PDA

View Full Version : Goede (kleine) studio Limburg (kostenefficient)



berolios
25 juli 2010, 11:29
Bon giorno,

Mocht deze post niet helemaal volgens de regels zijn, mijn excuses en bonjour hem dan maar weg.

Ik ken een aantal kleinere studio's die WEL erg mooie mics, pre-amps en converters hebben en daarmee dus een dikke professionele recording kunnen faciliteren. Verdere faciliteiten zijn dan misschien iets minder, maar op die manier is er een mooie kostenefficiente kwaliteit te halen, want ik doe de engineering tijdens het opnemen en mixen doe ik toch ook zelf in ProTools thuis.

Het probleem is dat de studiootjes die ik ken en in dit profiel passen allemaal in de randstad liggen. En dat is niet echt handig als ik met een Zuid-Limburgs bandje een paar demo-tracks wil gaan opnemen.

Dus daarom: wie weet er een kwalitatief goede studio, die met top-spullen werkt -maar niet extreem groot en duur is- in het zuiden des lands, liefst Limburg (net over de grens Belgie/ Duitsland mag uiteraard ook).

Uiteraard ben ik zelf ook eens in mijn netwerk aan het rondvragen, maar een gouden tip is zeker welkom!

Thanks!

@mods: de thread staat er dubbel in, maar die andere is helemaal leeg... volgens mij een bugje of zo, want ik weet van niks ;)!

kevaho
25 juli 2010, 16:34
Apes on tapes Ligt net over de grens van valkenswaard, in België dus. Alle gegevens staan op: http://www.apesontapes.be/

niekrhcpniek
26 juli 2010, 00:37
Probeer het anders eens bij hem:
http://www.myspace.com/tomsterproject

Hij heeft al voor een aantal limburgse bands opnames gemaakt, zoals Forget To Forgive, Unchained Breathing en Upon The Faithful

guhlenn
26 juli 2010, 08:46
Tommy heeft denk ik niet een indrukwekkende apparatuur lijst voor opname... Zoek eens op Marlstone studio, dat is denk ik de enige echt serieuze in de regio. Maar goedkoop? Het is ook een beetje een contradictie he?

berolios
26 juli 2010, 21:17
Bedankt voor het meedenken !

Ja, het is ook een spanningsveld, daar heb je zeker gelijk in. Maar mijn ervaring is dat er zeker wel mensen met een muzikantenhart zijn die een studio hebben weten op te zetten met mooie spullen en een goede inspiratie-rijke omgeving, maar nog niet zo zijn doorgebroken dat ze onwijs hebben geinvesteerd in dikke opname-ruimtes en voor de grote bedragen werken. Daarom maak ik ook dankbaar gebruik van jullie netwerk, naast mijn eigen ;)!

Het zal je trouwens soms meevallen hoeveel korting je kunt krijgen bij de middelgrote regionale studios in wat slechtere tijden, zeker als je wat mensen kent.

Inderdaad, Marlstone ligt in Bunde.... tegenover mijn ouderlijk huis welteverstaan ;)... !! Ik denk dat die niet echt in het profiel passen dat ik in gedachten heb om eerlijk te zijn.

Apes on Tapes (briljante naam ;)!) ziet er goed uit, die ga ik eens checken. Wel jammer dat ze maar een of twee buizen pre-amps hebben, wat ik uit hun site kan halen. Iemand toevallig ervaringen hier?

Tomsterproject is jammer dat er weinig info op de pagina staat, krijg zo niet echt een goede indruk.


In Weert lag toch ook een dikkere studio? Of is die ondertussen ter ziele?

Er lag er ook een in Belgie net over de grens bij Maastricht, maar daar ben ik even de naam van kwijt... krijg hem zo ook niet middels Google tevoorschijn.

Afijn, bedankt voor de tips, ik ga AoT checken, als er nog meer suggesties zijn, dan hoor ik dat graag !

Thanks !

Han S
26 juli 2010, 22:54
Is 'Klank Studio' nog altijd actief daar in het Limburgse?

dennis_rhcp
26 juli 2010, 23:12
http://www.independentrecordings.nl/index.html

hij zit in utrecht, niet heel vlak bij, MAAR kost 20 euro per uur,
ik heb een paar dingen van hem gehoord, en dat klonk heel goed!

maar kijk ook even bij tjarda studio, voor weinig geld een prima product!

guhlenn
27 juli 2010, 08:24
20,- p/u . Hoe kan je daar in godsnaam van rond komen? Nou ja, zo hele fantastisxch is ie ook niet wat betreft spullen. JE kan trouwens ook een bootlading apparatuur huren bij die gast in friesland/groningen (Han, hoe heet ie?). Aardige gast en helemaal niet zo duur, zeker als je van alles wilt zal wel wat te regelen zijn.

He, maar als je nou in Marlstone gaat, kan je lekker bij je ouders overnachten, dat scheelt dan weer in de kosten ;).

Heibel
27 juli 2010, 09:05
Met m'n bandje hebben we in december/ januari opnamen gemaakt bij Rene Reuscher (http://www.renereuscher.nl/) in Brunssum. Hij heeft absoluut top materiaal staan. Veel verschillende mics, en goede hardware. Het resultaat van deze sessie kun je hier (http://www.area45.nl/Muziekindex.html) beluisteren. Fijne kerel, prettige omgeving..bij hem thuis in het souterain..De opnamen zijn bewust met weinig compressie gemasterd om zo een zo natuurlijk mogelijke feel te behouden..

Kortom, een prettige ervaring..

Succes,

Arjen

Heibel
27 juli 2010, 09:12
Is 'Klank Studio' nog altijd actief daar in het Limburgse?

Ja, die bestaan nog! Ik kom oorspronkelijk uit Venlo/ Tegelen en dat is (nog steeds) een begrip in Noord- Limburg..Ik weet nog dat het 1e album van Rowwen Héze daar is gemaakt..Je kon daar ook repeteren, maar ik weet niet of dat nu nog zo is..

guhlenn
27 juli 2010, 09:53
Nie bepaald indrukwekkend:

D&R 4000 series 36 kanaals inline
Mindprint EN-Voice Tube pre-amp
ART MPA Gold Tube pre-amp
Bluetube Tube pre-amp

Han S
27 juli 2010, 10:03
Studio Lobbes heb je het over, die verhuurt bergen apparatuur voor next to nothing en zit ergens in een weiland in het hoge noorden.

Klank studio is van ene Gertjan als ik het me goed herinner, een hardstikke goede vent die ook stage manager was van de Heideroosjes en volgens mij heeft/had hij ook goede apparatuur.

Maar staar je niet blind op mooie spullen want sommige engineers maken een betere opname met een cassettedeck dan anderen met ProTools HD8.

Han S
27 juli 2010, 10:06
Nie bepaald indrukwekkend:

D&R 4000 series 36 kanaals inline
Mindprint EN-Voice Tube pre-amp
ART MPA Gold Tube pre-amp
Bluetube Tube pre-amp

Moet je ook de rest van zijn lijstje bekijken, Mac G5 met ProTools HD8. Lexicon PCM91 en ik weet dat hij mooie buizenmicrofoons heeft.

Uurprijs 39 euro inclusief BTW.

guhlenn
27 juli 2010, 10:45
Nou ja het laatste waar ik op let is het merk computer Han. :). Protools kan me ook gestolen worden. Aangezien de topic starter het over de outboard appartuur had die die belangrijk vond: op een goede mengtafel en galm na zo goed als niks dus...

Ik bedoel idd Lobbes. Heeft echt mooie apparatuur voor weinig te huur.

Ijselrobo 07
27 juli 2010, 10:58
Hey,,

Mijn vader heeft een (hele)goede opnamestudio voor Jazz en Klassiek.
Dit is de site (www.studioarec.com)
Mijn vader heeft goede spullen, wat weet ik zo niet, maar het staat op zijn site ;)
We hebben ook bekende klanten zoals een van de zangeressen van andre rieu, Carla Maffioletti, Martin, de meneer die nu met holland's got talent meedoet, Lillian Boutté en nog veel meer!

Hier nog een citaat van Lillian Boutté over de studio:
"One of the finest studio's i've ever worked"


Voor meer info, lees die site maar ;)

Grtz. From Ijselrobo 07

berolios
27 juli 2010, 11:42
Wederom bedankt voor de input!

Ik ken Henk, dus Lobbes is een bekende partij. Echter, ik moet wel ook alle faciliteiten hebben: opname-ruimtes, bekabeling, recording, hele shit... dus om nu compleet alles te gaan huren voor een weekend vind ik een beetje veel van het goede. Wellicht wel interessant wat extra's in gedachten te houden. Heb zelf recentelijk mijn VoxBox verkocht met de afspraak dat ik die nog eens mocht lenen als dat nodig was ;).... dus die is al geregeld.

Outboard an sich is niet waar het me om draait, het gaat me qua apparatuur vooral om: mics, pre-amps en converters. Mixen doe ik zelf thuis in ProTools.

Engineering is ook niet zo'n probleem omdat ik het meeste toch zelf doe. Echter, mijn ervaring is wel dat het samenwerken met goede mensen van de studio het resultaat weer net effe wat beter maakt, niet per se omdat de een het beter weet dan de ander, maar door dialoog en open minded samenwerking haal je toch het beste uit elkaar en dat werkt erg prettig.

Die Studio A ga ik ook eens checken, wel erg goed in de buurt... houden we weer wat budget over voor Lobbes-inhuur ;)... Wel duidelijk een stapje lager dan de eerdere AoT suggestie in Lommel.

Wederom bedankt! Keep them comin'!