PDA

View Full Version : Potmeters en electronica



renier
2 mei 2003, 07:22
hallo mensen,

heb even zitten zoeken hier, maar kon eigenlijk maar 1 tpic vinden dat een beetje van toepassing was, vanddar dat ik er nog eentje opgooi:

ik ben mijn gitaartje een beetje op aan het peppen (Ibanez RG560) en nu hoorde ik laatst van een bevriende gitarist dat je, als je nieuwe pickups erin zet, je eigenlijk ook de potmeters moet vervangen. hij vertelde namelijk dat de standaard potmeters (net zoals de standaard pickups) niet van denderende kwaliteit zijn vaak, en dat je als je alleen de pickups verwisselt, nog steeds veel signaal verliest aan de "slechte" potmeters. nu heb ik zelf helemaal geen idee van wat ik ermee moet, maar ik vroeg me af of er mischien gitaarwondertjes rondlopen hier die me zouden kunnen helpen met een opzet voor een bedradings en electronica schema...

gitaar: Ibanez RG 560
Basswood body
HSS config.
1 x volume, 1 x tone 5 way switch
pickups:1 x custom shop dual rails (high output humbucker in single coil formaat, zoiets als een sd hot rails) in de brug positie.
1x high output humbucker (waarschijnlijk een dimarzio Tone Zone)
1x fender usa strat single coil midden pickup

kan iemand me vertellen welke potmeters ik moet gebruiken, eventuele weerstanden of andere zaken en hoe ik die troep in godsnaam aan elkaar moet knopen?

jullie hulp wordt zeer gewaardeerd,

groet,

renier

urezna
2 mei 2003, 08:37
hoi,

toevallig heb ik ook een rg560, een oudje uit '89, waar ik de humbucker vervangen heb voor een Dimarzio PAF Pro, en verder heb ik niets gewijzigd. ik moet je zeggen, geen probleem gehad.
Bedenk trouwens daarbij ook, dat als je een potmeter in een uiterste stand hebt, bijv volume helemaal open, dat de potmeter in feite niets meer doet. en de volumeregeling werkt nog steeds naar behoren, net als de toonregeling. Ik zou je willen aanraden: vervang gewoon eerst je element, en kijk hoe het daarna werkt. gebaseeerd op mn eigen kennis van electronica (even heel onbescheiden: MTS en HTS) verwacht ik geen problemen. Ik begrijp eerlijk gezegd ook niet al die ophef erover. want ook op m'n RG2027 heb ik het element vervangen, een ibanez standaard (te weinig output naar m'n zin) voor een dimarzio evolution7 (high output) en ook geen enkel probleem.

tenslotte, ik verwacht niet dat de kwaliteit van de potmeters slechter is dan wanneer je nieuwe bij een onderdelenboer koopt. ze gaan hooguit kraken als ze oud worden, komt door vuiligheid, en daar heb je schoonmaakspray voor.
Succes!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: urezna op 2003-05-02 08:41 ]</font>

Stitch
2 mei 2003, 09:44
Hmmz...je hebt een HSS config en je stopt nu een soortgelijke hotrails in de brug posititie en voor die humbucker ga je frezen ofzo? Of gaat die hotrails in de nek?

voor schemaatjes moet je hier maar ff kijken:

http://www.seymourduncan.com/website/support/schematics.shtml

renier
2 mei 2003, 20:31
inderdaad, type foutje: hotrails bij de neck natuurlijk..

ga het inderdaad maar gewoon eens proberen...

renier
2 mei 2003, 20:32
je hebt dus ook een 560???.. gaaf, is toch wel een beetje een vreemde eend in de rg bijt..leuk man!

PAT68
3 mei 2003, 23:35
Ga eens kijken naar
http://www.guitarnuts.com/index.html
http://www.guitarnuts.com/wiring/menu.html