PDA

View Full Version : Vraagje over combo's



Jurri1
25 juli 2010, 13:05
Hoi allemaal,

Zou ik een bascombo met een uitgang voor nog een speaker cabinet kunnen aansluiten op een andere, kleinere comboversterker? Zodat ik een kabel van de D.I. uitgang van de grotere combo naar de gitaaringang van de de kleinere combo leid? Technisch gezien zou het passen maar zou het (goed) werken?

Bedankt alvast voor je antwoord

Plant
25 juli 2010, 13:21
Een extra speakeruitgang is niet hetzelfde als een DI uitgang.

Een speakeruitgang moet je zeker niet op de ingang van een andere amp aansluiten. Voor hetzelfde geld is de speaker min (-) niet hetzelfde als je ingangs min (ground) van je kleine combo (bijv als de eindversterker een brugversterker is) en blaas je je grote combo op als ze beide op dezelfde aarde zijn aangesloten. Bovendien is de signaalsterkte veel te groot.

Een DI uitgang is lijnniveau en is met een beetje geluk galvanisch gescheiden. Normaal kun je daarmee zonder gevaar b.v. een mengpaneel in en zal een ander combo hierop aansluiten ook wel kunnen. Of het gaat klinken is een tweede, maar het is te proberen.

Pepe
25 juli 2010, 13:21
Hoi allemaal,

Zou ik een bascombo met een uitgang voor nog een speaker cabinet kunnen aansluiten op een andere, kleinere comboversterker? Zodat ik een kabel van de D.I. uitgang van de grotere combo naar de gitaaringang van de de kleinere combo leid? Technisch gezien zou het passen maar zou het (goed) werken?

Bedankt alvast voor je antwoord


Wil je nou de speakeruitgang gebruiken of de D.I.? Het eerste zou ik niet doen.

Jurri1
25 juli 2010, 15:58
Oke, ik dacht dus dat de D.I. uitgang naar de speakerkast moest gaan, maar dat is niet zo.
http://www.thomann.de/nl/ashdown_mag_300h.htm
Dit is de top van mijn combo (ASHDOWN MAG-C115-300) die ik vanavond ga bestellen. Dus de kabel moet van output naar de speakerkast? Ik dacht omdat er tuner onder stond dat het om iets anders ging, ook zag ik een kabel met aan de ene kant een D.I. plug en aan de andere kant zo'n lange gouden plug die in een speakerkast past: http://www.thomann.de/nl/pro_snake_bassamp_speakercable_15_m.htm
Deze dus niet gebruiken voor verbinding versterker en speakerkast? Welke dan wel?

Pepe
25 juli 2010, 17:24
Aan de achterkant zitten uitgangen waar je de speakers op aansluit, de tuner output aan de voorkant is een lijnsignaal en die kan je dus naar de ingang van een andere amp sturen. Een gitaarkabel kan je daarvoor gebruiken.

TimS
25 juli 2010, 17:47
Ik zou hem alleen niet aansluiten op een gitaarcombo, wat voor combo heb je het over?

Jurri1
25 juli 2010, 18:50
Oke het is al een flink stuk duidelijker. Dus je kunt ook gewoon een gitaarkabel gebruiken om de versterker op een speakerkast aan te sluiten? Dan hoef ik niks bij te kopen. En ik kan mijn nieuwe combo dus wel ook aansluiten op mijn Fender Rumble 15 (combo), via de tuner output/lijn signaal, met een gitaarkabel?

Pepe
25 juli 2010, 19:06
Oke het is al een flink stuk duidelijker. Dus je kunt ook gewoon een gitaarkabel gebruiken om de versterker op een speakerkast aan te sluiten? Dan hoef ik niks bij te kopen. En ik kan mijn nieuwe combo dus wel ook aansluiten op mijn Fender Rumble 15 (combo), via de tuner output/lijn signaal, met een gitaarkabel?


Dat eerste kan maar liever niet. Gebruik voor de amp naar speaker een aparte speakerkabel. Die paar euro kunnen een hoop ellende voorkomen. Dat laatste is correcto mundo maar ten alle tijde de interne speaker aangesloten houden.

TimS
25 juli 2010, 19:15
Speakeruitgang -> speakerkabel -> speakerkast

Tuner uit -> gitaarkabel -> tuner / combo

DI out -> XLR kabel -> mengtafel

Jurri1
25 juli 2010, 21:43
Oke nu snap ik het helemaal, bedankt allemaal ;)