt Barend.
Om eerlijk te zijn heb ik op dit moment nog geen 12 snarige gitaar, maar er zijn plannen om een van mijn gitaartjes te verkopen en van dat geld een 12 snarige te kopen.

apekop
6 augustus 2010, 17:18
Het duurde even voor ik hem door had maar het is de volgende stemming naar mijn idee:

C G D G C D maar dan alles een hele toon lager dus:
Bb F C F Bb C

Het is moeilijker te horen op een 12 snarige omdat je te maken hebt met octaafsnaren. Je kan dezelfde noten/octaven op veel meer spelen. Vooral met open stemming kan dat verwarrend zijn.

Om zo laag te kunnen moet je wel een dikkere set gebruiken dan een standaard 12 snarige set.

apekop
8 augustus 2010, 10:51
het is zelfs 1,5 toon lager hoor ik nu:
dus A E B E A B,

die stemming heet trouwens de Orkney stemming, vraag me niet waarom

als je zo laag wilt heb je volgens mij wel een 013 setje nodig, anders wordt het te veel buzz

aaronstonebeat
8 augustus 2010, 15:15
Dan had ik dus toch die lage A en die a en b naast elkaar (als flageolet op de 12de fret, denk ik) goed gehoord :cheerup: