PDA

View Full Version : 2e gitaar kopen, maar welke?



Gitaar4ever
25 juli 2010, 12:47
Hallo,

Ik speel nu denk ik een jaar serieus elektrische gitaar en het gaat behoorlijk goed.
Heb nu een Squier maar wil graag wat anders want ben wel uitgekeken op de sound.
Leuk beginnersding maar ben gewoon toe aan wat beters.
Aangezien ik al jaren werk heb ik een groot budget maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik zomaar wat ga kopen ook al kan het in principe wel.
Was afgelopen donderdag langs de Musik Produktiv in Duitsland geweest wat te testen en heb daar op de volgende gitaren gespeeld:

- Fender American Telecaster: Speelt erk lekker, vooral de zeer snelle hals spreekt mij aan. Alleen heeft natuurlijk niet de vette sound van een les Paul en dat is eigenlijk wat ik zoek.
- Fender Mexican Stratocaster: Stukje minder dan de Telecaster, vooral het geluid viel ietwat tegen. Wel een snelle hals maar geen heel groot verschil met mijn Squier vond ik. Telecaster sprak mij veel meer aan.
- Epiphone Les Paul Standard: Wel een behoorlijk vette sound, maar een tikje stroeve hals en niet zo'n geweldige bespeelbaarheid. De actie (hoe dicht je snaren tegen je hals staan toch?) was niet mijn ding in vergelijking met de volgende gitaar.
- Gibson Les Paul Custom 1958: Tsja, ziet er niet alleen geweldig uit, maar speelt ook zeer goed, met veel betere actie dan de goedkope Epiphone. De sound is fenomenaal vond ik, precies wat ik zoek. Steekt er bovenuit wat de 4 geteste gitaren betreft.

Alleen wat jammer was dat ze geen linkshandige (ben links, vergeten te zeggen) Gibson Standard of Traditional hadden want daar kwam ik eigenlijk voor. Die zijn rond de €2000,- en de Custom is meteen €1000,- duurder. Wat denken jullie, is zo'n Custom echt de creme de la creme van de Les Pauls of zijn er bijv. goedkopere of andere opties voor het type geluid dat ik zoek. Nog voor de duidelijkheid, ik speel vooral rockmuziek, hou van dik,vet geluid en lange sustain. Wil dus sowieso iets met humbuckers dat lijkt me duidelijk.
Maar is €3000,- voor zo'n Custom het geld waard?
Hoop dat jullie me raad kunnen geven, alvast bedankt voor de reacties!

Pepe
25 juli 2010, 13:17
Wat een Custom duurder maakt is vooral de afwerking he, niet dat het ook gelijk een betere gitaar is dan een standaard.

Als het je echt gaat om bespeelbaarheid en geluid dan begint het feest bij de Studio's bij Gibson.

FruscianteFan
25 juli 2010, 13:32
Merk wel op dat de hoogte van de snaren af te stellen is. Een lagere of hogere actie in de winkel is geen reden om een gitaar te kopen of te laten staan.

marco v
25 juli 2010, 13:35
Gibson is gewoon duur, het zijn goede gitaren die je uitgebreid uit moet proberen om het beste model ertussenuit te pikken(mag ook wel voor dat geld)
Of ze 3000 euro waard zijn, dat ligt aan jou. Wil je dat bedrag voor een gitaar uitgeven, prima. Er zijn voldoende goedkopere opties en de sound ligt ook niet alleen aan de gitaar, maar ook aan de versterker.
Ik heb 2 les paul customs gehad, eentje uit ´95, een rotplank en eentje uit
´68, die was geweldig.
Zou ik het geld er nu nog aan uitgeven? Nee, omdat ik het niet heb en omdat ik niet professioneel speel.

grayfink
25 juli 2010, 13:52
Ik heb een Gibson LP Standard, ook een studio gehad. Wat Pepe zegt kan ik alleen maar onderschrijven. Een Custom van 3000€ is niet drie keer zo goed als een Studio van 1000€. Je betaalt 2000€ voor de binding en de uitstraling. Komt bij dat geen gitaar hetzelfde is, hout is een organisch produkt en de mensen die het assembleren hebben ook wel eens een mindere dag. Een Studio die goed uitvalt is dus intrinsiek beter dan een slecht uitgevallen Custom. Niettemin zullen bij Gibson ongetwijfeld de beste plakken hout richting de Customs gaan en het beste personeel zul je ook niet bij de Studio lijn aantreffen lijkt mij.
Of 3000€ het geld waard is? Dat is een afweging die je zelf moet maken.
Linkshandig is er tweedehands niet zo veel te krijgen, maar je kunt altijd Marktplaats in de gaten houden. Dat is financieel wel het slimst, een goed onderhouden gitaar houd zijn waarde en daar schrijf je dus niets op af.
Misschien zijn dit opties? http://www.thomann.de/nl/gibson_lp_studio_ebony_lh.htm

http://www.thomann.de/nl/gibson_les_paul_traditional_hcs_lh.htm

TimoSomers
25 juli 2010, 13:54
Ik kan de Gibson Les Paul Classic Antique aanraden!
Nog nooit zo'n dikke, vette, bijtende sound gehoord met een ongelooflijke sustain.
Zijn onder de 3000 euro te krijgen.

Jasper.
25 juli 2010, 14:10
Ik zou de gitaar kopen waar jij je het best bij voelt. Vind je hem die 3000 euro waard? Goed nadenken en ik zou ook zeker nog eens wat gitaren testen.

johanb
25 juli 2010, 14:56
Is het niet zo dat die gibson custom altijd de wens zal blijven,en dat je via andere goedkopere gitaren toch uiteindelijk die gibson zal kopen en uiteindelijk veel meer geld kwijtraakt.(eigen ervaring )

Arvoitus
25 juli 2010, 15:05
Vergeet ook zeker niet PRS te bekijken en bespelen.

vulvasonic
25 juli 2010, 15:21
Hou je budget een beetje in de gaten. Als je nu een jaar serieus bezig zegt te zijn, neem ik aan dat je nog vrij jong bent. Natuurlijk is het dan geweldig om €3000,- neer te kunnen leggen voor jouw droomgitaar (doe je beter dan ik trouwens), maar je zal toch ook in de buidel moeten tasten voor een goede versterker. Tenminste, als het je om het geluid te doen is.

Persoonlijk zou ik blij zijn als een hond met 7 lullen als ik €1500,- voor een versterker kon uitgeven plus nog eens €1500,- voor een gitaar. Jij mazzelplasser!!! :D

Nee serieus, een gitaar van €3000,- over een versterkertje van €75,- (bij wijze van spreken) is toch ook een beetje lullig. Dus waar speel je over?

Jasper.
25 juli 2010, 15:44
Hou je budget een beetje in de gaten. Als je nu een jaar serieus bezig zegt te zijn, neem ik aan dat je nog vrij jong bent. Natuurlijk is het dan geweldig om €3000,- neer te kunnen leggen voor jouw droomgitaar (doe je beter dan ik trouwens), maar je zal toch ook in de buidel moeten tasten voor een goede versterker. Tenminste, als het je om het geluid te doen is.

Persoonlijk zou ik blij zijn als een hond met 7 lullen als ik €1500,- voor een versterker kon uitgeven plus nog eens €1500,- voor een gitaar. Jij mazzelplasser!!! :D

Nee serieus, een gitaar van €3000,- over een versterkertje van €75,- (bij wijze van spreken) is toch ook een beetje lullig. Dus waar speel je over?

Hele dikke +1. Ik zou met dat budget ook naar een betere versterker gaan kijken. Dus wat minder voor de gitaar (met 1500 heb je al een hele goeie volgens mij) en dan een goede versterker erbij.

Gitaar4ever
25 juli 2010, 18:53
Bedankt voor de reacties!
Merk wel dat ze vrij divers zijn, maar ja dat hou je altijd, smaken verschillen.
Wat iemand al zei is dus precies waar ik bang voor ben als ik een 'tussenmodel' ga kopen.
Uiteindelijk koop je dan later toch die Custom en heb je allemaal geld uitgegeven aan andere gitaren, maar misschien kun je dan beter juist nu een brat geld uitgeven maar heb je wel een gitaar voor je leven.
Nog even voor de goede orde.
Ben 21 jaar, zit op les bij conservatoriumstudent (een topper) en speel over een Line 6 Spider III 75 watt.

Wat is er zo lekker bespeelbaar aan een Gibson Studio wat iemand zei?
Is dat niet gewoon een 'goedkope' standard of traditional?
Wie heeft er trouwens ervaring met Gibson Custom?

lodi
25 juli 2010, 19:41
koop de custom als je het budget ervoor hebt, goeie gitaar in alle opzichten, wel duuuuuuur hè, er zijn evengoeie mischien meer allround dingen te koop voor 1500 à 2000 euro, maar het is jou duidelijk om het merk te doen en ook om het topmodel (custom) persoonlijk zou ik opteren voor n' gitaar van 1500 en n' goeie buizenbak van zo'n 15 à 1600 euro, keuze zat, mischien beter nog even over nadenken en testen, ook zonde om n' gibson door een spider te jagen, is zoals n' porsche met n' trekhaak en een campingcar.

Jasper.
25 juli 2010, 19:46
Je kan ook best een gitaar voor het leven voor 1500 euro hebben hoor. Of zelfs nog wel minder. Die dure gibsons zijn niet per sé beter. En het merendeel van de wat fanatieke gitaristen houd het echt niet bij één gitaar voor het leven. Grote kans dat je na een paar jaar wat anders wil. Misschien verandert je muzieksmaak nog wel. Een goede versterker is minstens zo belangrijk voor het geluid. Of je moet 2ehands gaan. Op de 2ehandsmarkt zijn ook erg leuke dingen te vinden voor veel minder dan de nieuwprijs.

Oceanborn
25 juli 2010, 20:44
Man, zit dit te lezen. Na 1 jaar spelen stapte ik net over van mijn instapgitaar van 150 gulden naar 1 van 600 gulden. Heb zelfs na 20 jaar nog nooit 3k uitgegeven aan 1 gitaar. (Heb er nu wel drie van meer dan 1000 maar da's toch anders). :crazyhappy:

Anyway, ik dwaal af...

Ik ben het volledig eens met de statement dat je je hart moet volgen in wat je koopt. Als jij het ECHT wilt en er ook ECHT 3k voor over hebt dan moet je ervoor gaan. Een gitaar is nou eenmaal een heel persoonlijk iets en het laat uiteindelijk vaak een rotgevoel achter als je de 'second best' optie kiest.

Dat gezegd hebbende: weet je zeker dat je specifiek deze gitaar wilt of heb je ' tijdelijke tunnelvisie'? Als het je gaat om de sound en bespeelbaarheid en looks zijn er een HOOP alternatieven die je kunt bekijken met zo'n budget.

Aangezien je er je hele leven op wilt spelen, kan het geen kwaad om even goed van alles en nog wat uit te proberen. Je trouwt tenslotte ook niet met de eerste de beste vrouw die je tegenkomt die er mooi uitziet en aardig lijkt. ;-)

Succes met je keuze en laat even weten wat het geworden is!

Pepe
25 juli 2010, 20:51
Aangezien je er je hele leven op wilt spelen, kan het geen kwaad om even goed van alles en nog wat uit te proberen. Je trouwt tenslotte ook niet met de eerste de beste vrouw die je tegenkomt die er mooi uitziet en aardig lijkt. ;-)

Een "gitaar voor het leven" betekent in gitaristen taal "zeker de komende paar maanden"...

Sinner1980
25 juli 2010, 21:00
Ahum...

Allemaal leuk en aardig dit topic maar waarom check je in hemelsnaam een mexicaanse strat,een epi les paul en vervolgens een Gibson custom les paul?

Als je zo'n budget hebt dan kijk je toch niet naar goedkope meuk.
Beetje hetzelfde om een proefrit te maken in een Dasia Logan en vervolgens een dikke Audi...
Het kan aan mij liggen hoor maar ik snap het niet helemaal en om toch nog even antwoord te geven op je vraag:

Tuurlijk is een les paul custom top,mag ook wel voor die centen.
Die gelakte halsen heb ik het ook niet helemaal mee,idd wat stroef maar dat wordt een stuk minder tzt.
De actie van een gitaar kun je stellen dus daar moet je in feite niet naar kijken. Een custom over een line 6 spider is het overigens net niet. Dan zou ik persoonlijk,zoals eerder gezegd voor een mooie buizenbak gaan en een les paul traditional of standard...vind ik je een stoere jongen overigens als je net een jaar speelt,zo'n mooi setje hebben er niet veel rond die tijd;)

TimoSomers
25 juli 2010, 21:17
Ik kan je trouwens aanraden om niet 1, 2 of 3 maar liefst 10 customs te proberen tot je er een vindt met 'de klik'.
Er zit belachelijk veel verschil onderling tussen Gibsons (en nagenoeg alle gitaren, zeker in het hogere segment), dus echt veel testen!
Ga bijv. een keer naar Max Guitarstore, daar hebben ze zo'n 100 Gibsons.
Ik heb daar een keer zo'n 20 gitaren getest, bijna allemaal Customshops en ben weggegaan met de beste Gibson die ik ooit heb gehoord: Classic antique voor niet eens 3000euro.

Thewisbone
25 juli 2010, 21:22
van een squier naar een dikke 3k gitaar :seriousf:

B-stone
25 juli 2010, 22:11
niemand begint erover maar: ik zag net die persoon die zij dat hij 2 les paul customs heeft gehad: en dan kijk je bij zijn gear en daar staan bijna alleen maar tokais in--> en echt die gitaren zijn het proberen waard.
ik zelf wilde voor een studio faded gaan (vorig jaar) had genoeg geld verdiend voor een standard maar die vond ik toen te duur: veel te bang dat er wat mee gebeurt: een gitaar van 1800 euro voor een toen 15 jarige???
ik ben toen gevallen voor een kasuga les paul via marktplaats. dat is de vroegere naam van tokai of die hebben in de hoogtijdagen gitaren voor tokai geproduceert en echt............ die gitaar is zeker net zo goed als traditionals en classics ( die vond ik toen tegenvallen in vergelijking tot de studio faded waar ik op had gespeeld helaas mocht ik die niet kopen omdat ''koln te ver was'' dus wij dat weekend daarna naar feedback en weer op diezelfde studio gespeel: kut gitaar!!!! dus of die studio faded in koln was goed of de standards waren bagger... maar tokai kan zeker aan zo'n gitaren tippen en kosten nieuw maar iets van 300 tot 400 euro. dus probeer zo iets eens...

B-stone
25 juli 2010, 22:13
van een squier naar een dikke 3k gitaar :seriousf:

echt he... van 150 naar 3200 euro ofzo xD

misschien is een lp toch net niet wat hij zoek (wat ik niet geloof :D). en die customs schrijve ook nog meteen veel af als je ze wil verkopen 2e hands.. en vooral linkhandige

Rooker
25 juli 2010, 22:27
De betere Tokai's zijn volgens mij ook ongeveer 1100 euro hoor. Maar ik ben ook nogsteeds erg nieuwsgierig naar die dingen. Maar volgens mij zijn er weinig ervaringsdeskundigen hier op het forum. Het zijn trouwens echt exacte copies van de Gibsons en zo bij Music Productiv (ofzo) ziens ze er echt gelikt uit.
Maar jammer dus, weinig ervarings deskundigen. ( van die duurdere dan he)

Gitaar4ever
25 juli 2010, 22:43
Als ik zo al die meningen hoor is een Custom van €3000,- op dit moment voor mij niet de juiste gitaar. Als ik dan ook hoor dat er zelfs tussen Customs verschillen zitten is het een té groot rib uit miijn lijf en ga ik denk ik toch voor wat goedkopers. Na 1 jaar spelen is het denk ik niet waard zoveel geld te geven puur voor afwerking en kleine details, hoewel het nog steeds mijn droomgitaar is. Voor veel minder geld zijn er zo te horen vergelijkbare gitaren.
Mijn leraar had het eerder al eens over een SG (ook humbuckers) en ik denk dat ik die maar eens ga testen. Voor €1000,- heb je die dingen al en dan heb ik geld over voor een goede versterker. Iemand ervaringen met SG's en wat zijn de verschillen met Les Paul's?
Zijn er trouwens ook geen telecaster's met humbuckers?

TimoSomers
25 juli 2010, 22:49
Ho, ho, ho!!!!

Omdat wij dat zeggen moet je hem echt niet afschrijven!!

Ik zou gewoon veel les pauls en andere gitaren testen (nogmaals, Maxguitarstore heeft zeker 100 gibbies hangen en zon 50 fenders, etcetc) en de gitaar nemen waar jij het beste gevoel bij hebt.
Zo'n custom blijft een droomgitaar, en als hij ook nog eens zo klinkt en speelt dan moet je echt niet voor iets anders gaan.

Als je TOCH voor iets goedkopers kan ik de 'The Alternative Guitar Company 34 1/2' echt aanraden!
Ik ben endorser van die gitaren en ik vind dat er voor die prijs (zo'n 800 euro) er erg weinig beters is.

(Youtubedemotje: http://www.youtube.com/watch?v=WQ8G4oqPaRU )

SantaX
25 juli 2010, 22:55
Ho, ho, ho!!!!

Omdat wij dat zeggen moet je hem echt niet afschrijven!!

Ik zou gewoon veel les pauls en andere gitaren testen (nogmaals, Maxguitarstore heeft zeker 100 gibbies hangen en zon 50 fenders, etcetc) en de gitaar nemen waar jij het beste gevoel bij hebt.
Zo'n custom blijft een droomgitaar, en als hij ook nog eens zo klinkt en speelt dan moet je echt niet voor iets anders gaan.

Als je TOCH voor iets goedkopers kan ik de 'The Alternative Guitar Company 34 1/2' echt aanraden!
Ik ben endorser van die gitaren en ik vind dat er voor die prijs (zo'n 800 euro) er erg weinig beters is.

(Youtubedemotje: http://www.youtube.com/watch?v=WQ8G4oqPaRU )

Kent iemand een tooltje om youtube filmpjes op de halve speed af te spelen?
Damn dude! :rockon:

Rooker
25 juli 2010, 23:00
Met alle respect hoor,
Maar als ik je zo hoor. Zou ik mezelf dwingen het eerste half jaar helemaal niets te kopen en eerst heel veel te gaan testen (luisteren). Want volgens mij heb je nog niet zoveel ervaring met verschillende modellen. Dan vind ik het persoonlijk zonde als je dan jaren op een gitaar gaat spelen die je niet goed in de hand ligt. Ik weet dat het brand als de hel. Maar het kan zo een teleurstelling worden als je toch meer een tele man blijkt te zijn en dan je Les Paul voor -500 euro weer van de hand doet.

Of zeg ik iets raars:soinnocent:

Arjan12
25 juli 2010, 23:15
Hou het geld lekker in je zak en koop een mooie gitaar van rond de 1000 euro. Ook in dat segment zit hartstikke goed spul. Wat zeg ik: waarschijnlijk zul jij het verschil niet horen. Niet omdat je dom of doof bent, maar omdat je gehoor zich nog aan het ontwikkelen is. Misschien begrijp je nu niet goed wat ik bedoel, maar over een paar jaar zul je dingen horen die je voorheen niet hoorde. Niet omdat die dingen er voorheen niet waren, maar omdat je gehoor beter wordt.

snaarplukker
25 juli 2010, 23:22
Wacht ermee tot je professioneel gitaar speelt. Dan kan je het mooi aftrekken van de belasting.;)

bloodgulge2
26 juli 2010, 00:07
Ik zou het niet doen man..
Persoonlijk denk ik dat jij veel meer hebt aan een goeie lampenversterker.
Je squier zal door een degelijke buizenamp veel beter klinken dan eender welke gitaar door je spider.

Langs de andere kant moet je jezelf niet tekort doen. Als je die custom supergraag wil kan ik dat begrijpen. Maar denk eens na over een standard plus een versterker. Dan heb je ook een geweldige klank bij de geweldige gitaar.
De buizenversterker die ik indertijd heb gekocht was een orange Rocker30 combo, en vind hem nog steeds geweldig. Die kwam toen 1000 euro. Ik wil maar zeggen dat je voor relatief weinig geld echt veel aan je sound kan doen.
Denk eraan dat die 1000 euro bij de custom zowat helemaal in de afwerking zit, en als dat is dat is wat je wil is dat prima.

Heb dit weekend een dure gretsch (billy bo) besteld en als hij mij niet 120% bevalt haal ik waarschijnlijk een standard les paul, gewoon vanwege de belachelijke prijs en omdat de qualiteit van geluid vanaf een zeker niveau subjectief wordt en geen 1000den euri zou moeten kosten.

hezz
26 juli 2010, 00:29
Heb ik het gemist... of is er nog niet eens vermeld of gevraagd wat voor een muziekstijlen je wilt spelen en gaaf vindt? Lijkt me een nogal belangrijk punt om op te letten.

Wat je nu ziet is vrij typisch, iedereen gaat z'n eigen droomgitaren op zitten noemen die helemaal 'het' zijn voor hunzelf, maar misschien totaal niks voor jou.

Als ik €3k had ging ik bijvoorbeeld shoppen naar een Rickenbacker, Travis Bean, Duesenberg of één of andere ouwe non-standard vintage-gitaar. Maarja, is dat ook voor jou de heilige graal?

Los daarvan, mijn eerlijke advies is dat je je juist gaat orienteren op goede versterkers afgesteld op wat jouw muzikale stijl. Ben je een Marshall/Fender/Mesa/Dr.Z/Orange/Vox/etcetcetc type? Daar zitten namelijk ook behoorlijke smaakverschillen tussen... Aan een goede versterker heb je veel meer dan een dure gitaar.

FruscianteFan
26 juli 2010, 00:34
Wat denken jullie, is zo'n Custom echt de creme de la creme van de Les Pauls of zijn er bijv. goedkopere of andere opties voor het type geluid dat ik zoek. Nog voor de duidelijkheid, ik speel vooral rockmuziek, hou van dik,vet geluid en lange sustain. Wil dus sowieso iets met humbuckers dat lijkt me duidelijk.
tientekens.

Rooker
26 juli 2010, 01:00
tientekens.

Huh? Wat bedoel je daarmee?

Wat je quote vind ik iig niet alles zeggen hoor. Ik heb nog nooit iemand als eis horen stellen dat hij van een dun, mager geluid houd met weinig resonantie. En rock is toch ook best een ruim begrip:makeup:

Ik kan ts die maar 1 jaar speelt pas echt aanraden om het meest van zijn geld nog even te behouden. Ja... rock en sustain dus les paul zit misschien wat in. Maar hoe hij in de hand ligt is zeker zo belangrijk!!! Misschien wel belangrijker.
Dus mijn advies blijft echt dat je moet zorgen dat je allerlij soorten en maten in je handen hebt gehad.
Humbuckers zitten in alle soorten gitaren, rocken kan ook met alle gitaren en eindeloze sustain kun je een pedaal voor aanschaffen. Als je zoveel geld uitgeeft moet je zeker weten dat als je tzt 3 uur op de bune gaat staan dat hij past als een jas.

FruscianteFan
26 juli 2010, 01:07
Je mag op dit forum geen berichten van minder dan tien tekens posten, en ik wilde alleen maar dat stukje citeren.

En ik vind het zelf wel genoeg zeggen. Als je de sound van een Les Paul helemaal geweldig zegt te vinden, dan maakt het toch niet uit of je daarmee Guns 'n' Roses of Foo Fighters zou willen spelen?

Ik krijg juist de indruk dat TS heel erg uitgaat van een sound die hij vet vindt, en gewoon lekker op een gitaar speelt om erachter te komen of het wat is. Dat is precies de goede manier om een gitaar aan te schaffen. Heeft niks met genres te maken.

Dat je zeker moet weten dat je jarenlang echt alleen maar op die gitaar kunt spelen, dat is wel een goed advies...

geert1976
26 juli 2010, 01:27
niemand begint erover maar: ik zag net die persoon die zij dat hij 2 les paul customs heeft gehad: en dan kijk je bij zijn gear en daar staan bijna alleen maar tokais in--> en echt die gitaren zijn het proberen waard.
ik zelf wilde voor een studio faded gaan (vorig jaar) had genoeg geld verdiend voor een standard maar die vond ik toen te duur: veel te bang dat er wat mee gebeurt: een gitaar van 1800 euro voor een toen 15 jarige???
ik ben toen gevallen voor een kasuga les paul via marktplaats. dat is de vroegere naam van tokai of die hebben in de hoogtijdagen gitaren voor tokai geproduceert en echt............ die gitaar is zeker net zo goed als traditionals en classics ( die vond ik toen tegenvallen in vergelijking tot de studio faded waar ik op had gespeeld helaas mocht ik die niet kopen omdat ''koln te ver was'' dus wij dat weekend daarna naar feedback en weer op diezelfde studio gespeel: kut gitaar!!!! dus of die studio faded in koln was goed of de standards waren bagger... maar tokai kan zeker aan zo'n gitaren tippen en kosten nieuw maar iets van 300 tot 400 euro. dus probeer zo iets eens...

Zeg, ga jij eens geschiedenisboekjes lezen:stop:

Kasuga was een zelfstandig merk en is geen vroegere naam van Tokai, zij hebben gitaren voor Tokai gemaakt en dat is heel iets anders.

Een Tokai made in China van E 400,00 legt het af tegen een Gibson Studio hoor, dat weet ik uit ervaring.

Een een Kasuga met geschroefde hals is een hele goede gitaar, maar ook die redt het niet tegen een Studio.

@TS ga gewoon eens wat gitaren proberen, die jij de moeite waard vind om te proberen.

Indien je een LP Custom wilt, moet je dat doen, maar probeer er meerdere er kan verschil in zitten per gitaar, qua feel en klank, hout is een natuurlijk produkt dus er zit verschil in.

En zorg dat je de juiste amp hebt, met alle respect, maar met een Line6 amp doe je de gitaar echt tekort.
Kijk eens rond naar een leuke kleine goede buizenamp:ok:

En de LP is wat TS wil (dik vet geluid en sustain = LP)

Overigens kun je met een LP ook prima Jazz, Blues etc. spelen, die dingen zijn daar oorspronkelijk voor ontworpen.....

Luke-wannabe
26 juli 2010, 01:34
Godgod, jij met je goedkope gitaartjes fetish..

geert1976
26 juli 2010, 01:37
Godgod, jij met je goedkope gitaartjes fetish..

Waar slaat dat nu weer op, niets fetish, klets niet zo dom.

Een Tokai van E 400,00, gaat het niet redden tegen een studio.

TS wil graag een LP sound, dan lijkt me eea wel duidelijk, dat die LP's moet gaan bekijken

Luke-wannabe
26 juli 2010, 09:40
't Is toch zo!
Trouwens je spreekt jezelf tegen. Eerst zeg je dat een Tokai beter is dan een Gibson, en nu weer niet?
Ik ken de Chinese Tokais niet, maar ik heb wel een goed beeld van wat er zoal uit China komt. En dat kan gewoon écht niet op tegen een Gibson Les Paul Studio. Een van de gitaristen uit mijn band heeft een al wat oudere Studio. Een witte. En dat ding klinkt zo ongelofelijk organisch. Zó fijn. Daar kan nooit van zijn leven een gitaartje uit China tegenop. Uitgesloten.

SantaX
26 juli 2010, 09:57
't Is toch zo!
Trouwens je spreekt jezelf tegen. Eerst zeg je dat een Tokai beter is dan een Gibson, en nu weer niet?
Ik ken de Chinese Tokais niet, maar ik heb wel een goed beeld van wat er zoal uit China komt. En dat kan gewoon écht niet op tegen een Gibson Les Paul Studio. Een van de gitaristen uit mijn band heeft een al wat oudere Studio. Een witte. En dat ding klinkt zo ongelofelijk organisch. Zó fijn. Daar kan nooit van zijn leven een gitaartje uit China tegenop. Uitgesloten.

Hmmz nu ben ik zelf dan misschien wel op zoek naar een goed instrument, maar denk je echt dat er met de bevolking die in China zit daar geen kennis zit? Dat lijkt me toch iets te kort door de bocht eigenlijk. Als er 1 volk is waar vakkennis op werkelijk elk gebied is uitgevonden, uitgewerkt of gejat en zwaar aangepast vaak in de goede zin van het woord, dan zijn het de Chinezen wel. Tuurlijk komt er veel rotzooi uit China, maar dat kost dan geen 400 euro, dat kost dan 4 euro.

geert1976
26 juli 2010, 10:16
't Is toch zo!
Trouwens je spreekt jezelf tegen. Eerst zeg je dat een Tokai beter is dan een Gibson, en nu weer niet?
Ik ken de Chinese Tokais niet, maar ik heb wel een goed beeld van wat er zoal uit China komt. En dat kan gewoon écht niet op tegen een Gibson Les Paul Studio. Een van de gitaristen uit mijn band heeft een al wat oudere Studio. Een witte. En dat ding klinkt zo ongelofelijk organisch. Zó fijn. Daar kan nooit van zijn leven een gitaartje uit China tegenop. Uitgesloten.

Ik heb niet gepost dat een goedkope Tokai gelijk of beter is als een Gibson.
Dat is denk ik iemand anders geweest

Little Jay
26 juli 2010, 10:42
Is het niet zo dat die gibson custom altijd de wens zal blijven,en dat je via andere goedkopere gitaren toch uiteindelijk die gibson zal kopen en uiteindelijk veel meer geld kwijtraakt.(eigen ervaring )

Na 25 jaar gitaarspelen en vele gitaren verder kan ik dit alleen maar onderschrijven. Wat als ik 20 jaar geleden al m'n Gibson had gekocht? (Als jongetje van 11 of 12 mocht ik eens op de ES335 over een Twin van m'n leraar spelen en blijkbaar hebben die sound en feel zich in m'n onderbewuste genesteld en het heeft mij 20 jaar - en je wil niet weten hoeveel gitaren - gekost om bij exact die combinatie uit te komen.....).

Je bent gezegend, want je lijkt precies te weten wat je zoekt. 3000 is wel veel, ik zou zeker ook de andere LP modellen van Gibson testen om te zien of die qua sound hetzelfde bieden (grote kans van wel) en dan kun je jezelf een paar duizend euro besparen, maar als ik een advies mag geven: ga voor de gitaar waarvan je droomt! Als dat de Custom is... pech voor je portemonnee..

(En negeer alle adviezen dat Tokai's en Epiphones (bijna?) hetzelfde kunnen bieden kunnen bieden voor minder geld.... objectief gezien is dat zo, maar jij bent nu niet meer objectief :D

Gitaar4ever
26 juli 2010, 12:53
Iedereen bedankt voor de adviezen! Helaas zijn ze allemaal verschillend dus heb ik er weinig aan haha. Komt denk ik als ik jullie zo hoor gewoon neer op nog eens veel gitaren testen en dan kijken wat de beste prijs/kwaliteit verhouding is. Mijn gitaarleraar raad een Custom overigens af omdat hij zegt (hij is professional) dat je pas na jaren verschillen hoort met de gewone 'Gibsons'. Dan is €1000,- extra leggen op dit moment zonde van het geld.
Zo te horen is een versterker ook erg belangrijk en de volgende keer als ik ga testen ga ik dat zeker over verschillende amps doen zodat je een goed beeld krijgt.
Op dit moment denk ik aan een SG of traditional. SG heb ik nog niet getest omdat ze die in Duitsland niet hadden bij Musik Produktiv. Stel dat een SG ook heerlijk speelt neig ik daar denk ik naar omdat je dan ook nog geld over houd voor een goede amp.
Dan heb je voor ong. €2000,- een heel mooi setje, dat is voor mij op dit moment het beste denk ik. Laat wel horen als ik weer wat getest heb.

SantaX
26 juli 2010, 12:56
Iedereen bedankt voor de adviezen! Helaas zijn ze allemaal verschillend dus heb ik er weinig aan haha. Komt denk ik als ik jullie zo hoor gewoon neer op nog eens veel gitaren testen en dan kijken wat de beste prijs/kwaliteit verhouding is. Mijn gitaarleraar raad een Custom overigens af omdat hij zegt (hij is professional) dat je pas na jaren verschillen hoort met de gewone 'Gibsons'. Dan is €1000,- extra leggen op dit moment zonde van het geld.
Zo te horen is een versterker ook erg belangrijk en de volgende keer als ik ga testen ga ik dat zeker over verschillende amps doen zodat je een goed beeld krijgt.
Op dit moment denk ik aan een SG of traditional. SG heb ik nog niet getest omdat ze die in Duitsland niet hadden bij Musik Produktiv. Stel dat een SG ook heerlijk speelt neig ik daar denk ik naar omdat je dan ook nog geld over houd voor een goede amp.
Dan heb je voor ong. €2000,- een heel mooi setje, dat is voor mij op dit moment het beste denk ik. Laat wel horen als ik weer wat getest heb.

Nog een allerlaatste tip dan wel, luister naar je oren en niet naar je ogen ;)
Daar is het teveel geld voor, koop een instrument en geen imago. En verder veel wijsheid in je besluit. Trouwens, omdat je nog niet zo gek lang speelt het zou het misschien waard kunnen zijn je gitaarleraar mee te nemen voor de prijs van 1 of 2 lessen.... zodat je in elk geval iemand bij je hebt die ook naar de kwaliteit van het instrument kan kijken. Hoe dan ook, geniet ervan als je de aankoop doet ;) Je zult er hard voor gespaard hebben!

geert1976
26 juli 2010, 12:57
Iedereen bedankt voor de adviezen! Helaas zijn ze allemaal verschillend dus heb ik er weinig aan haha. Komt denk ik als ik jullie zo hoor gewoon neer op nog eens veel gitaren testen en dan kijken wat de beste prijs/kwaliteit verhouding is. Mijn gitaarleraar raad een Custom overigens af omdat hij zegt (hij is professional) dat je pas na jaren verschillen hoort met de gewone 'Gibsons'. Dan is €1000,- extra leggen op dit moment zonde van het geld.
Zo te horen is een versterker ook erg belangrijk en de volgende keer als ik ga testen ga ik dat zeker over verschillende amps doen zodat je een goed beeld krijgt.
Op dit moment denk ik aan een SG of traditional. SG heb ik nog niet getest omdat ze die in Duitsland niet hadden bij Musik Produktiv. Stel dat een SG ook heerlijk speelt neig ik daar denk ik naar omdat je dan ook nog geld over houd voor een goede amp.
Dan heb je voor ong. €2000,- een heel mooi setje, dat is voor mij op dit moment het beste denk ik. Laat wel horen als ik weer wat getest heb.

Heel verstandig, gewoon rustig gaan testen en je komt vanzelf bij je goede setje:ok:

FruscianteFan
26 juli 2010, 13:12
Iedereen bedankt voor de adviezen! Helaas zijn ze allemaal verschillend dus heb ik er weinig aan haha. Komt denk ik als ik jullie zo hoor gewoon neer op nog eens veel gitaren testen en dan kijken wat de beste prijs/kwaliteit verhouding is. Mijn gitaarleraar raad een Custom overigens af omdat hij zegt (hij is professional) dat je pas na jaren verschillen hoort met de gewone 'Gibsons'. Dan is €1000,- extra leggen op dit moment zonde van het geld.
Dat volg ik niet. Gaat je leraar ervan uit dat je de gitaar binnen, zeg, een jaar of 5 weer verkoopt?

D3nnis
26 juli 2010, 13:13
Als je toch gaat voor een les paul achtige gitaar....kijk ook eens naar de ESP Eclipse reeks!

En als je toch de knip open wilt trekken voor een gitaar....probeer ook vooral PRS te testen, die zijn er genoeg, en nog voor flink onder de 3000 ook!

lodi
26 juli 2010, 15:08
Iedereen bedankt voor de adviezen! Helaas zijn ze allemaal verschillend dus heb ik er weinig aan haha. Komt denk ik als ik jullie zo hoor gewoon neer op nog eens veel gitaren testen en dan kijken wat de beste prijs/kwaliteit verhouding is. Mijn gitaarleraar raad een Custom overigens af omdat hij zegt (hij is professional) dat je pas na jaren verschillen hoort met de gewone 'Gibsons'. Dan is €1000,- extra leggen op dit moment zonde van het geld.
Zo te horen is een versterker ook erg belangrijk en de volgende keer als ik ga testen ga ik dat zeker over verschillende amps doen zodat je een goed beeld krijgt.
Op dit moment denk ik aan een SG of traditional. SG heb ik nog niet getest omdat ze die in Duitsland niet hadden bij Musik Produktiv. Stel dat een SG ook heerlijk speelt neig ik daar denk ik naar omdat je dan ook nog geld over houd voor een goede amp.
Dan heb je voor ong. €2000,- een heel mooi setje, dat is voor mij op dit moment het beste denk ik. Laat wel horen als ik weer wat getest heb.
ik vind dat je nogal snel denigrerend spreekt over "gewone" gibsons en dit voor iemand die er eigenlijk nog niet echt veel over weet,(dat bewijs je in je post's) n' heleboel topgitaristen spelen op "gewone" Les Pauls hoor, ik krijg de indruk dat er "gewoon " 3000 euro in je zakken aan het branden zijn, denk nog maar eens diep na jongen.

B-stone
26 juli 2010, 15:14
Waar slaat dat nu weer op, niets fetish, klets niet zo dom.

Een Tokai van E 400,00, gaat het niet redden tegen een studio.

TS wil graag een LP sound, dan lijkt me eea wel duidelijk, dat die LP's moet gaan bekijken

ik durf te wedden dat bepaalde tokai's (als je de goede eruit pakt) van 400 euro ZEKER net zo goed zijn als studio's. je moet alleen de goede vinden

B-stone
26 juli 2010, 15:18
ik vind dat je nogal snel denigrerend spreekt over "gewone" gibsons en dit voor iemand die er eigenlijk nog niet echt veel over weet,(dat bewijs je in je post's) n' heleboel topgitaristen spelen op "gewone" Les Pauls hoor, ik krijg de indruk dat er "gewoon " 3000 euro in je zakken aan het branden zijn, denk nog maar eens diep na jongen.

hij zegt: ''me gitaarleraar (hij is professinal) zegt ......gewone gibson's''
dus zijn ''profesionle gitaarleraar'' praat zo denigrerend.

TimoSomers
26 juli 2010, 15:22
Er zijn toch ook 'gewone' Gibsons, maak je niet zo druk dude.

B-stone
26 juli 2010, 15:24
Zeg, ga jij eens geschiedenisboekjes lezen:stop:

Kasuga was een zelfstandig merk en is geen vroegere naam van Tokai, zij hebben gitaren voor Tokai gemaakt en dat is heel iets anders.

Een Tokai made in China van E 400,00 legt het af tegen een Gibson Studio hoor, dat weet ik uit ervaring.

Een een Kasuga met geschroefde hals is een hele goede gitaar, maar ook die redt het niet tegen een Studio.

@TS ga gewoon eens wat gitaren proberen, die jij de moeite waard vind om te proberen.

Indien je een LP Custom wilt, moet je dat doen, maar probeer er meerdere er kan verschil in zitten per gitaar, qua feel en klank, hout is een natuurlijk produkt dus er zit verschil in.

En zorg dat je de juiste amp hebt, met alle respect, maar met een Line6 amp doe je de gitaar echt tekort.
Kijk eens rond naar een leuke kleine goede buizenamp:ok:

En de LP is wat TS wil (dik vet geluid en sustain = LP)

Overigens kun je met een LP ook prima Jazz, Blues etc. spelen, die dingen zijn daar oorspronkelijk voor ontworpen.....

je leest btw niet goed!!!!!!!!!!!!!!!!! ik zeg dat was de vroeger naam van tokai of die hebben in de hoogtijdagen gitaren voor tokai geproduceert!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!
en het is btw nog steeds: een gibson LES PAUL studio

@ gitaar4ever:maar voor de rest denk ik idd zeker dat een lp de ideale gitaar is: je kunt er alles op, en ook blues en jazz ga je ooit nog wel eens spelen als je dat nu nog niet doet.

B-stone
26 juli 2010, 15:25
Er zijn toch ook 'gewone' Gibsons, maak je niet zo druk dude.

ik maak me niet druk hoor, ik vind alleen dat die andere gast erg heftig reageerd op gitaar4ever.

Arjan12
26 juli 2010, 15:43
je leest btw niet goed!!!!!!!!!!!!!!!!! ik zeg dat was de vroeger naam van tokai of die hebben in de hoogtijdagen gitaren voor tokai geproduceert!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!
en het is btw nog steeds: een gibson LES PAUL studio

@ gitaar4ever:maar voor de rest denk ik idd zeker dat een lp de ideale gitaar is: je kunt er alles op, en ook blues en jazz ga je ooit nog wel eens spelen als je dat nu nog niet doet.

Mwa. Country gaat niet zo lekker op een LP hoor (alles kan, maar niet alles kan even goed).

B-stone
26 juli 2010, 15:49
Mwa. Country gaat niet zo lekker op een LP hoor (alles kan, maar niet alles kan even goed).

daarvoor moet je dan weer een tele hebben xD

maarja de strat heeft hij al

Gitaar4ever
26 juli 2010, 16:24
Ga morgen naar Dirk Witte in Amsterdam aantal gitaren en versterkers testen, waaronder een Gibson SG. Ze hebben ook een Les Paul Studio staan en een paar Fender Stratocasters, hoewel ik die waarschijnlijk niet zal kopen. Wat is een goede versterker voor gitaren met Humbuckers? of moet je dat zo niet zien en is een versterker ook puur smaken verschillen?
Wat zijn nu eigenlijk de grootste verschillen tussen Sg en Les Paul?

Vind 'gewone' Gibson trouwens niets denigrerends aan. Hoe wil je anders een goedkopere Gibson omschrijven dan?

geert1976
26 juli 2010, 16:49
ik durf te wedden dat bepaalde tokai's (als je de goede eruit pakt) van 400 euro ZEKER net zo goed zijn als studio's. je moet alleen de goede vinden

Dat is de grootste kul die je nu uitkraamt.

De cheapo Tokai's zijn niet eens van mahonie gemaakt.

praat aub geen onzin.

Een Epi, goedkope Tokai, Vintage bla bla bla komen niet in de buurt van een Gibby LP studio.

Zowel qua, hout, hardware en elektronica niet

Ik kan het weten, heb van elk exemplaar meerdere in handen gehad

TimoSomers
26 juli 2010, 16:57
ik maak me niet druk hoor, ik vind alleen dat die andere gast erg heftig reageerd op gitaar4ever.

Klopt, ik had het ook tegen hem :D.

LesPaul1612
26 juli 2010, 17:13
Wat zijn nu eigenlijk de grootste verschillen tussen Sg en Les Paul?


nomnomnom

http://www.youtube.com/watch?v=FQNo3w0sdHg

Les Paul is krachtiger, de SG ergonomischer:supercool:

B-stone
26 juli 2010, 17:43
Dat is de grootste kul die je nu uitkraamt.

De cheapo Tokai's zijn niet eens van mahonie gemaakt.

praat aub geen onzin.

Een Epi, goedkope Tokai, Vintage bla bla bla komen niet in de buurt van een Gibby LP studio.

Zowel qua, hout, hardware en elektronica niet

Ik kan het weten, heb van elk exemplaar meerdere in handen gehad

ieder zijn meing he.........

das btw ook heel speciaal om van elk expemplaar meedere in je hand te hebben gehad he, wanneer was dat trouwens, want de huidige studio's zijn echt minder dan oudere.

en als ik weer ongelijk heb, reageer dan rustig

Mr. Dynamite
26 juli 2010, 18:15
Volgens mij gaat het hier helemaal niet om of een goedkope gitaar het tegen een studio kan af leggen, en B-stone, kalm an. :stop:
Naar mijn weten heeft Geert zát gitaren in zijn handen gehad om deze uitspraak te doen, en ik deel die mening ook. Ga jij maar eens op de beste tokai/epiphone in de winkel spelen en pak daar een gemiddelde studio, je merkt het meteen.

Volgens mij is die 1000 euro gewoon te veel om er voor te betalen. Een 'gewone' Standard doet het prímá. Die 1000 euro kun je ook besparen en een lekkere amp voor kopen. Dan heb je wel zoveel keer betere sound dan dat je een dure custom koopt voor dat geld. Dus ga is testen, ik denk dat je met een les paul standard/traditional of een sg gewoon goed zit. Degene die je niet meer los wilt laten neem je mee. Daarna ga je eens rustig kijken wat jij een lekkere amp vind, en dat is lastiger dan je denkt :seriousf:

Jasper.
26 juli 2010, 18:15
ieder zijn meing he.........

das btw ook heel speciaal om van elk expemplaar meedere in je hand te hebben gehad he, wanneer was dat trouwens, want de huidige studio's zijn echt minder dan oudere.

en als ik weer ongelijk heb, reageer dan rustig

Ik wil niet veel zeggen, maar jij reageerde net veel heftiger dan geert met al je uitroeptekens. ;)

B-stone
26 juli 2010, 18:21
Ik wil niet veel zeggen, maar jij reageerde net veel heftiger dan geert met al je uitroeptekens. ;)

snorrie :)

B-stone
26 juli 2010, 18:28
Volgens mij gaat het hier helemaal niet om of een goedkope gitaar het tegen een studio kan af leggen, en B-stone, kalm an. :stop:
Naar mijn weten heeft Geert zát gitaren in zijn handen gehad om deze uitspraak te doen, en ik deel die mening ook. Ga jij maar eens op de beste tokai/epiphone in de winkel spelen en pak daar een gemiddelde studio, je merkt het meteen.

Volgens mij is die 1000 euro gewoon te veel om er voor te betalen. Een 'gewone' Standard doet het prímá. Die 1000 euro kun je ook besparen en een lekkere amp voor kopen. Dan heb je wel zoveel keer betere sound dan dat je een dure custom koopt voor dat geld. Dus ga is testen, ik denk dat je met een les paul standard/traditional of een sg gewoon goed zit. Degene die je niet meer los wilt laten neem je mee. Daarna ga je eens rustig kijken wat jij een lekkere amp vind, en dat is lastiger dan je denkt :seriousf:

ik zal dan wel net de uiterste gitaren hebben geprobeerd, en ik ken geert niet dus je zal wel gelijk hebben (epiphone praat ik trouwens niet over).

en zijn die huidige standards niet chamared body of zo dat ze zeg maar holle ruimtes in de body hebben --> in dat geval zou ik voor de traditional gaan. toch??

en wat maakt het uit of een studio of een tokai beter is? even goede vrienden toch? ik wilde er eigenlijk ook vooral alleen maar mee zeggen dat die tokai's zeker voor gitaar4ever het proberen waard zijn. ik heb ze beide ook niet langs elkaar gespeeld maar in mijn (vage) gedachte waren die tokais over het algemeen beter als huidige studio's. het is btw ook bijna onmogelijk om een gibson en een tokai in dezelfde winkel te proberen. tokai was (toch?) in de jaren (70?) de grootste concurent van gibson? maar nog ik wil er geen ruzie over maken, maar we zijn het toch eens dat tokais het proberen waard zijn?

geert1976
26 juli 2010, 18:30
ieder zijn meing he.........

das btw ook heel speciaal om van elk expemplaar meedere in je hand te hebben gehad he, wanneer was dat trouwens, want de huidige studio's zijn echt minder dan oudere.

en als ik weer ongelijk heb, reageer dan rustig

Dat doe ik ook.

Ik heb zelf meerdere oude en nieuwe Studio's in handen gehad en bespeeld, of de huidige Studio's beter of slechter zijn, laat ik in het midden, daar zijn ook voor en tegenstanders van, ze zijn in ieder geval wel lichter geworden.

Mijn 91er weegt als dieplood.

Qua Epi's, Tokai's Vintage etc. heb ik er al heel wat door mijn handen laten glijden en onderling zit er wel wat verschil tussen, maar is ook exemplarisch.

Hoe dan ook als ik ze vergelijk met de Studio's zijn ze toch echt minder.
het geluid is echt minder en de bespeelbaarheid is bij de Studio toch echt anders.
Als je begint te spelen voel je gelijk dat je een hele andere hals in handen hebt.

Ik heb hier zelf 9 Gibby's staan dus ik denk dat ik er wel iets zinnigs over kan zeggen, daarnaast heb ik een paar keer per maand Gibsons van anderen in handen.

Ook bij Gibson zitten fijne en minder fijne exemplaren, het blijft deels een natuurproduct en deels mensen werk.

Maar één ding kan ik je wel vertellen, een slechte studio is beter dan een goedkope Tokai.

Epi's uit Korea zijn bijvoorbeeld erg goede en fijne gitaren en winnen het van de huidige exemplaren uit China en ja, ook van de Chinese Tokai's.

Indien je een Epi SG/LP zoekt, ga op zoek naar een Koreaan, ze zijn echt beter.

geert1976
26 juli 2010, 18:32
ik zal dan wel net de uiterste gitaren hebben geprobeerd, en ik ken geert niet dus je zal wel gelijk hebben (epiphone praat ik trouwens niet over).

en zijn die huidige standards niet chamared body of zo dat ze zeg maar holle ruimtes in de body hebben --> in dat geval zou ik voor de traditional gaan. toch??

en wat maakt het uit of een studio of een tokai beter is? even goede vrienden toch? ik wilde er eigenlijk ook vooral alleen maar mee zeggen dat die tokai's zeker voor gitaar4ever het proberen waard zijn. ik heb ze beide ook niet langs elkaar gespeeld maar in mijn (vage) gedachte waren die tokais over het algemeen beter als huidige studio's. het is btw ook bijna onmogelijk om een gibson en een tokai in dezelfde winkel te proberen. tokai was (toch?) in de jaren (70?) de grootste concurent van gibson? maar nog ik wil er geen ruzie over maken, maar we zijn het toch eens dat tokais het proberen waard zijn?

De enige Tokai's die ik voor TS de moeite waard zou vinden zijn de Japanse uitvoeringen, die zijn echt goed en vergelijkbaar met een Gibson, maar dan hebben we het ook niet meer over de goedkope Tokai's.

B-stone
26 juli 2010, 18:47
ik moet toegeven ik ben ook niet voor een tokai gevallen hoor.(de naam klinkt zo cheapy). maar ik vond het toen wel het twijfelen waard met een gibson lp studio. maar hoedan ook ik ben uiteindelijk toch voor een oudere japanse les paul gegaan) en ik vroeg me gewoon laatst nog af of ik er niet beter aan had gedaan om zo'n nieuwe tokai te kopen.

Gitaar4ever
26 juli 2010, 18:56
Laat ik één ding duidelijk maken, als ik toch van plan een groot bedrag voor een gitaar uit te trekken ben ik wel iemand die dan voor gerenommeerde merken als Fender en Gibson gaat. Azië spullen zullen af en toe best goed gaan maar dan ga ik toch voor het merk eerlijk gezegd.
Kan het toch niet maken als ik straks een nieuwe gitaar heb gehaald en ze vragen welke heb je gekocht dat ik dan zeg: "een Tokai uit azië, maar echt dit is echt goed hoor, misschien wel net zo goed als Gibson" Klinkt misschien heel dom, maar ik ga toch voor de gevestigde orde, neem aan dat zie niet voor niets uitgroeien tot zulke bedrijven.
Maar even on-topic tussen het bekvechten door voor de 3e keer mijn vraag:

WAT IS HET ESSENTIËLE GROTE (GROOTSTE) VERSCHIL TUSSEN SG EN LES PAUL????

Exi
26 juli 2010, 19:04
LP klinkt voller en heeft meer ballen
SG klinkt wat meer crunchy of dunner en heeft wat meer hoog.

Verder is een SG uiteraard lichter en heeft (naar mijn mening) een comfortabelere body
De hoge frets zijn op een SG ook beter bereikbaar.

D3nnis
26 juli 2010, 19:04
WAT IS HET ESSENTIËLE GROTE (GROOTSTE) VERSCHIL TUSSEN SG EN LES PAUL????

Geluidstechnisch gezien: een Les Paul klinkt veel dikker/warmer dan een SG.
Comfort: De SG is lichter van gewicht, wat een voordeel kan zijn, maar veel SG's hebben ook de neiging om kopzwaar te zijn. Met een SG heb je maximale toegang tot de 22e fret.

Jasper.
26 juli 2010, 19:06
Laat ik één ding duidelijk maken, als ik toch van plan een groot bedrag voor een gitaar uit te trekken ben ik wel iemand die dan voor gerenommeerde merken als Fender en Gibson gaat. Azië spullen zullen af en toe best goed gaan maar dan ga ik toch voor het merk eerlijk gezegd.
Kan het toch niet maken als ik straks een nieuwe gitaar heb gehaald en ze vragen welke heb je gekocht dat ik dan zeg: "een Tokai uit azië, maar echt dit is echt goed hoor, misschien wel net zo goed als Gibson" Klinkt misschien heel dom, maar ik ga toch voor de gevestigde orde, neem aan dat zie niet voor niets uitgroeien tot zulke bedrijven.
Maar even on-topic tussen het bekvechten door voor de 3e keer mijn vraag:

WAT IS HET ESSENTIËLE GROTE (GROOTSTE) VERSCHIL TUSSEN SG EN LES PAUL????

Ik laat nu even buiten beschouwing of een tokai een gibson aankan, maar als je nou zou zeggen dat je een tokai hebt, net zo goed. Dan gelooft niemand je, maar als je hem dan even laat horen, moet je je die uitdrukkingen op die gezichten dan voorstellen. Daar kun je het natuurlijk ook voor doen.

Weet niet precies wat het verschil is, heb geen ervaring met beide gitaren. Maar volgens mij is een SG wat ergonomischer en klinkt wat dunner. (hoeft natuurlijk geen nadeel te zijn) Een les paul is lomper en zwaarder maar heeft meer sustain en klinkt vetter.

MarkV
26 juli 2010, 19:09
De betere Tokai's zijn volgens mij ook ongeveer 1100 euro hoor. Maar ik ben ook nogsteeds erg nieuwsgierig naar die dingen. Maar volgens mij zijn er weinig ervaringsdeskundigen hier op het forum. Het zijn trouwens echt exacte copies van de Gibsons en zo bij Music Productiv (ofzo) ziens ze er echt gelikt uit.
Maar jammer dus, weinig ervarings deskundigen. ( van die duurdere dan he)

Ervaringsdeskundige hier! Ik heb een nieuwe Tokai LS85 (in de goldtop uitvoering), een japanner dus. Die kosten hier in NL rond de 1000 euro, maar als je shopt via Ebay wat goedkoper (maar wel een risico!)
Er zijn daarnaast wel een aantal personen hier die een oudere Tokai hebben waar Gibson destijds ophef over maakte. Die zijn volgens de overlevering geweldig, maar nooit mogen ervaren.

De Tokai kan je vergelijken m.i. met een Gibson LP standaard. Heb korte tijd een Gibson LP Studio gehad, maar de Tokai is gewoon beter: beter afgewerkt, makkelijker goed af te stellen, veel meer sustain.
Sommige echte standaard LP's zullen beter zijn, maar de meeste zullen gelijk aan de Tokai zijn vermoed ik (heb maar op 3 of 4 standaard's gespeeld).

De elementen vond ik persoonlijk tegenvallen. Zouden PAF soortig moeten zijn, maar hebben veel meer output dan de oude PAF-jes. Daarom heb ik die vervangen. Voor de rest is er niks aan veranderd, top dingetje!

D3nnis
26 juli 2010, 19:16
De Tokai kan je vergelijken m.i. met een Gibson LP standaard. Heb korte tijd een Gibson LP Studio gehad, maar de Tokai is gewoon beter: beter afgewerkt, makkelijker goed af te stellen, veel meer sustain.
Sommige echte standaard LP's zullen beter zijn, maar de meeste zullen gelijk aan de Tokai zijn vermoed ik

Ik heb een Studio gehad die de Standard van een vriend er compleet uit blies....dus toch wel érg veel en grote verschillen onderling; dit zal bij elk merk wel voorkomen.

Qua afwerking is Gibson sowieso niet altijd geweldig (of altijd niet?) is mijn ervaring..

B-stone
26 juli 2010, 19:20
bij een les paul heb je zeg maar een gitaar in je hand en bij een sg is om het zo toch maar te zeggen net wat minder gitaar: lichter, kleinere body, de neck zit helemaal op het uiteinde van de body(dus wel goede berijkbaarheid bij de hoge frets) bij een les paul zit er eigenlijk net iets te veel hout bij de 22e fret: laat ik het zo zeggen je zit daar met de binnenkant van je hand niet meer op de neck maar op de hoekige body(net daar is hij hoekig), maar dat merk je vanzelf wel wat ik bedoel als je erop gaat spelen. ik neem aan dat die bespeelbaarheid van de 22 fret je niet mag weerhouden van een les paul omdat je daar toch bijna nooit speelt.

maar een sg is wel weer een leuke gitaar als je toch zeg maar een echte echte gibson wil (die sg standards kosten ''maar'' iets van 1200 euro of zo he, en dan heb je wel een sg standard). en een les paul is natuurlijk ook een stuk zwaarder dan een strat (een sg ligt daar qua gewicht dichter bij).
maar als je het voor het gewicht zou willen doen dan moet je voor een prs gaan.

maar begrijp me niet verkeerd: een les paul en een sg zijn beide top gitaren met elk hun eigen kwaliteiten.

B-stone
26 juli 2010, 19:23
Ervaringsdeskundige hier! Ik heb een nieuwe Tokai LS85 (in de goldtop uitvoering), een japanner dus. Die kosten hier in NL rond de 1000 euro, maar als je shopt via Ebay wat goedkoper (maar wel een risico!)
Er zijn daarnaast wel een aantal personen hier die een oudere Tokai hebben waar Gibson destijds ophef over maakte. Die zijn volgens de overlevering geweldig, maar nooit mogen ervaren.

De Tokai kan je vergelijken m.i. met een Gibson LP standaard. Heb korte tijd een Gibson LP Studio gehad, maar de Tokai is gewoon beter: beter afgewerkt, makkelijker goed af te stellen, veel meer sustain.
Sommige echte standaard LP's zullen beter zijn, maar de meeste zullen gelijk aan de Tokai zijn vermoed ik (heb maar op 3 of 4 standaard's gespeeld).

De elementen vond ik persoonlijk tegenvallen. Zouden PAF soortig moeten zijn, maar hebben veel meer output dan de oude PAF-jes. Daarom heb ik die vervangen. Voor de rest is er niks aan veranderd, top dingetje!

er stond laatst nog een oude tokai op MP voor 1000 euro.
maar een tokai GOLDTOP :mmmm: een goldtop heeft toch altijd wel ''wat'' he

B-stone
26 juli 2010, 19:30
Ik heb een Studio gehad die de Standard van een vriend er compleet uit blies....dus toch wel érg veel en grote verschillen onderling; dit zal bij elk merk wel voorkomen.

Qua afwerking is Gibson sowieso niet altijd geweldig (of altijd niet?) is mijn ervaring..

nee de laatste jaren zijn ze volgens vele ''in lichte vorm de weg kwijt geraakt''
vroeger stonden gibson en fender echt voor kwaliteit en waren het stuk voor stuk top gitaren, tegenwoordig is het denk ik vooral geluk hebben met wat voor een exemplaar je treft. toch?

gibson heeft ook absurde lever eisen:
bv minsten 50% van alle gitaren in een winkel moet gibson zijn.
vervolgens mag je naarmate je uitgave patroon in bepaalde sectoren kiezen (als winkel). bijvoorbeeld alleen winkels die iets van 75000 euro aan gibson besteld mag bv les paul standard bestellen.

zo iets was het toch?

MarkV
26 juli 2010, 19:43
Ik heb een Studio gehad die de Standard van een vriend er compleet uit blies....dus toch wel érg veel en grote verschillen onderling; dit zal bij elk merk wel voorkomen.

Qua afwerking is Gibson sowieso niet altijd geweldig (of altijd niet?) is mijn ervaring..

Ach, dat heb je overal wel. Er zijn gewoon goede en slechte exemplaren van een bepaalde lijn, maar in algemene zin is een Standard wel wat beter dan een Studio. Die verhalen over ''mijn simpele Epiphone blaast je R8 weg" geloof ik meestal niet, maar er zitten altijd wel gewoon goede en soms slechte exemplaren tussen.

Mr. Dynamite
27 juli 2010, 11:57
Een studio klinkt ook wel weer wat anders dan een standard, ietsje donkerder naar mijn ervaring. ;)

D3nnis
27 juli 2010, 12:42
De Studio die ik destijds had, klonk strakker dan de Standard van een vriend, met dezelfde elementen overigens, anders slaat het vergelijk natuurlijk nergens op.

Uiteraard is alles een kwestie van smaak, niet iedereen prefereert dat geluid.

Maar waarom een Standard beter zou zijn dan een Studio, is mij nog steeds een raadsel, maar dat is natuurlijk ook al een eeuwenoude discussie :-)
Wat is beter...

marco v
27 juli 2010, 13:20
niemand begint erover maar: ik zag net die persoon die zij dat hij 2 les paul customs heeft gehad: en dan kijk je bij zijn gear en daar staan bijna alleen maar tokais in--> en echt die gitaren zijn het proberen waard.


C´est moi,
de reden dat ik nu tokais heb....
Ik ben er een tijdje uit geweest. Heb jaren geleden al mijn gear verkocht(behalve een versterker) Tijdgebrek.. Ik was speler/verzamelaar en had op een gegeven moment 11 gibsons hangen waarvan ik er maar 2 gebruikte en de rest als schilderijtje had...
Een jaartje geleden weer begonnen en ik wilde wat leuke gitaartjes, niet meer om professioneel te spelen, maar puur voor de hobby. Dan koop ik geen les paul custom van 3000 euro, ik wilde geen epiphone(slechte ervaringen, ook met de koreaanse) en was op zoek naar een burny of een tokai. In het verleden daar ook wat van gehad en dat beviel prima.
De Chinese tokais zijn in geen velden of wegen te vergelijken met een echte gibson(al zit daar ook veel kwaliteitsverschil in, ik heb er paar gehad die zo in de open haard konden) maar ze zijn zoveel beter dan de epi´s die nu op de markt zijn. Probeer er wel een goede tussenuit te vissen, want quality control...ho maar(maar daar heeft gibson ook last van)
Originele stemmechanieken vervangen door grovers en ze blijven nu prima op stemming. Ook de elementen voldoen voor een hobbyist.
Heb je echt hoge eisen en wil je wereldberoemd worden in Nederland, of vindt je het gewoon leuk, koop dan die dure(al zal je altijd meer willen)
Wil je gewoon een leuke hobby hebben en daarbij niet overboard gaan met je uitgaven, koop dan een Chinees of een Koreaan.
Die Japanse Tokais zijn geweldig, daar hoef je weinig aan te veranderen, al heb je daar ook veel verschil in zitten en vindt je ze ook van 3000 euro of meer.
Deze is niet te duur, je moet wel van de kleur houden:
http://link.marktplaats.nl/363771906

B-stone
27 juli 2010, 16:16
en deze is sexy :crazyhappy:

http://muziek.marktplaats.nl/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/363775490-tokai-les-paul-goldtop-japan-p90.html?return=eJwtjM0KgzAQhN9FiEfzI14SpNg3CcY2Id Es7kpLS9%2B9K%2B1pvtmZWW%2B1fSerHFo9DLbBxe9zdJEIrJ S5wrJ1q98zQfGesNuK%2FFU6iHB5llG3AUeqop%2B06K8hMbAW Yn0lYMRbwH8K51UxrBxM27Eue5rZ5gdbqtknYQaj7rUEque24v nPtADHqBr3%2BQIyGTcR&df=1&fta=eNotjV0OgjAQhO%2ByiT4X%2FEFnwxW8AtlQxMZiG7eokX B3C%2FFtZyffN4IKk%2BIEGp%2B%2BeYlXYkVVgT6%2BLrZW6x RQsHVgn%2FB1kfVqNX9iguEh4jEO3dO1fH8jhbu4TWn64G0KkY M6lNsYx9os0j0oSt8Ru4wrdiBn17U8Xhyka4%2BmXGKRm4yL1c Z3jz7dFsLk4gwa5NMskszZ1VKC5E18%2BZ8vYoHBNM8%2FxDVE ew%3D%3D&fta_ind=1&fs=1&thumb_click=1#photoGallery

het is tot ik nu meer een versterker nodig heb maar anders..... xD

Gitaar4ever
27 juli 2010, 16:47
Vandaag bij Dirk Witte geweest en een tijdje op een Gibson SG Standard geweest, heerlijke gitaar! Speelt erg soepel en het geluid vind ik ook zeer goed te noemen. Speelt m.i. ietsje lekker dan een Les Paul, wat minder zwaar natuurlijk, maar de hals leek wel wat sneller. Ook bij de hoogtste tonen kan je makkelijker komen. Qua geluid is deze ietsje minder warm, maar
voor de rest vond ik het niet echt veel uitmaken, viel me echt vooral op dat de SG wat lichter speelde. en de klank vond ik uitstekend, typisch humbucker geluid en daar ga ik voor. Ben er nu wel achter gekomen dat een Les Paul voor mij niet heilig is. Qua model voor mij nog steeds nummer 1, maar voor een SG betaal ik €1300,- en voor een Les Paul minstens €2200,-
Ben er nu wel uit dat het een SG gaat worden. Alleen ik twijfel nog over een versterker, daarom heb ik de gitaar ook niet gekocht omdat ik het liefst alles tegelijk koop en niet mijn SG hoef te verkrachten door een Line 6 amp.
Heb op een Vox, Blackstar en Marshall gespeeld. Vond de Marshall absoluut het beste, precies wat de verkoper mij ook al aanraadde voor als je een SG bespeeld.
Vox vond ik Clean wel erg mooi, maar speel toch voornamelijk het ruigere werk.
Was trouwens een Marshall MA50C waar ik op speelde.

Twijfel nu alleen ontzettend welk type ik nu moet nemen. Wil wel sowieso buizen, en het is gewoon voor in mijn kamer. Is dan een combo beter of losse componenten???
Ze hadden het volgende staan, maar twijfel of 15 watt wel genoeg is.
http://www.rockpalace.com/bundel/Marshall-Haze-Medium-stack
Deze bij Rockpalace.com ziet er supervet uit, is dit wat?
http://www.rockpalace.com/product/Marshall-MG100HFX-+-412A-Cream-Limited-Edition

Maar mijn belangrijkste vraag:
Is een combo beter voor thuisgebruik of moet ik een stack doen???

stratestic
27 juli 2010, 17:11
Ik zou als ik jou was een keertje naar leftyguitars gaan of op zijn minst even op de internetsite kijken. Wil geen reclame maken maar is gewoon de gitaarwinkel voor linkshandige gitaristen. Verkopen namelijk alleen maar linkshandige gitaren en hebben een groot aanbod. Een normale Gibson les pauls hoeft helemaal niet zo duur te zijn volgens mij.

www.leftyguitars.be

Ik heb ook een hele tijd terug gespeeld over die Gibson SG en ik vond het ook mooie gitaar.

Als je echt iets bijzonders wilt hebben

http://www.leftyguitars.be/prod01electric/GibsonSGcustom.htm

Een SG custom les pauls. Dat is natuurlijk de ultieme combinatie en hij ziet er echt heel mooi uit. Ik vind het zelf echt een unieke gitaar.

Ik zou vooral voor een goede gitaar gaan. Een goede linkshandige gitaar is veel moeilijker te vinden dan een versterker. Eerst de gitaar en dan op je gemak veel versterkers proberen met je eigen gitaar.

marco v
27 juli 2010, 17:41
Maar mijn belangrijkste vraag:
Is een combo beter voor thuisgebruik of moet ik een stack doen???

Voor thuis heb je geen stack nodig en voldoet een 5 watt buizenversterker al.
De ht5 van blackstar is zo´n veelzijdig versterkertje.
Dan hou je ook nog geld over voor een 40/50 watt buizenversterker voor eventueel latere podiumprobeersels.
Thuis gebruik ik mijn fender nooit, daarvoor heb ik die marshall class 5 aangeschaft.

B-stone
27 juli 2010, 17:52
maar je zegt dat je buizen wil: die mg in de link is geen buizen maar een gewone transitor amp.

ik ben nu ook bezig met de over stap naar een buizen amp.
ik heb thuis een 30 watt roland cube staan das wel een transistor maar zeker een aanrader. ik ga nu voor een stack omdat ik dat toch wat vetter vind.

succes met je keuze.

btw: een sg standard heb je al voor 1100 volgens mij dus das wel effe 200 euro goedkoper dan die jij wilde kopen. maar goed als dat echt een droom exemplaar was dan zou ik dat er wel voor over hebben.;)

B-stone
27 juli 2010, 17:58
Maar mijn belangrijkste vraag:
Is een combo beter voor thuisgebruik of moet ik een stack doen???

licht eraan: als je zelfde watts kiest maakt het insprinciepe niet uit, alleen onderling hebben verschillende uitvoeringen/merken ook volume verschil.

het is toch hoe meer watt hoe langer je eindtrap clean blijft?

marco v
27 juli 2010, 18:09
Ik heb ooit een marshall dsl 50 halfstack voor de helft opengedraaid thuis.
Er zaten daarna scheuren rondom het zolderraam.
Thuis is minder beter....

B-stone
27 juli 2010, 18:13
Ik heb ooit een marshall dsl 50 halfstack voor de helft opengedraaid thuis.
Er zaten daarna scheuren rondom het zolderraam.
Thuis is minder beter....

hoe meer ik zeker weet dat ik een stack ga kopen :crazyhappy: das toch bruut dat wil je toch als muzikant :)

marco v
27 juli 2010, 18:17
Jij hebt de rekening van de reparatie niet gezien...

B-stone
27 juli 2010, 18:28
Jij hebt de rekening van de reparatie niet gezien...

klopt maar das toch 1 malig neem ik aan= zo´n ding (half) open zetten

LesPaul1612
27 juli 2010, 19:05
ik vraag me af of je trommelvliezen zo onderhand niet gaan scheuren, als je zolderraam al wel scheurt;)

Arjan12
27 juli 2010, 19:48
Gezond zal het in ieder geval niet zijn.

Oceanborn
27 juli 2010, 21:06
Zal hier wel vloeken in de kerk zijn, maar als het echt alleen voor thuis is en je nog op zoek bent naar je ' eigen geluid' kun je ook overwegen om 200 euro uit te geven voor een POD XT of een Guitarport en dan lekker met de koptelefoon op rocken via je PC... :punk: Kun je nog meespelen met je favoriete muziek ook. ;)

In de oefenruimte of op het podium moet je inderdaad niet zonder buizenamp aankomen (dan wordt je weggeblazen), maar voor thuis vindt ik een ' echte' versterker eerder enorm onhandig en beperkt...

By the way: als je toch nog niets gekocht heb. Probeer voor het gevoel ook eens wat ESP's (b.v. Eclipse) of een Ibanez met neck through constructie. Zijn ook mooie gitaren te krijgen voor rond de 1000 euro.

marco v
28 juli 2010, 01:19
klopt maar das toch 1 malig neem ik aan= zo´n ding (half) open zetten

Thuis half open zetten was inderdaad een eenmalige actie.
Maar als je op de lange termijn een versterker voor thuis zoekt is een stack of zware combo niet praktisch. Dan heb je meer aan zo´n 5 watter. (de relatie met je buren blijft ook goed en je kunt zo´n ding lekker opendraaien, het geluid van een 50 watt buizenversterker op volume 1 klinkt niet echt lekker)
Zelf irriteer ik me aan het geluid van transistorversterkers, maar alles is persoonlijk.

bloodgulge2
28 juli 2010, 01:29
Mn orange rocker 30w is een mooi compromis qua volume. In de band zeker luid genoeg en thuis discreet. (ik haal wel OD uit pedaal)
Ik kan me inbeelden dat 15w mooi klinkt op kamervolume

geert1976
28 juli 2010, 01:37
Tja ik heb oa een Peavey Classic 20. vol buizen en die is voor een woonkamer al stevig.

Daarom heb ik een oude Hohner Orgaphon gekocht van midden jaren 60 ook vol buizen en ongeveer 16 watt, die is net even wat beter te hanteren in de woonkamer

Midwolda
28 juli 2010, 06:16
Klopt helemaal.
Hier staan een 5W, een 15W en een 25W (allemaal buizen), en een 2x25W transistor.
Voor het dagelijkse gepiel is de 5W toch echt de lekkerste, die hoor je tenminste werken.
Als de buren weg zijn mag de 15W ook nog wel, maar na een uur ben ik het dan zelf ook wel zat.
De 25W buizen is eigenlijk al teveel voor thuis, die komt niet boven de 1,5... en qua geluid hoor je
dat hij dan ver onder z'n top werkt, er zit ergens veel meer klank in maar 't komt er gewoon niet uit.
Ik kan er dan wel pre-amp oversturing indraaien, maar da's toch heel anders dan die 5W op 8.
Die 25W full-tube (of meer) is dus imho echt overbodig als je nooit optreedt of repeteert.

Die 2x25W transistor heeft een spatzuiver clean (ook voor akoestisch) en heeft lekker veel in- en uitgangen
dus die hangt aan m'n multieffect/mixertje/computer om dingetjes uit te proberen, loopjes opnemen etc.
En stereo chorus is nou eenmaal èèn van de allermooiste effecten die ik ken...
De 2x25W transistor is qua volume vergelijkbaar met de 15W buizen, maar wel heel anders van karakter.
Waar de tranny lelijk begint te clippen, speel je bij de buizen al met een prachtige verzadiging.
Maar dan staat de boel eigenlijk al veel te hard voor de buren, de huisdieren en mijn oren.

En een combo of een stack... wat jij prettig vindt.
Ik zou een goede kleine buizen combo voor thuis nemen, en de rest van het geld in een potje doen
en lekker doorsparen zodat je een mooie stack kunt kopen tegen de tijd dat je gaat repeteren/optreden.
Ook niet vergeten dat je met pedalen zo ongeveer ieder geluid uit iedere versterker kunt halen he
(dat is een beetje enorm overdreven maar het gaat om het idee ;) ).

Wat de gitaar betreft ben ik het hier wel mee eens:


Hou het geld lekker in je zak en koop een mooie gitaar van rond de 1000 euro. Ook in dat segment zit hartstikke goed spul. Wat zeg ik: waarschijnlijk zul jij het verschil niet horen. Niet omdat je dom of doof bent, maar omdat je gehoor zich nog aan het ontwikkelen is. Misschien begrijp je nu niet goed wat ik bedoel, maar over een paar jaar zul je dingen horen die je voorheen niet hoorde. Niet omdat die dingen er voorheen niet waren, maar omdat je gehoor beter wordt.

1000 euro voor een gitaar en 500 euro voor een buizencombo en je kunt echt wel een paar jaar vooruit,
oefenen tot je vingers bloeden, je eigen geluid en speelstijl zoeken, en dan komt er ooit een dag
dat je exact weet wat je wilt, wat het waard is, hoe je er mee om moet gaan en wat het resultaat is.
Mooiste hobby die er is!

:rockon:



(Sorry voor het lange verhaal maar ik had even niks beters te doen want ik was m'n bed uitgejaagd door een stel klotemuggen
dus zit ik om vijf uur 's ochtends al aan de koffie, in m'n vakantie godbetert, nou ja ik haal het vanmiddag wel weer even in...)

bloodgulge2
28 juli 2010, 11:34
Zijn die 5w blackhearts nog populair?
Volgens mij vallen daar wel goeie drives uit te halen, zeker met OD'tjes

Exi
28 juli 2010, 11:59
Zijn die 5w blackhearts nog populair?
Volgens mij vallen daar wel goeie drives uit te halen, zeker met OD'tjes
Hoor veel dat de blackhearts vrij/te hard gaan voor thuis omdat hij maar 1 kanaal heeft. Met OD gaat het wel lukken, maar je moet hem zonder OD dus wel aardig hard zetten voor oversturing.
(Ja echt, 5w op 8 gaat veel te hard).

De enige <5w buizen amp waar ik op heb gespeeld is een Blackstar HT-5. Deze is wel goed onder controle te houden en klinkt goed op lage volumes. (2 kanaals amp).
Andere optie die ik nu voorlopig gebruik is Amplitube 3 door een paar goede monitors.

B-stone
28 juli 2010, 12:19
ik ga zaterdag effe naar music store wat amps teste (vooral marshalls).
zondag ga ik dan een marshall 6100 van marktplaats bespelen, ik denk dat hem dat word omdat ik gewoon een amp wil waar alles uit te halen is: mooie clean, heerlijke crunch, goeie lead. alleen zit daar geen reverb op maar ja:
die heeft dan wel weer deze features:

ow volume compensation: ook op lage volume de volle buizenklank.
Pentode/ Triode: geef t een ander geluidsspectrum.
XLR: voor hoge kwaliteit recs of rechtstreeks het mengpaneel in, volume is regelbaar.
Damping control: wijze van signaalsturing naar de speakers is schakelbaar maar kan ook automatisch.
Power selection: maakt het mogelijk van 100 watt naar 50 watt te schakelen, dit geeft de mogelijkheid door te spelen wanneer een buis het begeeft

waar denk ik wel ook wat handige dingen bij zitten voor thuis gebruik.
op het begin staat hij vooral thuis maar ik denk toch dat hij op den duur bij me gitaarleraar in de studio komt te staan.

het bijkomend nadeel van die 6100 is dat er iets van 7 +4 buizen =11 buizen inzitten :S . maarja mocht er dan een kapot gaan, kun je tenminste wel nog gewoon doorspelen.

is dat wel wat die 6100? ja he?

(PS: joe santriani, die gitarist van iron maiden en eric clapton hebben ze wel eens gebruikt. best veel verschillende sound mogelijkheden toch?)

groetjes Bram

Gitaar4ever
30 juli 2010, 20:24
Zo, vanmiddag bij Dirk Witte geweest en ben hier heel erg blij mee!
Een Gibson SG Standard Cherry Sunburst en als buizenversterker de Marshall MHZ 40 Combo.

Heb de foto's maar op imageshack toegevoegd, want weet niet hoe ik dat hier moet doen.
http://img691.imageshack.us/gal.php?g=1006416.jpg

De handleiding van de versterker was helaas weg, dus moet nu zelf uitzoeken wat alle knoppen precies inhouden.
Gitaar speelt geweldig en de versterker klinkt ook zeer warm en goed.
Kan weer effe vooruit haha......

Mr. Dynamite
30 juli 2010, 23:48
Heey ziet er gaaf uit man!
Dat zal geheid lekker klinken! :rockon: :ok:

Dommedik
31 juli 2010, 00:05
Gefeliciteerd! Erg gaaf setje... heb je die 40 watter ook op huiskamer volume geprobeert? Hoe klinkt ie? Hier kun je eigenlijk heeeeeel wat jaren mee verder. En ook het podium kun je met deze spullen wel betreden.

Gefeliciteerd, en vooral heel erg veel plezier dr mee:ok:

Gitaar4ever
31 juli 2010, 09:45
Ja, bedankt!
Op huiskamer niveau heb ik hem uiteraard ook geprobeerd, want daar is ie eigenlijk ook voor.
Dan klinkt ook gewoon hartstikke mooi en vol/warm.
Maar wat ik al zei, woon gelukkig vrijstaand (bij mijn ouders) dus de buren hebben er geen last en mijn gezinsleden ook niet. (meestal haha) Kan de versterker dus op een behoorlijk volume zetten, daar ben ik wel erg blij mee.
Mijn Squier klinkt nu trouwens ook een stuk beter op deze versterker.
Was al niet van plan om hem weg te doen (toch je eerste gitaar) maar doe dat nu al helemaal niet meer. Hoewel een echte Fender ongetwijfeld beter klinkt is het toch een leuke gitaar om erbij te hebben. Heb trouwens een jaar garantie op de Gibson en daar zit ook nog een gratis afstelbeurtje bij dus dat is wel mooi. Heb nog er aan gedacht misschien in Duitsland te kopen maar dan heb je dat waarschijnlijk niet, of je moet er weer uren voor willen rijden...............

Gitaar4ever
1 augustus 2010, 18:24
Heb heel wat gespeeld dit weekend op mijn nieuwe Gibson SG en ben harstikke tevreden hoor, maar mis een beetje het doorklinken van de noten, vooral de hoogste 3 snaren. De bassnaren klinken wel erg door, maar de onderste 3 niet zo erg. Heb even op mijn oude Line 6 versterker gespeeld en dan heb ik het wel dat de noten gigantisch lekker doorklinken. Daar zitten natuurlijk tal van effecten op, dus dat zal het wel wezen.
Heb op de versterker al wel de effecten Echo, Reverb, Vibe en Chorus.
Het is dus een effectpedaal wat ik er bij moet hebben om wel die doorklank te hebben.
Weten jullie wat dat is?
Dacht zelf aan Delay ofzo maar weet dat niet zeker.
Alvast bedankt!

Pepe
1 augustus 2010, 18:30
Een compressor.
Een effekt gebruiken om een gebrek aan een gitaar te verhelpen is een noodscenario he.

Maar zet er eens een ander setje snaren op. Ik kan me anders weinig voorstellen wanneer een paar snaren wel sustain geven en een paar niet.

Gitaar4ever
1 augustus 2010, 18:51
Wat ik al zei, het ligt niet aan de gitaar of de snaren.
Met mijn oude versterker klinken de snaren wel heel erg door, maar daar zitten dan ook super veel effecten op. Weet alleen niet welk effect ik nodig heb om de gitaar ook op mijn nieuwe versterker te laten doorklinken.

Pepe
1 augustus 2010, 19:24
Dan zou ik mijn post nog eens lezen want ik begon met het antwoord.

Een delay gebruiken om gebrek aan sustain bij 3 snaren te compenseren... funny.

B-stone
1 augustus 2010, 19:39
vette set! :ok:

misschien is reverb wat je zoekt? want zo te lezen ligt het niet aan de sustain.

Fisherman
1 augustus 2010, 19:39
Leuke set kerel!
Maar dit blijft toch ook geweldig, niet?
Stond er vorige week nog bij te kwijlen....
http://www2.gibson.com/Products/Electric-Guitars/Les-Paul/Gibson-Custom/1957-Les-Paul-Custom-3-PU-VOS.aspx

Gitaar4ever
1 augustus 2010, 21:11
Ja, een Les Paul blijft een geweldige gitaar, en ik heb nu tenminste nog wat om over te dromen haha. Wil ik in de toekomst zeker nog wel een keer aanschaffen, maar eerst lekker genieten van mijn SG. Maar nog even over die effecten. Onderste 3 klinkt idd een beetje raar, maar eigenlijk bedoel ik alle snaren. Bijv. een powerchord klinkt super lang door. Maar als ik een solo'tje speel klinkt het ondanks reverb een beetje fragiel, de noot blijf je niet echt lang horen. Moeilijk uit te leggen, maar de noten stoppen gewoon snel met nagalmen ondanks reverb. Met echo heb je dat effect wel meer, maar dan klinkt het meteen zo nep.
Als ik mijn SG aansluit op mijn oude versterker en ik maak bends bij de hoogste fretten klinken ze langer door, en ik ben benieuwd waar dat aan ligt. Denk zelf aan Delay, iemand die dat kan bevestigen?

TimoSomers
1 augustus 2010, 21:30
Heb je op beide versterkers evenveel gain(oversturing)?

Gitaar4ever
1 augustus 2010, 21:36
Ja dat heb ik op beide versterkers voluit staan, enige verschil is dat ik op de Line 6 versterker ook delay heb aan staan. Daarom denk ik dat het aan de delay ligt.
Enige andere dat ik kan verzinnen is dat ik met de EQ wat moet veranderen, want heb niet echt verstand welk effect al die dingen hebben. Maar heb al veel geprobeerd, dus denk niet dat dat het is. De Marshall klinkt echt 10x strakker maar mis gewoon net dat beetje galm wat wel lekker is om solo's te spelen.

Gitaar4ever
1 augustus 2010, 22:12
Nog een dingetje trouwens:
Heb altijd op dunne snaren gespeeld van Ernie Ball, die dingen bevallen mij prima.
Het setje wat nu op mijn SG zit zijn behoorlijk dikke snaren en eigenlijk wil ik liever die dunne snaren van Ernie Ball erop zetten. Maakt dit iets uit voor het geluid of scheelt het geen ruk? Heb nog 2 setjes op voorraad dus kan het zo doen thuis.

hezz
2 augustus 2010, 00:44
Gewoon veranderen, wat er nu op de SG zit zijn sowieso denk ik nog fabrieksnaren dus je doet er wel goed mee die te verwisselen. Welke dikte hebben die Ernie Ball's (ben ik ook fan van overigens, de 'Heavy Bottom' set dan)? Het is wel zo dat als je een drastische verandering maakt in de snarenspanning (stel je gaat van .11 naar .09) dat het waarschijnlijk wel even om een afstelbeurt zal vragen.

Midwolda
2 augustus 2010, 08:08
Ja dat heb ik op beide versterkers voluit staan, enige verschil is dat ik op de Line 6 versterker ook delay heb aan staan. Daarom denk ik dat het aan de delay ligt.
Enige andere dat ik kan verzinnen is dat ik met de EQ wat moet veranderen, want heb niet echt verstand welk effect al die dingen hebben. Maar heb al veel geprobeerd, dus denk niet dat dat het is. De Marshall klinkt echt 10x strakker maar mis gewoon net dat beetje galm wat wel lekker is om solo's te spelen.
Lees je die post van Pepe niet?

Een compressor.
Een effekt gebruiken om een gebrek aan een gitaar te verhelpen is een noodscenario he.
Wel heel erg gefeliciteerd met je hele mooie set! :ok:
En die Squier, gewoon houden hoor, het vreet geen brood he... ;)