PDA

View Full Version : Vraag over buizen.



Vadim
26 juli 2010, 16:31
Ik zet hem even in vintage versterkers, omdat daar het meest over buizen te vinden is. De laatste tijd ben ik niet meer tevreden over de sound van m’n fender hotrod deluxe. Nou wil ik een nieuwe buis kopen voor in de V1. Nou vind ik op Tonefactory gewoon 12ax7 buizen en 12ax7 V1 buizen. Het lijkt me dus dat die laatste speciaal voor in de V1 positie zijn, maar kunnen de andere daar ook gewoon in. Ik heb al gezocht en de topics over buizen gelezen, maar kan het niet echt vinden. Het lijkt me dat het gewoon kan, maar ik durf het risico niet te nemen.

Alvast bedankt!

Groeten, Vadim.

pimmetje
26 juli 2010, 16:47
De reden maakt je hot rod niet minder modern ;).
Ik verplaats 'm dus naar Moderne Versterkers.
Vragen => PM

On topic: gewoon inprikken die 12ax7'tjes.

Vadim
26 juli 2010, 17:24
Haha, prima. Dankjewel.

GretschGuy
26 juli 2010, 21:39
Ik zet hem even in vintage versterkers, omdat daar het meest over buizen te vinden is. De laatste tijd ben ik niet meer tevreden over de sound van m’n fender hotrod deluxe. Nou wil ik een nieuwe buis kopen voor in de V1. Nou vind ik op Tonefactory gewoon 12ax7 buizen en 12ax7 V1 buizen. Het lijkt me dus dat die laatste speciaal voor in de V1 positie zijn, maar kunnen de andere daar ook gewoon in. Ik heb al gezocht en de topics over buizen gelezen, maar kan het niet echt vinden. Het lijkt me dat het gewoon kan, maar ik durf het risico niet te nemen.

Alvast bedankt!

Groeten, Vadim.

Ja hoor, die anderen kunnen er ook in. Geen consequenties voor de veiligheid ofzo.

Eventuele trillingen van buitenaf kunnen, als ze door de V1 buis worden opgepikt, zo versterkt worden dat ze hoorbaar zijn in de speaker. Daarom worden voor de V1 positie vaak buizen geselecteerd die het minst 'microfonisch' zijn.

Ook hebben die buizen vaak 'n hoger dan gemiddelde versterkingsfactor. Dat hoeft echter geen voordeel te zijn. Het is maar wat je uit je amp wilt horen.