PDA

View Full Version : Verschil tussen Orange AD 30 tc en Orange AD 140 TC



Jeroen1975
26 juli 2010, 09:22
Ik kan op de Orange site niks vinden over de AD 140 Twin Channel top, was eigenlijk op zoek naar een AD 30 Twin Channel top, maar vond dit model tijdens het zoeken.

Ik heb de AD 30 geprobeerd en vind die erg lekker. Is het zo dat die AD 30 lekkerder scheurt op lager volume omdat die eerder tegen zijn vermogen aanzit?

Ik ben niet echt op zoek naar een amp met veel cleane headroom, dus mag best snel gaan oversturen. Omdat het op het podium niet altijd superhard kan vraag ik me af of die 140 harder moet om lekker te overdrijven ;)

tommus42
26 juli 2010, 09:36
Ik zou voor de 30 watter gaan, hard zat, 140W (weet je trouwens hoeveel en wat voor buizen erin zitten?) lijkt me overkill.

Jeroen1975
26 juli 2010, 09:38
Ja 30 watt ging zowieso al meer dan voldoende hard.
( heb ook nog een VOX AC15 handwired en die staat altijd maar op 7,5 watt )

Maar het is dus enkel het wattage?

tommus42
26 juli 2010, 09:43
Ik ken ze beide niet, maar orange maakte vroeger:) prima versterkers.

Jeroen1975
26 juli 2010, 11:17
Nu nog steeds hoor! Maar ik heb aan 30 watt wel genoeg weet ik, alleen staat die 140 watter second hand te koop ;)

Als alleen het wattage het verschil is heb ik waarschijnlijk teveel vermogen.

E-J
26 juli 2010, 12:46
De 30 heeft EL84 buizen én een buizenrectifier en de 140 EL34's en geen buizenrectifier dus ik gok zo dat de 140 behoorlijk wat strakker zal klinken. De AD30 op een beetje volume klinkt heel erg als een Marshall JTM45, veel midlaag en een schreeuwend hoog. Een stuk liever dan een Marshall JCM800/JCM900/DSL.

Ik zou wel andere speakers gebruiken dan de Celestion Vintage 30 die standaard in de Orange combo's en cabinetten zit. De versterkers zijn al mid heavy en met die Vintage 30 wordt het teveel van het goede. Met singlecoils valt het nog wel mee maar met humbuckers vond ik het niet klinken, alles smeerde dicht. Het is een tamelijk donker klinkende versterker. Een speaker met wat meer helderheid/definitie zoals de Celestion G12H-30 zou wonderen doen om de boel wat te balanceren...

Wijze raad: deze versterker koop je niet voor zijn clean. Gainknop flink open, volume hoog en rocken!

Jeroen1975
26 juli 2010, 13:04
Hey thanks,

Ik speel inderdaad niet clean, als je klinkt op het youtubelinkje hier beneden hoor je een beetje de sound, niet al te veel distortion maar wel lekkere overdrive.

Gitaren: Sg Classic met P90s en Gretsch Penguin, met TV-Jones en wellicht in de toekomst een telecaster.

Denk je dat je met die 140 Watter ook op redelijk podiumvolume ( dus volume zonder de geluidsmensen op de kast te jagen ) een mooie sound krijgt?

E-J
26 juli 2010, 13:23
Hey thanks,

Ik speel inderdaad niet clean, als je klinkt op het youtubelinkje hier beneden hoor je een beetje de sound, niet al te veel distortion maar wel lekkere overdrive.

Gitaren: Sg Classic met P90s en Gretsch Penguin, met TV-Jones en wellicht in de toekomst een telecaster.

Denk je dat je met die 140 Watter ook op redelijk podiumvolume ( dus volume zonder de geluidsmensen op de kast te jagen ) een mooie sound krijgt?


Hoi Jeroen,

Wat een geweldige gitaren..! Net even meerdere clipjes op je youtube bekeken en ik vraag me af wat er mis is met die Vox en Marshall? Je zou toch zeggen dat die perfect voor je muziekstijl zijn... helder, agressief, strak. Misschien kun je uitleggen waarom deze niet helemaal voldoen aan je eisen en deze Orange misschien wel?

groetjes,
Emiel

p.s. te grappig dat jullie een half jaartje geleden hebben gespeeld bij TV Limburg! Goede vriend van me werkt daar.

Jeroen1975
26 juli 2010, 14:05
Bedankt voor de complimenten :)

Die vox is lekker en hou ik ook zeker ( die heeft wel een meer bell-like overdrive en om af te wisselen wil ik ietsje strakkers erbij ),

De Marshall die ik nu heb klinkt op de een of andere manier minder lekker in het bandgeluid of minder lekker met de Gretsch, net iets te rasperig of wat (te) scheller. Ik heb nu dus een oude JMP 50 watter en had eerst een JCM 800 die ik achteraf toch lekkerder vond. ( net ietsje agressiever )
Die heeft de andere gitariste nog steeds, maar ik heb nu wat verschillende Oranges geprobeerd

- Dual Terror 30 watt ( ook erg lekker en vooral qua gewicht! Hoe fijn!)
- AD 50 combo 2 keer 12 maar het cleane kanaal zou ik niet gebruiken
- AD 30 TC combo, 2 kanalen beide bruikbaar en scheurt heerlijk, 2de kanaal zou dan solo boost kunnen zijn of als ik alleen de gitaarpartijen speel.

Ik denk dat de uiteindelijke keuze gaat tussen de Dual Terror of de TC AD30.
Die 140 watter moet wellicht te hard...hmm lastig.

TV Limburg haha, ja akoestisch hehe, niet helemaal de bedoeling natuurlijk, maar het blijft redelijk overeind ;) Na afloop heeft onze zangeres die toffe Explorer van Tokai gekocht in een opwelling bij Muzikaza !!