PDA

View Full Version : Ruisende Fender The Twin roode knopjes...



muziekschuur
25 juli 2010, 14:44
Zo. Mijn reis naar Leeuwarden zit er op. Geweldige stad. Dus ben je eens in de buurt. Een prima stad voor een hapje, drankje, goed gezelschap en dames met mooie benen.

Daar pikte ik mijn Fender The Twin; nu als Dual Showman. Rode knopjes en met bruine tolex en blonde basketweave.

Hij klinkt..... Als een fender twin. En ... Ohja. Hard.
Hij ruist ook. En soms stottert de ruis.

Moet ik me daar zorgen om maken? Is er iets wat ik zelf kan doen? Ik heb wat buisjes liggen om de preamp buizen te trekken en te wisselen? Suggesties?

Pepe
25 juli 2010, 15:40
Die buisjes wisselen is wel het minste wat je kan doen, het zou toch zonde zijn als je hem bij een tech bracht die in 2 minuten de boel muisstil krijgt door een andere preamp erin te proppen.

cluseau
25 juli 2010, 21:46
Hij ruist ook. En soms stottert de ruis.


Mocht het wisselen van prebuisjes niet helpen, kun je ook de buitenste eindbuizen verwijderen. Is de ruis weg heb je het lek boven, heeft het geen effect dan zet je ze terug en probeert het net de binnenste buizen. Zet de buizen bij voorkeur op dezelfde lokatie terug. Trouwens goed mogelijk dat er een anode weerstandje staat te pruttelen of een capje lek. Meerdere mogelijkheden zoals altijd.

Frans.

muziekschuur
25 juli 2010, 23:09
Joepie. Hij is stil. Er zitten trouwens General Electric eindbuizen in.... Worden die nog gemaakt?

De oplossing was op V8 en (ik denk) v4 twee ECC buisjes gewisseld. Op V8 zat een AT (ecc81) helaas die gewisseld voor een ECC83. Maar verder naar wens. Ik heb alleen geen reverb nu. Maar ik gebruik ook een voetpedaal van een M80 (die schakelt alleen de twee kanalen) dus even checken hoe ik de reverb aan de praat krijg. Mijn Fender 112 deluxe heeft een pedaal wat ook de reverb kan schakelen. Misschien dat die werkt.

Hoe heb ik het gecheckt? Fender aan, en even op de buisjes getikt. Twee microfonische buisjes gewisseld met een paar buisjes die ik al had. En jawel.

Het is wel een krispie geluidje. Als ik op de eindbuizen tikt hoor ik die ook licht in de speaker... Betekent dat dat de eindbuizen eraan komen?

Chroxy
25 juli 2010, 23:14
de eindbuizen hoor je, bij mijn weten, altijd in de speaker terug..

muziekschuur
25 juli 2010, 23:50
Chrocksy,
Reverb werkt. En ben blij dat de eindbuizen ok zijn.

M.a.w. ik ben als een kind zo blij en dit is een geweldige nieuwe aanwinst. Nog even een ECC81 ergens vandaan toveren voor V8 en hij is precies goed.

muziekschuur
27 juli 2010, 17:37
Af en toe wordt hij toch ineens een heel stuk harder, zonder aanwijsbare reden. Vandaag hebben we nog even de versterker uit de behuizing gelicht. En daar geen caps ofzo gezien die kapot of gezwollen waren.

Het kan misschien een versleten potmeter zijn....

Verder heb ik al bovenmatig veel uurtjes gespeeld op em. Het kunnen blenden van het distortion geluid en het clean kanaal is ook heel leuk trouwens...

cluseau
27 juli 2010, 18:05
Af en toe wordt hij toch ineens een heel stuk harder, zonder aanwijsbare reden. Vandaag hebben we nog even de versterker uit de behuizing gelicht. En daar geen caps ofzo gezien die kapot of gezwollen waren.

Je moet wel veel geluk hebben wil je zoiets visueel kunnen oplossen. Als de potmeter tijdens draaien kraakvrij is lijkt me dat ook niet de oorzaak. Als ik het goed heb zit er een preamp uitgang op. Je signaal naar de eindtrap loopt via de schakelaar in die preamp jack. Prik daar eens een paar keer een jackplug in. Door het lange stilstaan gaan de contacten van dat schakelcontact oxideren wat vooral na vervoer problemen kan geven. Aan de andere kant zijn in dat geval de verschijnselen dat hij zachter wordt, oscilleerd of vervormt. Meten he.....

Frans.