PDA

View Full Version : Amp voor Gibson LP



EST1862
26 juli 2010, 10:33
Hallo allemaal,

Welk amp is het meest geschikt in combinatie met een Gibson LP bij thuisgebruik?

Het budget ligt tussen de 400 - 600 Euro.

Mijn muzikale voorkeur: Lynyrd Skynyrd, The Outlaws, ZZ Top.

Ook Popa Chubby kan ik zeer waarderen.

:lp:

SantaX
26 juli 2010, 10:42
Hallo allemaal,

Welk amp is het meest geschikt in combinatie met een Gibson LP bij thuisgebruik?

Het budget ligt tussen de 400 - 600 Euro.

Mijn muzikale voorkeur: Lynyrd Skynyrd, The Outlaws, ZZ Top.

Ook Popa Chubby kan ik zeer waarderen.

:lp:

Bij thuisgebruik (nu ga ik een relletje veroorzaken) zou ik voor een transistor of een valvestate gaan. De rede: buizen klinken lekker als ze hard staan. Transistor doet het ook prima zacht. BB-King speelt ook altijd op een oude transistor (wel een beetje boutique ding) en qua merk... tja dat kan ik niet voor je beslissen. Ik zou me in elk geval richten op iets dat niet heftiger is dan 1x12 inch, mag ook nog wel wat kleiner zelfs. Watt of 40 is meer dan genoeg om je harstikke doof te maken. Moet er wel bij zeggen ik zag onlangs dat er de laatste tijd veel 1-5 watt buizenbakjes zijn uitgekomen, wellicht het onderzoeken waard. Maar neem iets dat goed klinkt op huiskamer volume en laat je niet verleiden door een verkoper die een bak flink hard zet zodat ie dat lekkere randje krijgt. Speel op het volume dat je thuis zou spelen en dan nog net wat zachter (zo een grote muziekwinkel vraagt immers altijd om wat meer vermogen).

Edit nog: ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik hoor veel postief commentaar over die roland cube-dingen.

Mr. Dynamite
26 juli 2010, 12:01
Ik heb ooit een Marshall Valvestate 8280 gehad. Dit was voor thuis wel een erg leuke versterker alleen was die 2e speaker wel wat overbodig. Dus dit zijn wel leuke versterkers voor thuis.

MAAR

Als jij ooit een buizen bak hebt gehoord ben je denk ik wel om :seriousf:
Ik tenminste wel, ik speel nu op een TSL60 thuis en in de band. Maar ben eigenlijk nog op zoek naar een leuke low wattage buizen versterker voor thuis. Mij zelf leek een Blackstar HT-5 een erg geschikte optie. Wel gaan deze versterkers ondanks hun lage wattage nog errg hard. Maar hier thuis heb ik wel de mogelijkheid om hem een beetje open te draaien :satisfie:

B-stone
26 juli 2010, 15:31
Bij thuisgebruik (nu ga ik een relletje veroorzaken) zou ik voor een transistor of een valvestate gaan. De rede: buizen klinken lekker als ze hard staan. Transistor doet het ook prima zacht. BB-King speelt ook altijd op een oude transistor (wel een beetje boutique ding) en qua merk... tja dat kan ik niet voor je beslissen. Ik zou me in elk geval richten op iets dat niet heftiger is dan 1x12 inch, mag ook nog wel wat kleiner zelfs. Watt of 40 is meer dan genoeg om je harstikke doof te maken. Moet er wel bij zeggen ik zag onlangs dat er de laatste tijd veel 1-5 watt buizenbakjes zijn uitgekomen, wellicht het onderzoeken waard. Maar neem iets dat goed klinkt op huiskamer volume en laat je niet verleiden door een verkoper die een bak flink hard zet zodat ie dat lekkere randje krijgt. Speel op het volume dat je thuis zou spelen en dan nog net wat zachter (zo een grote muziekwinkel vraagt immers altijd om wat meer vermogen).

Edit nog: ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik hoor veel postief commentaar over die roland cube-dingen.

roland cube is top: ik heb zelf thuis een 30 watter, maar ik wil nu juist toch naar een buizen amp.

Kaïn
26 juli 2010, 15:34
Wat dacht je van zo'n Blackstar 5 watter?
http://www.blackstaramps.co.uk/products/ht-5/ht-5.html

Klein genoeg voor thuis, toch buizen :)
Edit: Oops, ben niet de eerste met deze tip. Toch naar kijken hoor!

Mitch
26 juli 2010, 15:38
Het enige dat relevant is in dit soort topics: hoe hard is thuisgebruik? Vrijstaande woning waar je herrie kan maken? Goed geïsoleerde nieuwbouw waar je wel een beetje geluid kan hebben? Halfsteensmuurtje naar de buren waar je iedere scheet van hoort? Gehorige flat waar alles doordreunt? En wat heb je bijvoorbeeld op de vloer liggen? Ook niet onbelangrijk voor hoe hard thuis iets klinkt.
Dat gezegd hebbende, ik heb thuis een DA5, een klein transistor versterkertje met een erg kleine speaker en die staat dan nog in de laagste modus (0,5W) en klinkt dan prima voor thuis als -ie hooguit een derde open staat...

guitarguru
26 juli 2010, 16:05
Het enige dat relevant is in dit soort topics: hoe hard is thuisgebruik? Vrijstaande woning waar je herrie kan maken? Goed geïsoleerde nieuwbouw waar je wel een beetje geluid kan hebben? Halfsteensmuurtje naar de buren waar je iedere scheet van hoort? Gehorige flat waar alles doordreunt? En wat heb je bijvoorbeeld op de vloer liggen? Ook niet onbelangrijk voor hoe hard thuis iets klinkt.
Dat gezegd hebbende, ik heb thuis een DA5, een klein transistor versterkertje met een erg kleine speaker en die staat dan nog in de laagste modus (0,5W) en klinkt dan prima voor thuis als -ie hooguit een derde open staat...

Ik heb thuis (rijtjeshuis, behoorlijk gehorig) mijn Vox AC-30 gewoon behoorlijk open staan.. Wordt wel met de nek aangekeken in de buurt, maar ach, heb een hoop lol zo binnenshuis :seriousf:

marc_o
26 juli 2010, 16:13
Bij een Les Paul en je muzieksmaak hoort een marshall.
Koop gewoon een goeie, niks 5 watt ellende.
Het enige wat je hoort tegenwoordig is dat men alle opties wil, maar dan bijna onhoorbaar. Een goede versterker klinkt thuis ook gewoon prima, op sommige merken na.
Een Marshall TSL of DSL kun je prima thuis gebruiken.....met een leuk resultaat. Het enige verschil is dat wanneer je een keertje buiten de deur speelt en hij kan een keertje " los" dat je dan met een echte versterker een vet resultaat hebt en geen natte scheet met powergebrek....zo'n langs-je-been-druip-natte-drol.

mrweird
26 juli 2010, 16:57
Verstandig antwoord: Een modelling ampje, Vox VT serie of zo..
Leuk antwoord: Dikke buizentop met 4x12 zoals de Marshall hierboven beschreven. Gaat en klinkt ook prima, je moet alleen de volumeknop zien te draaien met micrometer standjes in de onderste regionen voor het juiste thuisvolume.

RoelSmoel
26 juli 2010, 16:59
Met 400 tot 600 euro ga je toch geen Cube of Vox VT aanraden, dan is er veel en veel meer onder de zon.. Verder, ik bemoei me er niet mee, ik kan toch alleen maar Blackstar! roepen:soinnocent:

Misery Signals
26 juli 2010, 17:04
Koop gewoon een lampen Marshall head/combo van 50 of 100 watt. Zet hem op huiskamerniveau en geef bass en treble bij tot je tevreden bent. Werkt perfect zo...
Kan hij buiten ook nog zijn mannetje staan.
Tenzij je er echt nooit mee buiten zoekt te komen, dan heb je aan een 5-watter genoeg.

MS

EST1862
27 juli 2010, 08:52
Wow, wat veel reacties.

Dit geeft aan dat ik op het goede forum ben beland ;)

Ik ga de Blackstar eens flink onder de loep nemen.


gr.

Baco

Simon Hans
27 juli 2010, 15:36
Ik heb thuis (rijtjeshuis, behoorlijk gehorig) mijn Vox AC-30 gewoon behoorlijk open staan.. Wordt wel met de nek aangekeken in de buurt, maar ach, heb een hoop lol zo binnenshuis :seriousf:

Een AC-30 voor thuis gebruik? oempf, je hebt erg tolerante buren. Ik heb er ook één (AC-30 HH) en ik vind dat ie knetter hard gaat, ook in de oefenruimte met drummer! (en we spelen GEEN softrock). Nou als het zo zit: de beste combi voor een Les Paul is een Marshall. Kijk of je de reissue van de 2203 wat vindt, die heeft nog een Master volume ook, zodat je redelijk kunt scheuren, ook zonder de buren helemaal de buurt uit te jagen.

veel plezier!

guitarguru
27 juli 2010, 16:07
Een AC-30 voor thuis gebruik? oempf, je hebt erg tolerante buren. Ik heb er ook één (AC-30 HH) en ik vind dat ie knetter hard gaat, ook in de oefenruimte met drummer! (en we spelen GEEN softrock). Nou als het zo zit: de beste combi voor een Les Paul is een Marshall. Kijk of je de reissue van de 2203 wat vindt, die heeft nog een Master volume ook, zodat je redelijk kunt scheuren, ook zonder de buren helemaal de buurt uit te jagen.

veel plezier!

Was wat gekscherend gebracht hoor.. Maar speel wel gewoon op de AC-30 head ja, over een 2x12 kastje. Niet kneiterhard, maar wel zo dat ik het lekker vind klinken, dus niet op fluisternivo.
Vind ook dat de Vox het lekkerst klinkt met mijn Strat. De Les Paul maakt alles wat te donker, alle sprankel is dan weg.
Dat je een Les Paul perse over een Marshall zou moeten bespelen, vind ik wat kort door de bocht trouwens. Vind de Blackstar producten om de een of andere reden steeds aantrekkelijker worden... Zeker uittesten dus!!

Taff
28 juli 2010, 11:51
ik heb een marshall haze thuis,
zeker het proberen waard

access
28 juli 2010, 16:05
Met 400 tot 600 euro ga je toch geen Cube of Vox VT aanraden, dan is er veel en veel meer onder de zon.. Verder, ik bemoei me er niet mee, ik kan toch alleen maar Blackstar! roepen:soinnocent:

:ok: Helemaal mee eens!

Solidkick
28 juli 2010, 17:02
2e hands JCM800 combo. Klassieke combinatie met een LP.
Staat op MP 1 voor 600.
Beetje handelen en je hebt nog wat poen over voor een goede kabel.
Rock on!

RoelSmoel
28 juli 2010, 17:04
2e hands JCM800 combo. Klassieke combinatie met een LP.
Staat op MP 1 voor 600.
Beetje handelen en je hebt nog wat poen over voor een goede kabel.
Rock on!

Is wel een eenkanaals.. Ik ken de verkoper, ding ziet er helemaal in orde uit:)

Nobler
28 juli 2010, 17:31
Versterkerkeus hangt inderdaad van zoveel dingen af. Als je óók een 'echte versterker' voor buitenshuis wilt hebben en je daar thuis mee moet spelen én als je krap in het geld zit, dan zou een Marshal DSL een goede keus zijn.

Als je nu nooit buitenshuis speelt en niet verwacht dat je dat de komende jaren gaat doen en je hebt geen geld over, zou ik echt een klein transistorversterkertje kopen, dan ben je veel goedkoper uit. Meer dan 150 euro voor een nieuwe versterker hoef je dan echt niet uit te geven.

Als je wel buitenshuis speelt of gaat spelen en als geld geen rol speelt, dan zou ik voor buitenshuis een Marshall kopen, maar dan zou ik niet steeds met die zware bak willen sjouwen om het geld van een klein transistorversterkertje uit te sparen. Laat de Marshall dan in de repetitieruimte of de opslag staan en zet iets kleins en goedkoops in je huiskamer.

Ik heb ook een VOX AD-5, en dat bevalt me prima. Ik heb nogal wat andere versterkers, buizen (groot en klein) en transistor (klein). Een aantal jaren geleden heb ik voor belachelijk weinig een VOX Pathfinder (10 watt geloof ik) gekocht, en ik heb geen versterker die in mijn huiskamer lekkerder klinkt met mijn Les Paul!

TopRob
30 juli 2010, 00:08
Mijn Fender Hot Rod DeVille en Les Paul gaan prachtig samen. Af en toe met een Vox Bulldog ervoor, geeft een soort van Fender/Marshall blend; warm, genuanceerd en ook motherfat, ...geweldig! (..en dat met een pedaaltje van Vox!).

Maar zoals de meeste buizenamps gaat ook mijn DeVille poepje-hard (60w). Wil je 'm een beetje opentrekken, dan begint hij tegen standje 4 wat los te komen, maar daarentregen is standje 1 al bijna te hard voor thuisgebruik. Maar dat heb ik als volgt opgelost: ik heb een volume box (http://www.jedistar.com/images/amp/omnisonic.jpg) in de effects-loop gezet. Dit boxje bestaat uit slechts één potmeter en fungeert als volumeknop. De volumeknop van de versterker wordt dan een soort Master-volume. Met andere woorden, je kunt de versterker ook bij een laag volume in z'n overdrive gooien. Toegegeven: harder=beter, maar dit is een prima oplossing.

Ik heb mijn volume boxje ooit voor de rond te twee tientjes op eBay gekocht, dus duur zijn ze niet en als je handig bent (ik niet), kun je er ook vrij eenvoudig zelf een maken. Ze zijn ook als volumepedaal te koop, maar dan wel weer wat duurder.

En ach, 't is maar een tip.

Rooker
30 juli 2010, 23:03
Ik heb thuis (rijtjeshuis, behoorlijk gehorig) mijn Vox AC-30 gewoon behoorlijk open staan.. Wordt wel met de nek aangekeken in de buurt, maar ach, heb een hoop lol zo binnenshuis :seriousf:

Ik idem, en wordt ook nog vriendelijk begroet........... Gewoon voor ieder wat wils spelen:cheerup:

stikel
30 juli 2010, 23:17
Mijn Fender Hot Rod DeVille en Les Paul gaan prachtig samen. Af en toe met een Vox Bulldog ervoor, geeft een soort van Fender/Marshall blend; warm, genuanceerd en ook motherfat, ...geweldig! (..en dat met een pedaaltje van Vox!).

Maar zoals de meeste buizenamps gaat ook mijn DeVille poepje-hard (60w). Wil je 'm een beetje opentrekken, dan begint hij tegen standje 4 wat los te komen, maar daarentregen is standje 1 al bijna te hard voor thuisgebruik. Maar dat heb ik als volgt opgelost: ik heb een volume box (http://www.jedistar.com/images/amp/omnisonic.jpg) in de effects-loop gezet. Dit boxje bestaat uit slechts één potmeter en fungeert als volumeknop. De volumeknop van de versterker wordt dan een soort Master-volume. Met andere woorden, je kunt de versterker ook bij een laag volume in z'n overdrive gooien. Toegegeven: harder=beter, maar dit is een prima oplossing.

Ik heb mijn volume boxje ooit voor de rond te twee tientjes op eBay gekocht, dus duur zijn ze niet en als je handig bent (ik niet), kun je er ook vrij eenvoudig zelf een maken. Ze zijn ook als volumepedaal te koop, maar dan wel weer wat duurder.

En ach, 't is maar een tip.

Dat doe ik zo www.tonika.nl/shop/Product.asp?p=F2 op een Tech21 trademark 60/4x10 (in de huiskamer)

Groet Jan (sorry Geert :makeup:)

EDIT: Overigens doet een LP het er ook zeer goed op

Simon Hans
20 januari 2014, 20:11
....Dat je een Les Paul perse over een Marshall zou moeten bespelen, vind ik wat kort door de bocht....
Heb ten eerste post phase master volume in mijn VOX head laten bouwen, handig.....
Tegenwoordig speel ik bij voorkeur over mijn Marshall JTM 45 (ook met master volume modificatie)...............een hemelse combinatie.

Shifty
21 januari 2014, 12:48
Ik gebruik een Koch Classic SE icm m'n Gibson LP. Kan thuis relatief zacht heerlijk klinken op 6 watt. Zowel clean als overdriven.

Tijdens repetities staat ie op 12 watt en heb ik meer dan voldoende volume over.

Die kost nieuw ca 700 en tweedehands zo'n 450.

Succes!

Kim Wilson
21 januari 2014, 13:33
Ik hoop dat ie al wat gevonden heeft, na 3,5 jaar...

Shifty
21 januari 2014, 15:41
Ik hoop dat ie al wat gevonden heeft, na 3,5 jaar...

Muhahaha LOL 😜