PDA

View Full Version : Welke microfoon voor banjo?



vincent136
26 juli 2010, 15:31
Welke microfoon zouden jullie voor een banjo gebruiken in een live situatie? Het gaat om een folk/indie achtige band. Geen bluegrass praktijken dus. Drums/bas/gitaren/vocals en een banjo.

Het belangrijkste is, is dat de mic niet al te snel rondzingt i.v.m. monitoren. Uit gemak wordt er vaak een sm57 of sm58 gepakt maar volgens mij is dat niet echt 't beste voor op een banjo, of vergis ik mij hierin?

Wat is jullie advies?

bert k
26 juli 2010, 16:25
Ik zie niet in waarom niet. Goeie mics, zingen niet snel rond. Als je die mic op 10 tot 20 cm afstand hebt staan heb je ook geen last van proximity-effect, dan klinken ze mooi helder.
Een banjo levert vooral veel mids, daar is een dynamische prima voor.

vincent136
26 juli 2010, 16:40
Wat zal dan de beste manier zijn om hem te micen? Richting het vel, of richting de hals? Wat heeft het meeste rendement?

ernieman
26 februari 2011, 00:05
Even de draad oppakken...

Hoe versterk ik mijn banjo (bluegrass en roots) het best in een café situatie? En ook nog eens in een band die graag een beetje van plaats verwisseld?
Is een clip-on micro (ala DPA, of goedkoper liefst) dan iets?
Vraag me soms af of een mic voor een sax of trompet ook niet zou werken bij een banjo? Je zit toch een klein beetje met hetzelfde soort schelle geluid.

Natuurlijk is een vaste mic het mooiste, en dan tijdens een solo een beetje meer richten naar de micro...

Tips welkom!

Han S
26 februari 2011, 22:12
Hangt een beetje van de banjo af en van de klank. Als het een vrij grote is met klankgaten dan neem ik twee microfoons, een Beyer M201 (zingt minder snel rond dan een 57 en klinkt beter) van voren en een Beyer M88 of een Sennheiser MD441 of 421 op de klankgaten gericht. En dan heb je een mooi vol geluid met veel definitie.

Maar dat is niet bepaald een budget situatie, in dat geval denk ik dat je eens een Samson CO2 moet proberen, is een kleine condensator, is zeer richtinggevoelig en kost 50 euro.

The Bertman
26 februari 2011, 23:28
Kijk eens op de site van K&K (http://www.kksound.com/), die hebben een banjo-oplossing. Ik heb een gitaarpickup van dat merk en het bevalt me erg goed. Prijs is nog redelijk overzichtelijk. Kijk onder 'Overige instrumenten'.

ernieman
27 februari 2011, 13:38
Hangt een beetje van de banjo af en van de klank. Als het een vrij grote is met klankgaten dan neem ik twee microfoons, een Beyer M201 (zingt minder snel rond dan een 57 en klinkt beter) van voren en een Beyer M88 of een Sennheiser MD441 of 421 op de klankgaten gericht. En dan heb je een mooi vol geluid met veel definitie.

Lijkt me een mooie combinatie. Ik heb wel al eens voor een optreden een vaste mic gebruikt, maar dan moet je echt constant ervoor blijven staan. Daarom mijn vraag of het niet iets zou zijn om met een clip-on (voor continu) EN een vaste mic (voor solos. Stapje naar de micro toe) te werken. Eventueel is die vaste mic nog voor meerdere instrumenten te gebruiken dan ook (dobro, gitaar, mandoline...)

btw, banjo met klankgaten? ik neem aan dat je een banjo met of zonder resonator-pot bedoeld?

Han S
27 februari 2011, 18:53
Ja, de grotere banjo's hebben zo'n houten bak met galmgaten, komt een hoop geluid vandaan. En vergeet niet dat de banjo hard is hoor, veel harder dan de akoestische gitaar, dus als je niet al teveel beweegt gaat het goed.

Er zijn ook goede clipons te koop trouwens.

PaulRijkers
11 april 2011, 12:59
Ik gebruik deze Shadow banjo pickup: http://www.thomann.de/nl/shadow_shb1.htm en ben er best tevreden over. Meestal gaat het bij mij maar om een paar nummers in de set, dus het is niet mijn 'main instrument', maar heb hem nu een tijdje en in verschillende settings geprobeerd en ik vind het prima (heb er overigens wel een LR Baggs eq/di tussen zitten, daar kun je de feedback mee opvangen en eventueel wat hoog toevoegen)

ernieman
25 juli 2011, 13:57
Heb je antwoord nu pas gelezen.

Maar bij toeval ben ik tot dezelfde conclusie gekomen.
Ik heb een Harley Benton (by Shadow, ook via Thomann) Piezo elementje onder de kam geplakt (binnenin dus) en versterk deze voor met een behringer voorversterker voor aucoustische instrumenten met piezo.
Het geluid zonder voorversterking is al erg goed, en de voorversterking haalt het idd helemaal open. Het geluid wordt niet speciaal harder, maar krijgt veel meer diepte.
Idd, geen feedback (ofwel moet ik de banjo op 2 cm van de versterker hangen).
Een voor mij goede oplossing die daarbij nog eens erg goedkoop was (nog geen 50 euro in totaal).

RB-1
20 september 2011, 22:27
Uit gemak wordt er vaak een sm57 of sm58 gepakt maar volgens mij is dat niet echt 't beste voor op een banjo, of vergis ik mij hierin? Je vergist je (gedeeltelijk).
Echt goed klinken alleen grootmembraan condensators, mijn favoriet is de Audix SCX-25A.
Die hebben we ook een keer bij Han getest en hij kwam ook met erg mooie alternatieven die ik zeker niet als straf zou ervaren als er mee moest spelen.
Maar als het lastig wordt -bijvoorbeeld buiten- dan kom je met een SM-58 een heel eind in de goede richting. Een 57 verliest het dan dik van een 58, niet doen dus. Geen idee waarom, trouwens.
Gewoon iedereen 2 58's geven en gaan met die zooi.
Mijn oude Gibson was nog steeds zeer herkenbaar als een oude Gibson:
http://www.hangoutstorage.com/banjohangout.org/storage/photos/medium/95/959-1548122072009.jpg

Wat zal dan de beste manier zijn om hem te micen? Richting het vel, of richting de hals? Wat heeft het meeste rendement?Zie boven, dat is goed genoeg met een SM-58. Als je een echt goede microfoon gebruikt, loont het om beter te richten. Het plekje, 3 tot 5 cm onder het einde van de kam levert het meest complete geluid bij close miking en je schermt het geluid van de fingerpicks ook nog eens wat af met je hand.
Als je lead speelt, ~ 5 cm afstand -maak gebruik van het proximity effect!-, anders een stap opzij.
Ik zet in zo'n geval m'n zang mike zodanig dat m'n banjo langs de inst. mike speelt. Anders speel ik mezelf volkomen weg.
Bij een grootmembraan (opnames) 50 cm afstand, loodrecht op het vel.
En verder:
De microfoon/monitor plaatsing kan je optreden maken of breken (maar dat wist je vast wel):
http://www.hangoutstorage.com/banjohangout.org/storage/photos/medium/95/959-1403572072008.jpg
http://www.hangoutstorage.com/banjohangout.org/storage/photos/medium/95/959-1593772072008.jpg
Nog beter: je monitor niet voor je voeten, maar 90 graden naar links of rechts, richting oor.
Maar ik ken die blikken van helse paniek als ik even zo'n wedge op de juiste plaats legde. 'dan hoor je jezelf niet goed meer' 'dan krijg je juist feedback' en meer van dat soort goedbedoelde onzin.....

Arvoitus
22 september 2011, 01:12
Naar mijn mening kun je voor live gebruik toch echt beter een element/piezo of pickup pakken. In ieder geval iets waarmee je vrijheid hebt om te bewegen, en waardoor je geluid ook constant blijft tijdens het optreden.

RB-1
22 september 2011, 12:53
Naar mijn mening kun je voor live gebruik toch echt beter een element/piezo of pickup pakken. In ieder geval iets waarmee je vrijheid hebt om te bewegen, en waardoor je geluid ook constant blijft tijdens het optreden.Ik moet de eerste pickup nog tegenkomen die een beetje goed geluid heeft.
Wat heef het voor zin om op een vintage Gibson te spelen, als hij op zijn gunstigst gaat klinken als een Harley Benton, Tennessee Epiphone, Fender of ander hopeloos geval?
Blijf ik wel thuis.
Als je wilt bewegen -sterker, dat moet dan- is een grootmembraan condensator de aangewezen oplossing.
Maar dat gaat niet in een luidere omgeving.
Wil je dan toch goed klinken, dan verval je in SM-58s.
Geloof me, ik heb het allemaal geprobeerd.

Arvoitus
22 september 2011, 14:57
Ik moet de eerste pickup nog tegenkomen die een beetje goed geluid heeft.
Wat heef het voor zin om op een vintage Gibson te spelen, als hij op zijn gunstigst gaat klinken als een Harley Benton, Tennessee Epiphone, Fender of ander hopeloos geval?
Blijf ik wel thuis.
Als je wilt bewegen -sterker, dat moet dan- is een grootmembraan condensator de aangewezen oplossing.
Maar dat gaat niet in een luidere omgeving.
Wil je dan toch goed klinken, dan verval je in SM-58s.
Geloof me, ik heb het allemaal geprobeerd.
Ja, zo'n grootmembraan gebruiken gaat je in 99% van gevallen niet lukken. Wil je jezelf een beetje fatsoenlijk horen over de monitor blijf je dus over met een SM58/57 of een andere dynamische mic. Dat wil dus zeggen dat je gedurende het hele optreden verplicht bent om voor die microfoon te blijven staan.

Mijn ervaring is dat het voor de gemiddeld artiest (oa ook voor de akoestische gitaar) vrij moeilijk is om ervoor te zorgen dat ze altijd goed voor de microfoon zitten met hun instrument.
Ik heb liever dat het geluid iets slechter klinkt, maar wel constant is ... dan dat ik gedurende het hele optreden die microfoon goed moet richten en constant met die fader zit te schuiven om ervoor te zorgen dat zo'n ding een beetje hoorbaar is.

RB-1
22 september 2011, 17:28
Ja, zo'n grootmembraan gebruiken gaat je in 99% van gevallen niet lukken. Wil je jezelf een beetje fatsoenlijk horen over de monitor blijf je dus over met een SM58/57 of een andere dynamische mic. Dat wil dus zeggen dat je gedurende het hele optreden verplicht bent om voor die microfoon te blijven staan.Make that minder dan 30%.....Als ik even terugkijk over de afgelopen 5 jaar, that is.
En bij een grootmembraan gebruik je uiteraard nooit monitor. De band staat bij elkaar en kan elkaar uitstekend horen. Zie Del McCoury (http://www.youtube.com/watch?v=VgHhL3UIG-U&feature=related)


Mijn ervaring is dat het voor de gemiddelde artiest (oa ook voor de akoestische gitaar) vrij moeilijk is om ervoor te zorgen dat ze altijd goed voor de microfoon zitten met hun instrument.Dat laatste is zelfs niet de bedoeling. Niets zo erg als een technicus die, op het moment dat de instrumentalist een stapje terug of opzij doet om de balans gedurende de back up goed te houden, de fader openschuift zodat het instrument alsnog dwars door de -op dat moment- leadpartij heenkomt.
Een of twee grootmembraans maken dat je mix niet meer door iemand anders om zeep geholpen kan worden. Moet je het zelf wel goed doen, natuurlijk. Maar in de bluegrass scene geef ik daarom workshops.


Ik heb liever dat het geluid iets slechter klinkt, maar wel constant is ... dan dat ik gedurende het hele optreden die microfoon goed moet richten en constant met die fader zit te schuiven om ervoor te zorgen dat zo'n ding een beetje hoorbaar is.Zoals gezegd, 'constant' is in dit geval juist niet de bedoeling.
Tja, en 'iets slechter' is in dit geval een understatement. Been there, done that.
Als je al een mic op een clip hebt, dan moet je ook een volume pedaal hebben, want je kunt niet meer achter je lead man weg kruipen....

Arvoitus
22 september 2011, 18:14
Ok, laat het even duidelijk zijn dat we beide vanuit totaal andere situaties en genre's aan het denken zijn.

Ik spreek uit ervaring met folk/rock bandjes in zaaltjes waar de speler op enkele meters van een drumstel, basversterker en gitaarversterker staat. Hier speelt een mandolijn/banjo niet de hoofdrol, dus dan geef ik als advies: Pickup/element zodat de speler lekker kan rondspringen zonder druk te maken om die microfoon.

Voor jou situaties geef ik je volkomen gelijk, maar dan zijn de mogelijkheden ook een stuk groter.

Over dat herpositioneren van microfoons. Ik heb weinig artiesten meegemaakt op het podium die bewust bezig met de afstand tussen de microfoon en hun instrument om dynamiek te creëren. Normaal gesproken moet ik microfoons opnieuw plaatsen omdat ze niet in de gaten hebben dat ze er een halve meter vanaf staan, dat de microfoon op de hiel staat gericht OF dat ze continue met hun snaren de microfoon aanraken.

RB-1
23 september 2011, 00:12
Ja, dit is een goede omschrijving.

We zijn het eens! :ok:

Han S
23 september 2011, 00:42
Je ziet regelmatig kleine clipon microfoons op een viool en dat klinkt dan prima. Dat zijn geen goedkope microfoontjes, maar ik kan me niet voorstellen dat die het niet goed doen op een banjo.

skanky
23 september 2011, 01:00
Precies wat Han zegt, probeer eens een Shure beta98 of nog beter een DPA 4099G, dan kan je gas geven, bewegen EN je hebt een goed geluid.
Maar je kan er natuurlijk niet zoals RB-1 een stapje terug mee doen.

will vermeer
18 januari 2012, 18:11
Met dank aan Ad Grooten (Pater Moeskroen) voor de volgende methode:

Sennheiser dynamische clipmicrofoon e608. Positie: aan de binnenzijde onder of net achter de brug aan de kant van de dunne snaren (mijn Hofner banjo heeft een houten balk in het midden en de microfoon zit dus uit het hart van het instrument. Aan die balk heb ik de microfoon bevestigd met enkele tie wraps.
Positie:
Microfoon onder 45 graden richten naar het midden tussen de snaren: zodoende krijg je balans tussen de hoge en lage snaren. Het moet niet te indirect gaan klinken want banjo geluid heeft wel attack nodig. De microfoon dichtbij plaatsen. De e 608 is super-nier met een kort kijkgebied en die moet je echt als close mic. gebruiken. Deze opstelling geeft geen problemen met rondzingen.

Zou je ambient geluid van het instrument erbij willen, dus het karakter van de resonator (in geval je geen open back speelt) dan zou je "op 14.00 uur" met de steel van de banjo wijzend naar boven nog een condensator clipmicrofoon erbij kunnen zetten (bijvoorbeeld een Audio-technica PRO 35 als je budget dat toelaat) aan de buitenzijde en deze op een apart kanaal op een mengtafeltje aansluiten en erbij mixen. (je hebt dan wel fantoomvoeding nodig) Maar enkel de e 608 werkt erg goed en je kan een subtiel galmpje erbij zetten voor een ruimtelijker geluid maar het is zeker niet nodig. De methode zal ook werken voor open back. want ik kan de resonator eraf halen (maakt in geluid zoals opgepikt door de close mic niet veel verschil). Haal ik via de EQ op de mengtafel laag weg dan krijg ik een open back geluid.
aansluiting
Ad Grooten van Pater Moeskroen heeft de XLR eraf geknipt en gebruikt een gitaar jack maar je krijgt dan ruis en minder signaal. Ik heb daarom de XLR laten zitten en gebruik de gebalanceerd microfooningang van de mengtafel zoals de microfoon bedoeld is te gebruiken. De XLR klikt vast en kan er ook niet per ongeluk uitschieten.

Geen enkele aanpassing heb ik gedaan aan het instrument. De XLR plug van de microfoon heeft een los metalen clipje en die heb ik aan de buitenzijde behoedzaam om één van de schroeven gekruld met een tang. daarna de plug erin geschoven. Dit kun je ook met een peperdure banjo doen. De kabel kan gewoon naar buiten en de resonator kan er met 1 schroef weer terug op. Er zit een ruime kier en de kabel kan er gewoon zitten.

Zeer opvallend is dat er voor mij echt geen nadeel kleeft aan het van binnenuit micen. Zolang je close micing doet is er geen voordeel te halen aan het micen aan de bovenkant.

Foto's van de opstelling heb ik beschikbaar

Ik denk dat deze oplossing wat sound betreft ook voor bluegrass zou werken maar je kan dan natuurlijk niet naar de microfoon stappen voor het spelen van een solo.

Ik heb bij het plaatsen van de microfoon gebruik gemaakt van een HD25 gesloten koptelefoon (ook Sennheiser) om zo kunnen zoeken naar de beste positie van de mic. De koptelefoon aangesloten op een klein mengtafeltje. Ook heb ik geexperimenteerd met een tweede e 608 microfoon aan de buitenkant maar dat voegt niets toe.

Ad Grooten gebruikt deze methode naar eigen zeggen ook voor het theaterwerk En ik gebruik het zelf met Straatband op de Vlucht.
Ik ben er zeer tevreden over. Prachtige echte banjo-klank.

Nogmaals dank aan Ad!!

RB-1
18 januari 2012, 20:07
Graag een mp-3 tje, want ik heb bange vermoedens dat, wat hier voor een 'prachtige, echte banjoklank' wordt versleten, daar in werkelijkheid nog kilometers vanaf zit....:roll:

Als ik de hierboven genoemde maatregelen op mijn Gibson loslaat, dan is het resultaat diep treurig.

Ik laat me dus graag overtuigen.

will vermeer
18 januari 2012, 23:49
Graag een mp-3 tje, want ik heb bange vermoedens dat, wat hier voor een 'prachtige, echte banjoklank' wordt versleten, daar in werkelijkheid nog kilometers vanaf zit....:roll:

Als ik de hierboven genoemde maatregelen op mijn Gibson loslaat, dan is het resultaat diep treurig.

Ik laat me dus graag overtuigen.

http://www.youtube.com/watch?v=MRUEeFVrO0c
een opname van enkel de banjo heb ik nog niet maar hopelijk geeft dit je al een beeld.het betreft een ruwe werkopname van een complete band die we vorige week hebben gemaakt. Die opname is compleet live en direct op 2 sporen opgenomen. In de you tube zie ook enkele foto's van de microfoonopstelling.

Mijn tenorbanjo is overigens geen peperdure Gibson maar een "€150,00 instrument". De banjo staat in open stemming ADad (een open stemming variant van de Ierse stemming. snaardikten: 39w,30w,19, 12 en ik speel met fingerpicks de claw hammer stijl van Mirek Patek (zie mirekpatek.com).

toevoeging 19 januari '12, aanvullende testen:
De 2e e608 aan de buitenkant achter de brug kort boven de snaren geplaatst. geluid is iets holler dan de e608 die ingebouwd zit. Hier nog steeds de voorkeur voor de mic aan de binnenkant.
Ook de Blackfire 509 uit de kast gehaald. Die klinkt heel goed. positie: dichtbij aan de buitenkant van de head in de buurt van de brug onder een hoek van ongeveer 45 geeft het mooiste geluid. Maar ook hier vind ik dat de e608 daar tegenop kan. Beperkingen zoals te horen in de opname op you tube zijn mijn banjospel, de banjo (ok maar niet de meest luxe banjo) en ietsje achterblijven van de lage snaren en dat is inmiddels gecorrigeerd door de microfoon iets de draaien (45 graden). De foto's laten een optimale positie zien.

Verschil tussen voor en achterzijde mic (met de resonator verwijderd) is dat vanaf de voorzijde iets meer tophoog is. (een nuance, geen drastisch verschil) maar dat is voor mij ongunstig. je hoort iets te veel gekletter van de fingerpicks.
Met tophoog bedoel ik ook het geluid mee van het schuiven van de linkerhand over de snaren.

De grotere dynamische microfoons pikken een helderder hoog op (ook de e835 zangmicrofoon doet dat. Als je met vingers over elkaar wrijft. met heel droge handen hoor zo'n knispergeluid. (als je oren nog een beetje in orde zijn althans. Dat hoog heeft de e608 minder maar je merkt dat helemaal niet terug als je de microfoon als banjomicrofoon gebruikt.

Het lijkt erop dat alle dynamische microfoons gebouwd voor (close) micen van blaasinstrumenten, trommels en (electrische) gitaar-speakers een prima banjo-geluid geven.

RB-1
19 januari 2012, 01:10
Mijn complimenten! :ok:

Dit klinkt zoals ik deze banjo via een externe microfoon had verwacht. En als je dat kunt in een luide omgeving, zonder last van feedback, dan heb je zeker iets moois voor elkaar gekregen.

Wel klinkt het instrument zelf uit balans, de drone noot overstemt de melodienoten, behalve helemaal aan het eind.
Maar dat wijt ik aan set up en misschien een beetje de basiseigenschappen.

ADad.... welk voordeel haal je daar uit t.o.v. GDae ?

Ik ken Mirek nog van de Banjoree's in Hagen, Dld. Aardige gast en ontzettend inventief.
http://banjoree.com/pics/gallery092/medium/0119.jpg
Overigens zijn er ook niet-peperdure Gibsons. Zoals die van mij....:seriousf::
http://banjoree.com/pics/gallery093/medium/0220.jpg

will vermeer
19 januari 2012, 12:10
Ja de drone is te hard en dat komt echt helemaal door de stand van de mic. Hij wees recht naar het vel en de lage snaren zaten buiten het bereik van de super-nier karakteristiek. Ik heb de mic op een later moment opnieuw gepositioneerd met de koptelefoon op en dan hoor je precies wat je doet. Tijdens het spelen had ik er al een beetje de balen van dat ik de bastonen (met de duim fingerpick) er niet goed uit kreeg. De microfoon pikte ze door de verkeerde stand gewoon niet goed op.
Voor alle duidelijkheid. De drone snaar in deze tenorbanjo stijl zit niet aan de kant van de bassnaren. De drone wordt gespeeld door te plukken met de wijsvinger. (zie www.mirekpatek.com, clawhammer on tenor banjo - open tuning)


ADad.... welk voordeel haal je daar uit t.o.v. GDae ?
Dat zou eigenlijk in een ander forum moeten denk ik.
Voordeel van de open stemming is dat ik makkelijk melodie en akkoorden kan combineren (met name in clawhammer-stijl maar ook in de vorm van Travis picking (dat hoor je aan het eind van de you tube melodie 1 octaaf hoger) en dat je ook typische Earl Scruggs rolls kan spelen (de snaren zitten anders dus de rolls zijn ook anders). Zo'n scruggs bluagrass roll probeer ik in de allerlaatste maten van de opname maar die roll kwam er niet vloeiend uit op dat moment. Die stijl speelt ook niet zo lekker als je geluid niet helemaal in balans is.
Tenorbanjo in de stijl van de 5 snaar eigenlijk. Maar toegankelijker voor gitaristen want je hebt de verwarrende 5e, hoge snaar niet aan de duimkant en kan dus gitaartokkelpartronen direct toepassen. Check Mirek's website!

RB-1
19 januari 2012, 21:13
Dit (http://www.hangoutstorage.com/jukebox.asp?site=Banjo+Hangout&URL=http%3A%2F%2Fwww.banjohangout.org%2Fmyhangout% 2Fmedia-player%2Faudio_player.asp%3Fisjukebox%3Dno%26music ID%3D13311) is het geluid waar ik min of meer tevreden over ben.

Gibson RB-1, 2x Audix SCX-25A, Mackie Onyx 800-R, Pro Tools 5.1

Live gebruik ik 1 Audix of, bij moeilijke omstandigheden een SM-58.

will vermeer
19 januari 2012, 22:43
Dit (http://www.hangoutstorage.com/jukebox.asp?site=Banjo+Hangout&URL=http%3A%2F%2Fwww.banjohangout.org%2Fmyhangout% 2Fmedia-player%2Faudio_player.asp%3Fisjukebox%3Dno%26music ID%3D13311) is het geluid waar ik min of meer tevreden over ben.

Gibson RB-1, 2x Audix SCX-25A, Mackie Onyx 800-R, Pro Tools 5.1

Live gebruik ik 1 Audix of, bij moeilijke omstandigheden een SM-58.

Je kan natuurlijk ook met een condensator zangmicrofoon werken als de omstandigheden iets moeilijker worden. Want de overgang van de Audix SCX-25A naar een sm58 is wel heel drastisch in een keer.

Ik zal volgende week wel even testen hoe mijn AE 5400 Audio-technica het doet op banjo. Deze microfoon heeft niet al te veel overspraak (wordt door de rock band metallica gebruikt!) en die heeft een groot geluid. Ik vermoed dat ik op zo'n 15 tot 20 cm van de microfoon kan gaan staan. Maar er zijn ook condensator (live) zangmicrofoons met een iets ruimere karakteristiek.

Gezien het budget wat je lijkt hebben (die Audix mics kosten een paar centen zie ik wel) kan je eigenlijk voor die moeilijke omstandigheden anders ook nog zeker mijn oplossing (e608 inbouw) kiezen. Of condensator clip (PRO 35 audio-technica schijnt erg goed te klinken op banjo. En dan een volumepedaaltje voor de solo's.

will vermeer
21 januari 2012, 00:25
e608 in open back banjo. vergroot de afstand van de mic tot het vel maar tot zo'n 5 cm. Prachtig open klank!

Ik heb nog iets interessants ontdekt:

Vandaag was ik een andere banjo aan het micen met mijn 2e e608.
Wat blijkt: Deze banjo (een eenvoudige Richwood RBJ 504) klinkt versterkt (via de e608 vanaf de achterzijde) beter als je de resonator eraf laat. Ik heb nog een andere 5-snarige open back banjo gepakt en daar de microfoon aan geknoopt. Deze heeft 2 stangen en aan de achterste de microfoon bevestigd, voorzijde microfoon op 5 cm van het vel. Microfoon recht op het vel gericht. Zeer natuurlijke klankweergave door de microfoon.

conclusie:
Met open back kan je de e608 wat verder van de banjo head af zetten want je hebt geen hinder meer van het interne galmen van de resonator.
Die galm overstemde het directe geluid in de microfoon en dus moet die microfoon heel dichtbij staan. Voor folk bandjes met drums helemaal prima dat geluid maar als je een openen geluid wil dan (voor old time banjo stijl bijvoorbeeld) dan is dit wel heel mooi! Maak de afstand maar een cm of 5 ipv 1 tot 2 cm. zoals ik bij de resonator banjo doe.
Je krijgt een opener geluid zonder dat het rommelig wordt. (zoals met de resonator)

Ik heb de mic bij deze banjo's nu vrijwel in het midden zitten aan de metalen stang, aan de kant van de hoge snaren en in dit geval recht op het vel gericht. Kop van de microfoon steeds een aantal centimeters achter de brug

Dit werkt op mijn kleine bescheiden nieuwe Richwood RBJ 504 tenor erg goed. Ik verwacht overgins nog steeds niet dat het gaat rondzingen in een band met drums ondanks dat er geen resonator is die de mic afschermt. Deze microfoon heeft gewoon heel weinig overspraak.

Volgens mij is deze set-up met dat open geluid erg mooi als je old time banjo stijl gaat versterken maar je kan ook andere stijlen spelen.

Ik ben benieuwd of de sm58 op statief voor de banjo hier tegenop kan. Ik heb geen sm58 dus dat kan ik nu niet testen.

RB-1
21 januari 2012, 12:48
Je kan natuurlijk ook met een condensator zangmicrofoon werken als de omstandigheden iets moeilijker worden. Want de overgang van de Audix SCX-25A naar een sm58 is wel heel drastisch in een keer.

Ik zal volgende week wel even testen hoe mijn AE 5400 Audio-technica het doet op banjo. Deze microfoon heeft niet al te veel overspraak (wordt door de rock band metallica gebruikt!) en die heeft een groot geluid. Ik vermoed dat ik op zo'n 15 tot 20 cm van de microfoon kan gaan staan. Maar er zijn ook condensator (live) zangmicrofoons met een iets ruimere karakteristiek.

Gezien het budget wat je lijkt hebben (die Audix mics kosten een paar centen zie ik wel) kan je eigenlijk voor die moeilijke omstandigheden anders ook nog zeker mijn oplossing (e608 inbouw) kiezen. Of condensator clip (PRO 35 audio-technica schijnt erg goed te klinken op banjo. En dan een volumepedaaltje voor de solo's.Dat zie ik anders en wel om de volgende reden:

Als je met een (condensator) zangmicrofoon gaat werken, pak je maar een deel van het geluid dat het instrument produceert.
Een banjogeluid komt -in gedeelten- vanaf verschillende plekken van het instrument.
Dat is de reden dat je op minimaal 50-60 cm afstand van -in dit geval dus grootmembraan- microfoon zou moeten blijven.
Ga je dichterbij, dan verlies je altijd wat. (veel) Teveel naar mijn mening.
Als je, gedwongen door omstandigheden -geen eigen PA, 'technici' die geen idee hebben hoe met zo'n grootmembraan om te gaan- dan geeft zo'n SM-58, naast voldoende bescherming tegen feedback, nog zo'n 'vet' geluid dat dit een redelijke simulatie geeft van wat het oorspronkelijke totaal geluid was. Mooi wordt het nooit, maar het is dragelijk. Je komt er mee weg.
Met een condensator maak je het je alleen maar moeilijker en qua klank win je niks (omdat je dan toch al te dichtbij zit).

Toch hier (http://www.youtube.com/v/yfe29e_pxWc) het bewijs dat het makkelijk kan in een elektrische omgeving.
Soms heeft het PA-volk geheel eigen ideeen en zet de verkeerde microfoon (AKG-D-190, heeft niet de proximity boost van een SM-58, dus het geheel blijft erg dun) ook nog eens neer op de verkeerde plaats. Door die afstand kon ik dus geen back up in een microfoon spelen tijdens de zang, af en toe dus maar wat in het luchtledige staan harken, geen hond die het merkt...:seriousf:
Niet opletten en de mike tientallen seconden te laat openzetten -die sowieso nooit dicht had mogen staan- is ook niet erg professioneel...

Ik merk dat in de meeste YT filmpjes het geluid zo slecht is, dat het verschil tussen goed akoestisch en op wat voor manier dan ook uitversterkt veel minder opvalt. Live is het verschil dramatisch....

Ik heb 'The Master' (Bela Fleck) live aan het werk gehoord met zijn band 'the Flecktones' en zelfs zijn set up (o.m. met clip on) maakte op mij geen sublieme indruk. Mega veel beter dan wat ik gewend was, maar toch....

Han S
21 januari 2012, 13:31
Hebben jullie wel eens een Beyer microfon geprobeerd? De M201 is een hyper cardioid met een bijna rechte frequentie karakteristiek en doet alles goed wat de SM57 verkeerd doet. Ik zet hem op een banjo die naast de drummer zit, weinig overspraak en wat je aan overspraak hebt klinkt prima.

De M88 is ook een hyper cardioid, wellicht de meest geschikte zangmicrofoon bij een harde band. De overspraak is weinig en klinkt heel natuurlijk. Phil Collins gebruikte hem overal. Doet het ook prima op een banjo en bijvoorbeeld op een contrabas.

En dan de M160 of M260 ribbon microfoon, mooi vet en warm en zoals elke Beyer weer weinig overspraak. Alleen zijn ribbbons kwetsbaar, net als condensators. Overigens kleurt een groot membraan meer dan een kleinmembraan hoor.

RB-1
21 januari 2012, 18:28
Weet niet meer wat we -naast mijn speeltjes- toen bij jou allemaal geprobeerd hebben, maar alles kwam minimaal als 'goed' uit de test.

Ik heb nooit Beyers live gebruikt, dus ik ga op jouw oordeel af.

Zoals gezegd, de D-190 die ik mij van vroeger als een prima microfoon herinnerde, viel mij enorm tegen.
Zelfs in de YT video is dat nog te horen - dan moet het wel heel erg zijn geweest. :sssh:
Ach, misschien had iemand hem al eens laten vallen. Maar ja, de meeste SM-58s doen het dan nog gewoon, terwijl ook een Audix dan alleen nog (duur) schroot is...:seriousf:


Overigens kleurt een groot membraan meer dan een kleinmembraan hoor.Dat bedoelde ik waarschijnlijk anders dan jij nu.
Ik krijg met die kleinmembraan niet het hele geluidsbeeld van het instrument er op.
De Audix heeft een grotere openingshoek, waarbinnen de frequentierespons vlakker blijft.
En ik verbeeld me dat ik dat verschil hoor....:soinnocent:

Han S
21 januari 2012, 22:19
Okay, maar dat heeft dan niet meteen met de grootte van het membraan te maken maar met de mate van richtinggevoeligheid. Aan de andere kant is het dan weer zo dat je met een hyper cardioid wat verder van het instrument af kan blijven en een banjo is over het algemeen behoorlijk hard.

Mijn ervaring met Beyer microfoons is dat ze het buitengewoon goed doen en zwaar ondergewaardeerd zijn, veel beter dan de beroemde Shure microfoons.

Een M88 is een zangmicrofoon, maar doet het heel goed in een basdrum, op een floortom, op een contrabas, op grote blaasinstrumenten. Dat kan ook met andere zangmicrofoons wel, maar de 88 wint het meestal wel van ze.

Vorige week nog een M88 op een banjo gebruikt, samen met een Sennheiser MD421.

will vermeer
22 januari 2012, 01:33
De grootmembraans op 50 cm afstand is voor mij niet mogelijk want dat kan niet met een live band met drums.

Een sm58 mist hoge tonen. Er zijn (veel) betere alternatieven in dezelfde prijsklasse. Maar als ik in de gelegenheid kom zal ik de sm58 ook eens testen voor banjo.

Er zit een hele wereld tussen deze oplossingen in voor het micen van banjo afhankelijk in wat voor bandbezetting/muziekstijl die je speelt.

Han S
22 januari 2012, 12:34
Je ontkomt niet aan overspraak, maar waar het om gaat is hoe die overspraak klinkt. Dat noemen we 'off axis response' en in mijn ervaring hebben de Beyer microfoons de mooiste off axis response.

Ik nam onlangs een bluesband op, alles tegelijk en de hele dikke prachtig klinkende Neumann M149 met zijn negen patterns bleef mooi in de kast. De gitarist zanger kreeg een M88 en dat klinkt prima, geen Neumann, maar goed genoeg. En als je naar die zangmicrofoon in solo luistert hoor je ook ver weg de gitaar en de drums, maar dat klinkt prima.

Luister je solo naar een SM57/58 dan hoor je een overspraak die veel minder goed klinkt. Een SM57 op de snare laat een heel lelijke overspraak van de hi hat horen.

Een hyper cardioid 'kijkt' met een veel kleinere hoek dan een wat bredere cardioid, dus als je de banjo van dichtbij pakt zal hij een stuk 'overslaan'. Je moet dus wat verder en dus zal je meer overspraak meepakken, maar als dat goed klinkt is dat niet zo'n groot bezwaar.

Neem je de banjo op als overdub of in een apart hok dan heb je die problemen allemaal niet maar heb je weer andere problemen. De banjo is een zeer belangrijk deel van de ritmesectie in een jazzband en dat moet goed voelen. Dat vind ik nog belangrijker dan het geluid. Een banjo die prachtig klinkt, maar niet lekker in de groove ligt heb je alleen maar last van.